Ik zit met een dilemma. Mijn harde schijven raken vol met fotobestanden, dus ik ben aan het zoeken naar een nieuwe oplossing. Ik heb altijd twee harde schijven gehad: 1 fotoschijf met daarop alle RAW's, 1 met daarop een backup van de fotoschijf en mijn systeemschijf (beiden via Time Machine). Doordat mijn fotoschijf nu vol begint te raken, is er niet genoeg ruimte meer om een volledige backup te hebben van mijn fotoschijf én systeemschijf. Op dit moment heb ik een RAW-kopie van de laatste 2 jaren, maar eigenlijk wil ik weer een volledige backup van mijn complete foto-archief. Netwerktoegang voor het bekijken van foto's is een grote pré, maar ik ben bang dat ik
Aan de andere kant begin ik in januari met mijn coschappen, dus heb ik vermoedelijk veel minder tijd over voor fotografie. Betaalde klussen zullen dus in frequentie afnemen, de hoeveelheid data daardoor uiteraard ook. Vind het zonde om nu €300 te investeren in een opslagsysteem.
Huidige situatie:
- Huidige systeem: MacBook via WiFi (300Mbps) aangesloten op het netwerk, bekabeld is niet mogelijk in mijn appartement.
- Fotoschijf: alle RAW-bestanden op 1TB via USB 2.0-hub
- Backupschijf 1: recente RAW-bestanden op 1TB via USB 2.0-hub (incl. Time Machine)
- Backupschijf 2: alle JPEG-bestanden op 250GB draagbaar 2.5" schijfje, slechts aangesloten bij het maken van de backup.
Vereisten:
- Opslag van minimaal 3TB aan data
- Redundancy, het liefst d.m.v. RAID 1
- Mogelijkheid tot het maken van backups via Time Machine
- Foto's openen in Lightroom met werkbare snelheid voor bewerken.
Wensen:
- Kosten onder de €250 (minder is altijd goed)
- Ondersteuning voor meerdere Time Machine-backups
- Bereikbaar via netwerk (ethernet-aansluiting), zodat ook vriendinlief de foto's kan bekijken. Kan bekabeld aangesloten worden op de router.
Wat zoek ik niet:
- Online backup-oplossingen
- NAS met externe toegang via internet (prima als dit uitgezet kan worden)
- Oude laptop/pc die als NAS wordt ingesteld
Scenario 1: €250
- NAS met 2 bays met 2x 3TB schijven zelf bouwen: 2x pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB + pricewatch: Conceptronic Dual Bay Home Media Store, hierop zowel de RAW's als JPEG's.
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "werkschijf" op het bureau, daarop een kopie met alle onbewerkte RAW's.
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "backupschijf" bij mijn ouders neerleggen of koppelen aan de NAS voor extra opslag.
In principe een goede oplossing, blijf gebruik maken van de oude harde schijven dus geen "weggegooide ruimte".
Scenario 2: €215
- 2x 3TB externe harde schijven: pricewatch: Toshiba STOR.E Canvio Desktop 3TB Zwart
- USB 3.0-hub: pricewatch: Transcend USB3.0 4-Port hub
Geen netwerktoegang, wel €35 goedkoper. Mijn 2 oude schijven blijven dan verstoffen in de kast (zonde), neemt tevens meer ruimte in op mijn bureau.
Scenario 3: €255
- 1x NAS: pricewatch: WD My Cloud 3TB
- 1x externe 3TB harde schijf aangesloten op de NAS: pricewatch: Toshiba STOR.E Canvio Desktop 3TB Zwart
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "werkschijf" op het bureau
Eigenlijk geen meerwaarde t.o.v. zelf een NAS bouwen, wel het nadeel van geen RAID 1. Handmatig backups maken kan uiteraard, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Scenario 4: vanaf €300
- Kant en klare NAS met minimaal 2x 3TB aan data: http://tweakers.net/categ...Zz1jxSFY9Ps6uIC7L020ZdSPg
Geen gehannes met zelf een NAS in elkaar zetten, wel duur.
Mis ik zo nog opties? Hoe hebben jullie dit geregeld? Ervaringen met Lightroom i.c.m. RAW's op een NAS? Kortom: waar zouden jullie voor kiezen?
Aan de andere kant begin ik in januari met mijn coschappen, dus heb ik vermoedelijk veel minder tijd over voor fotografie. Betaalde klussen zullen dus in frequentie afnemen, de hoeveelheid data daardoor uiteraard ook. Vind het zonde om nu €300 te investeren in een opslagsysteem.
Huidige situatie:
- Huidige systeem: MacBook via WiFi (300Mbps) aangesloten op het netwerk, bekabeld is niet mogelijk in mijn appartement.
- Fotoschijf: alle RAW-bestanden op 1TB via USB 2.0-hub
- Backupschijf 1: recente RAW-bestanden op 1TB via USB 2.0-hub (incl. Time Machine)
- Backupschijf 2: alle JPEG-bestanden op 250GB draagbaar 2.5" schijfje, slechts aangesloten bij het maken van de backup.
Vereisten:
- Opslag van minimaal 3TB aan data
- Redundancy, het liefst d.m.v. RAID 1
- Mogelijkheid tot het maken van backups via Time Machine
- Foto's openen in Lightroom met werkbare snelheid voor bewerken.
Wensen:
- Kosten onder de €250 (minder is altijd goed)
- Ondersteuning voor meerdere Time Machine-backups
- Bereikbaar via netwerk (ethernet-aansluiting), zodat ook vriendinlief de foto's kan bekijken. Kan bekabeld aangesloten worden op de router.
Wat zoek ik niet:
- Online backup-oplossingen
- NAS met externe toegang via internet (prima als dit uitgezet kan worden)
- Oude laptop/pc die als NAS wordt ingesteld
Scenario 1: €250
- NAS met 2 bays met 2x 3TB schijven zelf bouwen: 2x pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB + pricewatch: Conceptronic Dual Bay Home Media Store, hierop zowel de RAW's als JPEG's.
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "werkschijf" op het bureau, daarop een kopie met alle onbewerkte RAW's.
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "backupschijf" bij mijn ouders neerleggen of koppelen aan de NAS voor extra opslag.
In principe een goede oplossing, blijf gebruik maken van de oude harde schijven dus geen "weggegooide ruimte".
Scenario 2: €215
- 2x 3TB externe harde schijven: pricewatch: Toshiba STOR.E Canvio Desktop 3TB Zwart
- USB 3.0-hub: pricewatch: Transcend USB3.0 4-Port hub
Geen netwerktoegang, wel €35 goedkoper. Mijn 2 oude schijven blijven dan verstoffen in de kast (zonde), neemt tevens meer ruimte in op mijn bureau.
Scenario 3: €255
- 1x NAS: pricewatch: WD My Cloud 3TB
- 1x externe 3TB harde schijf aangesloten op de NAS: pricewatch: Toshiba STOR.E Canvio Desktop 3TB Zwart
- Huidige externe harde schijf met 1TB als "werkschijf" op het bureau
Eigenlijk geen meerwaarde t.o.v. zelf een NAS bouwen, wel het nadeel van geen RAID 1. Handmatig backups maken kan uiteraard, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Scenario 4: vanaf €300
- Kant en klare NAS met minimaal 2x 3TB aan data: http://tweakers.net/categ...Zz1jxSFY9Ps6uIC7L020ZdSPg
Geen gehannes met zelf een NAS in elkaar zetten, wel duur.
Mis ik zo nog opties? Hoe hebben jullie dit geregeld? Ervaringen met Lightroom i.c.m. RAW's op een NAS? Kortom: waar zouden jullie voor kiezen?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl