[ChromeOS Flex] een gratis Chromebook voor oude hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met CloudReady van Neverware kun je nu Chromium OS op je computer zetten met cloudopslag. Gratis voor thuisgebruik! http://www.neverware.com/free

Klinkt heel interessant: Alsof je voor nop een nieuwe Chromebook krijgt. :)
Het is gebaseerd op open source Chromium OS, dus niet Chrome OS waar Google natuurlijk meeluistert. Omdat het zo licht is gaat het natuurlijk rapido op oude hardware.

Double boot is alleen nog geen optie, dus voordat ik er een computer helemaal voor vrij maak;
Zzjn er hier al ervaringen mee?

http://lifehacker.com/tur...ith-cloudready-1740556796

Afbeeldingslocatie: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--V5MI-RZV--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/1504346004233869604.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Momenteel draaien alle PC's in ons bedrijf op Chrome OS. Dat bevalt bijzonder goed. De kosten voor IT-beheer zijn gereduceerd tot het aanschaffen van hardware en het hebben van een Google Apps account. Dat is het dan vervolgens ook.

Omdat we op kantoor voornamelijk PC's hebben staan, zie je dat medewerkers thuis gebruik maken van hun eigen pc of laptop. Alhoewel dat best redelijk werkt, merk ik toch dat men minder productief is en soms uit puur gemak terugvalt op standaard Windows functionaliteit.

In het verleden heb ik al eens gekeken naar de mogelijkheid om Chrome OS (Chromium OS) te downloaden en te installeren. Dat bleek toen op mijn HP Compaq 6710b, daterend uit 2008/2009, niet mogelijk te zijn. Ondanks dat de HP toch wel een courant model is geweest.

Vandaag heb ik de Cloudready .BIN gedownload. De installatie gaat niet zoals je zou verwachten met een ISO die je op een USB moet zetten, maar met de Chrome OS Recovery Tool die je bij Google kunt downloaden. Daarna is het een kwestie van een 4Gb stick insteken, de Recovery Tool z'n werk doen en met plusminus 20 minuten is de hele setup gedaan.

Na het opnieuw opstarten van de pc nog een keer inloggen en hoppa... Daar kwamen alle applicaties stuk voor stuk tevoorschijn. Qua performance doet CloudReady het perfect. Je ziet wel dat het fractioneel achterloopt qua updates op Chrome OS, maar een kniesoor die daar op let. Ik ben nu welgeteld een uurtje aan het werk en het voelt al weer als vertrouwd. Stabiel, snel, geen vastlopers. Zoals het hoort dus.

Ik kan CloudReady van harte aanbevelen. Ben je een echte Tweaker, sla het dan over. Tweakers horen niet thuis op CloudReady. Voor een gemiddelde kantoorslaaf, je puisterige tienerdochter of je bejaarde oma is het meer dan perfect. En het mooiste: noooooit meer vragen over updates, antivirus en ander geneuzel.

CloudReady is uiteraard ook buiten Google Apps om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuidAkrA
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Was op zoek naar meer info hierover na het lezen van dit artikel.

De Neverware site heeft inmiddels een update denk ik, ook dual-boot als ik het goed heb gelezen.

Misschien toch nog eens het vermelden waard voor gebruik op oudere laptopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 07:39
Ik heb een HP Stream laptop met 32GB SSD. Ik kon niet voldoende schijfruimte meer vrij maken om Windows 10 updates te installeren. Heb er met het Chromium OS van Cloudready een chromebook van gemaakt. Dat bevalt prima, had ik eerder moeten doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 13:55
Met de laatste chromium versie 76 is het imo een goede optie om oude computers en laptopjes een nieuw in te blazen.

Op https://www.neverware.com/freedownload even een progje downloaden die een bootabel usb stick voor je maakt met de laatste chromium erop. Booten vanaf die usb drive geeft je de mogelijkheid om het eens te bekijken en als het bevalt meteen te installeren. (Minimaal 8G drive nodig)

Dualboot is niet mogelijk, hou daar rekening mee.
Printers worden herkend en ondersteunt.
Scannen is mij nog niet gelukt.

