• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Als je geen zin hebt in een lang verhaal te willen lezen en gelijk naar mijn vraag te skippen, klik dan hier.

Mijn vader heeft heel wat jaren terug (toen de DSLRs in opgang kwamen) een mooie Nikon body gekocht die hij tot op heden nog gebruikt. Deze heb ik zelf regelmatig gebruikt en desondanks ik het nooit professioneel heb opgepakt lijkt het mij toch leuk om zelf hier meer in te gaan verdiepen en daarbij dus zelf een dSLR aan te schaffen.

Nu weet ik dat hier een hulp-topic is waar genoeg informatie is te vinden, maar niet wat betreft mijn 'probleem'. In mijn zoektocht ben ik verschillende modellen tegengekomen, zowel Canon als Nikon. Nu maakt het over het algemeen niet veel verschil welk merk je gaat pakken, als beginnen (zonder lensen op voorhand te hebben) maak je volgens mij bij beide merken een goede keuze wat betreft kwaliteit.

Zelf heb ik het idee dat Nikon net iets verder is qua fotografie, maar achter loopt op video en dat bij Canon het precies andersom zit (correct me if I'm wrong). Aangezien ik wel van plan ben hier wat serieuzer mee om te gaan (raw schieten en bewerken) ipv. het huis-tuin-en-keuken gebruik leek hij mij verstandig om de starters over te gaan slaan en wat meer in de mid-range DSLR te gaan kijken. Met dat beeld ben ik op zoek gegaan en ben ik tegen verschillende modellen van Nikon aangelopen.

Gisteren ben ik bij een winkel geweest en heb hier gekeken naar de camera waarop mijn oog het meeste is gevallen, de Nikon D5500. Zodra ik deze in mijn hand nam had ik hier gelijk geen goed gevoel bij, grip lag mij niet lekker in de hand en de camera was veel te licht (al kan dit voor sommigen een voordeel zijn).

Na wat overleg met een verkoper (die totaal niet gesteld was op het verkopen maar juist informeren) kwam hij zelf met het advies van 'spaar even door, en pak een stapje hoger'. Goed, stapje hoger natuurlijk even uitproberen en goh wat licht dat fijn in de hand, zo'n Nikon D7100. Hier hangt dan natuurlijk ook een ander prijskaartje aan en persoonlijk ga ik dan liever voor de D7200 omdat het een nieuwer model is en langer zijn waarde blijft behouden (ik weet het, stom argument maar dat moet maar voor lief worden genomen) :+

Anyway, omdat ik een beetje all-round wil gaan fotograferen, landschap, portret, macro, (wilf-life uitgesloten) leek het mij verstandig om met een kitlens allereerst aan de slag te gaan en dan later te kijken tegen welke limieten ik op loop. Nu had de D5500 een leuke kitlens erop zitten, 18-105mm f5.6/6.5 wat een redelijke lens is (meningen zijn er over verdeeld, maar dat is met name door professionals).

Het probleem ik dus nu mee zit is; Mijn handen zijn eigenlijk te groot voor de mid-range Nikons (Canon ligt wat beter in de hand, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Nikon met name als het komt op placement van knoppen). Is het verstandig om als 'beginner' gelijk te gaan kijken naar een D7200 of kan ik toch beter voor een D5500 (die minder fijn in de hand ligt) gaan en later eventueel te upgraden. Wellicht heeft iemand hier ervaring met 'grote handen' en mid-range DSLRs?

Daarbij vraag ik mij af of het verstandig is nog een kitlens te gaan nemen bij een D7200, de 18-105 (of wellicht een 18-140) of dat ik beter een andere lens kan aanschaffen. Zelf ben ik bang dat deze lens de body een beetje 'ten onder' doet gaan, omdat deze lens op veel modellen van Nikon wordt gebruikt (ook de goedkopere). En indien het laatste geval, wat voor lens kan ik dan het beste pakken qua zoombereik voor een all-round lens?

-edit-
Gezien het verschil qua prijs tussen de modellen heb ik voor mij zelf niet echt een budget vastgesteld, echter hoef ik natuurlijk geen full-frame camera te hebben als beginner, dus tot op zekere hoogte ligt daar wel mijn budget.

