Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik zit met een dilemma. Mijn harde schijven raken vol met fotobestanden, dus ik ben aan het zoeken naar een nieuwe oplossing. Ik heb altijd twee harde schijven gehad: 1 fotoschijf met daarop alle RAW's, 1 met daarop een backup van de fotoschijf en mijn systeemschijf (beiden via Time Machine). Doordat mijn fotoschijf nu vol begint te raken, is er niet genoeg ruimte meer om een volledige backup te hebben van mijn fotoschijf én systeemschijf. Op dit moment heb ik een RAW-kopie van de laatste 2 jaren, maar eigenlijk wil ik weer een volledige backup van mijn complete foto-archief. Netwerktoegang voor het bekijken van foto's is een grote pré, maar ik ben bang dat ik

Aan de andere kant begin ik in januari met mijn coschappen, dus heb ik vermoedelijk veel minder tijd over voor fotografie. Betaalde klussen zullen dus in frequentie afnemen, de hoeveelheid data daardoor uiteraard ook. Vind het zonde om nu €300 te investeren in een opslagsysteem.

Huidige situatie:
- Huidige systeem: MacBook via WiFi (300Mbps) aangesloten op het netwerk, bekabeld is niet mogelijk in mijn appartement.
- Fotoschijf: alle RAW-bestanden op 1TB via USB 2.0-hub
- Backupschijf 1: recente RAW-bestanden op 1TB via USB 2.0-hub (incl. Time Machine)
- Backupschijf 2: alle JPEG-bestanden op 250GB draagbaar 2.5" schijfje, slechts aangesloten bij het maken van de backup.

Vereisten:
- Opslag van minimaal 3TB aan data
- Redundancy, het liefst d.m.v. RAID 1
- Mogelijkheid tot het maken van backups via Time Machine
- Foto's openen in Lightroom met werkbare snelheid voor bewerken.

Wensen:
- Kosten onder de €250 (minder is altijd goed)
- Ondersteuning voor meerdere Time Machine-backups
- Bereikbaar via netwerk (ethernet-aansluiting), zodat ook vriendinlief de foto's kan bekijken. Kan bekabeld aangesloten worden op de router.

Wat zoek ik niet:
- Online backup-oplossingen
- NAS met externe toegang via internet (prima als dit uitgezet kan worden)
- Oude laptop/pc die als NAS wordt ingesteld

Scenario 1: €250
- NAS met 2 bays met 2x 3TB schijven zelf bouwen: 2x pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB + pricewatch: Conceptronic Dual Bay Home Media Store, hierop zowel de RAW's als JPEG's.
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "werkschijf" op het bureau, daarop een kopie met alle onbewerkte RAW's.
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "backupschijf" bij mijn ouders neerleggen of koppelen aan de NAS voor extra opslag.
In principe een goede oplossing, blijf gebruik maken van de oude harde schijven dus geen "weggegooide ruimte".

Scenario 2: €215
- 2x 3TB externe harde schijven: pricewatch: Toshiba STOR.E Canvio Desktop 3TB Zwart
- USB 3.0-hub: pricewatch: Transcend USB3.0 4-Port hub
Geen netwerktoegang, wel €35 goedkoper. Mijn 2 oude schijven blijven dan verstoffen in de kast (zonde), neemt tevens meer ruimte in op mijn bureau.

Scenario 3: €255
- 1x NAS: pricewatch: WD My Cloud 3TB
- 1x externe 3TB harde schijf aangesloten op de NAS: pricewatch: Toshiba STOR.E Canvio Desktop 3TB Zwart
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "werkschijf" op het bureau
Eigenlijk geen meerwaarde t.o.v. zelf een NAS bouwen, wel het nadeel van geen RAID 1. Handmatig backups maken kan uiteraard, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Scenario 4: vanaf €300
- Kant en klare NAS met minimaal 2x 3TB aan data: http://tweakers.net/categ...Zz1jxSFY9Ps6uIC7L020ZdSPg
Geen gehannes met zelf een NAS in elkaar zetten, wel duur.

Mis ik zo nog opties? Hoe hebben jullie dit geregeld? Ervaringen met Lightroom i.c.m. RAW's op een NAS? Kortom: waar zouden jullie voor kiezen? :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humm
Overheen gelezen
Cloud is geen optie

Ik heb geen idee hoe oud je huidige hardenschijfen zijn ?

