Ik zoek informatie omtrent weigeren bezorging aan de deur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
De situatie is als volgt:
Het element van de droger werd niet meer warm, ouders zijn vervolgens naar de MediaMarkt gegaan om te informeren. Mediamarkt personeel stelde dat het element defect is, dat reparatie 350€ zou kosten, en dat het daarom beter was om een nieuwe te kopen (de klassieke FUD tactiek komt weer om de hoek). Ouders wilde vervolgens een model dat zo veel mogelijk leek op de huidige, maar gezegde model was uitsluitend op de MM webshop beschikbaar. Ouders online een nieuwe besteld. De dag daarop had ik eindelijk de gelegenheid om naar de droger te kijken, en kwam tot de conclusie dat de oververhittingsbescherming was ingeschakeld, en na een reset van de thermostaat weer prima functioneerde. Nieuwe droger is niet meer nodig. Dus ik had gebeld met de MM klantenservice om de bestelling te annuleren. Klantenservice had gecontroleerd of dat annulering nog mogelijk was, maar tevergeefs. Retourneren was geen optie, ook niet in ongebruikte staat; want witgoed (don't ask). Ik kreeg het advies om het pakket aan de deur te weigeren.

Ik heb nog nooit een bezorging aan de deur geweigerd. Als het iets kleins was geweest, dan hoefde ik voor deze nieuwe situatie (nieuw voor mij althans) geen topic voor te starten. Helemaal omdat het 490€ uit mijn ouders de portemonnee betreft, die niet bepaald de rijkste zijn, wil ik dit niet verknallen. Het maakt me een tikkeltje nerveus, zeker in de context van MM's aftersales reputatie die algemeen bekend niet de meest jofele is.

De vragen:
Misschien een domme vraag voor iemand met ervaring op dit vlak, maar hoe werkt het weigeren aan de deur exact? Zijn er bepaalde zaken die mijn ouders niet moeten doen (zoals een handtekening zetten)? Heeft iemand tevens ook nog tips voor dingen die juist wel verstandig zijn om te doen (zoals video opname maken als bewijs materiaal -- of is dat overdreven?)? Kan je ook om een bewijs vragen aan de bezorger dat het product is geweigerd? Hoe wordt geverifieerd dat het product na weigering terug is aangenomen door de MM, en dat de MM in het proces is om het geld terug te boeken (dit laatste schoot er door de haast bij in om het aan de klantenservice zelf te vragen)?

Ik moet er ook nog bij vermelden dat de MM de bestelling zelf komt afleveren (want het is een bezorg en installatie service waarvoor extra is betaald). Tevens is de bezorg datum aanstaande woensdag.

[ Voor 47% gewijzigd door PostHEX op 11-11-2015 00:26 . Reden: update verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-07 14:58

KrazyJay

Gewoon de bezorgers niet binnen laten en zeggen dat je geannuleerd hebt? Daarna desnoods nog even een emailtje er achteraan sturen met de vraag hoe de afwikkeling verder plaatsvindt?

Verder: particuliere aankopen online hebben gewoon een zichttermijn. Ongebruikte wasmachines waar de verpakking nog niet eens open in geweest, zou zeker geen beperking daar op kunnen vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Maar je hebt hem online besteld? Dan gaat sowieso je Wet Koop op Afstand op toch?
Oftewel, je kunt hem binnen 14 dagen gewoon weer retourneren.

Edit: dus ja, je kunt hem weigeren aan deur (als er getekend moet worden, anders ligt ie zo alsnog bij de buren :p), maar mocht dat op 1 of andere wijze niet lukken dan kun je hem dus altijd nog retourneren.

[ Voor 42% gewijzigd door Palthe op 10-11-2015 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Wordt witgoed niet door hun eigen bezorgdienst geleverd?
Misschien handig om de bezorger te bellen van te voren, hoeven die niet te zeulen met zo'n groot ding, en dan zijn ze misschien wat eerder geneigd om mee te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
@KrazyJay & palthe
Je zou inderdaad denken dat retourneren geen probleem zou moeten zijn, maar mevrouw van de MM bleef vol houden dat dit niet voor witgoed op gaat. Het is dat weigeren door de MM zelf in dit geval wordt aanbevolen en ook volstaat, anders was het zeker een vermoeiende discussie geworden.