[ Voor 3% gewijzigd door PaulEm op 08-11-2015 14:41 ]

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 23:09
Ik had willen zeggen investeer vooral in glas (lenzen) ipv in de body, omdat die laatste vrij snel veroudert en zijn waarde verliest. Maar aangezien je nog niet echt weet wat voor soort lenzen je zou willen... Als je hele hoge resolutie, hoge ISO of video niet zo belangrijk vind kun je ook prima een 2e hands body overwegen om mee te beginnen. Dan kun je een grotere body kopen zonder veel uit te geven.

Er zijn idd betere zoomlenzen te koop dan de standaard kitlenzen, maar dat is maar net of je dat er nu aan uit wil geven. Je kunt ook simpel beginnen en dan upgraden aan de hand van je behoeftes en beperkingen van je materiaal.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 18:43
De D5500 heeft t.o.v. de D5300 een veel kleiner formaat en is daarom niet fijn vast te houden voor mensen met grotere handen. Gewoon de D5300/5200 uitproberen.

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zou op je gevoel afgaan en een D7200 nemen, het is een prachtige camera, ook als je ermee begint. Fotografie is technisch helemaal niet zo moeilijk, als je weet hoe sluitertijd, diafragma en ISO samenwerken en je jezelf wat verdiept in autofocus dan kun je bijna alles fotograferen met elke camera.
Het voordeel van de D7xxx boven de D5xxx is dat er meer functies direct met knoppen toegankelijk zijn en je daardoor sneller kunt werken.

Als eerste lens zou ik een goede 17-55mm f/2.8 nemen, dat is de perfecte balans van bereik en groter diafragma. Die doe je niet meer weg.
Een 18-105 of meer, met zijn kleiner verlopend diafragma is een concessie, die ga je upgraden. Hij is handig als je liever geen lenzen wisselt en weinig gewicht wilt meesjouwen.

Verwijderd

Ik zelf ben ook een beginner
Vandaar dat ik een gebruikte heb gekocht
Dat is een nikon d80
Dit is een grote camera vervolgt heb ik een nikon 3200in handen gehad en dat was te kleine

Ik zal eerst kiezen voor een body die pretige in handen lig dan heb je ook fun in om fotos te gaan maken
Niks is zo vervelend als je een camera in je handen heb liggen die bekrompen vast moet houden

Dan het glas .
Ga voor een zoom lens de kit lens ruim voldoende .
Aangezien de nikon 7000 serie ook een pendrive motor heeft kan je goedkoop ouwe fulframe lenzen kopen die soms gewoon beter kan zijn dan de nieuwe. (Kwa prijs verhouding)

De body en lenzen doe je niet snel upgrade als sommige mensen denken
Ik ben nu nog steeds tevreden met mijn camara al mis ik wel een live view (niet echt een gemis maar was makkelijk )

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Een ding dat niet fatsoenlijk in je handen past is waardeloos en zal een constante bron van ergernis vormen, dus geef geen geld uit aan iets dat ergonomisch incompatible is met jou. Als budget een issue is, overweeg ook een gebruikte 7000 of 7100 of zelfs een D300s (dat zijn ergonomisch de beste Nikon DX-cameras voor grotere handen). Houd je wat meer geld over voor een objectief.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-11 18:32
Koop een mooie occasion om lekker dr mee bezig te gaan.
Ik fotografeer al 5 jaar ofzo met een D90. Heerlijke camera, lekker maatje en gewicht, geen afleidende functies (wifi, film etc). Setje goed glas dr bij (dat blijft altijd prima, en neem je zo mee naar een volgende body) en gaan!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Verwijderd

Een d90 is zeker een mooi camera
Helaas is die vaak rond de 400 euro voor de body alleen
Terwijl de d80 body rond de 150euro is
Hij is dan beter af met de d7000 in gebruik
Geef hij niks om te filmen of de live view dan is een d80 ook een leuke camera maar die heeft wel een ccd sensor

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als een camera te klein voor je is zou je er een battery grip onder kunnen zetten. Bij mijn D7000 had ik een Meike grip van een paar tientjes en die voldeed prima. Zonder grip had mijn pink niets meer om vast te pakken en dat was met een zwaardere lens niet comfortabel. Met grip was het precies goed.