Ik heb het geïnstalleerd op een 10 jaar oude acer van mijn vader. Die had al moeite met het w10 startmenu... Nu met cloudready lijkt het weer op een flitsende machine. Bijkomstig voordeel is dat hij weinig tot niets meer kan opkl*t*n. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Zeker aan te raden! Helemaal als je twijfeld of Chrome OS iets voor je is.
Dankzij Neverware/Cloudready, gratis kunnen kijken of het wat is. Daardoor uiteindelijk ook een Chromebook aangeschaft.

Cloudready werkt prima en net zo vlot als ChromeOS, enkel updates komen wat later binnen.
Enkele drivers van de touchpad en het scherm kunnen wel minder presteren of functies missen.

[ Voor 3% gewijzigd door LocK_Out op 16-08-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 13:55
LocK_Out schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:52:
Zeker aan te raden! Helemaal als je twijfeld of Chrome OS iets voor je is.
Dankzij Neverware/Cloudready, gratis kunnen kijken of het wat is. Daardoor uiteindelijk ook een Chromebook aangeschaft.

Cloudready werkt prima en net zo vlot als ChromeOS, enkel updates komen wat later binnen.
Enkele drivers van de touchpad en het scherm kunnen wel minder presteren of functies missen.
Wat betreft verlate updates, dan heb je het over 1, misschien 2 weken?

En juist om de compatibiliteit te controleren start je dus eerst via een bootselect -> Usb drive (27) op. Ik heb het ondertussen op een pc en 4 laptops geprobeerd, in alle gevallen draaide het. Bij de laptops was het soms wel even uitzoeken op welke manier geluid/helderheid aanhepast moesten worden (Fn-?) Maar even goed kijken en dan kom je daar ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mooi als je een echt oude laptopje hebt.
Voor Win dual boot met Neverware/Cloudready moet je UEFI ondersteuning hebben, kwam net voorbij flitsen, heb de link niet meer bij de hand, maar .. wil je dat nog wel.... immers er was iets waarom je Win op dit systeem niet meer wilde....

Mijn Dell D630 met DDR2 RAM uit 2008 werkt met XP nog prima maar is daarmee obsolete.
Een paar weken geleden ff getest met de live USB stick van Debian 10 en dat werkt ook uitstekend.
Er zijn dus meer smaken mogelijk.

• sh4rp88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-08 10:44
Momenteel op een HP Stream Cloudready geinstalleerd, eerst geprobeerd met een USB-stick om zo een Dual-boot te maken.

Het OS is zo erg bevallen dat ik Windows 10 niet meer gebruikte waardoor ik op de Install-OS knop drukte (deze is te vinden bij de klok rechts onderin).

Het probleem wat ik had met Windows 10 op de HP Stream is dat de interne schijf "maar" 32GB groot is waardoor Windows vol liep en de laptop enorm traag werd. Nu met CloudReady-OS is dit probleem uit de weg gehaald. Ik ben nu inmiddels 2 weken verder met het OS, en tot op heden geen problemen ondervonden.

Enige wat ik wel jammer vindt is dat er nog geen goed alternatief is voor Office-programma's (in ieder geval niet die ik persoonlijk ken). Gelukkig beschik ik over een zakelijke mail die Office365 heeft waardoor ik dit probleem omzeild heb.

De HP Stream heeft echt een boost gekregen met dit OS, hij is razend snel en ik kan het OS iedereen aanbevelen. Zeker voor de mensen die graag een Chromebook zouden willen hebben maar het niet nodig vinden om hier +/- 299,- voor te betalen.

Kortom mocht je een "oude" laptop hebben liggen die je graag een 2e leven wilt geven is de software zeker aan te raden.