Maar zal gewoon voor een complete nieuwe set gaan
Aangezien het ook je backup is

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik kan niet in je portemonee kijken maar als je je budget wat opschroeft hoef je later veel minder uit te geven en kun je naar hartelust hardeschijven toevoegen of vervangen. Met je zelfbouw NAS zal dit al wel kunnen maar de behuizing is erg beperkt en ik vraag me ook af wat de mogelijkheden zijn.

Dit is de NAS die ik gebouwd heb en is een stuk meer 'future proof'. Als ik te weinig opslag heb dan prik ik er een schijf bij of vervang ik ze. Aangezien het verder gewoon een mini PC is met Linux kan ik het configureren zoals ik het wil. Enige kennis van Linux is natuurlijk wel handig, al is er op internet eigenlijk genoeg te vinden om je hierbij te helpen. Als je een OS als FreeNas installeerd dan is het natuurlijk helemaal een fluitje van een cent.

Wel nét iets buiten je budget...

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 0,-€ 0,-
4WD Green WD30EZRX, 3TB€ 94,95€ 379,80
1Fractal Design Node 304€ 72,95€ 72,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 45,93€ 45,93
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Transcend SSD370 32GB€ 31,24€ 31,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,87

* Nog wel even ongeveer 65 euro bij rekenen voor een mini-ITX bordje met CPU. De C60 is niet meer leverbaar volgens mij.
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:49:
Ik zelf gooi het in mij. Apple cloud
Misschien een cloud optie ?
Wat zoek ik niet:
- Online backup-oplossingen
- NAS met externe toegang via internet (prima als dit uitgezet kan worden)
- Oude laptop/pc die als NAS wordt ingesteld
Serieus Suijkerbuijk? Lees een wat beter joh 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 09-11-2015 12:56 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:52:
Ik kan niet in je portemonee kijken maar als je je budget wat opschroeft hoef je later veel minder uit te geven en kun je naar hartelust hardeschijven toevoegen of vervangen. Met je zelfbouw NAS zal dit al wel kunnen maar de behuizing is erg beperkt en ik vraag me ook af wat de mogelijkheden zijn.
Klinkt goed wat je voorstelt! Mocht 't budget opgerekt kunnen worden dan is dat inderdaad een prima optie. Helaas is dat echt een beperkende factor: ben onlangs samen gaan wonen (dus het geld is sowieso bijna op 8)7 ) en als coassistent kan je geen grote betaalde opdrachten accepteren (geen tijd) en ontvang je geen stagevergoeding o.i.d. Kan het daarom niet verantwoorden om er honderden euro's in te gaan steken. Voordeel is dat je data dan ook minder snel groeit :) dus ik vermoed dat 3TB genoeg future proof is.
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:49:
Ik heb geen idee hoe oud je huidige hardenschijfen zijn ?
De een is ongeveer 5 jaar oud, de ander 3. Die zijn dus sowieso een beetje aan het eind van hun latijn, vandaar dat ik ze alleen wil gebruiken als werkschijf of tweede backup.

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 09-11-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik zou de 2 functionaliteiten uit elkaar trekken

1) Opslag voor je foto's (RAW + JPG)
2) Opslag voor het bekijken van je foto's (door je vriendin)

Voor 2) kun je een oude schijf gebruiken, voor enkel JPG heb je niet zoveel storage nodig. Al mijn > 60k foto's op Flickr nemen nog geen 300 MB in. Dat is dan in origineel, groot formaat.

Voor 1) zou ik gewoon 2 losse 3 TB USB3 schijven kopen. Twee verschillende merken waarvan je er 1 off-site bewaard (kan ook gewoon je kelderberging zijn). Regelmatig de 2 disken synchroniseren. Twee verschillende merken om een probleem met een bepaald type disk te vermijden. Off-site ivm brand/diefstal. RAID1 is leuk als je ook nog een backup optie hebt, ivm brand/diefstal/ransomeware/etc.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

Je kunt ook een mooie NAS nemen zoals een DS215J.

Begin je desnoods met een enkele 3Tb schijf en dan weet je dat je later nog ruimte hebt om uit te breiden.

