Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 19:20
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een aantal dagen aan het klooien met het instellen van Wake-on-LAN. Eerst heb ik een tijd geaccepteerd dat ik de pc van tevoren moest aanzetten en vervolgens slaapstand om hem ergens anders te ontwaken, maar dat vind ik nu eigenlijk een stap teveel.

Ik heb een vrij nieuwe pc met een B85M Pro4 moederbord. Naar mijn weten heb ik alle opties in UEFI aangezet om het booten van de pc mogelijk te maken.

Wat ik inmiddels heb bereikt, is dat wanneer ik in Windows de pc afsluit (dus echt Afsluiten, geen Slaapstand o.i.d.) en ik verstuur met m'n telefoon via een app een magic packet, dat de netwerkkaart eventjes flikkert. Overigens staat deze constant aan, mits ik de volgende opties instel:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/15mxxua.png
Nu wordt het vervelend. Ik vermoed namelijk dat de pc niet opstart omdat het bovenste vinkje toch stiekem uitstaat. Wanneer ik echter het middelste vinkje aanzet, waardoor de rest ook enabled wordt, gaat de netwerkkaart uit wanneer ik Windows afsluit.

Heeft iemand anders ervaring en hopelijk ook een oplossing? Na uren en uren klooien ben ik ten einde raad.

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Het werkt alleen als je de pc in Slaapstand of in hibernation hebt staan.

Er zijn 2 instellingen die je in dient te stellen.
In de Bios en in de Asrock Smart Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43

The Executer

Lekker belangrijk!

ehvc schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:46:
Het werkt alleen als je de pc in Slaapstand of in hibernation hebt staan.

Er zijn 2 instellingen die je in dient te stellen.
In de Bios en in de Asrock Smart Cloud.
Dit is niet perse waar: Ik heb zelf WOL op mijn PC ingeschakeld staan, en het maakt hierbij niet uit hoe ik mijn pc uitschakel: Ik kan deze ten alle tijde via WOL weer opstarten ténzij mijn pc stroomloos is geweest. In alle andere situaties kan ik deze gewoon booten.

@ TS: Heb je ook in het bios de instellingen goed staan? Hier vindt je soms ook nog een optie die ingeschakeld moet worden.

Overigens vind ik op Google met de zoekopdracht "B58M Pro4 wol" op de volgende pagina deze tekst:
Thank you for contacting ASRock.

Please kindly note that Remote Wake feature is supported in S3/S4 mode.

The "Power off" of Meshcentral will let the system go to S5 sate instead of S3/S4.

So that it will not be able to waken after the proedure.

Please kindly use "Hibernate" or "Sleep" instead.

Thanks for your e-mail.

Good Day,

ASRock TSD
toon volledige bericht

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
The Executer schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:54:
[...]

Dit is niet perse waar: Ik heb zelf WOL op mijn PC ingeschakeld staan, en het maakt hierbij niet uit hoe ik mijn pc uitschakel: Ik kan deze ten alle tijde via WOL weer opstarten ténzij mijn pc stroomloos is geweest. In alle andere situaties kan ik deze gewoon booten.

@ TS: Heb je ook in het bios de instellingen goed staan? Hier vindt je soms ook nog een optie die ingeschakeld moet worden.

Overigens vind ik op Google met de zoekopdracht "B58M Pro4 wol" op de volgende pagina deze tekst:

Thank you for contacting ASRock.

Please kindly note that Remote Wake feature is supported in S3/S4 mode.

The "Power off" of Meshcentral will let the system go to S5 sate instead of S3/S4.

So that it will not be able to waken after the proedure.

Please kindly use "Hibernate" or "Sleep" instead.

Thanks for your e-mail.

Good Day,

ASRock TSD
toon volledige bericht
Na mijn weten is de hele opzet van WOL via moederbord netwerk kaart anders dan WOL wat we vroeger los op een pci kaart hadden.

In je link die je aangeeft staat ook de tekst.
Ok .. i got reply from Asrock support which confirms that PC can only remote wake from Sleep or Hibernate.

Na mijn weten werkt het indd alleen als je hem in slaapstand of hibernation of iets hebt.
Bij twijfel altijd de leverancier raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Als dat zo is, dan is het jammer maar is het helaas niet anders.
Toch vind ik het vreemd dat m'n netwerkkaart aanblijft terwijl ik volgens mij naar state S5 ga. Ook blinkt de netwerkkaart als ik een WOL packet stuur, dus die netwerkkaart werkt gewoon.

In UEFI staan best veel mogelijkheden die met LAN en Wake up te maken hebben. Ik zou eigenlijk graag wat screenshots maken van m'n instellingen, maar ik denk dat ik zo even wat foto's schiet.