• route99

route99

Met wat zoeken kom je WPS Office free voor Android tegen.
https://www.wps.com/android
Het probleem wat ik had met Windows 10 op de HP Stream is dat de interne schijf "maar" 32GB groot is waardoor Windows vol liep en de laptop enorm traag werd. Nu met CloudReady-OS is dit probleem uit de weg gehaald. Ik ben nu inmiddels 2 weken verder met het OS, en tot op heden geen problemen ondervonden.
Dit is HET grote probleem met dit soort laptops, je hebt op zich een nette workaround gevonden maar voor mij zou de productiviteit instorten simpel om je zelf dan al zoveel ervaring met bepaalde office pakketten hebt dat je toch heel erg moet leven met de beperkingen die een veel kleinere app nu eenmaal met zich mee brengt.

Ik zou er zelf dan nog eerder een kale Linux versie opzetten met Libre Office, dat komt iig nog in de buurt van wat ik gewend ben.
Eigenlijk laat ik dit soort 32GB-laptopjes liever links liggen ook al lijken ze op het eerste gezicht heel aantrekkelijk imv gewicht en accuduur.

Onder bepaalde omstandigheden zou je nog wel Windows 10 kaal op zo laptoppie kunnen gebruiken als remote control "terminal". Dan heb je thuis ergens een systeem staan, wat heel goedkoop kan zijn dat de echte Office versie draait.
Zo gebruik ik nl vaak mijn laptop thuis ook, zodat ik alle data altijd op de desktop heb staan en de laptop alleen maar als een soort terminal gebruik. Op die laptop heb ik voor de zekerheid wel Libre Office staan, verder is ie vrij kaal.
Maar dat laatste moet je wel willen/bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Naar aanleiding van dit topic eens een stick gemaakt met deze software.
Voor een AMD E-450 met 4GB en een SSD levert deze Chromebook software geen winst op. De cpu moet flink aan de bak om de browser te draaien, als de cpu een degelijke dualcore is zal het beter draaien. Leuk om zo eens te proeven van het OS op de Chromebook zonder er eentje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

Yucon

*broem*

Het is wel een leuk pakket, ik heb het voor m'n kinderen op een oude thinkpad gezet omdat ze op school ook chromebooks gebruiken. Gek genoeg herkenden ze het niet als een 'chromebook'. Nu heb ik nog nooit een echte chromebook gebruikt dus zelf kan ik het verder niet beoordelen.

Wat betreft office apps wil ik toch een lans breken voor de web apps. Hoewel die traditioneel dramatisch waren en nu nog steeds niet zo goed als native zijn worden ze wel steeds beter. Ik heb zelf voor m'n werk m'n native visio als experiment verwijderd en doe alles in een web app. En eerlijk is eerlijk, het is best prima bruikbaar vind ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Mag ik dit topic even wakker schudden? Ik heb bij wijze van experiment Cloudready op een oud laptopje gezet (Dell Latitude E6230), maar vond de mogelijkheden toch wat te spartaans. Wilde het daarom vervangen door een op mijn (simpele) capaciteiten afgestemde Linux Mint-versie, maar de laptop wil niet meer booten van USB. Als ik de F12 na het opstarten indruk gaat hij niet naar het bootmenu, maar start ijzerenheinig meteen door in CloudReady. Heb ook andere toetsen geprobeerd (del., F2, F10) maar nergens sjoege.

Enige optie die ik nu zie is (misschien) het schijfje eruit slopen, buitenom formatteren en hopen dat CloudReady de bios niet heeft overschreven. Iemand hier betere inzichten over? Bij voorbaat dank!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb net ook pas Mint op een vergelijkbare laptop gezet en die was ook niet vooruit te branden.
Doel; was toch een lichte Linux distro voor iemand met amper budget.
Heb ook nog Zorin en een paar anderen geprobeerd, ook veel te zwaar...

