Mail sturen vanaf terminal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ben wat nieuw met de linux terminalcommando's dus ik doe een "cursusje linux terminal van 25 videoś" via de youtube. Zo herleer ik speelserwijs veel commandos.

Maar, nu wilde ik proberen om met de linuxmint-terminal een mailtje te sturen met en naar mijn ziggo email adres.

sudo echo "This is a test" | mail -s "Test mailserver2" email@email.nl

De output daarvan was:

mail: cannot send message: Process exited with a non-zero status

Ik heb wat gezocht met google en kreeg de hints om exim4 te installeren welke ik heb gedaan, maar vanaf dit punt loop ik dus vast en heb moeite om de oplossing te vinden om dat sudo-mailcommando succesvol uit te voeren. Iemand enig idee?

Het onderstaande staat in de /etc/ssmtp/ssmtp.conf

FromLineOverride=YES
AuthUser=email@home.nl
AuthPass=mmmmm
mailhub=smtp.ziggo.nl/587
UseSTARTTLS=YES
service sendmail stop
chkconfig sendmail off
mkdir /root/.bakup
mv /usr/sbin/sendmail /root/.bakup
ln -s /usr/local/ssmtp/ usr/sbin/sendmail

Thx!

[ Voor 16% gewijzigd door govie op 08-11-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Haal even je password bij AuthPass weg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
thorgal21 schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:27:
Haal even je password bij AuthPass weg :).
Gedaan! }:O haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

govie schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:23:
Ben wat nieuw met de linux terminalcommando's dus ik doe een "cursusje linux terminal van 25 videoś" via de youtube. Zo herleer ik speelserwijs veel commandos.

Maar, nu wilde ik proberen om met de linuxmint-terminal een mailtje te sturen met en naar mijn ziggo email adres.

sudo echo "This is a test" | mail -s "Test mailserver2" email@email.nl

De output daarvan was:

mail: cannot send message: Process exited with a non-zero status

Ik heb wat gezocht met google en kreeg de hints om exim4 te installeren welke ik heb gedaan, maar vanaf dit punt loop ik dus vast en heb moeite om de oplossing te vinden om dat sudo-mailcommando succesvol uit te voeren. Iemand enig idee?

Het onderstaande staat in de /etc/ssmtp/ssmtp.conf

FromLineOverride=YES
AuthUser=email@home.nl
AuthPass=mmmmm
mailhub=smtp.ziggo.nl/587
UseSTARTTLS=YES
service sendmail stop
chkconfig sendmail off
mkdir /root/.bakup
mv /usr/sbin/sendmail /root/.bakup
ln -s /usr/local/ssmtp/ usr/sbin/sendmail

Thx!
1: waarom sudo?
2: een MTA is handig maar volgens mij niet per se noodzakelijk. je moet dan wel direct tegen een externe doos praten.
3: Als je dit op een Ziggo-lijn doet... volgens mij mag je niet op poort 25 met andere machines praten, tenzij het de smarthost van ziggo betreft.
4:Wat zegt de logging?
5: Welke distro? Gezien exim (debian ish...) en sudo (ubuntu...) gok ik ubuntu.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Boudewijn schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:38:
[...]

1: waarom sudo?
2: een MTA is handig maar volgens mij niet per se noodzakelijk. je moet dan wel direct tegen een externe doos praten.
3: Als je dit op een Ziggo-lijn doet... volgens mij mag je niet op poort 25 met andere machines praten, tenzij het de smarthost van ziggo betreft.
4:Wat zegt de logging?
5: Welke distro? Gezien exim (debian ish...) en sudo (ubuntu...) gok ik ubuntu.
1) Heb met en zonder geprobeerd
2) Geen luxe terminologie aub, mta? :o
3) Zou best kunnen. In de voorbeelden wordt een gmail adres gebruikt en ik hoop dat ik dit ook kan met een ziggo adres. Ik weet niet of ziggo anders werkt dan gmail met dit soort commandoś.
4) Wat wil je precies weten en hoe haal ik die gegevens uit de terminal?
5) Linuxmint 17.2 64bit draai ik, mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

govie schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:44:
[...]

