Sapphire HD 7950 geeft freezes... Oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021
Hi all,

CPU: AMD PHENOM 955 BE @ 3,2GHZ
GPU: SAPPHIRE HD 7950 3GB GDDR5 @810
PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Sinds vandaag heb ik bij belasting van de GPU freezes in de vorm van verticale bruine / blauwe en witte strepen. De PC reboot zichzelf dan na een seconde of 10 en genereert meestal geen BSOD of entry.
1 keer wel een BSOD gehad, maar door mijn systeemherstel (zie verderop) , ben ik die kwijt. Deze melding heb ik uitgelezen met een Dumpreader en de meest forumposts wezen richting een hw probleem met de GPU omdat de software tevergeefs wacht op het weer idle komen van de kaart...

Ziet er niet heel goed uit wat dat betreft.

Als ik de GPU niet belast heb ik geen problemen.

Ik overclock niet en pas geen settings aan daaromtrent!

Wat heb ik al geprobeerd sinds de problemen ontstonden:

-Videokaart fysiek schoonmaken en controleren, daarna opnieuw goed bevestigen in het slot
-Controle of drivers up to date zijn, dat zijn ze
-Terugrollen via systeemherstel naar een eerder moment (ruim een week geleden)
-Uninstall gedaan van Daemon Tools, daar die driver volgens berichten conflicteren kan met GPU drivers
-Furmark gebruikt voor wat benches, hij knalt er snel uit ik post hieronder wat waarden die ik heb gelogd tot de crash...

Heeft iemand ideeen? Ziet iemand gekke zaken bij de waarden?

Kan ik nog iets met de BIOS versie proberen? Is het de moeite waard naar W10 te uppen om te kijken of dat eea verbeterd?

Thanks!

Furmark en de waarden van mijn GPU tot crash

:-)

• PiRiVi
Iemand die iets kan bedenken, zijn gedachten wil delen?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je zou de core en geheugen clocks van je vga card apart eens kunnen verlagen om te kijken of een van de 2 verlagen het crashen uitlaat. Zou dit niet helpen zou je eens je geheugen kunnen gaan testen, bv maar 1 reepje, en dat op verschillende banken.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik mis tussen de waardes je GPU temperatuur (of ik kijk er overheen). Wat betreft de waardes die zien er goed uit zover ik kan zien, 12 Volt heeft maar een hele kleine afwijking wat goed is, je VRM's zijn blijkbaar goed gekoelt aangezien ze niet boven de 60 graden uitkomen.

Ik las een tijd terug op een franse website dat Sapphire in verhouding tot andere merken met de HD79xx reeks veel RMA's had. Dit kan natuurlijk een anomalie zijn.
Hoe oud is je kaart? Indien dit inderdaad een die reeks van Sapphire betreft dan kan je misschien toch nog via een omweg of via Sapphire zelf garantie claimen.

Van 2014
- 15,23% Sapphire HD 7950 With Boost (11196-19)
Van 2013:
- 7,02% Sapphire HD 7950 With Boost (11196-16)

Geen idee waar dat laatste nummer mee correspondeert, het kan denk ik in je voordeel zijn als je dat op je kaart kan terugvinden :P.

Heb je nog verder gekeken of je systeem stabiel is, het kan geen kwaad om je cpu en geheugen ook nog even na te gaan met Prime95/OCCT en Memtestx86+.

• PiRiVi
Dank zover!

Ik draai as we speak memtest86...

Voeding verdenk ik op basis van het beeld niet, is dat terecht?

CPU zal ik nog wel eens stresstesten daarna en ook de bankjes geheugen zal ik opnieuw pluggen...

Vrees eerlijk gezegd dat de kaart stervende is...

Mijn kaart is btw gekocht begin 2012

• PiRiVi
Memtest gaat goed, ik heb net weer furmarks gedraaid en daar kom ik nu doorheen, ook heb ik even BF4 gespeeld en dat lijkt ook weer goed te gaan...

Eens kijken hoe zich dit verder ontwikkelt!

Pagina: 1