Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi voor 250 devices - goed te doen met dd-wrt?

Pagina: 1
Acties:

• crosswick
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 08:50
Hoi Tweakers,

Ik heb een ietwat ongebruikelijke uitdaging hier waar ik graag anderen bij laat meedenken, wellicht levert het ook nuttige tips of een how-to op voor vergelijkbare situaties.

Het ding is dit: ik woon al meer dan een jaar anti-kraak in de beheerderswoning van een middelgroot oud kantoorpand in Leiden, waar ik al eerder mijn Ziggo internetverbinding (60mbps down, 30 mbps up) deelde met een aantal anderen in het pand. Sinds vorige week is de situatie iets veranderd, namelijk dat de boel ineens is getransformeerd tot een noodopvang voor 250 vluchtelingen :-) gezelligheid. Gaat best goed allemaal overigens, ik heb er nauwelijks last van.

Het logische verzoek hangt nu in de lucht: kan er WiFi komen voor deze mensen; er zijn een hoop smartphones en er is uiteraard behoefte om met kennissen en familieleden in contact te zijn.

Waar ik aan denk nu is om één of meerdere low-budget (tweedehands) wifi routers te regelen, zoals de Linksys WRT54G die ik al heb, en met dd-wrt firmware daarop dingen goed kan regelen qua bijv. access point isolation (dat gebruikers niet direct op elkaars devices kunnen) en quality of service (dat ik maar een deel van mijn bandbreedte afsta en dat individuele gebruikers niet de hele bandbreedte kunnen opslokken).

Een aantal vragen die hierover bij mij spelen nu:
- stel dat ik slechts één WRT54G ter beschikking stel op een centrale plek, hoeveel gelijktijdige gebruikers zouden daar dan op kunnen met een werkbare internetsnelheid?
- stel dat ik meerdere routers regel, wat is dan een geschikt model om naar te zoeken? ik las dat een Linksys E1200 ook een goeie is voor dd-wrt bijvoorbeeld, die zie ik op MP voor 15 euro;
- stel dat ik meerdere routers aansluit, is het dan een idee om deze aan te sluiten op een aparte 'master' router om de beschikbare bandbreedte goed te verdelen?
- zijn er naast access point isolation en quality of service andere zaken waar ik me in zou moeten verdiepen?

In de huidige situatie maak ik gebruik van een een kleine 4-poorts switch voor de ene (relatief kleine) helft van het gebouw doorgelust naar een 24-poorts 19" switch voor de andere helft, ik kan dus nu al op elke verdieping/gang een werkende ethernetverbinding leggen, zij het zonder enige vorm van management.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik ben benieuwd.

Groet, Steven

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Oeh, 250 mensen, ik weet niet hoeveel die Linksys qua aantal connecties kan hebben, maar ik heb 3 routers kunnen kopen omdat een Experiabox V8 van KPN het niet aankan. Dit zijn TP-link 4300's, en nog heb ik met 60mbit/s wel eens moeite met de snelheid als er bijvoorbeeld een feestje aan de gang is met ~20 apparaten verbonden. Alles Cat6 bekabelt.

Ik denk dat je hier eerder naar commerciele routers moet gaan kijken, en dan nog zal je 60mbit niet altijd toereikend zijn, ook al zou de rest van je infrastructuur dik in orde zijn. Ik zou in ieder geval niet zomaar tweedehands routers gaan opkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 09-11-2015 16:41 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• crosswick
Ja ik vermoed overigens dat er in de praktijk maximaal 120 devices zijn, waarvan misschien dan 50-75 gelijktijdig online, afhankelijk ook van of het 1 centraal wifi punt wordt of volledige dekking op de kamers.

Er is misschien vanuit de COA die de voorzieningen regelt hier nu wel budget beschikbaar; ik ben nu nog in een fase dat ik eerst een plaatje wil maken van de technische mogelijkheden voor een low-budget maar voor simpele communicatie werkbare wifi-oplossing.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
Pak een xclaim xi 2 of 3, deze zijn vrij voordelig en kunnen veel gebruikers aan!

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 09-11-2015 19:26 ]

• crosswick
Ik zit ondertussen naar deze pagina te kijken, de TP-LINK TL-WR841N komt tweede in de test en is nieuw te vinden voor maar 15 euro:

http://www.consumertop.com/best-router-for-multiple-devices/

en kan zo te googlen ook dd-wrt draaien. Beetje lastig wel dat dd-wrt.com er nou net uit ligt op het moment...

• crosswick
Heb inmiddels gehoord dat er al dingen geregeld gaan worden door een ICT team. Mocht ik nog interessante dingen vinden over het algemene onderwerp van veel wifi verbindingen voor niet duur (met dd-wrt) dan zal ik het hier alsnog even melden. dd-wrt.com is ondertussen weer online zie ik
Pagina: 1