Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie en semi-normaal gebruik

Pagina: 1
Acties:

• rogerinho
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08-2021
Hi all, ik ben op het moment op zoek naar een laptop om te kunnen gebruiken voor de studie, voornamelijk voor de momenten dat ik niet op mijn kamer ben. Dus dat is als ik op de uni ben, of thuis bij mijn ouders. Dit betekent ook dat ik mijn laptop wel vaak mee zal nemen. Lang niet elke dag, maar zeker enkele dagen per week, en natuurlijk in het weekend naar huis. Nou maakt dat gewicht mij niet heel veel uit, want de grootte wil ik in ieder geval zo hebben dat ik een numlock-pad (die cijfertjes rechts op het toetsenbord op een normaal toetsenbord heb) heb, dus volgens mij ga je dan al automatisch richting de 15.4+ inch (?). De accuduur is voor mij wel belangrijk, het kan best zijn dat ik af en toe geen stopcontact in de buurt heb en heb geen zin om na 1,5/2 jaar al nonstop afhankelijk te zijn van een stopcontact (als dit niet te vermijden is, het zij zo).

Als ik mijn laptop gebruik zal ik voornamelijk veel dingen tegelijk open hebben staan, snel willen switchen tussen verschillende dingen (office, internet). Daarnaast vind ik het leuk om te photoshoppen en zou ik graag Matlab willen kunnen gebruiken (en Eclipse oid ook, maar ik denk dat dat niet zo een zwaar programma is (?)). Dit laatste is iets wat ik niet weet of dat kan, aangezien mijn budget rond de 500 - 600 euro ligt (eroverheen is als het echt een verbetering is mogelijk, maar het liefst niet natuurlijk). Ik ben best wel een leek wat betreft computerprestaties e.d., dus ik weet me god niet wat dit bijvoorbeeld kan dragen. Gamen op de laptop ben ik in ieder geval niet van plan.

Ik heb flink wat dingen gelezen en begrijp dat een SSD een soort van must is vanwege meerdere voordelen tov HDD. Wat betreft geheugengrootte lees ik verschillende dingen, de een vindt 4GB genoeg en de ander niet, en met google word ik niet echt wijzer hoe je dit voor jezelf na kunt gaan. Dit is iig open wat mij betreft. Het liefst heb ik wel een redelijke resolutie (meest gangbare is 1920x1080 zo te zien). Naar aanleiding van de eerste reactie is een toetsenbord dat fijn typt ook wel een must (om het nog veeleisender te maken).

Ik heb niet de intentie oid om op mezelf bijvoorbeeld een SSD kaart erin te zetten, daarvoor ben ik niet echt geskilled voor qua kennis (en ik betwijfel of het lukt mbv filmpjes).

Wat ik zelf vind is bijvoorbeeld dit:
pricewatch: Lenovo Essential G50-80 (80E50352NX)

pricewatch: Toshiba Satellite Pro R50-B-16E

pricewatch: Asus AsusPro Essential PU551LA-CN395H

Ik vraag me in deze gevallen af wat bijvoorbeeld het merkbare verschil is tussen een i3- en i5-processor met deze combinaties. En is een 128gb SSD niet te weinig? Een accuduur van 45 kWh is volgens mij wel prima iig?

Graag hoor ik wat tips en/of dingen die ik misschien sowieso kan vergeten. Of dat ik bijvoorbeeld beter dit ipv dat kan nemen. Heb namelijk geen idee wat verstandig is. :)

Edit: Het topic boven in dit subforum betreft basislaptop heb ik ook gezien.

[ Voor 2% gewijzigd door rogerinho op 09-11-2015 00:28 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Heb je de laatste bbg gelezen?

• rogerinho
Nu wel :p De Lonovo heeft geen SSD, en zoals ik al zei zie ik het echt niet zitten om zelf een SSD in te gaan bouwen ipv HDD. De Toshiba is wel een mooie optie, ware het niet dat hij te duur is. Kan in ieder geval wel concluderen dat wat ik wil niet haalbaar is qua prijs, dus daar moet ik concessies voor doen. En dan kom ik met het probleem dat ik geen idee wat welke invloed heeft op de snelheid e.d. Ik zit wel al te zoeken voor goedkopere versies van die toshiba-versie, maar het is lastig beslissen wat niet te nemen als je niet precies weet wat de combinaties voor verschil hebben (ik ben er zelf ook mee bezig, maar is moeilijk te vinden).

