Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi roaming op mijn MacBook

Pagina: 1
Acties:

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 14:16
Ik heb beneden een wifi router staan welke op 2.4GHz uitzendt.
Op de de zolder heb ik een 2de wifi punt welke op 2.4 en 5GHz uitzendt.
Dat zijn in principe dus 3 wifi netwerken.
Ik heb ze allen dezelfde SSID gegeven evenals hetzelfde WPA2 wachtwoord.
Wel heb ik voor andere channels gekozen voor de 2.4GHz netwerken.

Alle apparaten in huis: iPhone, iPad, Windows laptop roamen netjes naar het sterkste signaal.
Als ik dus naar boven ga (zolder) dan is mijn iPhone binnen een mum van tijd overgeschakeld op het 5GHz netwerk van boven. Loop ik daarna naar beneden dan zit hij op de 2.4GHz van beneden.

Helaas werkt dit met mijn MacBook Pro (early 2015 - OSX 10.10.5) niet zo.
Deze blijft op zolder het 2,4GHz signaal van beneden behouden.
Ook al zit ik letterlijk 3 meter van de wifi router op zolder.

Iemand een idee hoe ik dit kan veranderen?

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56
Je zou dit is kunnen proberen in terminal:

sudo /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/A/Resources/airport prefs joinMode=Strongest 

Daarna je adminstrator wachtwoord.

[ Voor 2% gewijzigd door iCrOn op 10-11-2015 12:10 . Reden: code in cmd style gezet ]

• WRT54G
Helaas heeft dat het probleem niet opgelost.
Had het overigens al geprobeerd maar gister nogmaals gedaan.
Dank voor het meedenken!

• Orion84
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De laptop heeft waarschijnlijk veel betere wifi antennes dan de mobiele apparaten, waardoor die gewoon een prima bereik met het netwerk van beneden houdt (of in elk geval goed genoeg om er aan vast te blijven houden).

Een paar opties om daar wat aan te doen:

• Signaalsterkte van je wifi router omlaagschroeven, zodat het signaal van beneden gewoon niet meer beschikbaar is boven
• Antennes van je stations anders richten, wederom om overlap tussen de dekking zoveel mogelijk te beperken
• RSSI instellingen checken in je wifi stations (daarmee kan het wifistation clients geforceerd wegsturen als ze niet dicht genoeg bij zijn, maar lang niet alle wifi apparatuur biedt die functie)

@iCron: heeft dat niet alleen effect op welk netwerk initieel gekozen wordt? Zodra een client eenmaal verbinding heeft probeert ie die verbinding doorgaans zo lang het signaal voldoende is te behouden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een veelgebruikte misvatting is dat je aangeeft dat 'clients' roamen... maar huis-tuin-keuken 'clients' roamen helemaal niet.. Zolang je verbinding hebt met het WiFi punt van beneden en volgens het OS is dit nog goed genoeg voor een bruikbaar signaal zal deze never-nooit-niet naar een andere verbinding zoeken.

Wel zijn er vast hulpmiddelen om 'het roamen' naar een ander AP te verspoedigen, dat kan o.a. zijn door het WiFi signaal van je AP op de begane grond te verlagen naar 50% ofzo, zodra je laptop dan het signaal van je begane grond niet meer herkend en dus van het WiFi netwerk afvalt, zal deze dan pas weer gaan zoeken naar een nieuw signaal. Of mogelijk bestaan er apps die dit voor je doen, maar standaard 'roamed' een client dus niet.

• WRT54G
Thanks heren! Ik ga hier eens verder naar kijken.

• iCrOn
  • Laatst online: 14:56
Heb je op allebei de apparaten dezelfde versleuteling aanstaan?
Dit kan je checken met:

cd /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources
./airport -s

Moeten ze wel allebei binnen bereik zijn.

Of per netwerk als je de "option key"(alt) ingedrukt houd en dan op de wifi icoon drukt.

• WRT54G
Jep, beide maken gebruik van WPA2 (Personal) AES.
Heb inmiddels een 'nieuwe" router erbij gekocht om het 5GHz signaal in huis te vergroten.
Van het weekend eens mee spelen en zien hoe dat gaat.
Pagina: 1