Sinds kort heb ik een Marantz M CR-511. Het TV geluid gaat rechtstreeks van mijn settopbox (KPN) naar de Marantz via een optische kabel. Het beeld gaat van de STB naar de TV. Dit heb ik gedaan omdat 1. het geluid anders niet synchroon loopt met het beeld (nu wel) en 2. omdat ik dan radio kan luisteren zonder de TV aan te hebben. Dit werkt prima ik kijk TV met prima geluid erbij. De Marantz geeft aan: AUX Optical in.
Maar de zenders RTL4/5/6 etc en nog een paar andere zenders doen het niet. Het werkt allemaal wel als ik op de STB de analoge aansluiting gebruik (naar de Marantz). Maar dan is het allemaal analoog en ik heb altijd begrepen dat de beste geluidskwaliteit wordt verkregen via een optische kabel.
Mijn vraag is nu hoe het kan dat van sommige zenders het geluid wel optisch kan worden doorgegeven en van andere zenders niet. Misschien nog belangrijker hoe los ik het op?
Ik weet niet of ik in het goede forum post, kan misschien ook in geluid of TV.
Maar de zenders RTL4/5/6 etc en nog een paar andere zenders doen het niet. Het werkt allemaal wel als ik op de STB de analoge aansluiting gebruik (naar de Marantz). Maar dan is het allemaal analoog en ik heb altijd begrepen dat de beste geluidskwaliteit wordt verkregen via een optische kabel.
Mijn vraag is nu hoe het kan dat van sommige zenders het geluid wel optisch kan worden doorgegeven en van andere zenders niet. Misschien nog belangrijker hoe los ik het op?
Ik weet niet of ik in het goede forum post, kan misschien ook in geluid of TV.