Effecten van hoogspanningsmasten op besturing drone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Mensen,

voor de atletiekvereniging waar ik lid van ben hebben ze mij gevraagd om de vernieuwing van onze atletiekbaan te filmen met mijn drone. Op zich geen probleem en wil ik dit best doen, echter maak ik mij enige zorgen om de aanwezigheid van hoogspanningsmasten bij de accomodatie.

Ik weet dat de hoogspanningsmasten / kabels een storing kunnen veroorzaken op alle apparaten waarbij draadloze communicatie plaatsvind.
Dit zou dus ook betekenen dat ik met de besturing van de drone hier last van kan gaan krijgen.

Hoe groot is het effect van de hoogspanningsmasten?

Dit kan ik natuurlijk uitproberen door te gaan vliegen, echter zie ik niet graag mijn drone wegvliegen / crashen door een storing in de besturing.

Is er iemand wie:
- ervaring heeft met het vliegen in de nabijheid van hoogspanningsmasten?
en/of
- mij kan vertellen hoe groot het risico op storing is?

Afstand hoogspanningsmasten tot baan:
Hieronder een schets van de stiuatie ter verduidelijking.
De groene stippen op de schets zijn bomen, voor de verduidelijking heb ik tevens enkele maatlijntjes toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/u3z85vecr/Atletiekbaan.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:10
Ik heb zelf een 2tal parrot a.r drone 2.0 deze worden bestuurd dmv de telefoon/tablet. De Drone zend een wifi hotspot uit en met je telefoon verbindt je daarmee.
Wij wonen pal naast een hoogspanningsmast en ik kan daar prima vliegen, al heb ik geen vergelijkings-materiaal omdat ik alleen daar vlieg. Het kan dus best zijn dat het bereik minder is dan je gewend bent maar in mijn ervaring is de drone prima te besturen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kleine titel-fix

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-08 10:34

lasharor

7 december 2004

Ik heb op youtube meermaals filmpjes gezien van mensen die Inspires of eigen gemaakte drones door die masten heen manouvreren.

Zou me er geen zorgen om maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik het dan maar voorzichtig eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

skate master schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:02:
Ok bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik het dan maar voorzichtig eens ga proberen.
Hoe is het uiteindelijk verlopen? Ging het goed/ Had je last?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53
Mag je uberhaupt wel in de buurtvan of onder hoogspanningmasten vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-08 16:39
Denk erom dat wanneer je dichtbij komt dat er overslag kan plaatsvinden tussen lijn, via drone naar mast (drone geleid beter dan lucht bij zeer hoge spanningen).
Ik weet dat netbeheerder zelf ook inspecties doet met profi drone, dus verwacht niet dat besturing fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Galinsky schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:08:
Hoe is het uiteindelijk verlopen? Ging het goed/ Had je last?
Het weer en privé omstandigheden heeft er voor gezorgd dat ik nog niet in de gelegenheid ben geweest om te gaan vliegen.
Ik hoop ergens rond de kerst tijd te vinden voor een vlucht.

Zodra ik meer weet zal ik mijn ervaringen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 09:21

Arm1n

Zeven over half twee

ybos schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:13:
Denk erom dat wanneer je dichtbij komt dat er overslag kan plaatsvinden tussen lijn, via drone naar mast (drone geleid beter dan lucht bij zeer hoge spanningen).
Ik weet dat netbeheerder zelf ook inspecties doet met profi drone, dus verwacht niet dat besturing fout gaat.
De masten en isolatoren zijn enorm overengineerd (factor 10 veiligheid opgenomen). Je moet een flinke drone hebben die precies naast de isolatoren vliegt wil je overslag van lijn naar mast krijgen. Bij een isolator van bijv 2m moet je er voor zorgen dat de drone de verbinding tussen mast en lijn verkort naar 20cm voordat er overslag ontstaat, hierbij ga je er ook van uit dat de drone perfect geleidt.

Tussen de lijnen door vliegen kan wel gevaarlijk zijn wat betreft overslag

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:12

Bob Popcorn

Plop!

ybos schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:13:
Dat soort quadcopters zijn echt in geen velden of wegen te vergelijken met een consumentenapparaat.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 758457

Ik ben van plan ook een drone te kopen, ik woon ook pal naast hoogspanningskabels, zoals ik begrijp kan het dus geen kwaad.
Even een andere vraag:
*knip* Aankoopadvies is hier niet op z'n plaats.

