Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 13:38
En weer iemand met een schaduwvraag/twijfel ;w

Ik heb op zich een prachtig dak voor zonnepanelen: ZZW (azimut van 28) met een dakhelling van 31 graden.

Nu komt het probleem: er staan een paar forse bomen (uiteraard op de erfgrens en dingen met kapvergunningen en zo) achter het huis.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2yluxav.jpg
Situatie rond het huis, er staan een aantal (hoge) bomen ten zuidwesten van (rode cirkels).
En hoge coniferen ten zuiden van het huis (blauwe cirkels).
Afstand huis-bomen is ongeveer 12 meter. De dakgoot is 5 meter hoog.

Er is ongeveer 5x4 meter bruikbare ruimte op het dak ( met marge voor erfgrens, onderste pan bij dakgoot en dakrand).

Streetviewplaatje om de hoogte van de bomen wat beter in te schatten. De wilg in het midden is inmiddels een aardig kopje kleiner):
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/149rspt.jpg

Halverwege oktober had ik rond een uur of twee bijna het hele dak in de schaduw van de coniferen :'(

Nu weet ik dankzij het vele lezen hier dat je de meeste opbrengst in de zomermaanden haalt en dan is er vast genoeg schaduw. Ik ben echter ook wat bang gemaakt/geworden door de vele wisselende verhalen over schaduw (wel of geen optimizers etc). 8)7 |:(

Vele offertes later heb ik de volgende opties:

12xmono panelen in landscape met of zonder optimizers.
15xSF panelen in portrait met of zonder optimizers
16xSF panelen in landscape met of zonder optimizers
18xTSMC panelen in landscape met of zonder optimizers

Ik wil ongeveer 3000 kWh opwekken.

Qua pure Wp kom ik met de mono panelen het beste uit, ik zou dan voor 2 strings kunnen gaan om schaduw aan de onderkant van het dak op te vangen, maar dan zit je met veel omvormers weer buiten het optimale gebied??

Met de dunne-film panelen kom ik niet eens aan de 3000Wp ( 16*170 = 2720 of 18x160=2880 ).
Ze zien er wel een stuk(je) mooier uit, maar ik weet niet of ze in de praktijk zo goed gaan werken als voorgesteld. Het schijnt dat portrait qua schaduw beter is omdat de panelen zijn opgebouwd uit een heleboel lange stroken??? Dan passen er namelijk nóg minder op het dak :'(

Optimizers zijn wel heel mooi qua monitoring/logging en maken mij een stuk geruster over de schaduw, het wordt er echter allemaal wel wat complexer en duurder van. Ook gaven een aantal installateurs aan dat het meer risico's geeft op storingen (meer componenten op het dak die stuk kunnen).

Een greep uit nu heb liggen aan offertes (alles inclusief volledige installatie):

12x265Wp JA Solar mono full black met optimizers (winkelman): ~5200
12x265Wp Bisol full black met optimizers (lokale installateur): ~5900
12x270Wp Trina mono full black met Solax?!? single (lokale installateur): ~5030
15x170Wp SF met optimizers (Eco Pro): ~5080
16x170Wp SF met optimizers (Eco Pro): ~5400
18x160Wp TSMC met optimizers (lokale installateur): ~5830
18x160Wp TSMC met Omnik 2 strings (lokale installateur): ~5030

En dan van alles 10 varianten -O-

Tenslotte nog als outsider, de eerste lokale installateur:
12x275 Wp Bauer op een SMA SB 3000-21TL: ~5700

Ik heb ergens wel voorkeur voor een lokale club voor het geval er later toch iets misgaat, aan de andere kant, ik kan ook best zelf de boel in de gaten houden en dingen oplossen.

Mijn concrete vragen nu:
* Zien jullie nog andere (betere) opties voor dit dak?
* Maak ik me simpelweg veel te druk om dat "beetje schaduw"?
* Hoe betrouwbaar zijn die SMA omvormers?
** Kwaliteit schijnt zeer goed te zijn.
** Ze zijn kneiterduur en bijna alle andere aanbieders bieden meer garantie :?
** Ze hebben ook (wat) schaduwmanagement, maar:
*** Hoe goed werkt het?
*** Zijn die bypass diodes daar wel voor bedoeld?
*** Hoe goed werkt het als de hele onderste rij panelen in de schaduw ligt?

TL;DR: iets met bomen en bos en zo...

