[Vista]Inhoud System32 map gedecimeerd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
De laptop van een kennis met Windows Vista x86 kan niet meer in Windows of Veilige Modus booten. Het systeem geeft de melding dat winload.exe niet gevonden kan worden of corrupt is.

Dit kan meestal met een Vista installatie DVD hersteld worden. De DVD speler doet het niet dus ik kan dus niet een installatie DVD gebruiken. Ik heb een USB stick besteld om er een Vista installatie medium van te maken. Deze arriveert a.s.dinsdag.

Ik heb de BCD bekeken en deze is compleet.

Ik heb de hd uit de laptop gehaald en in mijn docking station gezet. Er zijn bijna geen dll bestanden meer in de system 32 map. Ook winload.exe is er niet meer. De onderliggende mappen lijken op het eerste oog allemaal aanwezig.

Wat ik me afvraag is of het volgende stappen een mogelijke oplossing kunnen bieden anders dan vanaf een USB stick te booten en de herstelopties proberen.

De eerste naieve gedachte is om winload.exe naar de system32 map te kopieren, te proberen in Veilige Modus te booten en system file checker zijn werk laten doen hopend dat er voldoende reservekopieën in de winsxs map zijn.

De tweede gedachte is om de complete system32 map vanuit de install.wim naar de hd te kopieren en daarmee te booten en system file checker zijn werk te laten doen.

Ik heb de volgende vragen. Heeft deze manier van denken kans van slagen? Als Windows de installatie DVD nodig heeft kan ik Windows dan naar een install.wim of een locale copie van de installatie DVD wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Of gewoon je wekelijkse backup terug zetten ;) (Die er weer eens niet is wanneer ie nodig is :/)
Zou gewoon eerst maar eens de basis doorlopen (repair boot) voordat je een hele waslijst aan andere mogelijkheden verzamelt die achteraf niet nodig zijn als de repair boot het al oplost.

[ Voor 12% gewijzigd door RGAT op 08-11-2015 00:03 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:21

Fiber

Beaches are for storming.

Wordt sowieso tijd om te upgraden naar Windows 10 of minimaal Windows 7...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
RGAT schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:02:
Of gewoon je wekelijkse backup terug zetten ;) (Die er weer eens niet is wanneer ie nodig is :/)
Die is niet aanwezig.
Zou gewoon eerst maar eens de basis doorlopen (repair boot) voordat je een hele waslijst aan andere mogelijkheden verzamelt die achteraf niet nodig zijn als de repair boot het al oplost.
De repair boot doen is wat ik gepland heb staan zo gauw als ik de voldoende grote USB stick binnen heb a.s. dinsdag.
Fiber schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:23:
Wordt sowieso tijd om te upgraden naar Windows 10 of minimaal Windows 7...
Dat neem ik mee in het proces daar ik het niet uitsluit dat een schone installatie de oplossing gaat brengen.

Maar in de tussentijd vroeg ik me af of ik niet via de beschreven oplossingen in mijn topic start ik niet in Windows of Veilige Modus binnen kan komen om te kijken of ik niet wat herstelwerk kan doen. Of dat het een heilloze weg is omdat het een lastig proces wordt alle juiste versies van systeembestanden weer op hun plaats te krijgen

Mijn vraag blijft open staan of de geschetste strategieën levensvatbaar zijn of niet en ik zou graag daar een antwoord op hebben. Als ik vanaf een installatie medium aan de slag kan en in Windows of Veilige Modus kan booten dan weet ik wat me te doen staat. Daar ligt mijn hulpvraag niet. Die ligt specifiek bij de de vragen zoals in de topic start geformuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Prutsen met systeembestanden van verschillende installaties enz. is sowieso geen goed idee.
Zelfs al heb je toevallig een identieke installatie met exact dezelfde updates enz ergens staan is de kans dat het werkt al minimaal. Als je zoals te verwachten is niet een identieke pc hebt staan en van internet dll's en andere systeembestanden uit allerlei vage bronnen gaat downloaden (1 voor 1...) ben je een paar maanden bezig om een wereld record virusinfecties te verzamelen ;)
Als je in veilige modus kan opstarten kan je daar e.a. aan herstel opties door lopen, zo niet heb je toch echt een DVD/USB nodig om van te booten en herstel opties te draaien.
Overigens een niet geheel onbelangrijke vraag lijkt me: hoe verlies je de inhoud van je System32 folder?
Als je kennis een advies van een internet-troll heeft opgevolgd om de pc sneller te maken door system32 te verwijderen zal een computercursus ook geen slecht idee zijn. Als het een virus was zou ik sowieso een volledige format en schone installatie doen om dat virus te lozen zodat je volgende week niet weer aan de gang moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
RGAT schreef op zondag 08 november 2015 @ 02:46:
Prutsen met systeembestanden van verschillende installaties enz. is sowieso geen goed idee
Kun je dat onderbouwen aan de hand van hoe Windows werkt? Dat is wat me namelijk erg interesseert. Zowel vanuit praktisch als theoretisch perspectief.
Zelfs al heb je toevallig een identieke installatie met exact dezelfde updates enz ergens staan is de kans dat het werkt al minimaal. Als je zoals te verwachten is niet een identieke pc hebt staan en van internet dll's en andere systeembestanden uit allerlei vage bronnen gaat downloaden (1 voor 1...) ben je een paar maanden bezig om een wereld record virusinfecties te verzamelen ;)
Even lezen wat ik schrijf. Ik heb een installatie DVD achter de hand die ik naar een USB stick wil overzetten in een poging herstelopties te kunnen doorlopen.
Als je in veilige modus kan opstarten kan je daar e.a. aan herstel opties door lopen, zo niet heb je toch echt een DVD/USB nodig om van te booten en herstel opties te draaien.
Overigens een niet geheel onbelangrijke vraag lijkt me: hoe verlies je de inhoud van je System32 folder?
Als je kennis een advies van een internet-troll heeft opgevolgd om de pc sneller te maken door system32 te verwijderen zal een computercursus ook geen slecht idee zijn. Als het een virus was zou ik sowieso een volledige format en schone installatie doen om dat virus te lozen zodat je volgende week niet weer aan de gang moet ;)
Dat is ook een vraag die bij speelt. Ik laat in ieder geval vanaf mijn pc een aantal scanners de hd nalopen: Malwarebytes AntiMalware, Super Antispyware, Comodo Internet Security, Norton Power Eraser en Emsisoft Emergency Kit.

