• splatpack
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-06-2021
Hallo,

Vorige week heb ik Windows 7 opnieuw op mijn laptop geinstalleerd, eerst de schijf geformatteerd en Windows er opnieuw op dmv installatie dvd. Ging een paar dagen goed totdat de laptop extreem langzaam Windows opstart, duurt zeker een half uur. Programma's openen duurt ook extreem lang, het "zandlopertje" blijft erg lang in beeld staan. Uiteindelijk Windows maar weer opnieuw geinstalleerd, weer eerst de schijf geformatteerd, toen weer geinstalleerd. Ging weer een paar dagen goed, maar nu tijdens opstarten weer dezelfde ellende. Ik krijg nu ook vensters in beeld met foutmeldingen:

werfault.exe - toepassingsfout. De instructie op 0x74c7b3a9 verwijst naar geheugen op 0x74c7b3a9. Een lees- of schrijfbewerking op het geheugen is mislukt: written.

Ook krijg ik tijdens start up nu vensters die aangeven dat sommige programma's die normaal tijdens startup worden opgestart niet gestart kunnen worden.

Wat kan hier aan de hand zijn? In het configuratiescherm kan ik ontdekken dat de 6gB aan RAM wel wordt herkend, en na her-install van Windows doet de laptop het prima...tot het opstarten na install van de zoveelste windows update. Opstartherstel haalt niks uit, en terugzetten naar een eerder punt gaat niet want die zijn er niet.

Iemand ideeën/tips?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Ik zou beginnen met het draaien van een Memtest (kan wel een aantal uren duren!) om te checken of je geheugen nog correct werkt. Ook zou je een Linux Live CD kunnen gebruiken om na de memtest te checken of dat wel soepel draait (en het dus mogelijk een softwarematige config fout in Windows is).

[ Voor 39% gewijzigd door GENETX op 09-11-2015 18:22 ]

• splatpack
Dank voor de tips GENETX

Heb een Memtest gedraaid, werkt allemaal prima, geen errors, maar laptop liep nog steeds voor geen meter. Heb daarna Windows 7 er WEER opnieuw opgezet...en alles loopt weer smoothly. Vervolgens maar geupgrade naar Windows 10 in de veronderstelling dat het echt een update van Windows 7 is die de boosdoener is. Blijkbaar zijn er geen drivers voor Windows 10 voor de laptop's draadloze netwerk controller (op de website van Medion zijn überhaupt geen Windows 10 drivers beschikbaar voor mijn Erazer!), dus toch weer terug naar Windows 7. Heb nu de Windows updates maar uit gezet, in de hoop dat de laptop het nu goed blijft doen. Heb net ook Linux gedraaid (Knoppix), werkt ook als een tierelier, maar dat doet Windows 7 nu dus ook na die clean install.

Nog suggesties?

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:03
Klinkt als... een kapotte schijf. Succes!

• splatpack
stijnos1991 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:45:
Klinkt als... een kapotte schijf. Succes!
Waar baseer je dat precies op dan? :)

Welk tooltje adviseer je om dit te checken?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
hd tune,kan fouten scannen, sowieso even de SMART gegevens uitlezen

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:03

Esumontere

Floep, banaan.

splatpack schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:18:
Dank voor de tips GENETX

Heb een Memtest gedraaid, werkt allemaal prima, geen errors, maar laptop liep nog steeds voor geen meter. Heb daarna Windows 7 er WEER opnieuw opgezet...en alles loopt weer smoothly. Vervolgens maar geupgrade naar Windows 10 in de veronderstelling dat het echt een update van Windows 7 is die de boosdoener is. Blijkbaar zijn er geen drivers voor Windows 10 voor de laptop's draadloze netwerk controller (op de website van Medion zijn überhaupt geen Windows 10 drivers beschikbaar voor mijn Erazer!), dus toch weer terug naar Windows 7. Heb nu de Windows updates maar uit gezet, in de hoop dat de laptop het nu goed blijft doen. Heb net ook Linux gedraaid (Knoppix), werkt ook als een tierelier, maar dat doet Windows 7 nu dus ook na die clean install.

Nog suggesties?
Hoe lang heb je Memtest gedraaid? Doe het minstens over nacht.

Verder kan het inderdaad een kapotte HDD zijn. Seagate SeaTools is een goed tooltje om dit te checken.

• splatpack
Heb Memtest 2 passes laten doen, deed ie zo'n 3 uur over. Niet genoeg?

Ben in Linux via de LXTerminal een bad blocks check aan het doen. Hij zit nu op 12.56% en heeft al meer dan 400 errors gespot. Toch de HDD stuk dan? Hoe kan het dan dat alles na een clean install wel weer goed werkt?

Als het de harde schijf is, lijkt me vervanging door SSD wel een optie, alleen...kan dat bij mijn Medion Erazer x6816?

Bedankt voor de hulp tot nu toe, he! :)

• freaky35
Geen probleem,kan gewoon een ssd in

• splatpack
Deze bijvoorbeeld? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Of zit er nog verschil tussen wel of niet passen?

• freaky35
Nee hoor,diie Samsung zal perfect moeten passen
Enigste probleem dat een SSD niet zou passen is de hoogte, maar deze is 7 mm, dus dat past altijd.

[ Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 11-11-2015 14:00 ]

• splatpack
Thanks!
Pagina: 1