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Bedankt allen voor jullie reacties.
Eddey schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:08:
Ik had willen zeggen investeer vooral in glas (lenzen) ipv in de body, omdat die laatste vrij snel veroudert en zijn waarde verliest. Maar aangezien je nog niet echt weet wat voor soort lenzen je zou willen... Als je hele hoge resolutie, hoge ISO of video niet zo belangrijk vind kun je ook prima een 2e hands body overwegen om mee te beginnen. Dan kun je een grotere body kopen zonder veel uit te geven.
Ben ik met je eens, echter lijkt mij wel dat het natuurlijk een beetje in verhouding moet staan. Een goedkope lens doet een dure body niet ten goede, maar een dure lens doet een goedkope body ook niet ten goede lijkt mij?
Joep schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:16:
De D5500 heeft t.o.v. de D5300 een veel kleiner formaat en is daarom niet fijn vast te houden voor mensen met grotere handen. Gewoon de D5300/5200 uitproberen.
Ik had met volle overtuiging gekozen voor de D5500 omdat ik het 'zonde' vond te betalen voor functionaliteit die ik niet ga gebruiken (GPS). Deze camera heb ik dus ook niet in de hand gehad, maar als ik de specificaties naast elkaar leg zit er niet al te veel verschil in. Maar goed, ik ga 'm zeker even uitproberen, een maar mm kan natuurlijk al een heel groot verschil zijn.
ATOR schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:33:
Als eerste lens zou ik een goede 17-55mm f/2.8 nemen, dat is de perfecte balans van bereik en groter diafragma. Die doe je niet meer weg.
Een 18-105 of meer, met zijn kleiner verlopend diafragma is een concessie, die ga je upgraden. Hij is handig als je liever geen lenzen wisselt en weinig gewicht wilt meesjouwen.
Ik vind een 17-55mm f/2.8 toch wel vrij optimistisch gezien de prijs en het zoombereik als 'beginners' lensje. Kan ik in dat opzicht niet beter gaan voor een 18-105 en vanaf daar mijn uitrusting aanpassen aan de hand van mijn wensen?
ATOR schreef op maandag 09 november 2015 @ 01:53:
Als een camera te klein voor je is zou je er een battery grip onder kunnen zetten. Bij mijn D7000 had ik een Meike grip van een paar tientjes en die voldeed prima. Zonder grip had mijn pink niets meer om vast te pakken en dat was met een zwaardere lens niet comfortabel. Met grip was het precies goed.
Dit zou natuurlijk ook nog een goede optie kunnen zijn, a.s. donderdag of anders van het weekend ben ik van plan te gaan bij een echte camera winkel om nog informatie te vergaren, wellicht dat ik deze combo's dan ook even ga uitproberen, bedankt :)

@suijkerbuijk en caspervc; De D80 en D90 zijn alleen niet meer leverbaar, het 'uitproberen' wordt dus wat lastiger zonder eerst bij iemand langs te moeten gaan die een occasion beschikbaar heeft. Ga mij hier nog wel even in verdiepen, bedankt.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 15:38
Ik zou sowieso een Nikon nemen als ik jou was, puur en alleen omdat je vader dat ook heeft (en als je hem nu al mag lenen, acht ik het niet ondenkbaar dat je ook objectieven zult lenen). Verder weet ik het niet, ik ben een Sony gebruiker en heb te weinig verstand van Nikon en Canon om je daarin een echt goed gefundeerd advies te kunnen geven.

Ik vraag mij alleen af hoe je dan merkt dat de camera te klein is, ik heb een high end en een instapbody en redelijk grote handen en merk er niet veel van. Wellicht omdat ik die high end body vooral gebruik, maar toch. Het is mij nog niet opgevallen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
PaulEm schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:20:
Ik had met volle overtuiging gekozen voor de D5500 omdat ik het 'zonde' vond te betalen voor functionaliteit die ik niet ga gebruiken (GPS). Deze camera heb ik dus ook niet in de hand gehad, maar als ik de specificaties naast elkaar leg zit er niet al te veel verschil in. Maar goed, ik ga 'm zeker even uitproberen, een maar mm kan natuurlijk al een heel groot verschil zijn.
Even vast houden is wel goed om een idee te krijgen van hoe comfortabel het is. Ik draag zelf overigens meestal de camera aan een strap, dus alhoewel een bepaalde grip beter kan aanvoelen in de winkel, hoeft het in de praktijk niet altijd zoveel uit te maken, afhankelijk van hoe je de camera normaalgesproken zal dragen.