@palthe
Staat tekenen niet gelijk aan het accepteren van de bestelling? Zou best wrang zijn als we aan de bezorger vermelden "we weigeren de bestelling", waarop de bezorger vervolgens zegt "is prima, maar hier even tekenen voor bewijs", *zet handtekening*, "oké, ik kan het product niet meer terugnemen, het is nu van u" "doei!!!". :)

@Kenzi
Wordt inderdaad door de MM zelf geleverd. Bedankt voor de tip trouwens omtrent het contact opnemen met de bezorger. Ik heb nergens een nummer kunnen vinden, maar zal waarschijnlijk bij de klantenservice moeten kunnen worden opgevragen. Trouwens wel vreemd als dat kan, en als het zo geregeld kan worden, want je zou verwachten dat de klantenservice dat zelf ook voor elkaar kon krijgen zonder tussenkomst van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 13:38

Nik

Zoek uit wie de bezorger is. En dan Google: [bezorgdienst] pakket weigeren

Kom je hier uit: http://www.postnl.nl/klan...-weiger-te-ontvangen.html

Staat het niet op de site is er vast te bellen met de bezorger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:08
Ouders online een nieuwe besteld
Dit is het belangrijkste stukje in deze. Online gekocht is gewoon Wet Koop op Afstand, en mag je 'm binnen een paar dagen retourneren. Witgoed, ongeopend, is geen hygiene- dan wel uitzonderingsproduct.

Al helemaal als MM 'm zelf levert. Zou 'm gewoon mee terugsturen.

[ Voor 11% gewijzigd door FailFr8er op 10-11-2015 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad:
PostHEX schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 06:44:
Klantenservice had gecontroleerd of dat annulering nog mogelijk was, maar tevergeefs. Retourneren was geen optie, ook niet in ongebruikte staat; want witgoed (don't ask).
Do ask, Waar in de wet die uitzondering is opgenomen. Ik kan 'em niet vinden. Zelfs hygiëne zou geen argument kunnen zijn als de sealing intact wordt gelaten. (Wat natuurlijk voor ontvangst moet worden gecheckt: doos niet open, doos geen gat, etc.)

Welke optie handiger is / het minste gedoe oplevert weet ik niet. Best kans dat weigeren handiger, sneller en voor de verkoper goedkoper is (die anders tweemaal verzendkosten betaalt). OTOH, bij weigeren is de bezorger de dupe van de fout van de MM support die de reparatie niet zag zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 10-11-2015 08:06 . Reden: MM levert zelf af ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07 14:41
PostHEX schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 07:32:
@KrazyJay & palthe
Je zou inderdaad denken dat retourneren geen probleem zou moeten zijn, maar mevrouw van de MM bleef vol houden dat dit niet voor witgoed op gaat. Het is dat weigeren door de MM zelf in dit geval wordt aanbevolen en ook volstaat, anders was het zeker een vermoeiende discussie geworden.
De mevrouw van de MM is geen juridisch medewerkster. Het is slechts iemand die is ingehuurd om klachten e.d. zo vriendelijk mogelijk terug te spelen naar de klant, zodanig dat er geen actie hoeft te worden ondernomen.
Wellicht is het ook een kwestie van klok en klepel en verwart ze het recht op annuleren van de aankoop van een wasdroger voordat deze geleverd is met een elektrische tandenborstel die na een week gebruik niet bevalt (want beide witgoed).

Het recht op annuleren van de aankoop heb je de eerste twee weken sowieso. Dan is het voor alle betrokkenen eenvoudiger om de annulering vóór de levering plaats te laten vinden. Behalve voor de dame die de annulering telefonisch aanneemt en in de systemen moet verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:04
https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

In de wet koop op afstand staat geen uitzondering voor witgoed.

