En weer iemand met een schaduwvraag/twijfel
Ik heb op zich een prachtig dak voor zonnepanelen: ZZW (azimut van 28) met een dakhelling van 31 graden.
Nu komt het probleem: er staan een paar forse bomen (uiteraard op de erfgrens en dingen met kapvergunningen en zo) achter het huis.

Situatie rond het huis, er staan een aantal (hoge) bomen ten zuidwesten van (rode cirkels).
En hoge coniferen ten zuiden van het huis (blauwe cirkels).
Afstand huis-bomen is ongeveer 12 meter. De dakgoot is 5 meter hoog.
Er is ongeveer 5x4 meter bruikbare ruimte op het dak ( met marge voor erfgrens, onderste pan bij dakgoot en dakrand).
Streetviewplaatje om de hoogte van de bomen wat beter in te schatten. De wilg in het midden is inmiddels een aardig kopje kleiner):

Halverwege oktober had ik rond een uur of twee bijna het hele dak in de schaduw van de coniferen
Nu weet ik dankzij het vele lezen hier dat je de meeste opbrengst in de zomermaanden haalt en dan is er vast genoeg schaduw. Ik ben echter ook wat bang gemaakt/geworden door de vele wisselende verhalen over schaduw (wel of geen optimizers etc).
Vele offertes later heb ik de volgende opties:
12xmono panelen in landscape met of zonder optimizers.
15xSF panelen in portrait met of zonder optimizers
16xSF panelen in landscape met of zonder optimizers
18xTSMC panelen in landscape met of zonder optimizers
Ik wil ongeveer 3000 kWh opwekken.
Qua pure Wp kom ik met de mono panelen het beste uit, ik zou dan voor 2 strings kunnen gaan om schaduw aan de onderkant van het dak op te vangen, maar dan zit je met veel omvormers weer buiten het optimale gebied??
Met de dunne-film panelen kom ik niet eens aan de 3000Wp ( 16*170 = 2720 of 18x160=2880 ).
Ze zien er wel een stuk(je) mooier uit, maar ik weet niet of ze in de praktijk zo goed gaan werken als voorgesteld. Het schijnt dat portrait qua schaduw beter is omdat de panelen zijn opgebouwd uit een heleboel lange stroken??? Dan passen er namelijk nóg minder op het dak
Optimizers zijn wel heel mooi qua monitoring/logging en maken mij een stuk geruster over de schaduw, het wordt er echter allemaal wel wat complexer en duurder van. Ook gaven een aantal installateurs aan dat het meer risico's geeft op storingen (meer componenten op het dak die stuk kunnen).
Een greep uit nu heb liggen aan offertes (alles inclusief volledige installatie):
12x265Wp JA Solar mono full black met optimizers (winkelman): ~5200
12x265Wp Bisol full black met optimizers (lokale installateur): ~5900
12x270Wp Trina mono full black met Solax?!? single (lokale installateur): ~5030
15x170Wp SF met optimizers (Eco Pro): ~5080
16x170Wp SF met optimizers (Eco Pro): ~5400
18x160Wp TSMC met optimizers (lokale installateur): ~5830
18x160Wp TSMC met Omnik 2 strings (lokale installateur): ~5030
En dan van alles 10 varianten
Tenslotte nog als outsider, de eerste lokale installateur:
12x275 Wp Bauer op een SMA SB 3000-21TL: ~5700
Ik heb ergens wel voorkeur voor een lokale club voor het geval er later toch iets misgaat, aan de andere kant, ik kan ook best zelf de boel in de gaten houden en dingen oplossen.
Mijn concrete vragen nu:
* Zien jullie nog andere (betere) opties voor dit dak?
* Maak ik me simpelweg veel te druk om dat "beetje schaduw"?
* Hoe betrouwbaar zijn die SMA omvormers?
** Kwaliteit schijnt zeer goed te zijn.
** Ze zijn kneiterduur en bijna alle andere aanbieders bieden meer garantie
** Ze hebben ook (wat) schaduwmanagement, maar:
*** Hoe goed werkt het?
*** Zijn die bypass diodes daar wel voor bedoeld?
*** Hoe goed werkt het als de hele onderste rij panelen in de schaduw ligt?
TL;DR: iets met bomen en bos en zo...

