Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MS SQL] handige manier van ontsluiten subset / query output

Pagina: 1
Acties:

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:01
Er draait een MS SQL server met een miljoen of wat aan records in de Azure cloud. Dit wordt gebruikt icm wat BI tooling en zo nu en dan zijn er specifieke vragen waarop we query's draaien. Hier komt dan een subsetje data uit die op dat moment relevant is of aansluit bij behoeften.

Het liefste zou ik de eindgebruikers (niveau outlook-word-excel) een aantal basis query's zelf laten uitvoeren, dus op basis van een aantal kolommen (bijvoorbeeld tijd, categorie, e.d.). We hebben wat zitten spelen met reporting services en ik weet dat een datakoppeling maken met Excel of Access ook een optie zijn. Ik vroeg me alleen af of er niet een soort 'blockly' webinterface (blockly ken ik van Domoticz overigens, vandaar) bestaat waar je query's mee kunt maken of voor-definieren die vervolgens een subset data presenteert.
Ik heb wel een filmpje gevonden waarin letterlijk blockly wordt gebruikt, maar kan er dan weer net weinig van vinden: YouTube: p2fSQLTutorialE

Dus zowel flink dynamisch, als gebruiksvriendelijk. Ik heb geprobeerd wat te vinden in Google, maar heb het nog niet echt gevonden. Of ik zit meteen vast aan weer veel te complexe/dure pakketten (uit de BI-hoek bijvoorbeeld) of ik vind het eigenlijk niet. In dit geval moet het juist niet ingewikkeld zijn, de brondata is aardig wat maar tegelijk ook niet complex - het doorzoeken zal dus ook niet veel problemen opleveren.

Hoe doe jij dit?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
per definitie is SSRS de oplossing vanuit de Microsoft hoek. Als je een beetje handig bent kan je daar aardig wat zaken customizen en precies doen wat je wilt.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• NiGeLaToR
Razwer schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:40:
per definitie is SSRS de oplossing vanuit de Microsoft hoek. Als je een beetje handig bent kan je daar aardig wat zaken customizen en precies doen wat je wilt.
Ken het bestaan van SSRS uiteraard wel, maar geen ervaring in het gebruik. Als ik wat guides open dan maakt het een nogal lompe indruk voor wat we zoeken - heb immers voor het betere reporting werk een BI omgeving ingericht.

Wellicht kan de 'interactive sort'-functie iets voor me betekenen, zodat je zelf in een report nog kan filteren (beetje als het auto-filter kopje in excel).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10 12:12
Heb je naar PowerQuery gekeken?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
NiGeLaToR schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:55:
...en ik weet dat een datakoppeling maken met Excel of Access ook een optie zijn. ..
Dat valt onder datakoppeling met de client. Of je dat zou willen...
Een stapje verder tillen is een stukje VBA in Access... kan je er een schil omheen bakken. Maar is knutsel werk imho.
NiGeLaToR schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:23:
[...]

Ken het bestaan van SSRS uiteraard wel, maar geen ervaring in het gebruik. Als ik wat guides open dan maakt het een nogal lompe indruk voor wat we zoeken - heb immers voor het betere reporting werk een BI omgeving ingericht.

Wellicht kan de 'interactive sort'-functie iets voor me betekenen, zodat je zelf in een report nog kan filteren (beetje als het auto-filter kopje in excel).
Ik voel jouw pijn :)
Niche oplossingen vragen vaak (helaas) maatwerk.
Ik ben benieuwd of anderen nog met iets interessants komen en zal het topic in de gaten houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 09-11-2015 15:37 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10 12:12
Razwer schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:35:
Dat valt onder datakoppeling met de client. Of je dat zou willen...
Het wordt sterk door MS gepushed... :O
En ik heb er hele leuke dingen meegedaan zien worden, echter zelf nooit mee gewerkt, dus geen hands-on ervaring... (Ik ben ook geen BI'er en dat wil ik eigenlijk ook zo houden... 8) )

Ik weet wel dat dit mijn eerste optie zou zijn, voordat ik aan maatwerk zou gaan denken.
Een stapje verder tillen is een stukje VBA in Access... kan je er een schil omheen bakken. Maar is knutsel werk imho.
spoiler:
Elke oplossing met VBA is ranzig.... ;)

• NiGeLaToR

Ik voel jouw pijn :)
Niche oplossingen vragen vaak (helaas) maatwerk.
Ik ben benieuwd of anderen nog met iets interessants komen en zal het topic in de gaten houden :)
Er zijn twee aspecten; ik wil niet zomaar een acces/excel instance toegang geven tot de data via ODBC bijvoorbeeld. Verder is het ook een beetje oldskool-legacy-ellende, terwijl het ook mooier kan. Alleen, is dat mooier in potentie veel meer werk dan 'easy and dirty'.
HeSitated schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:35:
[...]

Het wordt sterk door MS gepushed... :O
En ik heb er hele leuke dingen meegedaan zien worden, echter zelf nooit mee gewerkt, dus geen hands-on ervaring... (Ik ben ook geen BI'er en dat wil ik eigenlijk ook zo houden... 8) )

Ik weet wel dat dit mijn eerste optie zou zijn, voordat ik aan maatwerk zou gaan denken.
BI is juist makkelijke(r); daarin wordt prima voorzien in de behoeftes, behalve het simpelweg maken van hanteerbare subsets. Het ontbreekt praktisch gezien aan een knappe export functie vanuit de BI omgeving. Anders had zo'n achterdeur richting de data niet nodig geweest.

Pagina: 1