Computer crasht na 15-20 minuten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer crasht sinds gisteren elke keer na 15-20 minuten. Het scherm wordt dan zwart (geen input meer), en ook het toetsenbord en de muis geven geen respons meer. Het geluid gaat iets later dan het beeldscherm uit. De computer moet ik daarna via de aan/uit-knop uitzetten, en na het opstarten doet hij het weer gewoon (tot hij na 15-20 minuten automatisch weer uitschakelt).

Mijn drivers zijn allemaal up to date, en in de system logs zijn geen errors te vinden. Ik draai Windows 8.1.

Wat zou dit kunnen zijn, en hoe kan ik dit verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21

Tazzios

..

Specificaties van "Mijn computer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55

DarkSide

theres no place like ::1

Misschien ook handig of er iets gewijzigd is tov eergisteren en daarvoor.
Of in welk programma het optreedt. Is het in elk programma of slechts bij een enkele.
Heb je al geheugentests e.d. gedraaid om e.e.a uit te sluiten.

En idd specs van je PC is handig. Kan je misschien een geheugenbank uit je PC halen.
Of een losse VGA kaart er uit halen en alleen met de IGP testen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:48:
Specificaties van "Mijn computer"?
Intel i7-4790K processor, 16 GB DDR3 RAM, Crucial MX100 256GB SSD, ATI Radeon 79xx.
DarkSide schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:51:
Misschien ook handig of er iets gewijzigd is tov eergisteren en daarvoor.
Of in welk programma het optreedt. Is het in elk programma of slechts bij een enkele.
Heb je al geheugentests e.d. gedraaid om e.e.a uit te sluiten.

En idd specs van je PC is handig. Kan je misschien een geheugenbank uit je PC halen.
Of een losse VGA kaart er uit halen en alleen met de IGP testen?
Er is niets gewijzigd aan de PC, en het treedt ook niet bij een bepaald programma op. Zonder enige aanleiding stopt de PC ineens met werken, en stopt de input naar het scherm. Ook wanneer bijvoorbeeld een webpagina al geladen is en er verder niets gebeurt, crasht de PC. RAM- en CPU-gebruik zijn beiden zeer laag (<20% en <10% respectievelijk). Ik heb zelf nog geen tests gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

als het overal gebeurt, en je geen updates oid geinstalleerd hebt, zal ik maar beginnen met je hardware te testen. HDD, Geheugen etc.
Draaien op 1 geheugenbank en evt wisselen. Geen id wat je moederbord is. Maar kijk ook eens of het ook gebeurd bij het gebruik van de IGP.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:11:
als het overal gebeurt, en je geen updates oid geinstalleerd hebt, zal ik maar beginnen met je hardware te testen. HDD, Geheugen etc.
Draaien op 1 geheugenbank en evt wisselen. Geen id wat je moederbord is. Maar kijk ook eens of het ook gebeurd bij het gebruik van de IGP.
Raad jij nog bepaalde software aan om m'n hardware mee te testen? Moederbord is overigens een ASUS H97M-plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Memtest omgeheugen te testen.
En de smart waarden uitlezen van je HD of die misschien problemen heeft.
Volgens mij heeft je mobo een IGP dus kan ook kijken of het zonder je Radeon goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gusto_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 10:49
Ik ken dit gedrag van vastlopen zonder speciale reden. Uren gamen zonder problemen en dan zomaar vastlopen als ie niets zwaars doet. Waar ik het eerste aan denk is het volgende.
1. De instabiliteit is er altijd al geweest maar nooit eerder te voorschijn gekomen. Dan kan het gebeuren dat een automatische (driver) update net iets heeft veranderd wat het bestaande probleem tevoorschijn tovert.
2. Je hebt al die tijd mazzel gehad dat in de bios een te agressieve geheugeninstelling al die tijd voldoende heeft gewerkt maar nu niet meer. Keuze in de bios meestal genaamd "normal/turbo/extreme". Zet die dingen naar normal of misschien auto.
3. Soms kan het ook echt een onderdeel zijn van je moederbord wat conflicten oplevert maar dat is bij jou niet het geval denk ik. Ik moest vroeger m'n onboard geluid uitzetten om SLI (2 grafische kaarten) goed te laten samenwerken. Nu ik weer 1 grafische kaart heb staat hij weer aan.

Als je in de bios gaat lopen rommelen neem dan een foto voor je zaken wijzigt zodat je nog weet wat je veranderd hebt. En verder verander 1 dingetje per keer anders weet je niet exact welke verandering precies werkte. En het kan geen kwaad om zaken uit te zetten in de bios welke je niet gebruikt zoals extra ingebouwde hardeschijf controllers terwijl er toch geen schijf op zit aangesloten of firewire poort, wifi terwijl je aan de kabel bent aangesloten.

En de rest van de tips door anderen hier gegeven zijn ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35
gusto_NL schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:23:
Als je in de bios gaat lopen rommelen neem dan een foto voor je zaken wijzigt
screenshots in de bios kan je nemen door een usb-stick in te pluggen en dan F12 in te drukken - ze worden dan op de stick opgeslagen.
Pagina: 1