Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 16:14
Hallo mede-tweakers,

Sinds een 2 maanden hebben we een RP-N53 Range extender van Asus aangesloten op ons netwerk. Deze extender is draadloos verbonden met onze Netgear WNDR3700v4 router zodat het wifi signaal ook in onze tuin sterk blijft. Na de installatie werkte alles perfect en hebben we nu wifi in onze tuin :)

De laatste 2 maanden merkten we echter dat we op 2 computers, die draadloos zijn verbonden met de router, in games af en toe veel lag hebben. Het leek op het eerste gezicht sporadisch omdat het af en toe voorkwam en niet altijd. Dus ik ging er vanuit dat het lag aan de drukte op het netwerk in de avonduren. Maar gisteren hadden we weer veel last van lag en ben ik op onderzoek uitgegaan. Na het loskoppelen van diverse apparaten op onze router kwam ik tot de conclusie dat het wel degelijk aan ons netwerk lag. Want wanneer ik alleen mij pc aansluit had ik geen lag in de game, en wanneer ik alle apparaten aansluit had ik wel lag. De eerste clue!

Na veel loskoppelwerk ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
De RP-N53 range extender veroorzaakt lag in games wanneer er een apparaat op de range extender is aangesloten en een netwerk request wordt gestuurd. Dit hebben we getest door een Youtube video af te spelen terwijl we Rocket League spelen. Terwijl de video aan het laden is ontstaat er lag in de game en wanneer de video is geladen is de lag verdwenen. Ook iets vreemds is dat de ping in-game hetzelfde blijft wanneer we lag hebben (24ms). :?

Helaas heeft de RP-N53 range extender weinig opties in het beheerpanel dus ik zie op dit moment geen opties die ik zou kunnen proberen binnen ons netwerk. Ik zit op dit moment er over te denken om gebruik te maken van de garantie, maar ik wacht jullie reacties even af.

Een paar handige links:
RP-N53 Manual en info: https://www.asus.com/nl/Networking/RPN53/HelpDesk_Manual/
WNDR 3700v4 Manual en info: http://support.netgear.com/product/WNDR3700v4

Hebben jullie ideeën, ervaringen of advies voordat ik de repeater terug stuur? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
Wifi is een shared medium, op het moment dat er dus iemand via die repeater iets afspeelt gebruikt die client het dubbele van de wifi bandwidth (AP -> RP -> Client). oa daarom zijn repeaters evil :-) Daarnaast heeft je AP dus minder tijd om als er iemand youtube aan het streamen is via die repeater je eigen PC nog van zinnige data te voorzien op het moment dat het nodig is (en dus heb je lag). Oplossingen liggen in kabels trekken, andere manieren van wifi repeaten (denk aan oplossingen als Devolo powerlan + wifi oid, voor in de tuin een prima oplossing, je hebt dan vanaf je AP een verbinding met devolo via je stroomnet en vanaf het punt waar je de andere adapter stopt een `vers` wifi netwerk. Verwacht geen wereldsnelheden, maar een beetje browsen is prima mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-08 23:24
Gelukkig kan je die RP-N53 ook als een acces point inzetten.
UTP kabeltje er in et voila.

Voordeel is dat hij niet meer op hetzelfde kanaal moet uitzenden als je Netgear. Tevens is de verbinding tussen de Netgear en de Asus dan niet langer de zwakste schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-07 18:30
Inderdaad je kan je Range Extender ook gelukkig gebruiken als AP Point vaak is dat ook een echte aanrader als er een utp in de buurt is en het mogelijk is.

Heb je al het nieuwe firmware geïnstalleerd? 1.0.1.2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Heb je al die nieuwe firmware erop gezet bij mij waren de WiFi resultaten enorm verbeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 16:14
Bedankt voor de suggestie Michael. Ik had begin deze week net de nieuwe firmware geïnstalleerd, maar helaas lost dat het probleem niet op. Ik heb de gehele week contact gehad met de helpdesk van Asus en in de laatste mail vertelden ze dat ze mijn case naar level 2 hebben opgehoogd (wat dat ook mag betekenen :)). Ik verwacht pas maandag weer een antwoord.

Helaas hebben we geen utp kabel in de buurt van de range extender, dus die work-around gaat voor ons niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Plaats hem wel op een strategische plek. Anders heeft het ook geen nut voor stabiliteit.

En absoluut niet achter een kastje wat helemaal bedekt kan zijn met boeken denk niet dat het zo is maar you never now en ik ga er vanuit dat hij in een open ruimte is.

Heb je n foto van de led lampjes op t apparaat?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Probeer ze anders morgen ook ff te bellen. Hun service is echt geweldig! Misschien kun je wel een RMA krijgen om te testen..

[ Voor 52% gewijzigd door michaell958 op 07-02-2016 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Nog wat gebeurd afgelopen tijd?
Pagina: 1