Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/760xzaea2mi4_wd640.jpg/grote-brand-in-loods-met-chemicalien-bij-chemelot-in-geleen.jpg
Grote brand in loods met chemicaliën bij Chemelot in Geleen

Op het terrein van het bedrijf Chemelot in Geleen woedt maandagmiddag een grote brand in een loods waar chemicaliën worden opgeslagen. Bewoners in de wijde omgeving moeten binnen blijven.

Dat bevestigt een woordvoerster van brandweer Zuid-Limburg aan NU.nl.

De brandweer is ter plaatse om de brand te bestrijden. Bij de brand komt veel rook vrij. De brandweer riep snel na de brand iedereen in Sittard, Munstergeleen en de wijk Lindenheuvel in Geleen op om niet naar buiten te gaan. Later werden Schinnen, Spaubeek en Sweikhuizen aan de risicogebieden toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://images0.tcdn.nl/binnenland/article24716891.ece/BINARY/q/brand+geleen.jpg

Het is nog niet bekend of er schadelijke stoffen zijn vrijgekomen door de brand. Een meetploeg controleert de brand op gevaarlijke stoffen.

Vooralsnog zijn er geen gewonden gemeld. 1Vandaag meldt dat de brandweer op de hoogte is van de aanwezige stoffen en dat er nog geen extra maatregelen worden getroffen.
Luchtalarm

In de buurt van de brand bij Chemelot is het luchtalarm afgegaan. Ook is er een NL-Alert verstuurd naar mensen in de omgeving van het incident.

De situatie is opgeschaald naar Grip 4, de hoogste alarmfase. Dit betekent dat de gevolgen van het incident verder strekken dan alleen de gemeente waarin het plaatsvindt. Inmiddels is er een crisiscentrum ingericht in Maastricht.
Gaat niet zo goed daar :X

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 09-11-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het is nog niet bekend of er schadelijke stoffen zijn vrijgekomen door de brand.
Bij elke grote brand wordt (achteraf) gezegd dat er geen gevaar is (geweest) voor de volksgezondheid... Zelfs als je het 80 km wind mee kan ruiken!
Natuurlijk zijn er schadelijke stoffen vrijgekomen! Die komen al vrij als een sigaret brandt. Is het nou nuttig om een meetploeg in te zetten als je gitzwarte rookwolken ziet? Die meetploeg lijkt me nuttiger voor vervuiling die elke dag plaatsvindt in woonwijken, maar onzichtbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 09-11-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bizar, GRIP 4. Wel raar dat de Telegraaf meld dat GRIP 4 de hoogste is, dat is toch GRIP 5?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 23:24
GRIP 5 is internationaal begreep ik.
Zou hier ook nog wel kunnen: grens is vlakbij.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-10 19:06

grass460

[DPC] Division_Brabant

nee volgens mij is grip 5 multi veiligheids regio.

als laatste heb je nog schijnbaar GRIP RIJK

http://www.112gld-zuid.nl/grip-wat-houdt-het-in

[ Voor 24% gewijzigd door grass460 op 09-11-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 23:24
Je hebt gelijk. Van wiki:

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Quote: Er werd eerder gemeld dat er chemicaliën waren opgeslagen, maar dit blijkt niet te kloppen. via: http://www.nu.nl/binnenla...j-chemelot-in-geleen.html

Gelukkig geen chemicalien die daar waren opgeslagen. Anders waren er ook hoe dan ook gevaarlijke stoffen vrij gekomen (een enkele uitzondering daargelaten)

edit: Natuurlijk komen er bij elke brand schadelijke stoffen vrij domme ik 8)7 Alleen is er een groot verschil tussen een "gewone" houtbrand of om maar een voorbeeld te noemen een bromide brand. dat bedoelde ik er meer mee te zeggen :)

[ Voor 25% gewijzigd door NO_Excuses op 09-11-2015 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

ralpje

Deugpopje

Bij elke brand komen gevaarlijke stoffen vrij ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ralpje schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:18:
Bij elke brand komen gevaarlijke stoffen vrij ;)
Niet volgens de brandweer, die melden immers bij veel branden dat er geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen zijn ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

'T is alweer voorbij. Alleen de verkeerschaos zal daar vanavond nog wel een tijdje duren.

Belangrijker vind ik dat het daar niet het eerste incident is van de laatste paar maanden. Probleem is vooral dat het daar een verzameling van bedrijven is, en niet maar één groot bedrijf. Het is dan ook moeilijk om daar grip op te krijgen, van buitenaf.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
wildhagen schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:02:
Niet volgens de brandweer, die melden immers bij veel branden dat er geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen zijn ;)
Dat ze dan al die moeite doen met zuurstofflessen op hun rug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
De timing is wel ludiek. Bijna precies 40 jaar later
http://www.zero-meridean.nl/c_geleen_071175.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

RemcoDelft schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:16:
[...]

Het maakt dan ook niet zoveel uit hoe dicht bij je staat (en dus de concentratie), en hoe vaak je er aan blootgesteld wordt. Toch? ;)

Neemt niet weg dat het altijd wordt geroepen, dat is waar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:19
Ik zit vlakbij de DSM op school. Er kwam wel een hoop zooi vanaf.
Je zag gewoon grijze mist op de wegen, dus dat was wel even een ''the fuck is dit'' moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:16:
[...]

CO2 is geen gevaarlijke stof, toch zou ik een zuurstoftank op mijn rug willen als er geen zuurstof meer is.

Maar goed, we kunnen ook CO2 een gevaarlijke stof noemen. Maar dan komen we nu op semantisch geneuzel uit dat elke stof gevaarlijk is in voldoende concentraties, en er dus ook gevaarlijke stoffen vrijkomen wanneer een waterstof motor draait, immers kan je ook van water dood gaan.

Of we kunnen niet mierenneuken en prima weten wat hier bedoelt wordt.
Pagina: 1