CPU, mobo, RAM en koeling (OC + DX12 + 1440p + Dev.)

Pagina: 1
Acties:

• GebakkePizza
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zoek een
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn CPU, moederbord, RAM en koeling. GPU volgt op een later moment. Voor de eerste keer in mijn leven wil ik het "budget"-segment verlaten en ben ik niet bang om verhoudingsgewijs 'veel' te betalen voor wat extra luxe.

Wat is je budget?
Zo'n beetje wat nodig is; richting 1000,- (ook al doet dit getal nog wel een beetje pijn in mijn ex-budget-hart ;().

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik het idee om deze nieuwe CPU (voorkeur voor HT) en RAM (voorkeur voor balans tussen CAS en MHz en uitbreidbaarheid) componenten te kiezen, die je hierdoor in principe kan zien als voorkeuren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 381,65€ 381,65
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVRB€ 127,50€ 127,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,15
Maar hier mag natuurlijk van afgeweken worden. Componenten die hetzelfde/meer bereiken en minder kosten of beter aansluiten zijn welkom.

Omdat het verschil mij niet echt duidelijk is geworden, twijfel ik voor de koeling tussen deze twee exemplaren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Hydro H110i GT€ 126,95€ 126,95
1Corsair Hydro H110i GTX€ 142,95€ 142,95
De GTX moet stiller zijn, maar hier en daar lees ik weer dat het verschil klein is. Daarnaast zijn er mensen die stellen dat de tubing van de GTX minder flexibel is af te stellen. Hoe erg is dit in de praktijk? Geen idee.

Na het lezen van veel reviews ben ik aan het twijfelen tussen de volgende moederborden:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z170 OC Formula€ 269,50€ 269,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 198,95€ 198,95
1Asus Z170-DELUXE€ 289,90€ 289,90
1MSI Z170A GAMING M7€ 207,95€ 207,95
1MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION€ 294,80€ 294,80
Zo is het mij nog niet helemaal duidelijk hoeveel VRM fasen ik nodig ga hebben en welke features er mogelijk extra interessant kunnen zijn voor mijn situatie (zie hieronder).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het systeem (op basis van Windows 10) zal gebruikt worden voor 'hobby' overclocking, gaming en bedrijfsmatige softwareontwikkeling.

Eis/wensVerwachtte nodige features
Overclocken op het max-niveau van closed-circuit water koeling, waarbij ik niet graag spijt krijg dat ik 'dat hondertje' niet uitgegeven heb.10+ fasen VRM (weergegeven moederborden ondersteunen dit) een must? Top segment closed-circuit water koeling (H110i GTX?). Ram die OC ondersteund.
Ondersteuning voor (toekomstige) dual GPU, zonder veel in te leveren. Of dit CrossFire of SLI wordt is nog niet duidelijk.Minimaal 20 PCI-E lanes (8x\8x zonder problemen); SLI en CrossFire compatible. De weergegeven moederborden ondersteunen dit.
Games met pracht en praal op het niveau van de geschatte aankomende 2 jaar (ik kijk uit naar Virtual Reality, maar daar is nog vrij weinig over bekend). Denk bij games, voor nu, vooral aan online shooters zoals BF4 met 64 spelers (mijn huidige CPU heeft het hier aardig moeilijk mee). En games zoals Fallout, Witcher, Assasin's Creed, Rainbow Six, Far Cry, Deus Ex, The Devision en GTA.Eventuele multi-core processing in DX12 dient volledig benut te worden (liever overkill dan 'net aan'). Gaming op 1440p dient zonder problemen ondersteunt te worden. Ik twijfel nog over 4K...
Het (bedrijfsmatig) schrijven en compileren van "grotere" Java+NodeJS software projecten dient ook geen probleem te zijn.Multi-core en daarmee ook HT een pré. Daarnaast toch echt minimaal 16GB RAM.
Minimaal 2x USB 3.1 Gen 2 aansluitingen.N.v.t.

Relevante componenten huidig systeem (te vervangen componenten zijn dik gedrukt):
#Product
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed
1Asrock 870 Extreme3
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
1Corsair Carbide Air 540
1Corsair RM750
1Samsung 840 EVO 250GB
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Verwijderd

Tja je oude voeding is niet vreselijk brak en kan prima mee naar dit systeem, zelfde geld voor de videokaart, of je moet een overstap naar een GTX980TI/Titan willen maken. Waarom zo'n verschrikkelijk duur moederbord? Het overclocken gaat niet veel beter dan met een simpelZ170 van bijv 100-140 euro. Waterkoeling heb ik altijd mijn vraag tekens bij. Een Scythe mugen van 40 euro moet deze prima overgeclockt en stil koelen!

