Aopen i915Ga-HFS ClearOS NIC stuk? En wat nu..

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26
Ik heb hier een Aopen i915Ga-HFS socket 479 waarop ClearOS server 5.2 draait.
Er zitten 2 HD's in, die draaien op RAID vanuit het bios.

Deze server wordt gebruikt voor backup, er staan nogal wat foto's op die ik er graag af wil halen.
Alleen wordt er via het netwerk geen verbinding meer gemaakt met het netwerk.

Ik heb geen ervaring met Clearos maar Clearos zelf lijkt prima te werken. Ik kan inloggen en zie nergens problemen. Alle statussen zijn OK. Wel krijg ik de melding dat er minimaal 1 netwerkverbinding de rol van externe verbinding moet krijgen.

Nu krijg ik dus geen netwerk verbinding. De NIC brand tegelijkertijd geel en oranje maar de aansluiting op mijn linksys switch geeft geen enkel signaal. Op het moederbord zie ik dat de condensator CT40 lekt. Ik vermoed dat deze de spanning regelt van de NIC en dat deze gewoon dood is.

Ik heb nog een externe PCI NIC liggen, als ik deze in de kast installeer krijg ik netjes een groen knippert lampje op mijn switch en een oranje op de NIC. Maar in Clearos vind ik deze NIC niet terug.

Kan ik ergens vinden of deze CT40 de voeding is voor de NIC?
Of is er een andere manier om bij deze data te komen? Clearos is Linux, hier heb ik totaal geen verstand van. Als ik de data er af kan krijgen ben ik al blij.

• tweaker1986
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-01 18:21
Kun je een foto posten van de condensator ?
een van de condensator zelf en een waar hij op het moederbord zit.

Meestal kun je de condensator vervangen en werkt alles weer naar behoren.
Ik weet niet of je zelf technisch bent of iemand in de familie goed technisch is met solderen ?

• IJzerboot
Het is een 6,3v 330microF condensator, vrij standaard type, ik kan solderen maar heb hier geen goede ervaringen mee. Meestal haal je er een af en is er meer aan de hand.

Ik zit ook op het clearos forum en blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig om even de lan adapter te wisselen. Inmiddels ben ik al blij als ik de data eraf kan krijgen.

Ik denk eraan om er een extra HD aan te hangen, hier WIN7 op te zetten en dan de RAID schijven te benaderen. Maar als iemand een slimmer idee heeft..: graag!

• tweaker1986
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-01 18:21
Windows kan standaard geen linux bestandssysteem lezen, er zijn wel readers voor zoals: DiskInternals Linux Reader.

Ik weet niet of dat ook werkt over een raid configuratie.

Tevens als je Raid1 draait zou je gewoon 1 schijf uit het systeem kunnen halen en via een andere pc de bestanden over zetten.

Dit moet ook via een linux bestands reader.

[ Voor 33% gewijzigd door tweaker1986 op 10-11-2015 23:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou gewoon cap vervangen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Bij AOpen moederborden was cap rot schering en inslag. Ik heb dit bord zelf flinke tijd geleden gehad en geen dode caps gevonden, maar dat was uitzondering - heb meerdere AOpen borden moeten redden door condensatoren te vervangen, wat in zeker helft van de gevallen goed ging.

Mbt data recovery: als ClearOS niet toestaat andere NIC te gebruiken is het een volstrekt gare Linux distro. Het komt me wel ergens bekend voor van ClarkConnect, jaren geleden. Snelste manier om erbij te komen is PCI NIC erin te doen en booten vanaf LiveCD of USB (als het bord van USB kan booten). Neem een regulier Linux distro zoals Ubuntu. Die kan prima de ext3 partities van ClearOS lezen, tenminste zolang je geen encrypted file system gekozen hebt. In dat laatste geval zul je het van binnen ClearOS moeten oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

• IJzerboot
Goede tips mensen, bedankt!

Ik bestel een cap, kan altijd proberen of dat de NIC weer tot leven brengt.
Aopen werkt niet mee, anders dan: tuurlijk kun je een cap vervangen. Maar of CT40 de oorzaak is van de problemen..

Clearos: het is stil mbt tips en trucs..
Vervangen van de bestaande NIC door een PCI NIC is erg lastig blijkbaar.

Ik durf de schijven er eigenlijk niet uit te halen, bang dat dat fout gaat ivm raid en ik dan helemaal niks meer met de data kan. Heb hier (oude) slechte ervaringen mee.

clearos: ik heb hier v5.2 en inmiddels zitten ze op v7.
Het schijnt veel te kunnen maar ik zou er niet als eerste voor kiezen..