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44
Schaduw is killing voor je opbrengst, maar hoeveel last heb je er van in de meest productieve maanden? Zeg april tot en met augustus?

Verder hoeft niet in iedere gemeente voor het kappen van coniferen een vergunning aangevraagd te worden. Dan zou de winter (geen broedseizoen) een mooi moment zijn om jezelf van die dingen te ontdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
blissard schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:26:
Schaduw is killing voor je opbrengst, maar hoeveel last heb je er van in de meest productieve maanden? Zeg april tot en met augustus?
Dat vraag ik me inderdaad ook af, ben ik mezelf nu aan het opwinden voor een probleem wat er eigenlijk niet is. Ik had beter even in de zomer kunnen kijken hoe het met de schaduw zit, maar toen was ik nog niet met panelen bezig :-/
Verder hoeft niet in iedere gemeente voor het kappen van coniferen een vergunning aangevraagd te worden. Dan zou de winter (geen broedseizoen) een mooi moment zijn om jezelf van die dingen te ontdoen.
De confineren zijn niet het grootste probleem (ze gaan er ook uit/worden korter) daar is ook geen vergunning voor nodig. Het gaat meer om de kneiters van bomen op de erfgrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Zo te zien staan de grootste/hoogste boosdoeners op de grond van de buren :/

Verder zou ik bijv. een keuze maken of je wel of geen zwarte/blauwe panelen wilt.
Vind je zwart belangrijk, dan kun je daar de keuze op laten vallen en valt 70% van de panelen/offertes af.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44
Ik denk dat je nu rekent met te veel variabelen. De 3000 kwh is een mooi doel. Alle aangeboden systemen doen dat ongeveer. Sets met optimizers zullen meer opbrengen. Het zijn echter ook geen wondermiddelen. Geen zon = geen opbrengst.
Ik zou niet kiezen voor het toevoegen van meer techniek om meer opbrengst te krijgen (meer kans op storingen en snelle afstrijving electronida t.o.v. panelen). Liever meer panelen toevoegen, en een omvormer die iets kan met wat schaduw. Volgens mij kunnen ze dat tegenwoordig allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
blissard schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:01:
Ik denk dat je nu rekent met te veel variabelen.
Hear hear!
De 3000 kwh is een mooi doel. Alle aangeboden systemen doen dat ongeveer. Sets met optimizers zullen meer opbrengen. Het zijn echter ook geen wondermiddelen. Geen zon = geen opbrengst.
Ik zou niet kiezen voor het toevoegen van meer techniek om meer opbrengst te krijgen (meer kans op storingen en snelle afstrijving electronida t.o.v. panelen). Liever meer panelen toevoegen, en een omvormer die iets kan met wat schaduw. Volgens mij kunnen ze dat tegenwoordig allemaal wel.
Meer panelen dan dit gaat volgens mij niet passen, begreep net wel van iemand dat ik wat verder door kan in de hoogte omdat ik een behoorlijk brede dakgoot heb. Daar is dus in totaal 440 cm beschikbaar. Misschien nog iets met die 96-cels panelen (106 cm breed, meer voltage, 4 bypass diodes, dan kan ik naar 2 strings)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
Het ziet er naar uit dat ik voor een oplossing met 12xmono panelen (Bauer, JA Solar of Bisol) ga.
Waarschijnlijk met een dual mppt-omvormer ( Omnik, Hosola, SolaX?? of SMA ).

Twee strings van 6 panelen moet met mono net kunnen toch?

Desnoods kan ik de boel dan later omlussen naar één lange string.

Weten jullie iets over het schaduwmanagement van Omnik en Hosola? En überhaupt iets over de SolaX omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:10
argusb79 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:54:
Het ziet er naar uit dat ik voor een oplossing met 12xmono panelen (Bauer, JA Solar of Bisol) ga.
Waarschijnlijk met een dual mppt-omvormer ( Omnik, Hosola, SolaX?? of SMA ).

Twee strings van 6 panelen moet met mono net kunnen toch?

Desnoods kan ik de boel dan later omlussen naar één lange string.

