1080P 60hz monitor gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• ViG
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-02 19:40
Ik zoek een monitor om op te gamen en films op te kijken.

Ik heb een paar maand geleden een nieuw systeem gehaald en het word nu tijd dat ik me oude monitor ga vervangen, het is een oude Liyama 1680x1050 met ouderwetse vga aansluiting.

Systeem: i5 4460, Gtx970, 8GB.

Monitor Eisen:
-Budget: 150-250 Euro
-Groote: 22-24 Inch
-Gamen op 1080p en 60 fps
-Weinig inputlag, liefst < 5ms
-Geen ghosting
-Goed contrast
-Mooie kleurweergave
-Geen of weinig bleeding
-Het liefst in hoogte verstelbaar

Gevonden opties:
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 238,95€ 238,95
1Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart€ 184,50€ 184,50
1Iiyama XB2380HS-1 Zwart€ 173,50€ 173,50
1Samsung S24D590PL Zwart€ 179,90€ 179,90

Ik weet niet goed of ik voor A-MVA of IPS moet gaan, of de Samsung variant.

De Dell Ultrasharp U2414H:
- 8ms
De Samsung S24D590PL:
- niet in hoogte verstelbaar
De Liyama ProLite XB2483HSU leek me de beste optie.
- A-MVA?

Verwijderd

Is dit niet een mooi schermpje: pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart ?

- 75hz, lijkt me bij games misschien toch net wat lekkerder als 60hz
- response time van 5ms (ik weet niet of dit black to white is, of grey to grey, maar waarschijnlijk dit laatste)
- 23", full-hd en ah-ips (volgens wikipedia net wat beter dan gewoon ips)

enige nadeel is wel dat hij niet in hoogte verstelbaar is, maar voor de rest lijkt het me wel een mooi, strak ding.

Edit: Als je je monitor wat hoger wilt hebben, kun je ook wat onder de poot zetten. Bijvoorbeeld een boek, het is behoorlijk ghetto, maar het werkt wel, geloof me, been there >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 19:12 ]

• ViG
Bedankt voor je reactie,
Ik ga kiezen tussen de Asus MX239H en Samsung S24D590PL.
Dat in hoogte verstelbaar is ook niet echt een must ofzo, dan maar gamen in NWA stijl >:)
Ik denk dat het sowieso een verbetering is voor wat ik nu gebruik, ik stap wel weer over als 4k 100+fps mainstream is geworden, achterlopen bespaard geld.

Verwijderd

ViG schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:24:
Bedankt voor je reactie,
Ik ga kiezen tussen de Asus MX239H en Samsung S24D590PL.
Dat in hoogte verstelbaar is ook niet echt een must ofzo, dan maar gamen in NWA stijl >:)
Ik denk dat het sowieso een verbetering is voor wat ik nu gebruik, ik stap wel weer over als 4k 100+fps mainstream is geworden, achterlopen bespaard geld.
Volgens wiki is het PLS scherm van die Samsung S24D590PL een stukje beter als IPS
Plane Line Switching (PLS)[edit]
A technology developed by Samsung is Super PLS, which bears similarities to IPS panels and touts improved viewing angles and image quality, increased brightness and lower production costs. PLS technology debuted in the PC display market with the release of the Samsung S27A850 and S24A850 monitors in September 2011.[14]
Nou weet ik niet wat beter is qua beeldkwaliteit, AH-IPS of PLS, want volgens wikipedia is dit AH-IPS:
Advanced High Performance IPS = AH-IPS: Improved colour accuracy, increased resolution and PPI, and greater light transmission for lower power consumption.
Ik denk dat PLS en AH-IPS dus wel redelijk gelijk aan elkaar zijn. Dan is het maar net wat je liever hebt.
Zowel de Samsung als de Asus die ik stuurde, zijn niet in hoogte verstelbaar, maar die Asus heeft een refresh rate van 75hz. Eerlijk gezegd weet ik niet of je het verschil tussen 60hz en 75 hz gaat merken, maar beide schermen zijn bijna even duur (die Samsung is niet echt lekker leverbaar).

Ik zou zeggen, kies degene die je het mooist vindt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 20:19 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat asus scherm draait geen 75 Hz op de native resolutie van 1920x1080p. Alleen op lagere resoluties als HD ready kan hij 75 hertz weergeven; net als de gelinkte Iiyama.

Gezien je eisen is de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart echt de beste optie.

A-mva vind ik persoonlijk een prachtige techniek. A-mva heeft een mooie kleurweergave, goede kijkhoeken, relatief lage respondstijd en blinkt vooral uit in diepe zwartwaarden en geen glow zoals bij alle IPS panelen wel zo is.

De kleurweergave bedekt net iets minder van het RGB spectrum dan IPS, maar je krijgt er wel diepere zwartwaarden voor terug. Mocht je bijv. ook zaken ontwerpen, illustreren of foto's bewerken dan is IPS een betere keuze.

A-mva is echter de 'allround' koning. Uitstekend voor browsen, gamen, films kijken of lange uren maken achter de PC.

PLS is overigens een marketing term van Samsung. Het is een, volgens hen, 'verbeterde' IPS variant met beter contrast en hogere helderheid. Zo zijn er nog meer termen als AH IPS en andere meuk met betere ditjes en datjes :)

Maar jouw eisen sluiten echt perfect aan bij de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart wat mij betreft!
Onlangs heb ik deze een vriend aangeraden en het is echt een prachtig scherm :) zodra er 27" a-mva panelen komen van 120hz Schaf ik er direct een aan en wijs ik IPS de deur!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ViG
Bedankt voor jullie reacties. ik heb net paar uurtjes geleden de samsung S24D590PL besteld, ik las de reactie net te laat.

Af en toe bewerk ik wel is een foto's maar is niet gebruikelijk.

Dat de best-buy-guide-mainstreamgamesysteem-november hem ook had heeft mij over de streep getrokken, ik heb daar altijd wel vertrouwen in.

Ik krijg het scherm als het goed is morgen binnen, ik laat nog wel weten of ie bevalt. En als ie niet bevalt ruil ik hem in voor de Iiyama ProLite XB2483HSU.

Bedankt voor jullie advies.
Pagina: 1