Heb knoppix geprobeerd maar kan dan niet bij de raid schijven komen. Knoppix ziet ze niet.
Booten van USB kan niet, maar heb er een CD aan gehangen.
Ik ga ook nog even kijken naar live cd met ubuntu.
Als ik de data eraf krijg ben ik al blij!!

• IJzerboot
Update:
Booten van USB werkt wel maar alleen met bepaalde USB sticks.
In Bios advanced bios features-hard disk boot priority en daar staat ie ineens tussen!

Mobo kent geen hardware raid dus het is een software raid vanuit Clearos.
Het is dus nog maar de vraag of ik het via een ander OS kan benaderen..

Ubuntu werkt niet, nu extra hd aangesloten, WIN7 erop en dan maar es kijken hoe het met de data staat..

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerboot op 12-11-2015 11:58 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat grappig, ik heb ook zo'n bordje gedraaid als NAS, en inderdaad had ik ook eerst een dode LAN chip, en daarna heb ik de boel vervangen omdat er een elco begon te lekken :) Bij mij heeft 'ie nog een tijdje doorgedraaid met een PCI-E netwerkkaart.

Wat voor NIC stop je erin? Als het een oude versie van ClearOS is kan je er nog een gigantisch common Realtek 8139 10/100 kaartje induwen, die liggen vaak overal en nergens. Kun je er iig bij :)

Win7 kan iig niks met je Linux MDADM RAID data.

Hier stond een dode link.

• IJzerboot
Inmiddels via USB op extra HD (had nog oude liggen) WIN7 gezet.
Boel gedoe nog, HD moest op master SATA1 zitten voordat ik WIN7 kon installeren en daar zat nou net een Data HD.. Maar het is gelukt! Opstarten vanaf de nieuwe HD en voila: WIN7 draait!

Onboard NIC is definitief dood, werk nu met een Asus NX1101 (had ik nog liggen).
Een realtek 8139 had ook niet geholpen, want dan had ik in Clearos deze NIC nog moeten registreren als de oude (ETH0) en ik denk niet dat dat me zou gaan lukken. Heb er ook geen zin meer in om het te proberen trouwens.

Daarna ext2fsd (diskinternals Linux reader kreeg geen toegang) geïnstalleerd en nu heb ik eindelijk toegang tot de ext3 Linux partities!
Clearos gebruikt een softwarematige Raid waarbij beide schijven exacte kopieën zijn.
Via ext2fsd alle partities een driveletter gegeven en ik kan erbij.
Even inloggen op de thuisgroep en voila: alle data dump ik zo op mijn eigen server.
Nu alles aan het kopiëren en dan is iig de data binnen.

Ik twijfel nog even of ik die CT40 ga vervangen of dat ik meteen op wat anders overstap.
Clearos werkt niet lekker voor mij, eigenlijk ga ik liever naar WIN10 als server.
Met storage spaces meteen een simpel raid systeem wat bij problemen ook makkelijk te benaderen is.

Denk dat ik even een condensator haal (30 cent) gewoon om te kijken of het lukt.
Maar het mobo is van 2005 ofzo, dus qua betrouwbaarheid wordt het maar es tijd voor wat anders denk ik zo..
Bedankt voor de tips, heeft me zeker geholpen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat AOpen met 10-jaar oude bord niet meer wil helpen is jammer maar begrijpelijk. Minder begrijpelijk was dat ze dat 8 a 9 jaar terug ook niet deden, maar goed, er is een reden dat ze niet meer actief zijn en concurrenten als MSI wel, die net zo'n last hadden van gare caps maar wel 5 jaar lang vervanging opstuurde als je erom vroeg.

Let wel dat de cap een low-ESR type moet zijn. Capaciteit (in uF) moet identiek zijn, voltage gelijk of hoger dan rating van de huidige. Dus als het bijv een 1500uF 6.6V cap is kun je het prima vervangen met een 1500uF 15V cap, maar niet met een 2200uF 6.6V geval.

Edit:
En mbt die Asus NIC - dat is juist een 13-in-een-dozijn Realtek RTL8168 NIC. 10 jaar terug uitdagend mbt Linux support, tegenwoordig in iedere kernel standaard ondersteund.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 12-11-2015 22:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

• IJzerboot
low-ESR check! Het is een 6,3V 3300 uF.
Pagina: 1