Mits gewoon via de MM webshop besteld (dus niet telefonisch) kan MM een retour van de droger binnen 14 dagen zonder eventuele opgave van reden dus niet weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Vinny1994 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:36:
Mits gewoon via de MM webshop besteld (dus niet telefonisch) kan MM een retour van de droger binnen 14 dagen zonder eventuele opgave van reden dus niet weigeren.
Sterker nog: Ook een telefonisch afgesloten overeenkomst valt onder dezelfde regels omdat het nog steeds een koop op afstand is. Hoe dan ook heeft MediaMarkt hier geen poot om op te staan - hoewel ze dat vast niet zal weerhouden van lastig doen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vharten
  • Laatst online: 10-07 15:44
Ik zou zeggen dat je 'm inderdaad mag retourneren i.v.m. koop op afstand. Maar wellicht wordt het weigeren door Mediamarkt aangeraden, omdat dat goedkoper is? Als je het pakket weigert, gaat hij zonder extra kosten terug naar de Media Markt. Neem je het pakket aan, en ga je het daarna retourneren, dan moet je waarschijnlijk zelf daar de verzendkosten voor betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:38
Heb je ergens bewijs dat MM geadviseerd heeft te weigeren, of wordt dat jouw woord tegen dat van MM?

Kan mij namelijk voorstellen dat ze anders in hun recht staan om wel de bezorgkosten door te berekenen: je hebt weliswaar recht om kosteloos te retourneren, maar dat recht gaat denk ik pas in *nadat* er is afgeleverd.

Ik zou daarom nogmaals de MM bellen en het nogmaals voorleggen, bij voorkeur de telefoon op de speaker en zorgen dat er een getuige meeluistert (of het gesprek opnemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:00
PostHEX schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 07:32:

@Kenzi
Wordt inderdaad door de MM zelf geleverd. Bedankt voor de tip trouwens omtrent het contact opnemen met de bezorger. Ik heb nergens een nummer kunnen vinden, maar zal waarschijnlijk bij de klantenservice moeten kunnen worden opgevragen. Trouwens wel vreemd als dat kan, en als het zo geregeld kan worden, want je zou verwachten dat de klantenservice dat zelf ook voor elkaar kon krijgen zonder tussenkomst van de klant.
Het wordt niet door de MM zelf geleverd maar door PostNL. Gewoon even bellen met PostNL extra@home klantenservice en weigeren. Daarna met de MM bellen en de order annuleren.
vanaalten schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:30:
Heb je ergens bewijs dat MM geadviseerd heeft te weigeren, of wordt dat jouw woord tegen dat van MM?

Kan mij namelijk voorstellen dat ze anders in hun recht staan om wel de bezorgkosten door te berekenen: je hebt weliswaar recht om kosteloos te retourneren, maar dat recht gaat denk ik pas in *nadat* er is afgeleverd.

Ik zou daarom nogmaals de MM bellen en het nogmaals voorleggen, bij voorkeur de telefoon op de speaker en zorgen dat er een getuige meeluistert (of het gesprek opnemen).
Er is hier geen bewijs voor nodig, er worden dagelijks bezorgingen geweigerd/geannuleerd.

[ Voor 32% gewijzigd door treative op 10-11-2015 09:32 ]

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:47
Of nog een keer bellen met de MM en hopen dat je een behulpzamere/bekwame medewerker aan de lijn krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:44
Zoals vele hierboven al zeggen kan je de aankoop gewoon annuleren omdat het koop op afstand is. Regels over hygiëne gaan niet op zolang het product in de originele ongeopende verpakking zit.

Als de klantenservice van de webshop het niet oplost ga je gewoon naar de winkel, daar hebben ze immers het slechte advies gegeven.
*knip* dat soort adviezen zijn ongewenst

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 10-11-2015 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Soms zie je ook nog wel dat webshops hier op het forum reageren. Mochten ze er lucht van krijgen dat je je probleem met hun openbaart dan zullen ze waarschijnlijk wel snel inbinden en je gewoon helpen.

Ik moet zelf ook nog een droger zien te vinden, maar als dit soort praktijken bij de Media Markt voorkomen dan weet ik waar ik mijn droger in ieder geval niet ga kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-07 18:49
Gewoon weigeren. Niets tekenen. Product gaat dan retour naar magazijn. Dit wordt binnen drie werkdagen verwerkt. En annuleren kan gewoon. Jij hebt een dwaas aan de lijn gehad.

