Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-07 22:40
Ik rij in een Vito (uit 2014) met ingebouwde radio van Mercedes, met bluetooth om handsfree te kunnen bellen. Ik heb sinds kort een andere telefoon, maar de carkit werkt niet meer.

Ik heb een Sony Xperia Z5 gekocht en de carkit kan niet pairen met mijn telefoon. Uiteraard bij Mercedes geweest voor verhaal, maar de Z5 staat simpelweg niet op de lijst met ondersteunende toestellen, dus het houdt daar gewoon op.

Er komt in de toekomst "misschien" een update voor de radio waarmee het wel weer werkt, maar de beste man klonk niet zeker van z'n zaak. Ik vraag het hier, omdat het erop lijkt dat er een lijst met toestellen in die radio al geprogrammeerd zit, welke hij wel of niet moet accepteren.

Ik had hiervoor een Z3+, die volgensmij qua hardware bijna identiek is aan de Z5 en die werkte wel. Waarschijnlijk omdat de Z3 wel op de lijst staat.

Een OnePlus werkt daarentegen weer niet, die staat ook niet op de lijst. Het lijkt me sterk dat de OnePlus en de Z5 een dusdanig andere manier van bluetooth hebben dat het niet zou kunnen werken toch?

Nou ben ik nieuwsgierig, of ik de naam van het toestel mee wordt gegeven bij het pairen (en dan niet het naampje wat je zelf kan instellen, maar echt de naam van het toestel) kan aanpassen om mijn carkit om de tuin te leiden. Is het mogelijk om intern de naam van het toestel wat hij meegeeft bij bluetooth aan te passen naar Xperia Z3? Zodat misschien mijn carkit denkt: ja! Deze mag ik accepteren!

Of is de Z5 inderdaad gewoon heel anders met Bluetooth en gaat dat niet helpen? Als het mogelijk is wil ik er best wel even mee klooien om te rooten en het te proberen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 22:42
Je had het gewoon kunnen proberen in de tijd dat je dit verhaal hebt getypt... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nou, je weet in ieder geval dat je geen Mercedes meer koopt.

Wat een onzin. Rijd je een "premium" merk, werk de carkit niet eens...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jeroenneman schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:07:
Nou, je weet in ieder geval dat je geen Mercedes meer koopt.

Wat een onzin. Rijd je een "premium" merk, werk de carkit niet eens...
Ik vind niet dat jouw post ergens toe bijdraagt. Moet hij nu een andere auto kopen omdat bluetooth niet werkt? En zou alles moeten werken omdat hij een premium merk auto rijdt? Zou het minder erg zijn geweest als hij geen premium merk reed? Of zou je dan een andere irrelevante opmerking hebben?

Ontopic: je zou eens kunnen kijken of de bluetooth versie wel gelijk is aan die van de sony. Misschien dat de sony geen oude versie bluetooth meer ondersteunt. Eigenlijk zou het backwards compatible moeten zijn. Is er misschien inmiddels een nieuwe versie van de firmware van de z5. hetzelfde zou je je af kunnen vragen voor de software van de auto. Op Google kan ik zo gauw ook niets vinden...

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Younes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:15:
[...]

Ik vind niet dat jouw post ergens toe bijdraagt. Moet hij nu een andere auto kopen omdat bluetooth niet werkt? En zou alles moeten werken omdat hij een premium merk auto rijdt? Zou het minder erg zijn geweest als hij geen premium merk reed? Of zou je dan een andere irrelevante opmerking hebben?

