Mijn persoonlijke ervaring, misschien heb je er wat aan. Overigens kan ik niet meepraten of het voor Moslims moeilijker is, maar ik zie genoeg talentvolle Moslims hier om me heen, dus het is maar een kwestie van perceptie denk ik.
Ik ben begonnen met voltijd MBO, had ik geen zin in, feesten en meer onzin wat ik belangrijker vond, daarom gestopt voordat ik het diploma had. Na wat flutbaantjes per toeval bij een IT detacheerder begonnen, en van helpdesker doorgegroeid naar systeembeheerder. Daar aanbeland dacht ik dat ik meer kon en wilde, daarom een toelatingsexamen (21+ test) gedaan op de lokale hogeschool. Met vlag en wimpel geslaagd en daarom toegelaten tot de deeltijdstudie Bedrijfskundige Informatica. Ik was toen 23. Tegelijk een verzoek bij mijn werkgever neergelegd, of ze mee wilde betalen. Dit is uiteindelijk gedeeltelijk gebeurd.
Vanwege al bestaande werkervaring verviel de stage van een half schooljaar, voor deeltijders verviel al 1 blok 'werkveld-oriëntatie' en door bestaande MCSA certificering weer een blok vrijstelling gekregen. Totaal 4 blokken, oftewel 1 schooljaar vrijgesteld. De overige major en minor blokken allemaal in 1 keer gehaald, een enkele herkansing. Binnen een half jaar afgestudeerd (de minimale tijd die hier voor staat) en was ik dus met 3 schooljaren in het bezit van een HBO papiertje.
Voor wat betreft de studiebelasting: Ook al wordt er van je verwacht dat je dezelfde (hoeveelheid) stof verwerkt als een voltijd student, vond ik de studiebelasting goed te behappen. Ja, ik heb wel eens een feestje of een dagje strand gemist, maar dat is echt op 1 hand te tellen.
Kijk wel uit dat je geen hoge verwachtingen kweekt voor jezelf. Na mijn afstuderen had ik zoiets van, kom maar op met die leuke functies, ik heb immers mijn HBO diploma... Dat had ik dus mis. Ik ben nu 4 jaar afgestudeerd en het laatste jaar pas in een functie die dit ook eist (change manager bij groot IT bedrijf). Het salaris wat ik verwachtte is ook minimaal 2 jaar uigebleven. Inmiddels is dat wel op een redelijk niveau.
Just my 2 cents, ik hoop dat je er wat mee kunt. Het heeft mij in ieder geval wel op weg gebracht en veel inhoudelijke kennis gegeven. Pas alleen op met je verwachtingen. Mocht je de keuze hebben om nu voltijd HBO te gaan studeren, is dat wellicht het slimste. Mijn ervaringen met deeltijd is wel dat de meeste mensen erg gemotiveerd zijn, iets wat je bij voltijd nog maar moet afwachten.
In ieder geval succes!