Tualatin en Northwood

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las dat er geen domme vragen bestonden...
Je wordt de laatste tijd doodgegooid met info releasedata van Northwood en Tualatin.
Ik weet dat Tualatin de 'nieuwe' PIII is met waarschijnlijk 512 Kb cache, maar eh...
Wat is in godesnaam Northwood eigenlijk? En Southwood? Heeft dat te maken met chipset op het mainboard ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Northwood is de codenaam van de volgende generatie Pentium 4 processors. Deze zullen met .13 micron technologie gemaakt worden en meer L2 cache aan boord hebben. (512 KB)
De northwood P4's hebben helaas wel een nieuw moederbord nodig...

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:24
southwood? nog nooit van gehoord...misschien bedoel je north- en southbridge, dat ken ik wel. Nortwood is idd de volgende generatie P4 met een ander socketje en meer cache...
Tualatin is inderdaad een "verfijning" van de p3, ook met meer cache. Heeft wel dezelfde (FCPGA) socket ls de huidige generatie, maar is stiekum toch niet compatible met dehuidige set moederbords... tenminste de meeste (waaronder de mijne :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel inderdaad southbridge,
Northwood is me nu duidelijk...
En die bruggen allemaal? wat doen die, en waar zitten ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:06
north en south bridges zijn onderdeel van het chipset op je moederbord.

deze regelen dacht ik zaken zoals data aansturing en dat soort dingen.

iemand extra toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:50

johnwoo

3S-GTE

Je chipset bestaat (vrijwel) altijd uit twee delen (chipjes; ook nog wat klein grut geloof ik maar dat doet er ff niet toe), vandaar de naam chipset en niet chip :)

De northbridge is dat deel dat het verst naar 'boven' zit als het mobo ind e kast zit. Dit deel zit het dichtst naar je CPU. Hierin zit de geheugencontroller, grafische controller en dat soort bandbreedte-vretende dingen.

De southbridge is het chipje wat meestal naast je PCI sloten zit. Hierin zitten dan de IDE controller, de PCI controller e.d., dus meer de 'peripheral' controllers.

HTH

[edit] Bij Intel hebben ze mooie plaatjes :)
http://developer.intel.com/design/chipsets/815e/ bijvoorbeeld, kun je precies zien wat ieder chipje doet.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 08:58
op welke bestaande chipsets pas die Tualatin wel. Zijn er toevallig ook converters o.i.d?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Op woensdag 20 juni 2001 16:06 schreef ruubruub het volgende:
op welke bestaande chipsets pas die Tualatin wel. Zijn er toevallig ook converters o.i.d?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb ook een CUSL2c, als ie daar op zou passen zou dat heel fijn zijn Ik heb 'm net een paar maanden en de Tualatin lijkt mij wel een interessante processor, tenminste naar wat er uit de benchmark kwam die op Tweakers stond. Ben ook wel benieuwd hoe goed ie over te klokken is. Wel al wat over gelezen, maar dat was een, ik wil graag wat meer benchmarks zien, voordat ik 'm koop. (ooit, als ie uit is... :P )

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
  • Laatst online: 16-09 15:24
ligt eraan of je mobo het gevraagde voltage aankan...en er schijnt een bus (net op gezocht: GTL+ bus :? ) anders te zijn...
de intel 815EP chipset schijnt er mee te kunnen werken en van de andere chips weettik het niet...de mijnne doet het in ieder geval niet...(Apollo Pro 133A?B?X?Z ik weet het niet met udma100 iig) :(
Pagina: 1