Ontopic: je zou eens kunnen kijken of de bluetooth versie wel gelijk is aan die van de sony. Misschien dat de sony geen oude versie bluetooth meer ondersteunt. Eigenlijk zou het backwards compatible moeten zijn. Is er misschien inmiddels een nieuwe versie van de firmware van de z5. hetzelfde zou je je af kunnen vragen voor de software van de auto. Op Google kan ik zo gauw ook niets vinden...
Tja, ik vind het belachelijk dat je bij een dure auto zo wordt afgewimpeld bij de dealer. Ik zou net zo lang blijven zeuren bij de beste verkoper totdat er een fatsoenlijke optie is. Desnoods vergoeden ze een Parrot installatie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Denniz0229 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:03:
Je had het gewoon kunnen proberen in de tijd dat je dit verhaal hebt getypt... :9
Ik heb geen idee of er een toestelnaam of iets dergelijks wordt meegegeven met bluetooth, klopt m'n theorie wel? Anders ga ik lopen rooten en kloten terwijl het misschien een theorie van niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Het is sowieso een theorie van niks. Die carkit bepaalt niet op basis van een naam of het wel of niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:12
Lijkt mij sterk dat er een interne lijst in de carkit zit met te accepteren telefoons en als je telefoon niet op de lijst staat deze geweigerd wordt. Bij andere carkits is het vaak dat de werking niet gegarandeerd wordt als deze niet officieel ondersteund wordt.

Zijn er wellicht al teveel telefoons aangemeld op de carkit? Ik heb dat eens gehad met een carkit, daar konden maar maximaal 5 telefoons als koppelbaar aangemerkt zijn. Nadat ik een paar oude telefoons van mij uit de carkit had gegooid kon ik in een keer wel mijn overigens ook niet compatibel telefoon pairen. (ik was toen al wel een uurtje of vier verder met uitzoeken ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Nee heb m'n oude telefoon eruit gegooid, er staat verder niks meer in. Hij zou ook maximaal 5 aan moeten kunnen.

Maar dan blijft het gek dat een Z3+/Z4 wel lukt, maar een Z5 of een Oneplus One niet... Waar zit het verschil dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:45
Waarschijnlijk dan toch in de implementatie van de Bluetooth Stack. Maakt je carkit verbinding via Rsap of het 'gewone' bluetooth phone access protocoll? Voor dat eerste zijn apps in de market beschikbaar die de standaard bluetooth implementatie 'overnemen' en die voor veel mensen wel werken. Of die apps er ook voor niet-rsap bluetooth protocollen zijn weet ik niet, maar zou goed kunnen.
Die apps werken overigens zonder root :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Denk dat het op de gewone manier is. Na het pairen krijg ik een meldingkje of ik m'n telefoon boek wil delen. (op mijn oude telefoon dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:36

Cyphax

Moderator LNX
Boyd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:21:
[...]

Ik heb geen idee of er een toestelnaam of iets dergelijks wordt meegegeven met bluetooth, klopt m'n theorie wel? Anders ga ik lopen rooten en kloten terwijl het misschien een theorie van niks is.
Hoe je telefoon heet kan je gewoon instellen, kijk bij de instellingen van je bluetooth en probeer het eens uit.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Cyphax schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:36:
[...]

Hoe je telefoon heet kan je gewoon instellen, kijk bij de instellingen van je bluetooth en probeer het eens uit.
Dat heb ik uiteraard al geprobeerd, maar dat is niet wat ik bedoelde. Lees de openingspost nog maar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:34

DarkSide

theres no place like ::1

Er zijn helaas verschillende BT protocollen en implementaties.
Zowel telefoon fabrikanten en Radio fabrikanten e.d. hebben daar enige vrijheid in hoe ze het implementeren.
Simpelweg BT 4.0 is niet voldoende.
Veel fabrikanten testen een aantal modellen. Maar bij lange na niet alle modellen. En ze komen er wel vaak heel makkelijk mee weg als je Telefoon niet op de lijst staat.
Mijn OPO staat ook niet op de lijst van geteste telefoons voor mijn carkit. Maar werkt wel.

Het zou gewoon zo moeten zijn dat telefoonfabrikanten en carkits een vast basis profiel ondersteunen waarmee je tenminste kunt connecten en bellen. Extra;s als Contactfotos. Stereo connectie of weet ik wat zijn dan meegenomen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1