Uiteindelijk kwam ik bij Slax terecht, Debian based...en nog veel belangrijker,... de laptop voelde weer vrij normaal aan om te werken! Echt super.
Hij is alleen bedoeld voor wat internetten dus ik hoefde er niets aan te veranderen.
Had eerst de live versie (ww=live en voor root=root) getest en die gaf aan dat het zou moeten kunnen en dat bleek te kloppen.
En erg mooi, op die laptop model even vergeten, werkte de Wi-Fi out of the box... ik kon meteen het internet (na inloggen op het Wi-Fi punt...)
De persoon super blij en ik heb weer wat bij geleerd.
Andere kleine Linux versus zijn super kaal, soms alleen een tekst browser, deze was voor een basic install heel compleet zonder zware pakketten. Er zat Libre Office op (niet getest, was niet nodig van hem) en je kunt tuurlijk nainstalleren wat je wilt.

Heb er geen test van gemaakt of je er zo een Cloudready achtig iets van kunt maken maar aangezien het Debian-based is kun je ale kennis van Debian imho toepassen.
Dan heb je als het ware een Debian light obv zeer recente software.

Wikipedia: Slax
https://www.slax.org/

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 23-11-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik ben hier ook een tijd mee bezig geweest om dit bij mijn oude werkgever in te zetten als een thinlaptop.
Echter vond ik beheermogelijkheden die geboden niet fijn werken en ben ik te pinnig :+ om nog eens € 50,- euro te dokken voor het management console.

Dus heb ik zelf een (super) licht uitgeklede versie van Ubuntu met xfce gebakken die ik centraal kan beheren met Ansible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Een poos terug is Neverware overgenomen door Google: nieuws: Google lijkt installatie Chrome OS op oude laptops te gaan ondersteunen en ook https://cloudreadykb.neve...is-now-part-of-Google-FAQ

CloudReady heb ik zelf al wel eens geprobeerd. Werkt wel leuk, maar ik vind het nog wat 'kaal' qua aanbod. Ben benieuwd of Google besluit om de Playstore beschikbaar te maken buiten de officiële Chromebooks om.

Het zou ideaal zijn om (hier vast bekende situatie) op de oude laptop van m'n moeder te installeren. Windows 10 wordt gewoon te bloated en teveel irritante wijzigingen die na een update ineens verschijnen.

Het hele idee achter ChromeOS is leuk, maar ik vind de verplichte koppeling dat het op een Chromebook moet draaien wat vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:29:
Het zou ideaal zijn om (hier vast bekende situatie) op de oude laptop van m'n moeder te installeren. Windows 10 wordt gewoon te bloated en teveel irritante wijzigingen die na een update ineens verschijnen.

Het hele idee achter ChromeOS is leuk, maar ik vind de verplichte koppeling dat het op een Chromebook moet draaien wat vervelend.
Het grote voordeel van een Chromebook is dat het "gewoon werkt". Geen gezeur met drivers of wat dan ook.

Ideaal voor moeders inderdaad :P

Zonder dat voordeel kun je net zo goed gewoon Linux op die laptop zetten. Ook niks mis mee als je tijd hebt om het te supporten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Lethalis schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:00:
[...]
Ook niks mis mee als je tijd hebt om het te supporten.
Dat heb ik niet echt (ook geen zin in). Heb zelf ook weinig ervaring met Linux als desktop. Gebruik alleen Ubuntu Server in m'n homelab :P

Ik wil gewoon een 'set-and-forget' optie die niet dichtslibt zoals Windows. Maar qua hardware is de laptop nog prima (i5, 4GB, 128GB SSD) waardoor ik het wat overbodig vind om opnieuw te investeren in een Chromebook met grofweg dezelfde specs :+

Gisteravond nog wel iets gevonden over 'Brunch'. Een GitHub-project waarmee je een ChromeOS recovery image op een non-Chromebook device kunt zetten, waardoor je alsnog de volledige ervaring (volgens mij ook incl. Playstore) hebt. Maar automatische updates schijnt daar nog wel een dingetje te zijn, dus wellicht voor moeders toch maar bij CloudReady blijven dan met het oog op 'set-and-forget'.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Lethalis schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Het grote voordeel van een Chromebook is dat het "gewoon werkt". Geen gezeur met drivers of wat dan ook.