Weten jullie iets over het schaduwmanagement van Omnik en Hosola? En überhaupt iets over de SolaX omvormers?
als het panelen zijn met 30V (dus 6" cellen met 60 stuks) dan is 6X30=180V.
en dat is dan een beetje weinig voor een tl omvormer.
heb je dan een paar gedeeltes van de panelen in de schaduw, dan kom je op een nog lagere V uit en stopt de omvormer met die mpp :-(
(erg merk en situatie afhankelijk van de omvormer.)
dan liever met panelen werken die 96cellen hebben (die zijn 5" per cel en dan 96cellen met een V van rond de 45V)

andere optie: is werken met dunne film panelen zoals solarfrontier.
dan moet je stringen parallel maken en iedere parallel string kan dan een schaduw bescherming zijn. ;)
(eventueel met een extra diode per parallel string als het moet, maar hoeft vaak niet.
dit soort panelen hebben grotere cellen en kunnen iets beter tegen gedeeltelijke schaduw.)

andere optie: is werken met de 6"cellen 60 stuks van 30V.
en dan bij ieder paneel een tigo of solaredge installeren.
is iets duurder, gebruik dit als "last resort" oplossing.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

argusb79 schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:48:
[...]

Dat vraag ik me inderdaad ook af, ben ik mezelf nu aan het opwinden voor een probleem wat er eigenlijk niet is. Ik had beter even in de zomer kunnen kijken hoe het met de schaduw zit, maar toen was ik nog niet met panelen bezig :-/

[...]

De confineren zijn niet het grootste probleem (ze gaan er ook uit/worden korter) daar is ook geen vergunning voor nodig. Het gaat meer om de kneiters van bomen op de erfgrenzen.
Je kan het simuleren in Sketchup.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Ik heb mijn panelen op het zuidwesten, 45 graden helling. Er staat 4 meter achter mijn dak een enorme walnotenboom (die van mijzelf is). Vanaf eind september ligt de onderste rand van mijn panelen in de schaduw, waardoor de hele installatie inzakt al vanaf 14u in de middag. Ik heb dus van eind september tot april last van die schaduw. Nu ligt zo'n beetje 50-75% van de installatie de halve dag in de schaduw.

http://pvoutput.org/intra...461&sid=17311&dt=20151102
Zoek zelf nog wat meer van dit soort dagen als je wil, de knik in de middag komt dus van de schaduw

Ik heb 2300 watt piekvermogen aan panelen liggen icm een max 2000 watt omvormer. Dit jaar haal ik 2000 kwh (zit ik nu al op), een prima opbrengst.

Als ik jou was lag ik er niet van wakker.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 17-11-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:40:

Als ik jou was lag ik er niet van wakker.
Ik vind het toch erg zonde.
Doe ik het nog steeds beter qua efficiency met mijn Noord erbij geinstalleerd vanaf april 2015.
Voor april 2015, lag er op noord nog niks.
http://pvoutput.org/compa...17311&sid1=17556&c=-1&t=m

Waarom hang je geen sma 2.5 op met optitrac?
http://www.sma-benelux.co...-boy/sunny-boy-15-25.html

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2015 18:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Geen flauw idee wat dat ding kost, maar die 500 euro (?) ga ik er toch nooit uitkrijgen (tenzij ik een paar honderd kan vangen voor mijn oude omvormer).
Ik ben inderdaad niet helemaal tevreden met het feit dat ik een omvormer heb die niet de 2300 watt volledig aan kan als je daar ook op doelt, maar dat heeft met de plaatsing van de panelen of de boom in mijn tuin weinig te maken imho. Destijds had ik volgens mij niet zoveel keus in omvormers. Zonde is dat wel ja.

Het geld dat ik in die panelen heb gestoken brengt nog steeds véél meer op dan wanneer ik dat niet had gedaan. Prima investering.

En die boom blijft iig mooi staan, al zouden de buren er wel blij mee zijn als ik hem omhak. Ik vraag me zelfs af of de terugverdientijd wel interessant is als ik een bomenrooier inhuur om die (flinke) boom weg te halen, maar dat gaat hoe dan ook niet gebeuren. (Natuurlijk kan ik het zelf doen, kost niks, maar dan nog)

Bij de TS staan de bomen een stuk verder van het huis dan bij mij (als ik dat schat obv de foto), in zijn situatie zou ik zeker panelen nemen en wat schaduw voor lief nemen. De bomen lijken iets hoger dan de mijne, maar staan verder weg én zijn dakrand is een meter hoger.

