Lijnen op scherm gevolgd door gehele crash. DOA AMD A8-7600?

Pagina: 1
Acties:

• mauritsdvh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 11:23
Op basis van het basis minisysteem uit de BBG heb ik vandaag een zelfbouw in elkaar geschroefd. Helaas moet ik een probleem constateren, en ik denk dat het de AMD A8-7600 die defect is:
-> ik krijg eerst af en toe strepen op het scherm (glitches), waarna hij op een bepaalt moment óf helemaal vastloopt, óf vanzelf herstart.
Dit doet zich alleen voor als de GPU aan het werk is, dus als windows is opgestart, en dus niet bijvoorbeeld in de BIOS, of nog tijdens de installatie van windows.

Voor de volledigheid, de temperatuur van de CPU gaat prima (<50 graden)

Delen jullie deze visie, of zie ik iets over het hoofd? Altijd onhandig als je niet de probleem-veroorzaker terug gaat sturen... Alvast dank!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Welke versie van Windows heb je en welke drivers gebruik je?

Heb je al gekeken of je geheugen en cpu verder stabiel zijn? Gebruik hiervoor respectievelijk memtestx86+ en prime95/OCCT.
Beschikt je moederbord over de laatste bios en heb je genoeg geheugen aan je videokaart toegewezen in de bios?

Om het probleem wat duidelijker te krijgen; bij welke programma's doet het probleem zich voor en zou je een foto willen maken van de glitches?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Update zeker ook eens de drivers van je gpu/moederbord.

• mauritsdvh
Dank voor de reacties.
Ik gebruik Windows 10. De glitches doen zich voor zodra windows is opgestart, dus niet bij specifiek programma, maar eigenlijk altijd (en vooral goed te zien bij donkere achtergronden).
Ik zal vanavond inderdaad even de BIOS/moederbord en AMD drivers updaten, en de door Sp3ci3s8472 aangedragen testjes draaien. Wordt vervolgd.

[ Voor 18% gewijzigd door mauritsdvh op 09-11-2015 15:27 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:08

auto660

1991 240 GL Brick

Is het ook niet je ram wat onstabiel is? Want met een APU wordt een deel van je ram gebruikt als videogeheugen, wat dus dit soort problemen kan veroorzaken. Je kan je ram testen met memtest86+, dan laat je hem gewoon even een uurtje draaien of totdat het programma's errors gaat noteren. (dit gaat met mooi rode balken)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• mauritsdvh
Dank voor de nieuwe reactie. Hieronder een update:
Helaas nog geen geluk - BIOS geupdate en alle gesuggereerde testjes gedraaid zonder problemen. Het probleem doet zich echt alleen voor in windows en bijvoorbeeld niet als ik memtest draai of in de bios hang.
Één keer deed hij het wel zonder problemen, zeker een uur gewoon gedraaid, maar na een restart begonnen de glitches weer tot hij weer helemaal vastliep. In die lange periode ook een GPU stresstest gedaan, maar daar was hij niet echt van onder de indruk.

Ga nu maar weer volledig wipen en windows 7 erop zetten, misschien dat er iets mis was met mn win10 installatie.
To be continued.

Edit 00.44:
Helaas geen geluk, de glitches begonnen al vroeg in de win7 installatie en hij crashte dus direct weer.
Hieronder een foto van hoe het er uit ziet als het crasht. De glitches lijken er op alleen dan minder en meer in een lijn dan overal :)
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/5f9uex0kt/image.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door mauritsdvh op 10-11-2015 00:52 ]

• mauritsdvh
Dank voor de reacties nog. Gelukkig heb ik het euvel kunnen vinden, na elk onderdeel één voor één vervangen... Het was het moederbord (uiteraard het laatste wat ik ging vervangen :)). Ik gok op een kapot verbindinkje naar de video output. Zou het kunnen proberen te maken door hem in de oven te stoppen, maar die sla ik maar over!
Pagina: 1