Gek beeld op Dell Inspiron laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 07:11
Het is gelukkig alweer een tijdje geleden dat ik een topic heb moeten openen, maar ik zit nu met een vaag probleem

Ik heb hier een Dell Inspiron 3520 met Intel HD 3000 GPU. Op willekeurige momenten verander het normale beeld naar dit:

Vaag

Het scherm wordt smaller en Windows past zich hierop ook aan. Omdat de meest rechtse 5cm onwerkbaar wordt, zie je ook dat de taakbalk korter wordt en de tijd is linkonder gewoon te lezen. Het werkbare scherm wordt dus gewoon 5 cm kleiner. Echter Windows geeft gewoon zijn normale resolutie (1333 x 768) aan.

Er is geen touw aan vast te knopen wanneer het gebeurt. Soms direct al in het Windows inlogscherm (nooit eerder) en soms pas na 20 minuten gebruiken. Ook verdwijnt het probleem soms pas na een reboot maar soms ook al na enkele seconden. Wat heb ik al geprobeerd:

- GPU stressen, maar dit lokt het probleem niet uit (GPU is idle ook netjes 40 graden, stressed 75 graden)
- Verschillende drivers geprobeerd (met de standaard Windows Basic drivers en verschillende Intel drivers). Dit heeft ook geen invloed op het probleem.
- Een schone installatie van Windows (zowel Windows 8, 8.1 en 10), geen effect
- De kabel tussen het mobo en de display gecontroleerd, niets mis mee.

Het rare is, wanneer het probleem zich voordoet en ik de TV via HDMI op de laptop aansluit, verdwijnt het probleem.

Dit lijkt mij een driver probleem, maar doordat ik verschillende versies geprobeerd heb en al een complete herinstallatie heb gedaan twijfel ik hier toch weer aan.

Wat denken jullie? Toch een driverprobleem, GPU issues of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Lijkt op defect werkgeheugen, je hebt een videokaart die het werkgeheugen gebruikt, en geen intern werkgeheugen heeft voor de videokaart.

Of, in het ergste geval is er iets ontzettend mis met je interne beelscherm, maar gezien je omschrijving denk ik eerder dat het iets met je werkgeheugen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Scherm, kabel naar het scherm of de connectors, als het de GPU was had je vastlopers e.d..

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 07:11
Als het werkgeheugen niet meer in orde was, lijkt het mij dat ik ook met normaal gebruik hier last van zal moeten hebben. Voor de zekerheid zal ik zo even memtest86 draaien.
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 01:04:
Scherm, kabel naar het scherm of de connectors, als het de GPU was had je vastlopers e.d..
Optisch ziet de kabel naar het scherm er nog goed uit (geen beschadigingen). Het probleem komt ook gewoon naar voren als je de laptop niet aanraakt. Beweging heeft dus geen invloed op het probleem. Ook het openen en sluiten van de deksel heeft geen invloed op het probleem. De kabel lijkt mijn het daarom niet.

Het paneel zelf zou eventueel nog kunnen, maar hoe is dit eventueel te testen (zonder het scherm direct al te vervangen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16
heb je er ook last van als je de laptop op een extern scherm aansluit? Dan is uit te sluiten of het echt aan je videokaart ligt of interne scherm....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
koentjuh1987 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:49:
heb je er ook last van als je de laptop op een extern scherm aansluit? Dan is uit te sluiten of het echt aan je videokaart ligt of interne scherm....
"Het rare is, wanneer het probleem zich voordoet en ik de TV via HDMI op de laptop aansluit, verdwijnt het probleem."

Dat heeft hij al gedaan zie start post....

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16
Olrac.Srednjim schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:53:
[...]

"Het rare is, wanneer het probleem zich voordoet en ik de TV via HDMI op de laptop aansluit, verdwijnt het probleem."

Dat heeft hij al gedaan zie start post....
overheen gelezen. Dan zal het in de laptop zelf zitten. Toch misschien last van een kabelbreukje voor je scherm? Of in je scherm...

...

Pagina: 1