Zelfs met een systeem van panelen die van elkaar afhankelijk zijn zou ik het zeker doen. Met een onafhankelijk systeem is die schaduw echt geen reden om er niet in te investeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 18-11-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

stefijn schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:09:
Ik vraag me zelfs af of de terugverdientijd wel interessant is als ik een bomenrooier inhuur om die (flinke) boom weg te halen
Ik heb in 2012 446 euro betaald voor het laten weghalen van een grote acacia. Ga maar na.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
je hebt gelijk, je moet er gewoon niet wakker van gaan liggen.
het is gewoon zo en dat is jammer, maar het levert altijd meer op als dakpannen ;)
stefijn schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:09:
Geen flauw idee wat dat ding kost, maar die 500 euro (?) ga ik er toch nooit uitkrijgen (tenzij ik een paar honderd kan vangen voor mijn oude omvormer).
Ik ben inderdaad niet helemaal tevreden met het feit dat ik een omvormer heb die niet de 2300 watt volledig aan kan als je daar ook op doelt, maar dat heeft met de plaatsing van de panelen of de boom in mijn tuin weinig te maken imho. Destijds had ik volgens mij niet zoveel keus in omvormers. Zonde is dat wel ja.

Het geld dat ik in die panelen heb gestoken brengt nog steeds véél meer op dan wanneer ik dat niet had gedaan. Prima investering.

En die boom blijft iig mooi staan, al zouden de buren er wel blij mee zijn als ik hem omhak. Ik vraag me zelfs af of de terugverdientijd wel interessant is als ik een bomenrooier inhuur om die (flinke) boom weg te halen, maar dat gaat hoe dan ook niet gebeuren. (Natuurlijk kan ik het zelf doen, kost niks, maar dan nog)

Bij de TS staan de bomen een stuk verder van het huis dan bij mij (als ik dat schat obv de foto), in zijn situatie zou ik zeker panelen nemen en wat schaduw voor lief nemen. De bomen lijken iets hoger dan de mijne, maar staan verder weg én zijn dakrand is een meter hoger.

Zelfs met een systeem van panelen die van elkaar afhankelijk zijn zou ik het zeker doen. Met een onafhankelijk systeem is die schaduw echt geen reden om er niet in te investeren.
mmm, misschien gewoon gelijk over gaan naar een sma3000tl-21 of sma3600tl-21.
die hebben optitrack en 2x een mpp.
kun je meteen een paneel of 10 ook op noord er bij leggen.
(een 5000Wp op noord-zuid is goed te doen op een 3000W omvormer. ;) )
of als sma te duur is, neem een power-one PVI 3.6 ook 2x mpp en optitrack(nu heet het mppscanning).
die kun je al hebben voor een 800€ inc BTW nieuw ;)

edit:
misschien moet je even wachten dat je weer BTW kunt aftrekken?
dan word het helemaal lachen ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik ben al ZZper dus ik lach zowieso al de hele dag (en daar stuur ik facturen voor rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
stefijn schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:06:
Ik ben al ZZper dus ik lach zowieso al de hele dag (en daar stuur ik facturen voor rond)
lol, jij ook. >:)
(gewoon de omvormer kopen op het bedrijf dus.
bonnetje verwerken in de administratie en het forfait bedrag stoppen ze maar ergens waar de zon niet schijnt >:) )
ik let altijd wel even op of ik genoeg winst heb dat kwartaal en die druk ik dan omlaag zodat ik binnen de kor blijf met wat panelen of omvormer spul ;)

ik zeg maar zo: ik heb een domme baas, die dacht dat pv wel een goed plan zou zijn.
maar hij is zo dom dat hij vergeten was dat het bedrijf geen dak had.
en zo dom dat hij ook geen opslag had voor de panelen.
dus ik heb hem maar geholpen door de panelen bij mij thuis op te slaan.
maar ik ben ook niet slim, ik heb ook geen opslag ruimte, dus heb ze maar op dak gelegd.
maar ja ik heb nog een oude ferraris meter, dus ik heb geen idee wat ik nou terug lever. :?
(soms is het lekker om dom te zijn. ;) )

edit:
trouwens, wat zie ik, Hasseltstraat, dat is om de hoek. ;)
lol.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-11-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
Ziet er idd naar uit dat het een sb3000-tl21 wordt. 12 x 275 Wp Bauer panelen via een lokale installateur.

Spul op noord leggen laat ik eerst nog maar even zitten :p

12 x panelen op de SB in 1 of 2 strings laten doen?

Pagina: 1