Ik heb dit drie weken geleden nog meegemaakt. Vriezer besteld, dag erna opeens niet op voorraad. Kwam hij dus na het weekend. Mooi niet geaccepteerd, ging retour. En vijf werkdagen later mijn geld terug (uitzonderlijk snel).

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Laatst online: 12:04
cyberstalker schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:20:
[...]

Sterker nog: Ook een telefonisch afgesloten overeenkomst valt onder dezelfde regels omdat het nog steeds een koop op afstand is. Hoe dan ook heeft MediaMarkt hier geen poot om op te staan - hoewel ze dat vast niet zal weerhouden van lastig doen.
Ahhhh my bad, ik dacht dat dit juist wél een uitzondering was. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aryanazi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 12:47
Op de website van MM staat inderdaad dat je een bestelling in de webshop niet kan annuleren. Dat komt - zo stelt MM - doordat de bestelling direct automatisch wordt verwerkt. Belachelijke beredenering. Het is onbegrijpelijk dat MM de bestelling niet kan annuleren.

Het advies op de website van MM is om het product te accepteren - in ontvangst te nemen - en vervolgens te gaan retourneren. Daarmee wordt je als consument opgezadeld om acties te ondernemen die heel makkelijk kunnen worden voorkomen, als MM het product helemaal niet bezorgt.
Het is inderdaad beter om te weigeren dan om het in ontvangst te nemen en vervolgens terug te sturen.

Wat je moet doen is alsnog een e-mail sturen waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst wilt ontbinden en je geld retour wilt (heb je telefonisch al gedaan, maar zo heb je bewijs). Hiervoor hoef je geen reden te geven. Is het geld dan binnen twee weken niet betaald, dien er een klacht over bij Authoriteit Consument en Markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:51

Ypho

Allround Nerd

Let goed op, je mag een bestelling annuleren vóór levering, zie: http://blog.iusmentis.com...k-voordat-geleverd-wordt/

Ik weet niet hoe het bij MM zit, maar als je de droger zelf moet terugsturen, maak je waarschijnlijk zelf kosten, iets dat niet het geval is bij annulering voor levering.

Weigeren van een pakket is uiteraard een optie (niet tekenen, tekenen is alleen voor ontvangst), maar daarvoor moet er wel iemand thuis zijn.

Ik heb zelf ook ooit zoiets gehad, annuleren kon niet, moest maar weigeren aan de deur. Niemand thuis (werk...), dus de bezorger had het pakket afgegeven bij de buren. Moet je alsnog zelf alles regelen (wel gratis retour, maar onnodig extra werk).

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Aryanazi schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:56:
Op de website van MM staat inderdaad dat je een bestelling in de webshop niet kan annuleren. Dat komt - zo stelt MM - doordat de bestelling direct automatisch wordt verwerkt. Belachelijke beredenering. Het is onbegrijpelijk dat MM de bestelling niet kan annuleren.

Het advies op de website van MM is om het product te accepteren - in ontvangst te nemen - en vervolgens te gaan retourneren. Daarmee wordt je als consument opgezadeld om acties te ondernemen die heel makkelijk kunnen worden voorkomen, als MM het product helemaal niet bezorgt.
Het is inderdaad beter om te weigeren dan om het in ontvangst te nemen en vervolgens terug te sturen.

Wat je moet doen is alsnog een e-mail sturen waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst wilt ontbinden en je geld retour wilt (heb je telefonisch al gedaan, maar zo heb je bewijs). Hiervoor hoef je geen reden te geven. Is het geld dan binnen twee weken niet betaald, dien er een klacht over bij Authoriteit Consument en Markt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iJKytHA.png

Ze suggereren wel dat het kan. Maar wat je precies moet doen is niet makkelijk te vinden (zoek ik denk ik nog wel even op op hun site).
Als je pas weigert bij de bezorging zit je waarschijnlijk wel opgezadeld met de bezorgkosten, die zijn immers wel gemaakt en dat had voorkomen kunnen worden als er op tijd was geannuleerd (hier moet Media Markt dan wel mogelijkheid toe bieden).