Ideaal voor moeders inderdaad :P

Zonder dat voordeel kun je net zo goed gewoon Linux op die laptop zetten. Ook niks mis mee als je tijd hebt om het te supporten.
Vanmiddag paar uur zitten klooien met mijn oude Asus E200HA (32GB opslag, 2GB RAM). Ik had daar ooit CloudReady opgezet, omdat ik Windows 10 met goed fatasoen niet meer kon updaten. Irritante was altijd dat de audio niet werkte.

Er draait nu Mint op, maar wat een geklooi om CloudReady er weer af te krijgen. Probleem is dat CloudReady blijkbaar secure boot doet en het amper mogelijk is om in het BIOS te komen om de boot settings te komen, Ik heb uiteindelijk in Chrome OS via een command terminal de grootste partitie weggegooid (ik zag er trouwens een stuk of 20, wat een zooitje) en na veel geklooi en F2 indrukken kwam ik in het BIOS en startte ie op van een USB disk. Dan nog moest ik in Mint de oude Linux partitie weg gooien om gpt niet een fout melding te laten geven.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:49
Mijn Acer Switch 10 liep niet meer zo lekker op W10 en ik wil er google apps op draaien dus zag ik in CloudReady een optie. Bootable USB gemaakt en CR geinstalleerd, so far so good.
CR start niet op. Na het Acer logo verschijnt een scherm met de mededeling No Bootable Device, afbeelding hieronder (de bootable usb stick had ik er na afronding van de installatie weer uit gehaald).
Na enter verschijnt een volgend scherm met de mededeling 'No Bootable Device, Hit any key'. Volgende scherm is een scherm met Acer logo onderin en bovenin de titel 5.0 SetupUtility. Verder de tekst: '' Boot Option Menu' en 'ESC to exit'
Het Boot Menu is verder leeg.
Met ESC sluit dit scherm en krijg je een zwart vlak linksbovenin met de tekst 'No bootable drive -- Please restart system'. Met lang indrukken van de start knop sluit ik het systeem weer af.

Ik kan CR wel opstarten vanaf de bootable USB en kan dan in de verkenner mappen zien:
var_overlay
lost+found
dev_image
en een bestand: cloudready-instal.log

Ik vermoed dat als ik er in slaag om de secure boot van Acer te omzeilen eea zou moeten werken maar hoe pak ik dat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8P92YNXWzKJ5HX23aouqctrHGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CdLiNmycu8ptuqlbRGpWRbu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRiJwCGOForaDRlG2mreiiowoYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwgDwWw7vUu4jkJmWMV1QRIx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdk0kPi39EQFrQ9C3OiWPrM0Sp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnholDEG0Z0fr5WuDjyM1ksB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3JsS3UMrLdBsDb7seTV9IkGm7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3LwdLWifbSl2mVfRxuzkpSk.jpg?f=fotoalbum_large

Beter vriendelijk te zijn dan gelijk krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met wat Googlen obv jouw vraag vind je dit
https://neverware.zendesk...e-Switch-10-compatibility
Daniele Amisano
5 months ago
I can boot from USB but not from the internal disk after the installation completed. In the boot list the internal disk is not showing
Daniele Amisano
5 months ago
I solved the boot problem choosing the bootia32.efi file because is 32bit uefi but I've many issues: sound, sd read only, brightness always 100%, bt not working

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
route99 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:05:
Met wat Googlen obv jouw vraag vind je dit
https://neverware.zendesk...e-Switch-10-compatibility

[...]