1) Heb met en zonder geprobeerd
Okay, en wat doet sudo? En zou je sudo nodig hebben om een mailtje te sturen?
2) Geen luxe terminologie aub, mta? :o
Mailserver.
3) Zou best kunnen. In de voorbeelden wordt een gmail adres gebruikt en ik hoop dat ik dit ook kan met een ziggo adres. Ik weet niet of ziggo anders werkt dan gmail met dit soort commandoś.
Nee, welke ISP gebruik je? ...
4) Wat wil je precies weten en hoe haal ik die gegevens uit de terminal?
Kijk eens rond in /var/log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
In /var/log zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/NEhKp.jpg

Hierna heb ik mail.err and mail.log geprint met cat-commando.

Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/JX8rv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/xmKOy.jpg

Na het bekijken van beide bestanden denk ik dat het inderdaad iets te maken heeft met die poort 25. Houdt dit in dat commando niet mogelijk is met een ziggo emailaccount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay je hebt logfiles gevonden, probeer ze voortaan te copieren in plaats van te screenshotten. Is makkelijker en ook nog doorzoekbaar.

Wat staat er nou in die logs die je citeert (je hebt de goede logs gevonden, b'vo)? Voor wat betreft ziggo, lees mijn vorige post aub even *goed*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat is smtp.ziggo.nl/587 trouwens een vreemde URI, kijk misschien nog maar even in de documentatie van ssmtp.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Zo te lezen heb ik nog genoeg om te puzzelen, daarom maar ffkes de koffie aangezet en ingeschonken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

begintmeta schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:10:
Wat is smtp.ziggo.nl/587 trouwens een vreemde URI, kijk misschien nog maar even in de documentatie van ssmtp.conf
Hehehe ja dat ook nog ja :D

@Govie: zoek sowieso even op wat een smarthost is. Bijvoorbeeld nieuws: Ziggo blokkeert alternatieve smtp-servers op poort 25 is best nuttig.

[ Voor 112% gewijzigd door Boudewijn op 08-11-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

smtp.ziggo.nl/587 moet smtp.ziggo.nl:587 lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt allemaal. Hij deed iets zonder foutmelding, alleen heb ik de email nog niet binnen gekregen, nu wacht ik tijdens een bakkie koffie op het emailtje, als die komt opdagen that is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

gewoon even in je mail.log kijken wat hij met de mail gedaan heeft en dan heb je direct een antwoord. Als ik met mail aan het knoeien ben heb ik vaak gewoon ergens een terminal openstaan met een `tail -f /var/log/mail.log` .

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Potverdrie, nu krijg ik geen meldingen in mail.log. Ik puzzel nog effe verder. Het lukt me wel, ooit, ik moet er ook een beetje de lol ervan inzien :+

[ Voor 15% gewijzigd door govie op 08-11-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
echo sudo'en voor een pipe heeft echt totaal geen zin. Dan moet je het commando achter de pipe sudo'en:
echo "test" | sudo tee /tmp/bestand_van_user_root.txt

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

govie schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:56:
In /var/log zie ik dit:

[afbeelding]

Hierna heb ik mail.err and mail.log geprint met cat-commando.

[afbeelding]

[afbeelding]

Na het bekijken van beide bestanden denk ik dat het inderdaad iets te maken heeft met die poort 25. Houdt dit in dat commando niet mogelijk is met een ziggo emailaccount?
En in text zodat het te zoeken is (en in mijn speciale geval überhaupt te zien).

Sowieso, je wilt wat commando's leren om beter je weg te vinden in Linux. Waarom is mail zo belangrijk voor je? Dat gebruik je alleen in professionele omgevingen met scripts e.d. en daar heb je dan nog collega's voor om je te helpen. Je kan beter je tijd en energie steken in het verder leren van de command line zodat je dit soort problemen zelf kan troubleshooten, want het vereist enige kennis van het file system, andere commando's en het begrijpend lezen van logs. Zo heeft het geen zin om een boek in het Frans te gaan lezen als je de taal niet kent.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn mensen die alles via de CLI (of EMACS) doen, dan moet je ook kunnen mailen natuurlijk. De echte diehard connect per openssl of telnet met de intermediaire of bestemmingsserver om daar dan op de console van de server de mail per toetsenbord in te dienen.

mailen vanaf de commandline vind ik best in het 'leerspel' passen, je komt er zo eventueel ook achter dat je ook nog wat aan 'voorliggende stappen' moet sleutelen.