EDIT:
Zat zelf niet op te letten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pwliqBt.png

Maar vind wel dat ze niet helemaal duidelijk zijn.

EDIT 2:

Keek net even op hun pagina over retourneren. Je kan de droger wel degelijk retourneren volgens hun eigen voorwaarden, ook al laten ze witgoed vallen onder Hygiënische producten, dit geld volgens hun eigen voorwaarden niet als het niet in een winkel word omgeruild of geretourneerd.

Om een product te retourneren (dus alleen als je het product wel laat bezorgen en dus niet weigerd) moet je hier even kijken wat je moet doen.

Let op: dit is wel wat Media Markt zegt wat je moet doen. Wettelijk gezien zouden de rechten en plichten van consument en verkoper kunnen verschillen met wat Media Markt beweert.

[ Voor 23% gewijzigd door M.l. op 10-11-2015 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zoals hierboven gezegd, schriftelijk via email je annulering die je mondeling hebt gedaan bevestigen. (dat ze het niet hebben geaccepteerd is hun probleem). De levering aan de de deur niet accepteren, met de vermelding dat deze geannuleerd is. Geef ze een kopie van de email die je hebt verstuurd.

Mogelijk moet je toch bezorg kosten betalen, echter als deze gratis was zou ik dan niet zomaar accepteren want als de levering niet dezelfde dag is, had men bij MM de levering kunnen tegen houden.

Als je van te voren informatie krijgt van de bezorger (bv over het tijdstip van bezorging) probeer deze dan te bereiken en zorg dat ze niet langs komen. Suc6

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 22:49
CyberFly schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:35:
Zoals vele hierboven al zeggen kan je de aankoop gewoon annuleren omdat het koop op afstand is. Regels over hygiëne gaan niet op zolang het product in de originele ongeopende verpakking zit.

Als de klantenservice van de webshop het niet oplost ga je gewoon naar de winkel, daar hebben ze immers het slechte advies gegeven.
[Mbr]*knip* dat soort adviezen zijn ongewenst[/]
De Mediamarkt webshop en de fysieke winkels zijn volgens mij aparte entiteiten (of zo zien ze zichzelf in ieder geval).

Toen de koelkast, welke ik via de webshop had besteld, niet volgens de afspraak (door extra@home) was geleverd, wilde/kon de fysieke winkel hier in de buurt ook niks voor mij betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 17:45
Let er ook op, ongeacht of je wel of niet de wasdroger zelf wil laten retourneren:
- Je gaat aardig wat kosten maken om zelf de wasdroger naar een POSTNL locatie te brengen, gezien het formaat kun je hem niet even bij het POSTNL service punt achter laten.
- Wanneer je tekent ga je niet alleen akkoord met de levering maar draag je ook de verantwoordelijkheid van het pakket. Ook voor de retourzending (zorg dat deze altijd verzekerd is).
- De verzendkosten zul je eerst voor moeten schieten.
- In een "makkelijk" geval zul je een afhaal afspraak moeten plannen, waarvoor wederom iemand thuis moet blijven.

Mijn advies: Niet tekenen en retour afzender. Voor iedereen goedkoper, en voor jou het gemakkelijkst.
- Je draagt nooit verantwoordelijkheid over het pakket (en eventuele schades, nooit schuldvraag wanneer dat ding defect weer terug komt bij MM).
- Je hoeft maar 1 contactmoment te hebben met de transporteur.
- je hoeft geen kosten voor de schieten.
- Retour afzender is over het algemeen sneller verwerkt bij grote postorder bedrijven (en je wint minimaal 24h verzendtijd).

