Git installeren op Centos 6.5 + DirectAdmin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Hi,

Ik heb onwijs veel gezocht en eigenlijk heel weinig concreets gevonden, of er ontbreekt een stuk kennis aan mijn kant. Ik wil continuous deployment implementeren in mijn workflow en daar is het draaien van Git op de productie-server onder andere voor nodig.

Nou mijn probleem. Git geeft de volgende melding bij elke interactie:
code:
1
2
3
yum install git
git --version
/usr/local/lib/libz.so.1: no version information available (required by git)

Als ik het goed begrepen heb voldoet de versie van zlib niet aan de library die Git nodig heeft om goed te functioneren. Als gevolg kan ik geen commits pushen naar deze repo. Nou zag ik verder dat het updaten van zlib wat risico's met zich meebreng en impact kan hebben op de werking van o.a. MySQL icm PHP.

Verder was er voorheen in de custombuild van DA de flag new_zlib (zoals vermeld op http://help.directadmin.com/item.php?id=372 ), echter is deze niet langer supported en kan ik in de custombuild config dus niet direct een nieuwere versie van zlib afdwingen (wat nu schijnbaar op OS niveau gedaan automatisch geconfigureerd wordt). Het draaien van de overige update commando's in de eerdere link maakt niet dat Git gaat werken. Op andere pagina's krijg ik ook geen heldere antwoorden en na een halve dag ploeteren dus de vraag...

Hoe kan ik zorgen dat ik een draaiende Git installatie krijg zonder dat dat ten koste gaat van het werken van php+mysql?

[ Voor 4% gewijzigd door mbarie op 08-11-2015 10:59 . Reden: Extra toelichting ]

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al gekeken waarom die library uit /usr/local wordt gehaald? Want die locatie is alleen gebruikelijk als je met self-compiled software bezig gaat. Het staat blijkbaar ook vooraan in de paden om te zoeken naar libraries, wat dus betekend dat je nog een versie hebt, die wel bij je OS hoort en netjes functioneerd.

Het is bekend dat DirectAdmin nogal wat in de war kan schoppen en dat is hier dus ook het geval. Is er een specifieke reden dat je DA hebt? Over het algemeen is dat niet nodig, als je SSH toegang hebt is dat meer dan voldoende om het systeem te beheren. DA is alleen leuk als mangement systeem voor een systeem dat niets anders meer gaat doen, en dan nog is het puur voor mensen die niet overweg kunnen met Linux en liever alles klikkend oplossen (lees beginners en verstokte Windows gebruikers).

Ik raad je dan ook aan om DA te verwijderen en niet meer te gebruiken. Het veroorzaakt meer problemen dan dat het dingen oplost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
Dank, je verhaal is geheel van toepassing. Het betreft een VPS welke ik 5 jaar geleden heb afgenomen. Intussen heb ik wat linux kennis opgedaan maar is die nog steeds wat beperkt. Ik heb via mijn werkgever diverse cursussen ingeboekt om daar verbetering in aan te brengen.

Naast domeinen van mijzelf staan er ook diverse sites op van anderen. De webapplicaties die ik nu maak vergen wat meer maatwerk dan ik toen had voorzien. DA is zeker handig voor de sites van anderen en ik kan me voorstellen dat het handig is mijn applicatie los te trekken en te verhuizen naar een eigen VPS.

Toch nog deze vraag; is er ook een mogelijkheid om specifiek Git te linken naar de goede libz? Dan zijn al mijn problemen voor nu even opgelost en kan
met het live-gaan van een grote update volgend jaar gaan inzetten op een nieuwe VPS :).

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal moeten gaan kijken wat je LD_PRELOAD optie is, als ik het goed heb. Ik heb eigenlijk nooit hoeven spelen met de volgorde van library paden, dus echt ervaring en kennis heb ik er niet van.

Kijk eens wat er nog meer voor dingen in /usr/local staat. Als laatste middel kan je altijd nog de libz in /usr/local verwijderen of vervangen met de systeem versie. Maar dan kan het weer andere gevolgen geven, zoals DA niet meer werkt of andere libraries waar 't over valt.

Voor elk systeem geldt: management tools als Plesk en DA zijn niet nodig om dat wat je wilt doen voor elkaar te krijgen. SSH, een shell, en een text editor is alles wat je hoeft te hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mbarie
Ik ben even wat wat heen en weer gegaan tussen mijn werkplek en de sysadmin op mijn werk en lijk tot een tussenoplossing gekomen te zijn die werkbaar is.

Door de GIT executable te prefixen met de library path geeft GIT geen melding meer mbt versieproblemen. Als ik tijd heb verder te testen en blijkt dat niet alles werkt dan kom ik hier terug om de oplossing inzichtelijk te maken.

De meldingen mbt resolven van de gewenste libraries heb ik nu middels het aanmaken van een alias opgelost:

~/.bashrc
code:
1
alias git='LD_LIBRARY_PATH=/lib64 git'

Update 20-11-2015
Het setten van LD Library path werkt niet omdat git zelf ook executables aanroept. Hiervoor worden de aliassen niet toegepast en zodoende worden commits/push opdrachten nog steeds geweigerd.

Uiteindelijk heb ik /etc/ld.so.conf aangepast en de referentie naar /usr/local/lib weggecomment. Alle cruciale applicaties (apache, php, directadmin) lijken nog te werken met de libraries die op OS niveau beschikbaar zijn.

Mocht deze wijziging toch voor problemen zorgen dan kan ik die regel er weer terug inzetten en een andere oplossing zoeken voor GIT. Maar op dit moment ben ik een happy camper!

[ Voor 47% gewijzigd door mbarie op 20-11-2015 08:34 . Reden: Nieuwe info & slechte zinsconstructie ]

Storyteller @ soundcloud