GTX 970 kopen, I7-870 OC@3.2GHz bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• Vettigen_Dr33
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-02-2025

Vettigen_Dr33

PSN-id: Vettigen_Dr33

Topicstarter
Ik zoek een?
Wil mijn huidige PC een beetje upgraden, dacht in eerste instantie om een nieuwe GPU te kopen.
CPU (en mobo + RAM) upgrade zou op een later tijdstip gebeuren.
Nu is mijn aandacht gevallen op een EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0 of een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5.
Heb mijn I7-870 overclocked naar 3.2GHz.
Heb een 1080p monitor en zal dus ook op deze resolutie spelen.

Games: momenteel CS:GO maar reden voor upgrade is Fallout 4 (en the witcher 3)

Lijkt dit haalbaar of is de CPU te oud? :'(

Wat is je budget?
aankoopprijs nieuwe kaart :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij lijkt een GTX970 wel interessant, andere mogelijkheden staan open.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 870 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7H57D-V EVO€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N460OC-1GI€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 39,80€ 39,80
4ddr3 2gb€ 0,-€ 0,-
1Corsair CS550M€ 82,50€ 82,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,30

Alvast bedankt voor uw input :)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
Het zal ongetwijfeld draaien. Maar je CPU is wel aan een update toe en ik denk dat je, na een upgrade, wel een fps boost zal krijgen. Eea hangt ook af van de games die je speelt maar ik denk dat in The Witcher nog wel wat te winnen valt.

FO4 is lastig te zeggen omdat de game nog niet uit is.

Overigens hoef je niet alles nieuw te kopen. Je zou ook in de V&A kunnen kijken voor een 2e hands upgrade setje.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Ik denk dat The Witcher 3 voor wat haperingen gaat zorgen op je huidige systeem ook met je nieuwe GPU, het eerste wat ik zou upgraden na de GPU is het RAM geheugen tenzij je overgaat naar het Skylake platform dan zou ik wachten.

Voor de minimale systeemeisen van Fallout 4 staat ook dat er minstens 8GB aan RAM nodig is, dus dit lijkt me dan een aandachtspuntje.

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• ChojinZ
DieVeenman schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:25:

Voor de minimale systeemeisen van Fallout 4 staat ook dat er minstens 8GB aan RAM nodig is, dus dit lijkt me dan een aandachtspuntje.
Volgens mij heeft hij 4x 2 Gb. Althans, zo lees ik het uit het lijstje. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

ChojinZ schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:32:
[...]

Volgens mij heeft hij 4x 2 Gb. Althans, zo lees ik het uit het lijstje. :)
Woeps las alleen de 2Gb niet de 4 die ervoor stond :X

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• Vettigen_Dr33

Vettigen_Dr33

Topicstarter
RAM is idd 4x2Gb DDR3

CPU zou misschien nog wat hoger kunnen geklokt worden maar zit nu onder stress test op 80 graden, beetje fine tunen nog :)

Weet dat de CPU een upgrade kan gebruiken maar denk dat GPU toch een eerste puntje zal worden.
Heb echter niet de mogelijkheid om een volledige upgrade in 1 keer te doen. Is niet enkel CPU die geupgrade wordt dan... $$$

[ Voor 6% gewijzigd door Vettigen_Dr33 op 09-11-2015 12:16 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Zelf heb ik een r9 280 icm een i5 750 gehad en daar was de CPU op 4ghz nog steeds duidelijk de bottleneck. Dus tenzij je binnen enkele weken je cpu meepakt zou ik geen gpu van 350 euro pakken.

• ChojinZ
Vettigen_Dr33 schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:14:
RAM is idd 4x2Gb DDR3

CPU zou misschien nog wat hoger kunnen geklokt worden maar zit nu onder stress test op 80 graden, beetje fine tunen nog :)

Weet dat de CPU een upgrade kan gebruiken maar denk dat GPU toch een eerste puntje zal worden.
Heb echter niet de mogelijkheid om een volledige upgrade in 1 keer te doen. Is niet enkel CPU die geupgrade wordt dan... $$$
Dan doe je het toch gefaseerd? De meeste games moet je wel op medium kunnen spelen lijkt mij.
Overigens hoeft een 2e hands upgrade setje niet al te duur te zijn. Denk dat je voor 200 euro wel wat leuks moet kunnen vinden. In princiepe heb je alleen CPU + Mobo nodig. Geheugen zou je mee kunnen nemen naar je oude systeem. Je oude i7+ mobo zou je dan weer te koop kunnen zetten in de V&A. Als je daar 50 euro voor krijgt heb je voor 150 euro (200 euro - 50 euro) een kleine upgrade.
:)

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zal maar even uit eigen ervaring spreken, itt hierboven.