Doe de bezorger een plezier en vertel het hem voordat hij het pakket uit zijn vrachtwagen laad. Hij zal toch langs moeten komen om jou te laten weigeren (dit kan meestal helaas alleen aan de voordeur, en niet telefonisch.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbetje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-07 18:31
Zal zo wie zo contact opnemen met de bezorger, mijn ervaring is dat ze de droger/wasmachine in de bestelbus al uitpakken, zit je dadelijk met een pakket wat al uitgepakt is, z.g op verzoek van de klant en de bezorger in eens nergens wat van af weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
En als je niet thuis bent zorg er dan ook voor dat je buren weten dat ze niet aannemen / tekenen... Ik verwacht niet dat een van hen zo gek is om een wasmachine aan te nemen en in de gang te zetten tot nader order, maar je weet nooit en als ze het wel doen levert het weer extra gedoe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
Update toegevoegd. And the story continues... :)

Edit: update verplaatst naar hier.

Update #1:
Toevallig had de MM vandaag gebeld om te vermelden dat de bezorging iets later zou plaats vinden. Ik had ze toch aan de lijn, en dacht van ik probeer het alsnog te annuleren. Dit keer kon het blijkbaar wel dus. De vriendelijke vrouw zei dat het vreemd was dat haar collega benadrukte dat annulering niet mogelijk was. En fin, dus maar geannuleerd.

De crux is echter, en hier is absoluut een punt waar de MM zwaar heeft gefaald, is dat wij expliciet extra hebben betaald voor MM bezorg & installatie service. Wat blijkt: de MM liet het ding gewoon bezorgen door de PostNL!!! Niet dat we die service nog nodig hebben, maar ik bedoel maar om te zeggen; dat je bij de MM voor een service betaald, betekent niet dat je die ook krijgt. We wachten dus af of de bezorging morgen alsnog plaats vind of niet, want dat je er van op aan kunt dat nu alles goed is geregeld is er niet bij. Als de MM niet eens de correcte bezorg methode bied, zou het mij niet verbazen dat correct annuleren eveneens te complex voor ze is.

Ik zeg niet dat de MM de slechtste winkelketen in Nederland is (voor de simpelere verkoop & service zullen ze waarschijnlijk goed genoeg zijn), maar het is wel jammer dat mijn algemene indruk over de keten die ik al had langzamerhand word bevestigt. Ik heb mijn ouders ook aangeraden om volgende keer te kiezen voor Coolblue als je toch iets online moet bestellen. Zelf heb ik bij Coolblue in de afgelopen jaren 0 problemen gehad.

Edit #2: mijn fout, had het mis omtrent de bezorging. Waarschijnlijk was de service wel goed geregeld.

[ Voor 97% gewijzigd door PostHEX op 11-11-2015 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De topicstart aanpassen zuigt, want zorgt voor een heel slecht te volgen topic ;)
extra hebben betaald voor MM bezorg & installatie service. Wat blijkt: de MM liet het ding gewoon bezorgen door de PostNL
Hoe maakt het uit welk fysiek poppetje bezorgt? Zolang de winkel maar doet wat je hebt afgesproken. Als je onderaannemers wilt verbieden moet je dat voor bestelling expliciet doen, me dunkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
Oké, ik zal in het vervolg de updates gewoon als een reply toevoegen. :)

Nou het punt is, de bezorger maakt inderdaad niet uit, maar als het aan een externe dienst wordt uitbesteed, krijg je geen installatie service. Ik weet dat het een kwestie is van het ding op zijn plaats zetten en het aan het net koppelen, maar dan was de betaling voor die service ook overbodig. À la bait & switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:47
PostHEX schreef op woensdag 11 november 2015 @ 00:24:
Oké, ik zal in het vervolg de updates gewoon als een reply toevoegen. :)

Nou het punt is, de bezorger maakt inderdaad niet uit, maar als het aan een externe dienst wordt uitbesteed, krijg je geen installatie service. Ik weet dat het een kwestie is van het ding op zijn plaats zetten en het aan het net koppelen, maar dan was de betaling voor die service ook overbodig. À la bait & switch.
Postnl extra@home installeert ook het apparaat (afhankelijk van wat er met de opdrachtgever (mediamarkt) is afgesproken), dus mediamarkt hoeft niet te liegen. Meestal worden zwaardere/grotere pakketen met deze dienst geleverd aangezien deze wat meer gespecialiseerd zijn hierin (en ruimte hebben in hun busje met de daarbijbehorende hogere kosten vergeleken met een postnl pakket bezorger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
Nooit geweten dat PostNL een dergelijke dienst aanbied. Extra@home was dan waarschijnlijk wel ingepland. Dat maakt het perspectief wel wat positiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
*deleted*

