Toon posts:

Pakketbeheer werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds het probleem met [invoer- uitvoerfout, zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650498] opgelost was, had ik geen systeem update meer gedaan. Huiver, je weet wel, omdat dat probleem toen begon. Het bleek toen dat in het file-systeem een en ander overhoop lag.
Eergisteren dan toch maar weer update gedaan. Ik kreeg een melding dat "iets" - ik herinner me iets met sandromani er in - niet gevonden kon worden. De update verder verliep zonder probleem.
Wel wilde de pc niet afsluiten - hij bleef hangen (zwart scherm met muisaanwijzer, die bewogen kon worden). Toen mijn dochter de pc startte omdat ze hem nodig had, vertelde ze dat er een foutmelding was geweest. Wat daarin stond, weet ik niet, k was er niet bij.
Gisteren zag ik in de menubalk dat pakketlijst niet gevonden kon worden.
Vanmorgen wilde ik een bon scannen, maar de printer bleek verdwenen. Ik heb die in afdrukbeheer opnieuw ingesteld. Maar pakketbeheer lukt niet. Ik krijg de volgende foutmelding:
E: Encountered a section with no Package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_precise-updates_multiverse_i18n_Translation-en
E: De pakketlijsten of statusbestand konden niet worden gelezen of geopend.
E: _cache->open() failed, please report.
Twee vragen:
  1. Hebben deze problemen te maken met de vorige storing - dat er data foetsie zijn na reparatie van het file-systeem?
  2. Hoe verhelp ik het huidige probleem met pakketbeheer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is gewoon een foutje in de software, een bug. Niets ernstigs. Je kan kijken of een 'sudo apt-get clean' in een terminal helpt, waarna je uiteraard een 'sudo apt-get update' uitvoert om te kijken of het probleem weg is. Het bestand waar het naar verwijst is corrupt, dit kan door een incomplete overdracht zijn gekomen. De clean en update lossen dat op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Advies opgevolgd. Terminal gaf een heleboel terug, waarvan dit de laatste regels zijn;
...
1183 kB opgehaald in 8s (133 kB/s)
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
M.a.w. het is opgelost.
Een update is hierna succesvol uitgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 16:57 ]