Ik heb op zich een prachtig dak voor zonnepanelen: ZZW (azimut van 28) met een dakhelling van 31 graden.
Nu komt het probleem: er staan een paar forse bomen (uiteraard op de erfgrens en dingen met kapvergunningen en zo) achter het huis.

Situatie rond het huis, er staan een aantal (hoge) bomen ten zuidwesten van (rode cirkels).
En hoge coniferen ten zuiden van het huis (blauwe cirkels).
Afstand huis-bomen is ongeveer 12 meter. De dakgoot is 5 meter hoog.
Er is ongeveer 5x4 meter bruikbare ruimte op het dak ( met marge voor erfgrens, onderste pan bij dakgoot en dakrand).
Streetviewplaatje om de hoogte van de bomen wat beter in te schatten. De wilg in het midden is inmiddels een aardig kopje kleiner):

Halverwege oktober had ik rond een uur of twee bijna het hele dak in de schaduw van de coniferen
Nu weet ik dankzij het vele lezen hier dat je de meeste opbrengst in de zomermaanden haalt en dan is er vast genoeg schaduw. Ik ben echter ook wat bang gemaakt/geworden door de vele wisselende verhalen over schaduw (wel of geen optimizers etc).

Vele offertes later heb ik de volgende opties:
12xmono panelen in landscape met of zonder optimizers.
15xSF panelen in portrait met of zonder optimizers
16xSF panelen in landscape met of zonder optimizers
18xTSMC panelen in landscape met of zonder optimizers
Ik wil ongeveer 3000 kWh opwekken.
Qua pure Wp kom ik met de mono panelen het beste uit, ik zou dan voor 2 strings kunnen gaan om schaduw aan de onderkant van het dak op te vangen, maar dan zit je met veel omvormers weer buiten het optimale gebied??
Met de dunne-film panelen kom ik niet eens aan de 3000Wp ( 16*170 = 2720 of 18x160=2880 ).
Ze zien er wel een stuk(je) mooier uit, maar ik weet niet of ze in de praktijk zo goed gaan werken als voorgesteld. Het schijnt dat portrait qua schaduw beter is omdat de panelen zijn opgebouwd uit een heleboel lange stroken??? Dan passen er namelijk nóg minder op het dak
Optimizers zijn wel heel mooi qua monitoring/logging en maken mij een stuk geruster over de schaduw, het wordt er echter allemaal wel wat complexer en duurder van. Ook gaven een aantal installateurs aan dat het meer risico's geeft op storingen (meer componenten op het dak die stuk kunnen).
Een greep uit nu heb liggen aan offertes (alles inclusief volledige installatie):
12x265Wp JA Solar mono full black met optimizers (winkelman): ~5200
12x265Wp Bisol full black met optimizers (lokale installateur): ~5900
12x270Wp Trina mono full black met Solax?!? single (lokale installateur): ~5030
15x170Wp SF met optimizers (Eco Pro): ~5080
16x170Wp SF met optimizers (Eco Pro): ~5400
18x160Wp TSMC met optimizers (lokale installateur): ~5830
18x160Wp TSMC met Omnik 2 strings (lokale installateur): ~5030
En dan van alles 10 varianten

Tenslotte nog als outsider, de eerste lokale installateur:
12x275 Wp Bauer op een SMA SB 3000-21TL: ~5700
Ik heb ergens wel voorkeur voor een lokale club voor het geval er later toch iets misgaat, aan de andere kant, ik kan ook best zelf de boel in de gaten houden en dingen oplossen.
Mijn concrete vragen nu:
* Zien jullie nog andere (betere) opties voor dit dak?
* Maak ik me simpelweg veel te druk om dat "beetje schaduw"?
* Hoe betrouwbaar zijn die SMA omvormers?
** Kwaliteit schijnt zeer goed te zijn.
** Ze zijn kneiterduur en bijna alle andere aanbieders bieden meer garantie
** Ze hebben ook (wat) schaduwmanagement, maar:
*** Hoe goed werkt het?
*** Zijn die bypass diodes daar wel voor bedoeld?
*** Hoe goed werkt het als de hele onderste rij panelen in de schaduw ligt?
TL;DR: iets met bomen en bos en zo...
PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21