[ Voor 93% gewijzigd door PostHEX op 11-11-2015 01:27 . Reden: dubbele post? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:01
PostHEX schreef op woensdag 11 november 2015 @ 00:15:
De crux is echter, en hier is absoluut een punt waar de MM zwaar heeft gefaald, is dat wij expliciet extra hebben betaald voor MM bezorg & installatie service. Wat blijkt: de MM liet het ding gewoon bezorgen door de PostNL!!!
Zoals Exor al zegt: PostNL biedt Extra@Home, dat is een installatieservice/speciale grote pakketten service van PostNL. Dat is precies wat je besteld, dus MM zo slecht afschilderen is niet bepaald nodig.
Grote kans dat ze zelfs met 2 man komen voor het witgoed (afhankelijk vd pakketten of ze met 1 of 2 man komen) om het samen te tillen en vervolgens te installeren.

Extra@Home doet allerlei aparte zaken die buiten het normale pakketen-bezorg-gedoe vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door thaan op 11-11-2015 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
Laatste update: bestelbedrag is vandaag teruggestort (exclusief de bezorging & installatiekosten, maar dat is acceptabel). Eind goed al goed. Op het misverstand van de klantenservice omtrent annulering na, was de ervaring met de MM in retroperspectief degelijk.

Hoop dat iemand in de toekomst in eenzelfde situatie aan deze thread wat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:10

Wildfire

Joy to the world!

Waarom betalen voor een bezorging/installatie die niet heeft plaatsgevonden? Het is nog steeds een Koop op Afstand en ook de verzendkosten dien je retour te krijgen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wildfire schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:19:
Waarom betalen voor een bezorging/installatie die niet heeft plaatsgevonden? Het is nog steeds een Koop op Afstand en ook de verzendkosten dien je retour te krijgen...
Als die bezorging/installatie wordt opgevat als een aparte dienst (het is tenslotte meer dan alleen het afleveren van het product), dan valt er wel wat voor te zeggen hoor. Diensten die direct ingaan vallen niet onder de binnen 14-dagen retour regeling.

Nu kan je natuurlijk best nog een discussie aangaan of dit inderdaad een aparte dienst was en of de levering van die dienst inderdaad direct startte, maar dat is niet per se een simpel gevalletje koop op afstand.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
Wildfire schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:19:
Dat is wat mij betreft een grijs gebied. Ja de installatie kosten zou je in principe terug moeten krijgen, maar de bezorg kosten is helemaal aan het beleid van de winkel. Ik moet wel stellen dat van de twee keer dat we de klantenservice telefonisch hadden gesproken, de eerste keer tegen mij werd verteld dat ook de bezorg&installatie kosten werden teruggestort (voordat ik contact opnam ging ik er eigenlijk al van uit dat dat niet het geval was, dus was verrast toen ik anders hoorde). Hoe dan ook, het is 15€, en het is mij niet de moeite waard om daar over te bakkeleien met de klantenservice. Het is tevens ook niet mijn geld, maar dat van mijn ouders. Dus ik zie het eerder als een boete voor het vragen om advies aan een for-profit winkel in het geval van een product dat defect lijkt, in plaats van het geduld op te brengen en een onafhankelijk persoon zonder winstoogmerk er te naar laten kijken (ik in dit geval dus). Het was tevens dat ik zo snel kon handelen, anders waren ze in totaal 490€ kwijt -- iets meer dan 15. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
*delete*

Alweer een dubbele post? ...

[ Voor 96% gewijzigd door PostHEX op 18-11-2015 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:24:
[...]

Als die bezorging/installatie wordt opgevat als een aparte dienst (het is tenslotte meer dan alleen het afleveren van het product), dan valt er wel wat voor te zeggen hoor. Diensten die direct ingaan vallen niet onder de binnen 14-dagen retour regeling.