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 08-11-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
De reden waarom ik probeer het werkend te krijgen is omdat het in mijn "cursus" als een voorbeeld aan bod kwam, het betrof daar maar 1 commando. Leek me vrij simpel en de output is begrijpelijk, dan kan ik daarna weer verder. Spelenderwijs leer je vaak het meest, het enige verschil leek mij @home/@ziggo t.o.v. in @gmail. Ik heb al veel van het terminal-email-avontuur geleerd. Dat ik nu wat meer tegenkom weerhoudt mij er niet van om toch te pogen het aan de praat te krijgen, puur omdat ik vind dat dit moeten kunnen. Als die cursusknakker maar 1 commando nodig heeft, dan zou ik dat als noob toch ook moeten kunnen.

YouTube: Peter-Jan Rens - Geef nooit op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Prima dat je niet op wilt geven, maar zoals ik eerder al zei, ga geen boek in het Frans lezen als je de taal niet kent. Leer eerst de taal en ga dan pas het boek lezen. Hier dus ook, ga eerst verder leren voordat je dit weer oppakt. Je weet al niet eens wat een MTA is en bevat nog niet de logica om even in je package manager te zoeken of het aan Google te vragen. Waarom denk je dan dat je dit 'eventjes' gaat laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
TADAAAA!!!! O+ 8)7 |:( _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/V85CA.jpg

Soms moet je een stapje terug om er twee vooruit te doen. Ik heb de conff settings veranderd naar een gmail account. Ik zend nu vanuit gmail naar mijn @home account, dat werkt wel. Ik moest wel in gmail settings toestaan dat minder veilige apps toegang tot het account krijgen. Maar ik kan nu net zoals die cursusknakker een mailtje sturen vanaf de terminal-prompt. Kost je een avondje, achja :+

Dit omturnen naar een @home.nl account is misschien wel wat makkelijker vanuit een werkend gmail prototype. Ik ga het morgen verder proberen, maar ik heb het in ieders geval werkend gekregen.

Bedankt mensen! _/-\o_

Edit:
Hero of Time schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:56:
Prima dat je niet op wilt geven, maar zoals ik eerder al zei, ga geen boek in het Frans lezen als je de taal niet kent. Leer eerst de taal en ga dan pas het boek lezen. Hier dus ook, ga eerst verder leren voordat je dit weer oppakt. Je weet al niet eens wat een MTA is en bevat nog niet de logica om even in je package manager te zoeken of het aan Google te vragen. Waarom denk je dan dat je dit 'eventjes' gaat laten werken?
Dat jij het niet eens bent met hoe die cursus is opgebouwd is prima, maar uit dat dan tegen die gast van die cursus en niet tegen mij.

[ Voor 37% gewijzigd door govie op 08-11-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb niet zozeer iets tegen de methode van de cursus, al mag het wel een stuk duidelijker voor het mailen, want daar kan je makkelijk over vallen. Mijn punt was juist dat je op 1 ding bleef hangen terwijl je net zo goed het even kon parkeren en verder gaan. Echter heb je hiermee wel veel geleerd, en dat was ook de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even een "dump" van wat ik ooit gebruikte om zeer veel foto's te mailen als backup:

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
for i in `ls img*.jpg`
do      echo $i' wordt nu gemaild'
        /usr/bin/sendEmail -f fromthisaddress@example.com -t tothisaddress@example.com -u "Foto backup - $i" -m "$i" -s <IP-SMTP-server> -a $i
        sleep 10 # voorkomen dat SMTP-server me niet lief vindt
done

