Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 11:33

Saven

Administrator

Topicstarter
Holaa

Ik heb hier sinds heel kort een Fri!tzBox 7490 staan als modem/router. Belangrijkste was voor mij ondersteuning voor de 5GHz-band omdat de hele straat de 2,4GHz-band al bezet heeft en het op drukke momenten daardoor niet vooruit te branden is. Heb op dit moment enkel de 5GHz-band ingeschakeld

Maarr, het bereik van de 5GHz-band is nogal klein. Voor mijn desktop is het geen probleem die staat in de buurt. Maar voor laptops en smartphones beneden is dat wel een issue. Ik kan hiervoor een apart wifi-kanaal maken op de 2,4GHz-band. Nu ben ik een beetje een leek op het gebied van draadloze apparatuur :+ Maar ik vroeg me af of het inschakelen van beide frequentiebanden gevolgen heeft voor de algehele performance, of performance voor apparaten op de 5GHz-band. Ik kon daar eigenlijk niks over vinden in reviews of op andere pagina's, dus ik ga er eigenlijk uit van niet. Maar ik heb niet voor niets een apparaat van 200 euro gekocht. Wil absoluut niet meer dat mn desktop een instabiele/trage verbinding heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Volgens mij kan dit totaal geen kwaad, ze zitten niet voor niets op 2 totaal verschillende frequenties ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 09:34
2.4 en 5Ghz gelijk kan geen kwaad en zullen geen last van elkaar hebben. Je zal op 5Ghz geen performance verlies zien als je 2.4 Ghz aan zet.
Je 2.4 Ghz zal waarschijnlijk wel langzaam zijn aangezien je zelf al aangeeft dat die bij jou in de buurt al erg vol zit, maar dat heeft niets met de 5Ghz te maken :)

Een ding waar je wel mee op moet letten is de netwerknaam. Je kan het 5Ghz en 2.4 Ghz netwerk dezelfde naam geven. Voordeel daarvan is dat je apparaten zelf kunnen beslissen welke van de twee het beste is voor gebruik. Het nadeel daarvan is at je apparaten zelf kunnen beslissen welke van de twee het beste is voor gebruik.
Klinkt een beetje verwarrend, maar dat is het (gelukkig) niet. Het grote probleem is dat het gros van de apparaten enkel kijkt naar signaalsterkte. En dat 'wint' 2.4Ghz vaak als je iets verder weg bent (maar nog steeds goed 5Ghz bereik hebt). Dus je telefoon/laptop/tablet/etc schakelt dan (zonder je wat te vragen of zelfs te informeren) over naar 2.4 Ghz welke veel langzamer is dan de 5Ghz terwijl 5Ghz nog perfect te gebruiken is. En jij gaat je dan afvragen 'waarom werkt m'n netwerk soms snel en soms langzaam?'.

Mijn tip is dan ook om voor je 5Ghz en je 2.4Ghz netwerken andere namen te gebruiken (bijvoorbeeld Saven_5 en Saven_2.4). Dan kun je zelf per apparaat de keuze maken welke frequentie ze gebruiken. De apparaten die 2.4 'moeten' omdat ze echt te ver weg staan stel je daarop in en de rest op je 5Ghz zodat ze tenminste vooruit te porren zijn :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
ShadowLord schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:16:
2.4 en 5Ghz gelijk kan geen kwaad en zullen geen last van elkaar hebben. Je zal op 5Ghz geen performance verlies zien als je 2.4 Ghz aan zet.
Je 2.4 Ghz zal waarschijnlijk wel langzaam zijn aangezien je zelf al aangeeft dat die bij jou in de buurt al erg vol zit, maar dat heeft niets met de 5Ghz te maken :)

Een ding waar je wel mee op moet letten is de netwerknaam. Je kan het 5Ghz en 2.4 Ghz netwerk dezelfde naam geven. Voordeel daarvan is dat je apparaten zelf kunnen beslissen welke van de twee het beste is voor gebruik. Het nadeel daarvan is at je apparaten zelf kunnen beslissen welke van de twee het beste is voor gebruik.
Klinkt een beetje verwarrend, maar dat is het (gelukkig) niet. Het grote probleem is dat het gros van de apparaten enkel kijkt naar signaalsterkte. En dat 'wint' 2.4Ghz vaak als je iets verder weg bent (maar nog steeds goed 5Ghz bereik hebt). Dus je telefoon/laptop/tablet/etc schakelt dan (zonder je wat te vragen of zelfs te informeren) over naar 2.4 Ghz welke veel langzamer is dan de 5Ghz terwijl 5Ghz nog perfect te gebruiken is. En jij gaat je dan afvragen 'waarom werkt m'n netwerk soms snel en soms langzaam?'.

Mijn tip is dan ook om voor je 5Ghz en je 2.4Ghz netwerken andere namen te gebruiken (bijvoorbeeld Saven_5 en Saven_2.4). Dan kun je zelf per apparaat de keuze maken welke frequentie ze gebruiken. De apparaten die 2.4 'moeten' omdat ze echt te ver weg staan stel je daarop in en de rest op je 5Ghz zodat ze tenminste vooruit te porren zijn :+
Thanks voor je uitgebreide uitleg :) ! Heb idd de apparaten die ver weg staan nu op de 2,4GHz gezet. Daar vind ik t ook minder spannend dan mn desktop :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Als dat ding Band Steering kan dan pusht 'ie de clients die het aankunnen naar de 5Ghz band. Da's een redelijk nutiige feature in een aantal gevallen. Standaard kiezen apparaten inderdaad namelijk vaak de 2.4Ghz band.

Ik heb geen idee of jouw Fritzbox deze feature heeft trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:54:
Heb idd de apparaten die ver weg staan nu op de 2,4GHz gezet.
Oud topic, maar in de nieuwste testversie is band steering (eindelijk) toegevoegd:
https://avm.de/fritz-labo...esserungen/band-steering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Dav1d schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:17:
[...]

[...]

Oud topic, maar in de nieuwste testversie is band steering (eindelijk) toegevoegd:
https://avm.de/fritz-labo...esserungen/band-steering/
Goede bump. Thanks :)
Pagina: 1