Nu kan je natuurlijk best nog een discussie aangaan of dit inderdaad een aparte dienst was en of de levering van die dienst inderdaad direct startte, maar dat is niet per se een simpel gevalletje koop op afstand.
Nee. Bezorging is niet te zien als losse dienst, ook al proberen winkels dat wel.
Ik kan niet besluiten de wasmachine te annuleren en enkel de bezorging nog af te nemen. Je koopt een wasmachine, op jouw locatie bezorgd en geinstalleerd. Winkels kunnen in het rond springen, maar effectief is het niet anders te zien. Het is ook enkel met dat doel aangeschaft. En zelfs dan: KoA geldt ook voor diensten zolang die nog niet in gang gezet zijn.

Uitsluitend de retourkosten komen voor kosten van de klant - die hij dus ook zelf maakt op dat moment. En zelfs alleen als de verkoper de klant daarover informeert.

Er is hier sprake van ontbinding voor levering. Van retourkosten is geen sprake. Ook zijn er geen diensten geleverd waarvan de uitvoering reeds is begonnen.
Deze kosten moeten dus gewoon terug. Het hele bedrag dat aan MediaMarkt betaald is.

Los daarvan is een en ander het gevolg van een blijkbaar onjuiste diagnose van MM. Immers hebben zij als verondersteld specialist gesteld dat iets defect was terwijl is aangetoond dat dit niet zo is. Er mocht verwacht worden dat MM die diagnose juist had gesteld. Daarmee pemiteert MM zich hier nogal wat kwa prestaties, onjuist informeren over de wet, en die ook weigeren te volgen.

Ik zou het hier niet bij laten, en minimaal een klacht indienen over de gang van zaken bij thuiswinkel waar MediaMarkt lid van is. Je kan MM ook eerst vertellen dat je dat gaat doen - bemiddeling kost hen sowieso geld en moeite dus wellicht kiezen ze eieren voor hun geld.
Dat het niet veel is lijkt het me sowieso gezien de werkwijze niet handig dat je ze het signaal geeft dat ze zo te werk kunnen gaan - dan verandert er nooit iets.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 08:22 ]

• PostHEX
Nu je het zo stelt Floppus, ben ik het wel eens met de stelling dat het geld ook dient terug worden gegeven. Ik ben aan het overwegen om het toch aan te geven dat het eigenlijk niet klopt, al is het maar in het belang van de samenleving. Ik geef hier later (en spoedig) een update over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:03
>> . Retourneren was geen optie, ook niet in ongebruikte staat; want witgoed

Wat een leugens zeg van MM. Ik zou van die 15 euro terug eisen. MM heeft jullie meerdere malen verkeerd voorgelicht.

De wet zegt:

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_19-11-2015

Artikel 230o

1. De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken.

bij een consumentenkoop:
1°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen

Verzendkosten: de wet is duidelijk:

Artikel 230r

1. De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

https://www.acm.nl/nl/ond...aakt-van-zijn-bedenktijd/

De ACM stelt:

Andere bestellingen:

Heeft de consument nog meer producten of diensten besteld? En is er een verband tussen die bestelling en de overeenkomst die de consument heeft ontbonden? Dan hoeft de consument de extra producten of diensten ook niet meer af te nemen. Denk aan een onderhoudscontract bij de aankoop van een fiets.
...

[ Voor 36% gewijzigd door BramV op 19-11-2015 19:21 ]

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:03
@Posthex
Ik vraag me af of jij en / of je ouders eigenlijk op de hoogte waren van de 14 dagen bedenktijd? Zeker als je het niet uitpakt kun je het in feite altijd terugsturen zonder opgaaf van reden. Ook als je deze voorzichtig en zo orgineel mogelijk had uitgepakt.Op zich hoef je dus helemaal geen zorgen te maken over geld terug etc. Dat is wettelijk geregeld. Als je van retourrecht gebruik maakt moet je wel zelf de verzending betalen.

http://www.mediamarkt.nl/...leren-en-retourneren.html

U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping (tevens bijgevoegd in de e-mail met verzendbevestiging

[ Voor 6% gewijzigd door BramV op 19-11-2015 20:24 ]

Pagina: 1