[ Voor 42% gewijzigd door naitsoezn op 11-04-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo te zien valt het wel mee

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DJI F550 high-voltage line fail (and win!)

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Drone Hits High Voltage Power Line

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57
Mijn ervaring met hoogspanningsmasten is goed. Zolang je er niet zodanig dicht bij komt dat je de draden raakt, lijkt er niets aan de hand te zijn.

Wij vliegen echter niet met drones, maar met (grote) modelvliegtuigen. Zelfde (2.4ghz) besturing.

Zie bijvoorbeeld onderstaand filmpje. Meteen bij de start zie je de masten al staan.
Bij bijvoorbeeld 4:39 en bij 6:35 zie je ze in de vlucht, kun je inschatten hoe dichtbij/ver weg het is.

Bekijk op YouTube
Pitts M12 F3A-X B testflight

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boven mensen vliegen is bij voorbaat al verboden bij wet...
dus die hoogspanningsmast is al helemaal niet meer relevant..

daarnaast mag je niet boven bebouwing vliegen en niet binnen de bebouwde kom.
De vraag is of de mast onder bebouwing gezien kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:53:
boven mensen vliegen is bij voorbaat al verboden bij wet...

daarnaast mag je niet boven bebouwing vliegen en niet binnen de bebouwde kom.
Hoewel ik erg streng ben op de regeltjes (De 'drone' piloten brengen mijn modelvlieghobby in gevaar, want er is voor de wetgever geen verschil, maar de regels worden wel steeds strenger), moet ik je hier toch corrigeren.

De wetgever spreekt over 'aaneengesloten bebouwing' en 'mensenmenigte'. Dat is wat anders dan wat jij schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou volgens mij niet?
bebouwing is niet 1 schuurtje. maar een boerderij met een paar loodsen eromheen valt daar wel onder.
Mensenmenigte heb je al bij meer dan 2 personen. En volgens mij is er ook niet specifiek over mensenmenigte maar over mensen als algemeen gesproken in de wetgeving nog los ervan dat er nergens gedefineerd is hoeveel mensen het betreft. En een atletiek wedstrijd ervan uitgaande dat TS de intentie heeft om de mooie shoots te maken tijdens een activiteit valt daar al zeker onder. Een lege baan filmen kan natuurlijk ook maar dan is weer de vraag of het terrein zich binnen de bebouwde kom bevind of niet.

Nog los van de eventuele no fly zones in nederland.
En laat ik voorop stellen dat vliegen niet mijn hobby is maar ik wel indirect in aanraking kom met schiphol en de daarbij behorende gedoe rondom drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:41:
nou volgens mij niet?
bebouwing is niet 1 schuurtje. maar een boerderij met een paar loodsen eromheen valt daar wel onder.
Mensenmenigte heb je al bij meer dan 2 personen. En volgens mij is er ook niet specifiek over mensenmenigte maar over mensen als algemeen gesproken in de wetgeving nog los ervan dat er nergens gedefineerd is hoeveel mensen het betreft. En een atletiek wedstrijd ervan uitgaande dat TS de intentie heeft om de mooie shoots te maken tijdens een activiteit valt daar al zeker onder. Een lege baan filmen kan natuurlijk ook maar dan is weer de vraag of het terrein zich binnen de bebouwde kom bevind of niet.

Nog los van de eventuele no fly zones in nederland.
En laat ik voorop stellen dat vliegen niet mijn hobby is maar ik wel indirect in aanraking kom met schiphol en de daarbij behorende gedoe rondom drones.
Zie deze link:

http://www.dronewatch.nl/...ng-op-regelgeving-drones/
Is de regelgeving wel voldoende duidelijk? Wat wordt er bijvoorbeeld verstaan onder ‘aaneengesloten bebouwing’? En wanneer is een groep mensen een ‘mensenmenigte’?

“Met ‘aaneengesloten bebouwing’ worden steden, dorpen en verzamelingen huizen bedoeld, maar ook: elke ruimte die vast gebruikt wordt voor huisvesting, commerciële activiteiten of recreatie.
Onder ‘mensenmenigte’ wordt een groep mensen verstaan die te groot is om de drone binnen 600 meter een veilige noodlanding te laten maken.”
En hoe komen no-fly-zones er nu opeens bij kijken? Ligt die atletiekbaan in een CTR van een luchthaven?

En het blijft natuurlijk gewoon verstandig om niet op gevaarlijke plekken boven mensen en/of vlak naast kabels van een hoogspanningsmast te vliegen. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 12-04-2016 16:48 ]

Pagina: 1