Nas ondersteunt ook netjes time machine..
Sluit je hier je huidige schijven af en toe aan om een (externe) backup te maken...
Later ga je ook nog waarderen dat zn NAS meer kan dan alleen file opslag... Ik verwijs je graag door naar:
[Synology] Vraag en antwoord - deel 2

link naar pricewatch:
pricewatch: Synology DiskStation DS215j

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Mocht je ruimte willen besparen, kun je volgens mij de RAW naar DNG (Adobe standaard) converteren, maar ik weet hier verder niet veel van.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Luxicon schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:53:
Mocht je ruimte willen besparen, kun je volgens mij de RAW naar DNG (Adobe standaard) converteren, maar ik weet hier verder niet veel van.
Daar stond een tijd geleden een artikel over op Petapixel. Sommigen zijn voor, anderen zijn tegen. Ik ben op zich wel tevreden met de CR2-bestanden die ik heb, eenmaal geconverteerd kan je niet meer terug, dus ik hou 't voorlopig bij originele RAWs.
ajhaverkamp schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:39:
Ik zou de 2 functionaliteiten uit elkaar trekken

1) Opslag voor je foto's (RAW + JPG)
2) Opslag voor het bekijken van je foto's (door je vriendin)

Voor 2) kun je een oude schijf gebruiken, voor enkel JPG heb je niet zoveel storage nodig. Al mijn > 60k foto's op Flickr nemen nog geen 300 MB in. Dat is dan in origineel, groot formaat.

Voor 1) zou ik gewoon 2 losse 3 TB USB3 schijven kopen. Twee verschillende merken waarvan je er 1 off-site bewaard (kan ook gewoon je kelderberging zijn). Regelmatig de 2 disken synchroniseren. Twee verschillende merken om een probleem met een bepaald type disk te vermijden. Off-site ivm brand/diefstal. RAID1 is leuk als je ook nog een backup optie hebt, ivm brand/diefstal/ransomeware/etc.
Ik ga er even van uit dat je 300GB bedoelt? Klopt dat dat inderdaad niet zo heel veel is, ik zit met 45.000 foto's ongeveer op 200GB. Dat is te veel om op de SSD's van onze laptops te zetten, dus je moet inderdaad extern gaan werken. Aangezien mijn vriendin haar laptop overal en nergens gebruikt, gaat de voorkeur uit naar een draadloze oplossing. Dan kan ik de JPEG's meteen exporteren en blijft de fotocollectie up to date.

Qua backup: je hebt helemaal gelijk dat een backup pas echt werkt als 'ie off-site ligt. Kelderberging hebben we niet, maar mijn ouders wonen gelukkig dichtbij genoeg om een harde schijf eens per maand op te halen en te updaten.
Quakie schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:46:
Je kunt ook een mooie NAS nemen zoals een DS215J.

Begin je desnoods met een enkele 3Tb schijf en dan weet je dat je later nog ruimte hebt om uit te breiden.

Nas ondersteunt ook netjes time machine..
Sluit je hier je huidige schijven af en toe aan om een (externe) backup te maken...
Later ga je ook nog waarderen dat zn NAS meer kan dan alleen file opslag... Ik verwijs je graag door naar:
[Synology] Vraag en antwoord - deel 2

link naar pricewatch:
pricewatch: Synology DiskStation DS215j
Dan betaal je zo'n €160 voor een systeem waar nog geen opslag in zit. Met een budget van €250 vind ik dat niet proportioneel, dus daar kies ik in dit geval niet voor. Wel een mooie optie als je je budget wat kan uitbreiden, maar op dit moment kost het gewoon te veel. Dat een NAS meer kan dan file storage is inderdaad fijn, maar een bittorentclient kan ook gewoon via je pc, 1080p streamen kan iedere NAS tegenwoordig wel, dus die extra investering vind ik het geld niet waard. Uiteraard ben ik me wel bewust van het feit dat doorvoersnelheden in mijn geval niet laag moeten zijn.

Ben daarom tot de conclusie gekomen dat een snelle NAS op dit moment gewoon te duur is voor mijn budget. Daarom besloten om voor een 3TB harde schijf te gaan. Dan kan ik 1 oude 1TB-schijf te gebruiken voor remote backup van foto's (voorlopig nog genoeg) en 1 oude 1TB-schijf te gebruiken voor lokale backup. Eens per maand kan dan de lokale schijf naar mijn ouders, de remoteschijf terug hierheen en updaten met de foto's van de afgelopen maand. Blijkt dat alsnog te weinig data, dan wordt het 1 backup verdeeld over 2 schijven, waarvan er eentje standaard offsite kan komen te liggen (er komen toch geen RAWs meer bij in het mapje van 2014). Wellicht daarnaast nog een kleine NAS met 1 schijf waarop de JPEG-renders komen, maar dat zien we straks wel. Blijf V&A gewoon even in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

tobiasvs schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:48:
[...]
Ik ga er even van uit dat je 300GB bedoelt?
Oeps, inderdaad 300 GB.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1