• GebakkePizza
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:47:Waarom zo'n verschrikkelijk duur moederbord? Het overclocken gaat niet veel beter dan met een simpelZ170 van bijv 100-140 euro.
Tja, verschrikkelijk duur.. Wat is duur? De 6700K is op zichzelf al duur... ;) Tussen de 198 en 298 (waarvan ik zelf natuurlijk neig naar die van 200) euro valt relatief gezien best wel mee als er ook borden te krijgen voor +500,- (bijv de Z170X-Gaming G1)... De geselecteerde moederborden zijn tot stand gekomen n.a.v. reviews die de OC potentie en features (het gemak van fout-diagnose en de algemene ondersteuning) positief bevestigen en dus niet zomaar omdat de specificaties van de fabrikanten iets zeggen te ondersteunen.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan real-world resultaten, die ik daarom ook gebruikt heb om deze reviews te ondersteunen, zie bijvoorbeeld het "Skylake Overclocking Guide" topic. De borden die hier een 4.8Ghz OC bevestigen zitten over het algemeen in het 200-300 segment.

Ik betaal graag voor 'zekerheid', want ik kom met dit systeem niet graag in een situatie waar er enkele tientjes in de weg staan voor (iets) hogere OC (met veilige voltages). Maar als jij mij een bord in de 100-140 euro range kan aanwijzen die deze 'zekerheid' ook biedt, dan overweeg ik hem graag. :)
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:47:Waterkoeling heb ik altijd mijn vraag tekens bij. Een Scythe mugen van 40 euro moet deze prima overgeclockt en stil koelen!
Ik geloof dat de Mugen dit ook goed kan, maar ook hier tonen reviews [1, 2] over het algemeen toch wat betere resultaten in zware load tests. Omdat dit systeem ook gebruikt gaat worden voor software ontwikkeling, denk ik in sommige situaties wel aardig wat load te genereren. De real-world resultaten die ik eerder heb aangehaald, worden merendeels ook ondersteund door waterkoelingen.

Daarnaast ben ik zelf een erg grote voorstander voor het direct naar buiten forceren van de hete lucht, in plaats van deze 'langzaam' de kast uit te wijzen. Zeker als ik later ook nog besluit om een hele dikke dual GPU opstelling aan te schaffen. En dan wil het oog ook nog wat (open zijkant; clean look). In dit geval citeer ik ook graag mezelf in de TS: "ik [ben] niet bang om verhoudingsgewijs 'veel' te betalen voor wat extra luxe.". :P

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

GebakkePizza schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:57:
Voor de eerste keer in mijn leven wil ik het "budget"-segment verlaten en ben ik niet bang om verhoudingsgewijs 'veel' te betalen voor wat extra luxe.
Niet echt on topic, maar een X6 1055T en R9 290 zijn nou niet echt budget dingen :p

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-02 10:22
Verschil tussen GT en GTX is nieuwer model en socket 1151 skylake support.

De GT zal misschien ook wel passen maar dat weet ik niet zeker.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Praetextatus schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:47:
[...]

Niet echt on topic, maar een X6 1055T en R9 290 zijn nou niet echt budget dingen :p
nou ja een r9 290 koop je 2de hands voor 200 euro. vind dat voor een videokaart toch best budget. en anders anders is het bang voor je bucket gehalt wel erg hoog.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

loki504 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:34:
[...]

nou ja een r9 290 koop je 2de hands voor 200 euro. vind dat voor een videokaart toch best budget. en anders anders is het bang voor je bucket gehalt wel erg hoog.
Een videokaart wordt niet als budget beschouwt door de prijs (tweedehands of nieuw) of prijs kwaliteitsverhouding, maar door de performance. De R9 290 is gewoon een highend videokaart ;)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• GebakkePizza
  • Niet online
Praetextatus schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:47:
[...]
Klopt, niet per definitie. Maar de keuze voor de 290 heb ik vrij recent gemaakt vanwege een toen nog gering budget. Echter wel met het idee van een algehele upgrade... Inmiddels heb ik spijt, aangezien ik nu graag dual wil gaan en niet blij ben met de TDP. De 1055T is in november 2010(!) onderdeel geweest van de BBG als zijnde 'midrange' (highend; i7 950). Dit advies heb ik toen zelfs nog verder uitgekleed; vandaar de term 'budget' (voor een toen al veeleisende gebruiker(/gamer)).
rolandos582 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:33:
Verschil tussen GT en GTX is nieuwer model en socket 1151 skylake support.
De GT zal misschien ook wel passen maar dat weet ik niet zeker.
De 1151 socket is gewoon compatible met 1150 socket koelers. Dus dat zal voor mij geen reden zijn om de GTX boven de GT te verkiezen. :P
Pagina: 1