Gewoon als user dus, niet als root.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 09-11-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

govie schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:23:
De reden waarom ik probeer het werkend te krijgen is omdat het in mijn "cursus" als een voorbeeld aan bod kwam, het betrof daar maar 1 commando. Leek me vrij simpel en de output is begrijpelijk, dan kan ik daarna weer verder. Spelenderwijs leer je vaak het meest, het enige verschil leek mij @home/@ziggo t.o.v. in @gmail. Ik heb al veel van het terminal-email-avontuur geleerd. Dat ik nu wat meer tegenkom weerhoudt mij er niet van om toch te pogen het aan de praat te krijgen, puur omdat ik vind dat dit moeten kunnen. Als die cursusknakker maar 1 commando nodig heeft, dan zou ik dat als noob toch ook moeten kunnen.

YouTube: Peter-Jan Rens - Geef nooit op
E-mailen is een beetje een kutvoorbeeld omdat je niet in een 100% gecontroleerde omgeving bezig bent -- je bent afhankelijk van heel veel dingen buiten jouw bereik om 't te laten werken.
RemcoDelft schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:18:
Even een "dump" van wat ik ooit gebruikte om zeer veel foto's te mailen als backup:

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
for i in `ls img*.jpg`
do      echo $i' wordt nu gemaild'
        /usr/bin/sendEmail -f fromthisaddress@example.com -t tothisaddress@example.com -u "Foto backup - $i" -m "$i" -s <IP-SMTP-server> -a $i
        sleep 10 # voorkomen dat SMTP-server me niet lief vindt
done

Gewoon als user dus, niet als root.
'ls' in for loopjes gebruiken is een heel slecht idee. Beter doe je
for i in img*.jpg; do
 doe shit
done

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 09-11-2015 09:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CyBeR schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:34:
'ls' in for loopjes gebruiken is een heel slecht idee.
Het gaat goed zolang ik zelf de bestandsnamen gemaakt heb, zonder rare dingen zoals spaties er in. Zonder `ls` gaat dat trouwens net zo hard mis op jouw manier als er spaties in voorkomen.
Het klopt dat ls hier niet nodig is, maar ik gebruik het vaak gevolgd door `grep`, dan heeft het wel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:52:
[...]

Het gaat goed zolang ik zelf de bestandsnamen gemaakt heb, zonder rare dingen zoals spaties er in. Zonder `ls` gaat dat trouwens net zo hard mis op jouw manier als er spaties in voorkomen.
Nee hoor. Je moet wel rekening houden met spaties in je vervolgcommando's door je input in quotes te zetten.
Het klopt dat ls hier niet nodig is, maar ik gebruik het vaak gevolgd door `grep`, dan heeft het wel nut.
Dan is deze manier beter (maar nog steeds niet optimaal):

ls -1 | grep blaat | while read line do;
  iets met $line
done

Zie ook http://mywiki.wooledge.org/ParsingLs waarom; 'ls' heeft problemen die niet op te lossen zijn zonder 'ls' aan te passen en dat gaat niet gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 09-11-2015 10:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Nog even ter aanvulling als iemand anders in de toekomst ook moeite heeft om emails vanuit de terminal te sturen :

Wat in verschillende guides die ik heb geprobeerd werd weggelaten in de /etc/ssmtp/ssmtp.conf, was de root-regel op nummer 2, zie hieronder. Na het invoegen van deze regel en het aanpassen van de input van AuthUser naar alleen de inlognaam (zonder @gmail.com) werkte het "vanuit de terminal een emailtje sturen met gmail" op mijn computer wel.

code:
1
2
3
4
5
6
FromLineOverride=YES
root=inlognaam@gmail.com
AuthUser=inlognaam
AuthPass=wachtwoord
mailhub=smtp.gmail.com:587
UseSTARTTLS=YES

Je hebt meerdere guides voor dezelfde emailtaken op het internet en allemaal zijn ze net weer wat anders, valt me op. Daarom dacht ik dat het verstandig was om de oplossing die bij mij werkte, hier in ieder geval even te printen voor het nageslacht (met zoekfunctie ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 09-11-2015 11:06 ]

Pagina: 1