[...]
Dank voor het speurwerk, was ik nog niet tegen gekomen. Waar vind ik die bootia32.efi file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Staat ie soms op de USB stick waarvan je boot?
Anders ff hier zoeken, toch?
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
In het forum adviseren ze bios aanpassingen
Met de F2 knop kom ik in het BIOS echter kan ik maar heel beperkt zaken aanpassen. In het tabblad secutity is bv alleen de optie Supervisor Password ge-highlight. Alle daar onder staande opties: User password, Password on boot, Secure Boot Mode, Erase.., Select an UEFIfile.. etc zijn niet aanklikbaar. Wat doe je dan.

[ Voor 69% gewijzigd door snarfl op 26-08-2021 11:20 ]

• snarfl
snarfl schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:28:
Mijn Acer Switch 10 liep niet meer zo lekker op W10 en ik wil er google apps op draaien dus zag ik in CloudReady een optie.
Op de officiele website van Cloudready lees ik:
Does CloudReady Support The Google Play Store & Android Apps?
Google has added support for running Android apps via integration with the Google Play Store on many Chromebooks. Due to multiple legal and technical constraints, this functionality is not available on CloudReady. Currently, Neverware has no plans to add this functionality. :|

• route99

route99

Meer kans met een lichte Debian kloon zoals de MX-Linux distro:
https://www.janleow.com/l...0-with-efi32bit-boot.html

Wat je nu net vindt kwam dat er bij de voorbereidingen niet uit?

• snarfl
Gelukt uiteindelijk. Om het BIOS te wijzigen moest ik een ww invoeren, daarna lukte eea. Cloudready draait nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
Voor elkaar. Met F2 BIOS geopend en in tabblad Security een wachtwoord ingevuld voor de Supervisor. Daardoor werden de onderstaande opties beschikbaar en kon ik de boot64,efi aanmelden als vertrouwd bestand. Cloudready start op, werkt soepel maar niet zonder makke: geen bluetooth, webcam, schermhelderheid (wel een bewegende slider maar geen aanpassing) en natuurlijk is het niet mogelijk apps uit de playstore te installeren.
Edit: nmiddels automatische update naar ChromeOS Flex Versie 107.0.5283.0 alweer
Draait als een zonnentje maar dan zonder geluid, bluetooth, webcam, schermhelderheid :/

[ Voor 16% gewijzigd door snarfl op 15-09-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@snarfl Netjes gedaan (y)
Dat ie niet goed gesupport werd was toch via Google terug te vinden en hij staat ook niet op hun compatibility lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 20:07
https://androidworld.nl/n...ome-os-flex-pc-chromebook
Chrome OS Flex
Eind 2020 heeft Google het bedrijf Neverware overgenomen, dat zijn de ontwikkelaars achter de CloudReady-software. Met CloudReady kon je Chrome OS installeren op een oude Windows-pc en nu vormt het de basis voor een nieuw besturingssysteem dat Chrome OS Flex heet, dat maakt Google bekend op de Chrome Enterprise-website

Google zet Chrome OS Flex in de markt als een manier om je oude computers met Windows of macOS een nieuw leven in te blazen. Een oplossing die ook onnodige e-waste moet tegengaan, ofwel elektronisch afval. Chrome OS Flex moet in de eerste plaats bedrijven en scholen aanspreken die nog oude computers aan de kant hebben staan, maar de software is ook voor gratis voor consumenten toegankelijk.

Installeren op een usb-stick
Google begrijpt naar eigen zeggen dat wie een oude pc heeft staat te springen om zomaar zijn huidige besturingssysteem om te ruilen voor Chrome OS. Daarom zal je Chrome OS Flex op een usb-stick kunnen zetten die je dan gebruikt om vanuit Windows of macOS met Chrome OS te werken. Google begeleidt je naar eigen zeggen stapsgewijs met het voorbereiden van de usb-stick.
Chrome os flex gaat dus de vervanger worden voor Cloudready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zijn er meer enthousiastelingen die ChromeOS op hun hardware hebben geinstalleerd?
Mijn usecase is een ThinkPad L460, deze staat ook op de compatibility lijst van Google.
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben, het is een behoorlijk volwassen OS.