Gewicht en grootte kunnen in de winkel ook een voordeel lijken, maar bij het meenemen van een camera op een dagje uit, kan een kleinere en lichtere camera dan wel weer opeens best fijn lijken omdat het minder ruimte in neemt in een tas en lichter is om te dragen.

In de praktijk vind ik vooral het schermpje bovenop een ergonomische verbetering. Dan hoef je het LCD scherm achterop niet continue aan te hebben om je settings te controleren.
Ik vind een 17-55mm f/2.8 toch wel vrij optimistisch gezien de prijs en het zoombereik als 'beginners' lensje. Kan ik in dat opzicht niet beter gaan voor een 18-105 en vanaf daar mijn uitrusting aanpassen aan de hand van mijn wensen?
Een Nikon 17-55/2.8 is optisch zeer goed, ook al met het diafragma wijd open, maar ook erg duur en zonder stabilisatie. Ik zou eerder naar een Sigma 17-50/2.8 kijken, die is 3-4x zo goedkoop en heeft stabilisatie. Is optisch wijd open wat minder sterk, maar afgestopt zal je dat verschil niet zo gauw merken.

De keuze tussen een 17-50/2.8 en een 18-105 is denk vooral of je de voorkeur hebt om wat beter foto's te kunnen schieten bij wat minder licht (binnenshuis, bv), of dat je liever wat meer bereik hebt zodat je minder gauw van lens hoeft te wisselen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Zoals hierboven ookal genoemd, ga niet voor de kitlens. Kijk eens naar wat leuke lenzen zoals:Dan heb je ook wat leuk glas om mee te schieten :).

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik lekker een camera kopen zelfs met kitlens en starten met fotograferen. Met een gemiddelde dslr met kitlens zijn meer dan prima foto's te maken. De beperkende factor is de gene die de camera bediend. Als ik kijk op websites als flickr en 500px dan komen er vaak genoeg foto's voorbij met wouw factor die gemaakt zijn met instap dslr en een kitlens.

Fotografeer eerst eens met een kitlens en kijk over aantal maanden half jaar terug op je foto's en bekijk dan eens of je iets mist. Indien je iets mist kun je gericht gaan kijken. Is het kennis en kunde of is het hardware.

Bovenstaande adviezen zijn allemaal goed, maar worden net als die van mij gegeven vanuit eigen perspectief. (referentie kader)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

En kijk anders naar de Nikkor 16-85 als lens, heb deze lens vele malen met plezier gebruikt op een D90 en sinds kort op een D7100. De lens is goed scherp en heeft een mooi bereik van groothoek voor landschappen tot tele voor portretten.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je enkel wil proeven, kan je je beter een 2e hands aanschaffen, maar naar mijn gevoel ben je dat stadium al voorbij door het gebruiken van de camera van je vader. Ik mis overigens een Sony optie in je zoektocht, op dit moment toch wel een heel erg opkomende speler (oa de nieuwe sensoren in Nikon toestellen komen van Sony en ze kochten onlangs nog een CCD-sensor-bedrijf over, Minolta, maar dat is uit het hoofd). Als je vader meer dan een kitlens liggen heeft, is Nikon (eveneens Sony-sensoren) natuurlijk een nobrainer :+.

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 16:27
Mijn antwoord zou zijn kijk naar een 2e hands D7000 + grip. Een grip onder je camera maakt een wereld van verschil. Een D7000 mag dan misschien wat ouder zijn maar heeft nog steeds een goed sensor. Tevens heeft deze meerdere knoppen die enorm helpen met het bedienen van je settings. Voor al 2 wieltjes voor je settings is enorm handig.

Het kleine verschil tussen een D3x00 of een D5x00 Nikon heb ik eigenlijk nooit begrepen en zou dan eerder geneigd zijn om de D3x00 te pakken als beginner camera, omdat deze het goedkoopst is.