• TweakTweet
  • Laatst online: 22-04 17:15
rogerinho schreef op maandag 09 november 2015 @ 00:03:
Nu wel :p De Lonovo heeft geen SSD, en zoals ik al zei zie ik het echt niet zitten om zelf een SSD in te gaan bouwen ipv HDD. De Toshiba is wel een mooie optie, ware het niet dat hij te duur is. Kan in ieder geval wel concluderen dat wat ik wil niet haalbaar is qua prijs, dus daar moet ik concessies voor doen. En dan kom ik met het probleem dat ik geen idee wat welke invloed heeft op de snelheid e.d. Ik zit wel al te zoeken voor goedkopere versies van die toshiba-versie, maar het is lastig beslissen wat niet te nemen als je niet precies weet wat de combinaties voor verschil hebben (ik ben er zelf ook mee bezig, maar is moeilijk te vinden).
Ik denk toch echt dat je je moet gaan focussen op een i5, minimaal 4gb RAM, 1920x1080, 15,6" geen SSD en deze er desnoods in laten bouwen (het is vaak echt niet moeilijk! Maar oké)

Een laptop met SSD in die prijscategorie betekent vaak een kleine SSD van 128gb en geen 1920x1080 + een i3 of AMD processor.

Een goede optie lijkt mij de
ASUS X555LA-DM1677T of de https://azerty.nl/1-1237-...5la-dm1872t-core-i5-.html
Ik wil een van deze zelf ook gaan kopen en zit met hetzelfde budget. Ik hoor wel dat de HDD wat traag is maar hier zou dan de SSD voor in de plaats kunnen komen.

Ik weet niet hoe snel je de laptop nodig hebt? Maar richting de feestdagen gaan de winkels vaak stunten met de prijzen, hierdoor kan je voor 600 misschien net iets meer halen.

Interessant! Ik volg de ontwikkelingen.

• rogerinho
Ik zal eens even kijken naar het inbouwen dan. Misschien dat ik een bekende kan vragen het te doen. Als ik kijk naar de opties is dat iig het geval ja. Wachten is wel een optie, moet hem al lange tijd aanschaffen dus die paar weekjes kunnen er ook nog wel bij. Dan kan ik ook op de uitkomst van de Basislaptop voor december 2015 wachten, dat maakt de keuze misschien wat makkelijker. Uiteindelijk vraag ik me dan ook af wat nou precies het werkelijke verschil is tussen de laptops.

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Je geeft aan dat je geen zin hebt om zelf een SSD in te 'bouwen'. Ik wil dan eigenlijk voor stellen de SSD-eis te laten vallen. Waarom? Volgende argumenten:

- Voor photoshop is het fijn een goed scherm te hebben;
- Jij geeft aan veel programma's 'open' te willen hebben, wat druk legt op het interne geheugen.
- Je wilt een goede accuduur (wat is goed? 3-4 uur? 5-6 uur?)
- Je wilt wat zwaardere programma's gebruiken (legt druk op processor)
- Je wilt de laptop meenemen, dus een goede bouwkwaliteit is ook geen overbodige luxe.

Een SSD draagt niet significant bij aan bovenstaande. Het maakt het gehele systeem iets sneller bij het wegschrijven van grotere bestanden en opstarten, maar als je prioriteit zou moeten toekennen. Waar ligt de prioriteit dan?

Een HDD is altijd te vervangen voor een SSD. Het scherm, processor en (afhankelijk van model laptop het) intern geheugen niet. Ik stel voor dat je begint met een HDD en dat we nadruk leggen op de andere facetten.
Dan maar iets langer wachten hier en daar bij het opstarten.
Wordt je er echt gek die 3 seconde langere wachttijd? Je hebt vast wel een kennis die het aandurft om vier schroefjes te demonteren en een HDD te vervangen voor een SSD.

Je 'wilt' een SSD omdat je gelezen hebt dat een 'must' is. Dit vind ik een weinig zeggend argument en ik ben bang dat je verkeerd uitkomt.

