Toon posts:

5 boxen 60 Watt, 8 Ohm aansluiten laptop -welke versterker?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Allereerst: het is niet de bedoeling dat om een super sjiek home cinema surround system te installeren. Dit is enkel voor gebruik in de studeerkamer / slaapkamer...

Ik heb van een vriend 5 geluidsboxen gekregen van 60Watt en 8 Ohm elk. Er zit zo'n typische + en - hi-fi aansluiting op (zwart en rood veertje). Nu wil ik deze graag aansluiten op een laptop voor muziek af te spelen, maar heb geen versterker om het zaakje te verbinden.

- Wat voor iets schaf ik me best aan?
- Op welke manier verbind ik de geluidsboxen met elkaar / met de versterker? telkens 2x2 in serieschakeling en dan een versterker met 2 ingangen, of toch beter parallel, en indien parallel, hoe verbind ik dan 5 boxen met slechts 1 of 2 ingangen in de versterker?

Qua audiokabels wilde ik gaan voor de 0.75mm CCA (of is OFC toch echt kwalitatiever?).

Ik zoek iets uit lage prijsklasse, maar wat toch het beste uit deze basic-box'jes haalt.
Zoiets lijkt me té basic :
http://www.ebay.com/itm/M...da5fad:g:TXsAAOSwu4BV5rz9

Wat denken de experten hier ?
Alvast bedankt om mee te denken !!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Jag

2 speakers gebruiken met de versterker uit je link of anders een surround receiver kopen :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 18:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo'n versterker ga je weinig ' oompf' uit krijgen, ik heb zelf de losse PCB versies ervan, geluid wordt wel harder maar je hele lage tonen lijken compleet foetsie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PurpleApeGaming
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-01 15:10
Ik zou inderdaad per output ook echt 1 speaker gebruiken, anders heb je straks een kapotte versterker of erger, brand (ervaring mee door eigenwijs te zijn)

Ik zou zoals hier boven aangegeven voor een simpele surround versterker gaan.

Edit: je zou eventueel voor serie geschakeld kunnen gaan (plus op min, plus op min...,....) maar dat verhoogt wel effectief het nodige vermogen van een versterker.

Voor een goedkope versterker kan je het best even bij de kringloop kijken, althans hier staan altijd veel el cheapo's

[ Voor 37% gewijzigd door PurpleApeGaming op 09-11-2015 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, ik ben dus echt een leek hè, maar zou zoiets een idee zijn? Lijkt me iets meer aan te kunnen dat het goedkope ding in mijn eerste post .... maar hier zitten dan wel slechts 2 outputs in, dus zou ik slechts 2 boxen kunnen aansluiten van de 5 ?

http://www.marktplaats.nl...4l_e5kAzH-O6Lj58tDrKiVu7g

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 21:48 ]

• PurpleApeGaming
Zou ik niet doen. Skytronic is echt but. Maar dan ook echt BUT

• PurpleApeGaming
Jazeker! Dat is voor jou situatie denk ik het beste, voor de punch kan je er later ook een sub aan hangen :)

Het is wel marktplaats, dus niet blind kopen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt skunkopaat!

• PurpleApeGaming
Geen probleem, maar laat je ook informeren door anderen, ik ben immers geen guru :p

Succes met beslissen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die MP versterker zal best gaan werken, maar vertel even wat voor speakers (merk en type) je het gekregen. Dikke kans namelijk dat je van die melkpakjes hebt gekregen die eigenlijk een subwoofer nodig hebben om het laag (en de helft van de middentonen :X) weer te geven. Staat vast wel een plaatje met merk en typenummer op de achterkant van die dingen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19

Jag

Waarom eigenlik 5 speakers? Voor film kijken :) ? Of meer speakers = beter :P ?

Verwijderd

Topicstarter
Er staat enkel "DVH-5100x" op vermeld, en enig google werk geeft me het merk "Targa". -- en leert me inderdaad dat de subwoofer er niet bij zit (en er normaal gezien wel bij moet zijn om het geluid beter tot zijn recht te laten komen).

En ja, 5 speakers omdat we in die kamer soms ook filmpje kijken en/of een danspasje wagen ;) Dacht dat het fijner zou klinken als het geluid van "alle hoeken" komt...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, nog iemand opmerkingen over audiokabel? Voor zulke boxen van minder goede kwaliteit zal 0.75mm volstaan, en is CCA ook voldoende? Of toch beter OFC nemen...
Als ik duurder ga in prijs, neem ik dan beter een dikkere kabel of eentje van betere kwaliteit?

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de bekabeling in jouw opstelling voor een mindere geluidskwaliteit zal gaan zorgen. Daarbij komt dat je er niet zo heel veel vermogen doorheen zal sturen, misschien valt het wel te overwegen als je een subwoofer aanschaft.
Het kan zijn dat andere Tweakers hier anders over denken, dus wacht ook nog even hun input af.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-01 19:28

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Afbeeldingslocatie: https://cache.willhaben.at/mmo/5/134/478/385_2011552802.jpg

Dit spul?

Ik vrees dat je daar zonder die subwoofer geen mooi geluid uit gaat krijgen. Ik denk dat het geluid zelfs mét die subwoofer niet best is. Zelfs als je de allerduurste kabel eraan gaat hangen klinkt het nog steeds nergens naar.

Ik zou je eigenlijk willen adviseren om gewoon iets anders te zoeken. Rij misschien eens langs je lokale kringloopwinkel en kijk eens wat ze daar nog hebben staan. Goedkope stereoversterker van Marktplaats erbij, luidsprekerkabel van de bouwmarkt eraan en spelen maar.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-01 17:40

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

In de kringloop zijn er genoeg 2.0 speakers te vinden.
Sommige tweewegs en soms driewegs.
Een amplifier heb ik nooit gezien in en kringloopwinkel.

Trein?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MedionAkoya schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:32:
In de kringloop zijn er genoeg 2.0 speakers te vinden.
Sommige tweewegs en soms driewegs.
Een amplifier heb ik nooit gezien in en kringloopwinkel.
ik wel standaard iets van 35 euro

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 09-11-2015 22:34 ]

Iperf

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-01 17:40

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Fish schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:34:
[...]

ik wel standaard iets van 35 euro
[Slowchat on]
Welk merk trouwens en wattage?
[Slowchat off]

Trein?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MedionAkoya schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:37:
[...]

[Slowchat on]
Welk merk trouwens en wattage?
[Slowchat off]
Echt random, Er zitten hele leuke tussen en wat minder leuke. ze zijn relatief gauw weg imho

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ze in een kringloop makkelijk zou vinden, had ik er daar al lang gehaald :)
De dichtstbijzijnde kringloop is een half uur rijden en dat is nog heel landelijk (weinig aanbod). In en rond steden kan je inderdaad wel wat vinden, maar daar kom ik dus zelden.

Anyhow, ik lees dat het voor zulke 'slechte' boxen zonder subw geen zin heeft om dure kabels te kopen, maar ik kan ze wel al leggen voor als ik later wel betere boxen aanschaf...Kies ik dan beter voor "dikker" of OFC in plaats van CCA?

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-01 19:28

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Gewoon kabel die een beetje degelijk aanvoelt. OFC (koper) is natuurlijk mooier dan CCA (Aluminium) maar of je het gaat horen?

Welke regio woon je?

[ Voor 8% gewijzigd door mentalmadnizz op 09-11-2015 22:49 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1