Als extra zou ik je aanraden om te kijken naar een meerdaagse fotocursus bij je in de buurt. Hier bij krijg je meestal opdrachten mee naar huis. Hier door zou je een beter beeld kunnen krijgen wat je wel en niet leuk vind. Daarnaast krijg je ook een beter beeld wat je camera wel of niet zou kunnen.

Net setje D7000 hoeft niet geheel de hoofdprijs te kosten. Set waar je nog jaren mee vooruit kan. :)

voorbeeld: http://www.marktplaats.nl...ry-grip-nikon-mb-d11.html

Maarrrrr.... Vergeet niet hoe belangrijk een goed passende camera in je hand is. Je draagt te kleine schoenen ook maar 1x en dan laat je ze in de kast staan. Het zou zonde als als je door kramp in je hand je camera laat staan.

[ Voor 20% gewijzigd door avanreijn op 09-11-2015 13:22 ]

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 23:09
PaulEm schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:20:
Ben ik met je eens, echter lijkt mij wel dat het natuurlijk een beetje in verhouding moet staan. Een goedkope lens doet een dure body niet ten goede, maar een dure lens doet een goedkope body ook niet ten goede lijkt mij?
Mwa, goedkopere body zit 'm meestal meer in de bouw van de body (bijv. hoeveelheid knoppen, afdichtingen tegen vocht) en features (bijv. menu opties, aantal autofocuspunten, buffer). De sensor zit ook wel wat verschil in, maar zolang je niet naar hoge ISO gaat denk ik niet dat je dat snel gaat merken. Qua kwaliteit foto's zul je over het algemeen meer voordeel hebben van een duurdere lens dan van een duurdere body.

Belangrijke factor is, zoals ook door anderen aangegeven, of de camera lekker in je hand ligt (tenzij je gewicht heel belangrijk vind) en de bediening goed bevalt.

[ Voor 10% gewijzigd door Eddey op 09-11-2015 23:08 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 13:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Superdaantje schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:57:
Als ik kijk op websites als flickr en 500px dan komen er vaak genoeg foto's voorbij met wouw factor die gemaakt zijn met instap dslr en een kitlens.
En heel veel Photoshop (schijnt voor sommige mensen ook niks te kosten), dus vertekent dat nogal.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Eddey schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:06:
[...]

De sensor zit ook wel wat verschil in, maar zolang je niet naar hoge ISO gaat denk ik niet dat je dat snel gaat merken. Qua kwaliteit foto's zul je over het algemeen meer voordeel hebben van een duurdere lens dan van een duurdere body.
Dat verschil ga je niet zien/merken ook niet bij hogere ISO's. De sensor in de D3300, D5500 en D7200 zijn volgens mij zo goed als hetzelfde al dan niet hetzelfde. Altans verschil is minimaal. Grootste verschil zit hem in de AF. Die van de D3300 is gewoon wat minder dan bij de D5500 en D7200. Maar voor landschappen maakt dat ook niet zo uit.

Dus als we even kort door de bocht gaan maak je mooiere foto's met een D3300 met een goede lens als met een D7200 met minder goede lens.

Maar zoals ook al gezegd word, je moet inderdaad wel de body fijn vinden. Ook de bediening moet je prettig vinden en zonder budget vanuit de TS is het ook lastig een advies geven wat misschien een goede keus is.

Prijs verschil is behoorlijk tussen de 3 (€329 vs €699 vs €1069). Voor dat prijs verschil kan je ook eerst investeren in mooi glas. Body's worden een beetje elke 2 jaar wel weer vervangen en verlies je dus best wat waarde, waar glas na 10 jaar vaak nog geen update ziet en dus veel langer zijn waarde houd.

Als je nog niet echt weet welk glas je wilt hebben/nodig hebt. Dan is het misschien verstandig om gewoon een midden weg te vinden en niet al te duur te gaan beginnen met een goedkope kitlens erbij. Desnoods 2de hands wat je vervolgens als je meer duidelijkheid hebt weer voor ongeveer hetzelfde kan verkopen als je duidelijkheid hebt.

Of als je budget toereikend is ook voor toekomstige uitbreidingen gewoon beginnen met een D7200 + 18-140mm. Dat lekker gebruiken en in de komende jaren het glas bijkopen wat je nu mist bij je D7200.
Pagina: 1