• TweakTweet
  • Laatst online: 22-04 17:15
rogerinho schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:01:
Ik zal eens even kijken naar het inbouwen dan. Misschien dat ik een bekende kan vragen het te doen. Als ik kijk naar de opties is dat iig het geval ja. Wachten is wel een optie, moet hem al lange tijd aanschaffen dus die paar weekjes kunnen er ook nog wel bij. Dan kan ik ook op de uitkomst van de Basislaptop voor december 2015 wachten, dat maakt de keuze misschien wat makkelijker. Uiteindelijk vraag ik me dan ook af wat nou precies het werkelijke verschil is tussen de laptops.
Dat lijkt me een goed plan!, ik verwacht dat de december BBG erg interessant wordt voor jou en mij ook.

Kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken dus weet niet zeker of de prijzen van de voor ons interessante laptops gaan dalen, maar het is het wachten waard als het wel zo is denk ik.

• rogerinho
Viince1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:03:
Je geeft aan dat je geen zin hebt om zelf een SSD in te 'bouwen'. Ik wil dan eigenlijk voor stellen de SSD-eis te laten vallen. Waarom? Volgende argumenten:

- Voor photoshop is het fijn een goed scherm te hebben;
- Jij geeft aan veel programma's 'open' te willen hebben, wat druk legt op het interne geheugen.
- Je wilt een goede accuduur (wat is goed? 3-4 uur? 5-6 uur?)
- Je wilt wat zwaardere programma's gebruiken (legt druk op processor)
- Je wilt de laptop meenemen, dus een goede bouwkwaliteit is ook geen overbodige luxe.

Een SSD draagt niet significant bij aan bovenstaande. Het maakt het gehele systeem iets sneller bij het wegschrijven van grotere bestanden en opstarten, maar als je prioriteit zou moeten toekennen. Waar ligt de prioriteit dan?

Een HDD is altijd te vervangen voor een SSD. Het scherm, processor en (afhankelijk van model laptop het) intern geheugen niet. Ik stel voor dat je begint met een HDD en dat we nadruk leggen op de andere facetten.
Dan maar iets langer wachten hier en daar bij het opstarten.
Wordt je er echt gek die 3 seconde langere wachttijd? Je hebt vast wel een kennis die het aandurft om vier schroefjes te demonteren en een HDD te vervangen voor een SSD.

Je 'wilt' een SSD omdat je gelezen hebt dat een 'must' is. Dit vind ik een weinig zeggend argument en ik ben bang dat je verkeerd uitkomt.
Bedankt voor de uitgebreide stuk tekst :) Ik heb wel iets meer research gedaan naar de verschillen, en ja, de snelheid is voor mij echt een big deal, ben vrij snel gefrustreerd als iets lang duurt :+ Daarnaast zijn bijvoorbeeld dingen als Photoshop dingen die ik ook kan doen op mijn desktop, als ik ergens ben, ben ik vaak bezig met iets anders, dus ik betwijfel of ik daar vaak aan toe ga komen.

Verder zijn de argumenten die je brengt wel goed en maakt me alleen maar meer aan het twijfelen haha. Ik denk iig dat ik de LBBG van december + aanbiedingen van winkels afwacht. Afhankelijk daarvan kan ik denk wel een goede keuze maken (ook gezien het geld, misschien nog budget om er een SSD bij te 'plakken').

Als er nog tips zijn, hoor ik die wel graag uiteraard :)

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Graag gedaan! Laat in ieder geval even weten wat het is geworden als je zover bent. Wellicht kunnen andere mensen met dezelfde casus dan ook iets opsteken van deze post!
rogerinho schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 23:15:
[...]
Daarnaast zijn bijvoorbeeld dingen als Photoshop dingen die ik ook kan doen op mijn desktop, als ik ergens ben, ben ik vaak bezig met iets anders, dus ik betwijfel of ik daar vaak aan toe ga komen.
Heh. Dat ken ik. Het is heel belangrijk om je usecase duidelijk te hebben. Dus waarvoor ga je nou echt de laptop gebruiken en wat is daaraan belangrijk? Anders kom je al gauw terrecht op een 'alleskunner', maar dan geef je eigenlijk teveel geld uit en voeg je alleen maar extra gewicht toe. Waarschijnlijk ten koste van je mobility en accuduur.
Pagina: 1