Een i7 870 zou nog prima mee moeten kunnen. Een 920 op 3,3Ghz, draait TW3 en GTA V probleemloos op >60fps.

Wellicht dat je in de settings alleen de "population density" naar beneden moet trekken in grote steden, maar de meeste visuele verbeteringen leunen veel zwaarder op de GPU, dan op de CPU.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ja, ik heb met mijn 860 en GTX 780 eigenlijk ook nog geen problemen met games. Witcher 3, Dying light. Mad Max op HD gingen allemaal prima eigenlijk.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Hier een Intel 870 stock met een AMD 290

Ik heb eigenlijk maar weinig games waar ik het idee heb dat de cpu de beperkende factor is, wel is de single core performance erg matig naar huidige maatstaven maar gelukkig zijn de meeste moderne games wel multi core

Moet wel zeggen dat ik op 1440p draai en niet zo'n veeleisende gamer meer ben als vroeger

Mijn vorige kaart was redelijk vergelijkbaar met jouw Nvidia 460 (hd 6870 had ik) en voor mij was het echt een enorme upgrade qua performance

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een Core i7 860 met AMD R9 290 zoals nooberke en heb hier ook (meestal) geen bottleneck problemen mee, maar ik game ook op 1440p, wat verhoudingsgewijs een grotere belasting is voor de GPU dan voor de CPU, dus verschuift de bottleneck wat. En zoals gezegd, het zijn vooral games die maar één core benutten die zouden haperen. The Witcher 3 is goed geoptimaliseerd voor pc's, heb ik geen problemen mee. Counter-Strike GO zou mogelijk wel "gelimiteerd" kunnen zijn door de processor, maar dan heb ik het over pakweg 120 tegenover 150 fps of mogelijk meer, je bent dan weer gelimiteerd door de ververssnelheid van je monitor. Fallout 4 moet nog uitkomen, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Bij de minimumvereisten wordt gesproken van een tweede generatie i5, maar valt een eerste generatie i7 daar dan onder, boven of gelijk, en mogelijk/heel waarschijnlijk heeft Bethesda wat overdreven over het minimum. Wolfenstein The New Order (ook Bethesda) had ook zogezegd een i7 als minimum vereiste en ik kon dat toen prima spelen op een i5.

Ik zou in het geval van de TS eerst de GPU vervangen, die kan het minst mee. Dan zit je een tijdje met een bottleneck, maar zo erg is dat toch niet als het maar voor een paar maanden is.

Over de temperatuur van je processor, heb je de spanning misschien wat hoog staan of ben je tot die spanning gekomen door testen? Mijn 860 is standaard lager geklokt, heb ik hoger overgeklokt en daarmee kom ik niet aan 80° tijdens het gamen hoor. Misschien wel tijdens stress tests. Het kan ook wel zijn dat je moederbord je hier limiteert, mijn eigen moederbord is ook geen hoogvlieger op dat punt en zoveel verschil in koeling is er niet tussen een Mugen 4 en een Mugen Max. Maar je zou toch (met turbo uit) de maximale turbo snelheid op alle cores moeten kunnen halen, 3.6GHz in jouw geval.

• Vettigen_Dr33

Vettigen_Dr33

Topicstarter
MacPoedel schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:18:
Over de temperatuur van je processor, heb je de spanning misschien wat hoog staan of ben je tot die spanning gekomen door testen? Mijn 860 is standaard lager geklokt, heb ik hoger overgeklokt en daarmee kom ik niet aan 80° tijdens het gamen hoor. Misschien wel tijdens stress tests. Het kan ook wel zijn dat je moederbord je hier limiteert, mijn eigen moederbord is ook geen hoogvlieger op dat punt en zoveel verschil in koeling is er niet tussen een Mugen 4 en een Mugen Max. Maar je zou toch (met turbo uit) de maximale turbo snelheid op alle cores moeten kunnen halen, 3.6GHz in jouw geval.
Heb gewoon een snelle overclock gedaan op een uurtje tijd, niet echt naar de sweet spot aan het zoeken geweest. heb ook niet echt veel ervaring ermee.
Vcore is nochtans niet super hoog? (dacht 1.21V)

temperatuur is tijdens stress test (prime 95)
ook moet ik eens mijn kastje proper maken, is momenteel wat stoffig (zeker mijn CPU koeling)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Welke prime gebruik je? de nieuwere prime brengt een te zware load op sommige cpu's.

welke temps haal je tijdens gamen?

• Vettigen_Dr33

Vettigen_Dr33

Topicstarter
heb de laatste nieuwe prime vorige week gedownload.

Temp tijdens gamen momenteel niet beschikbaar, heb enkel nog maar stress tests gedaan.

lijken me wel hoge temperaturen voor Vcore = 1.21V
Pagina: 1