Ik zoek een
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn CPU, moederbord, RAM en koeling. GPU volgt op een later moment. Voor de eerste keer in mijn leven wil ik het "budget"-segment verlaten en ben ik niet bang om verhoudingsgewijs 'veel' te betalen voor wat extra luxe.
Wat is je budget?
Zo'n beetje wat nodig is; richting 1000,- (ook al doet dit getal nog wel een beetje pijn in mijn ex-budget-hart
).
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik het idee om deze nieuwe CPU (voorkeur voor HT) en RAM (voorkeur voor balans tussen CAS en MHz en uitbreidbaarheid) componenten te kiezen, die je hierdoor in principe kan zien als voorkeuren:
Maar hier mag natuurlijk van afgeweken worden. Componenten die hetzelfde/meer bereiken en minder kosten of beter aansluiten zijn welkom.
Omdat het verschil mij niet echt duidelijk is geworden, twijfel ik voor de koeling tussen deze twee exemplaren:
De GTX moet stiller zijn, maar hier en daar lees ik weer dat het verschil klein is. Daarnaast zijn er mensen die stellen dat de tubing van de GTX minder flexibel is af te stellen. Hoe erg is dit in de praktijk? Geen idee.
Na het lezen van veel reviews ben ik aan het twijfelen tussen de volgende moederborden:
Zo is het mij nog niet helemaal duidelijk hoeveel VRM fasen ik nodig ga hebben en welke features er mogelijk extra interessant kunnen zijn voor mijn situatie (zie hieronder).
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het systeem (op basis van Windows 10) zal gebruikt worden voor 'hobby' overclocking, gaming en bedrijfsmatige softwareontwikkeling.
Relevante componenten huidig systeem (te vervangen componenten zijn dik gedrukt):
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn CPU, moederbord, RAM en koeling. GPU volgt op een later moment. Voor de eerste keer in mijn leven wil ik het "budget"-segment verlaten en ben ik niet bang om verhoudingsgewijs 'veel' te betalen voor wat extra luxe.
Wat is je budget?
Zo'n beetje wat nodig is; richting 1000,- (ook al doet dit getal nog wel een beetje pijn in mijn ex-budget-hart
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik het idee om deze nieuwe CPU (voorkeur voor HT) en RAM (voorkeur voor balans tussen CAS en MHz en uitbreidbaarheid) componenten te kiezen, die je hierdoor in principe kan zien als voorkeuren:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 6700K Boxed | € 381,65 | € 381,65 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVRB | € 127,50 | € 127,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 509,15 | |
Omdat het verschil mij niet echt duidelijk is geworden, twijfel ik voor de koeling tussen deze twee exemplaren:
| 1 | Corsair Hydro H110i GT | € 126,95 | € 126,95 |
| 1 | Corsair Hydro H110i GTX | € 142,95 | € 142,95 |
Na het lezen van veel reviews ben ik aan het twijfelen tussen de volgende moederborden:
| 1 | ASRock Z170 OC Formula | € 269,50 | € 269,50 |
| 1 | Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO | € 198,95 | € 198,95 |
| 1 | Asus Z170-DELUXE | € 289,90 | € 289,90 |
| 1 | MSI Z170A GAMING M7 | € 207,95 | € 207,95 |
| 1 | MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | € 294,80 | € 294,80 |
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het systeem (op basis van Windows 10) zal gebruikt worden voor 'hobby' overclocking, gaming en bedrijfsmatige softwareontwikkeling.
| Eis/wens | Verwachtte nodige features |
| Overclocken op het max-niveau van closed-circuit water koeling, waarbij ik niet graag spijt krijg dat ik 'dat hondertje' niet uitgegeven heb. | 10+ fasen VRM (weergegeven moederborden ondersteunen dit) een must? Top segment closed-circuit water koeling (H110i GTX?). Ram die OC ondersteund. |
| Ondersteuning voor (toekomstige) dual GPU, zonder veel in te leveren. Of dit CrossFire of SLI wordt is nog niet duidelijk. | Minimaal 20 PCI-E lanes (8x\8x zonder problemen); SLI en CrossFire compatible. De weergegeven moederborden ondersteunen dit. |
| Games met pracht en praal op het niveau van de geschatte aankomende 2 jaar (ik kijk uit naar Virtual Reality, maar daar is nog vrij weinig over bekend). Denk bij games, voor nu, vooral aan online shooters zoals BF4 met 64 spelers (mijn huidige CPU heeft het hier aardig moeilijk mee). En games zoals Fallout, Witcher, Assasin's Creed, Rainbow Six, Far Cry, Deus Ex, The Devision en GTA. | Eventuele multi-core processing in DX12 dient volledig benut te worden (liever overkill dan 'net aan'). Gaming op 1440p dient zonder problemen ondersteunt te worden. Ik twijfel nog over 4K... |
| Het (bedrijfsmatig) schrijven en compileren van "grotere" Java+NodeJS software projecten dient ook geen probleem te zijn. | Multi-core en daarmee ook HT een pré. Daarnaast toch echt minimaal 16GB RAM. |
| Minimaal 2x USB 3.1 Gen 2 aansluitingen. | N.v.t. |
Relevante componenten huidig systeem (te vervangen componenten zijn dik gedrukt):