Kan het overigens toch niet te maken hebben met hoe ik de netwerkadapter in Apparaatbeheer instel? Als ik deze instel zoals de screenshot bovenin, dan blijft de netwerkkaart aan. Schakel ik echter dat tweede vinkje in, dan gaat de netwerkkaart uit. Wat ik wil is dat ik het eerste vinkje aan heb staan, maar de tweede niet. Ik heb namelijk het idee dat de bovenste optie gewoon genegeerd wordt aangezien die checkbox ook disabled is.
edit:
Dit is een afbeelding van een instelling van Deep Sleep: klik. Wat dat precies inhoudt weet ik niet echt. Hier nog een afbeelding waar PCI Devices Power On op Enabled staat. Excuses voor de zeer matige kwaliteit.

[ Voor 47% gewijzigd door Alphyraz op 10-11-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43

The Executer

Lekker belangrijk!

De instelling van je eerste screenshot/foto moet je even mee spelen. Dus, zoals de tekst in mijn quote, moet je ervoor zorgen dat je pc niet in Deep sleep gaat (wat ook afgeraden wordt, zie de tekst rechts) maar dat je pc in een lower power mode oid geschakeld wordt. Ik zou even spelen met de laatste optie (S4/S5 mode).

Microsoft levert ook nog informatie over de verschillende modus'en: MSDN: System Sleeping States - Windows 10 hardware dev.

Edit: Overigens kan ik mij niet herinneren dat mijn pc in S4 gaat. S4 staat voor:
a sleep state in which contexts are saved to disk. The context will be restored upon the return to S0. This is identical to soft-off for hardware. This state can be implemented by either OS or firmware.
Echter, elke boot van mijn pc is een verse boot

[ Voor 31% gewijzigd door The Executer op 10-11-2015 14:00 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp is Slaapstand dus state S4 en is dat eigenlijk gewoon uit, maar voor het gevoel aan (omdat RAM op de disk wordt geschreven)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphyraz
Ik blijf het vaag vinden dat de netwerkkaart wel knippert wanneer ik een magic packet stuur. Staat er niet gewoon een instelling in UEFI verkeerd? Ik heb sterk het vermoeden dat het met die vinkjes in Apparaatbeheer te maken heeft. Waarom zou ASRock een moederbord maken met de ingebouwde 'netwerkkaart' die wel WoL ondersteunt maar het moederbord zelf niet? :?
Edit: deze held heeft uitgezocht hoe het kwam. Het werkt!

[ Voor 35% gewijzigd door Alphyraz op 10-11-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Ben weer eens aan het klooien nadat het een jaar probleemloos heeft gewerkt. Ik denk dat ik m'n instellingen kwijt ben nadat ik een netwerkadapter weggegooid heb en m'n pc opeens een keer vreemd deed. Toen kwam ik erachter dat m'n setup van WoL niet meer werkt. Inmiddels alweer een paar uur verder zonder resultaat. Heeft iemand alsjeblieft een oplossing voor me want het is ontzettend belangrijk? Ik heb onder het tabje 'Geavanceerd' geen opties staan als Wake on LAN, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BrnFmKT.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f4ERwLa.png

Onder het tabje 'Energiebeheer' kom ik ook niet verder. Ik heb het vermoeden dat het vinkje 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' botst met 'Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen'. Het "grappige" hiervan is dat als ik het tweede vinkje niet aanzet, dat ik het eerste vinkje ook niet aan kan zetten en deze na een reboot o.i.d. gewoon vanzelf uitschakelt als ik hem toch had ingeschakeld voordat ik de tweede had uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TVIegPP.png

Ik heb het idee dat Windows m'n netwerkkaart (gewoon onboard LAN) uitschakelt wanneer ik de pc uitzet, juist door dat tweede vinkje.

Ik heb het net wel op de één of andere manier voor elkaar gekregen om m'n netwerkkaart aan te laten bij het uitschakelen van m'n pc (het lampje brandde en knipperde wanneer ik een magic packet verstuurde), maar dat heb ik inmiddels ook alweer gesloopt.

De fix die ik vorig jaar had gevonden om 'Snel opstarten inschakelen' (zie afbeelding) uit te schakelen, die lijkt ook niet meer te werken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zUP85Hj.png

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? In m'n UEFI heb ik alles ingeschakeld wat met WoL te maken heeft en ik weet zeker dat het moet werken aangezien het ook gewerkt heeft, maar ik weet de juiste oplossing helaas niet.

Edit: inmiddels kan ik bevestigen dat alles in UEFI goed staat, want als ik m'n pc aanzet en weer direct afsluit voordat Windows is afgesloten, dan blijft m'n netwerkkaart aan en kan ik gewoon WoL doen. Het zit hem dus ergens in Windows. Anyone? :)

Edit 2: het wordt steeds mooier. Wanneer ik in Windows zit en gewoon m'n pc keihard uitdruk, dan blijft m'n netwerkkaart ook aan en werkt WoL ook gewoon. Wat heeft Microsoft op z'n geweten?!

[ Voor 11% gewijzigd door Alphyraz op 12-11-2016 18:30 ]

Pagina: 1