Motivatie

De laatste tijd werd ik wat Windows-moe, ik was lekker aan het browsen, maar laptop stond hard te blazen omdat hij weer allerlei Windows updates aan het binnenhengelen was :O Na een reboot had ik er dan weer ineens allemaal crap bij in m'n startmenu. Heb toen eens rondgekeken op zoek naar een no-nonsense besturingssysteem en ChromeOS sprak mij wel aan.

Bijna alles doe ik via de browser. Ik had verwacht dat het ontbreken van de Play Store (en daarmee Android-apps) in ChromeOS Flex (bij een echte Chromebook heb je dat wel) een gemis zou zijn, maar dat valt best mee. Via de Linux VM kun je via apt-get ook een hoop Debian packages installeren.

Software in gebruik

- Citrix Workspace (Chrome-app) om vanuit huis te kunnen inloggen op werk
- Teams (via browser). Camera en audio werken prima
- Remmina (via Linux), RDP client voor m'n homelab
- VScode (via Linux)
- VLC (via Linux)
- SMB-shares benaderen (native ChromeOS) om bij m'n NAS te kunnen, om bijv. een film te kijken
- Firefox (via Linux) is ook mogelijk, maar niet goed genoeg als daily driver

Wifi, geluid, Bluetooth, printen, nachtlamp e.d. werkt ook allemaal gewoon zoals je het zou verwachten.
Laptop blijft koel(er) en stil(ler), batterij gaat ook een stuk langer mee. En het is gewoon een erg snel OS.

Onlangs was er een update voor ChromeOS. Rechtsonderin een popupje dat ik even moest herstarten. Dit gedaan en kon direct weer inloggen, ik hoefde nergens op te wachten.

Minpunten/wensen

- Chrome laat sinds kort niet meer http/https zien in de adresbalk, ik heb ook het idee dat hij https prefereert boven http. Een site lijkt dan niet te werken, tot ik de adresbalk aanklik en zie dat hij het op https probeert i.p.v. http. Heb nog niet kunnen vinden hoe je dit kan aanpassen
- Ik mis de 'Authy' app die ik gebruik voor m'n 2FA tokens
- Ik ben behoorlijk verknocht aan Microsoft Excel. Als ik bepaalde functionaliteit nodig heb die niet in Google Sheets zit, dan doe ik dit via RDP naar m'n vaste PC.
- Integratie van Koofr cloudopslag is niet mogelijk, deze moet ik via de browser benaderen i.p.v. in de native filemanager
- Chrome doet autoplay van video's zodra je een tabblad aanklikt. Erg irritant en nog niet kunnen vinden hoe ik dit uitschakel

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell4you.
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 16:47
ChromeOS Flex:
Zeer stabiel
Veel updates
werkt op i5 6gen en ook op i5 gen12
toegang tot linux subsytem
webstore
Vereist : online google account of gast

ChromeOS Alternativen:
--
ThoriumOS..
Veel hw accelaratie = voelt snel aan
Werkt op oude i5 gen6 maar ook op i5 gen12
toegang tot linux subsystem
Updates..nooit gekregen
Vereist : online google account of gast
---------
OpenFyde :
Gebruikt meer ram
Toegang tot linux en android subsystem
echter android apps..is erg hit and mis
Heeft optie voor Drm activatie ( netflix? )
Heeft web store / store / pureapk / microG / OpenGapp
Updates..nooit gekregen
werkt niet met intel 10gen or higher
Vereist : online google of fyde account of gast of local account

Gr

[ Voor 3% gewijzigd door Mitchell4you. op 12-12-2023 22:58 ]

Pagina: 1