Dat gezegd hebbende. Ik weet hoe ik een pc kan fixen. Mijn vragen in de topic start zijn de vragen waarop ik antwoord zoek. Het is een wild idee en wil graag weten of het levensvatbaar is en wil dat graag onderbouwd zien vanuit hoe Windows werkt zodat ik ook wat leer over hoe Windows onder de motorkap omgaat als systeembestanden van een installatiemedium worden ingebracht. Hoe worden die naar de laatste versies gebracht? Via Windows Update? Moet je zelf system file checker draaien en vervangt Windows die dan door de laatste versie uit de side by side mappen?

Enfin,.. vragen waarvan ik hoop dat Tweakers me een onderbouwd antwoord kunnen geven... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 08 november 2015 @ 05:27:
[...]
Kun je dat onderbouwen aan de hand van hoe Windows werkt? Dat is wat me namelijk erg interesseert. Zowel vanuit praktisch als theoretisch perspectief.
Staat eronder, stuk over dat je maandenlang bezig bent en aangezien ik verwacht dat vrijwel niemand 2 identieke pc's heeft (zelfde hardware, zelfde OS, software en drives alles identiek) zal je e.a. van internet moeten plukken en dan krijg je de trojans er gratis bij.
EricJH schreef op zondag 08 november 2015 @ 05:27:
Even lezen wat ik schrijf. Ik heb een installatie DVD achter de hand die ik naar een USB stick wil overzetten in een poging herstelopties te kunnen doorlopen.
Ben benieuwd waarom je handmatig bestanden van een installatie dvd naar je pc wilt verplaatsen, 1 omdat daar een prima installer voor is, twee omdat je altijd nog herstel opties hebt en 3 omdat je DVD speler niet werkt, ik ging er vanuit dat de DVD/USB nu nog geen rol speelt aangezien die pas Dinsdag komt.

Wat er bij mij staat is dus dat het verzamelen van DLL's van internet nooit een goed idee is, als het er eentje is oid kan je nog checksums nalopen maar tientallen/honderden DLL's 1 voor 1 controlleren dat er niks aan virussen enz. in zit is niet haalbaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:24

sHELL

VR "connoisseur"

System32 is vergelijkbaar met een spinnen web, daar staan een idiote hoeveelheid dingen die op z'n zachts gezegd "cryptisch" zijn omschreven met versie nummers waar je tenen van krom gaan staan.

Al weet je 99% van de dll's handmatig terug te plaatsen, er zullen altijd wel een handje vol voor komen waar de opstart procedure op vast loopt, je bent dan weken bezig uit te zoeken wat er aan de hand is en welke versie je nodig hebt. (heb dit ooit eens geprobeerd in het win98 tijdperk)

Het grotere probleem is echter dat je niet weet wat er gebeurd is. Wie zegt dat alleen de system32 folder is aangetast? Is het register nog aanwezig? Wat is er nog meer lek geprikt?

In mijn boekje kun je deze windows installatie als compromised & verloren beschouwen. Bespaar je zelf een hoop ellende, maak een backup van wat belangrijk is (als dat er nog is) en ga voor een herinstallatie.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is belangrijk om te weten hoeveel er nog over is van system32. Je hebt er ook de systeem registry hives in staan en als die missen, is het hoe dan ook een lost cause. Als ik zo'n systeem voor m'n neus krijg, ga ik er geeneens moeite voor doen om het terug tot leven te wekken via transplantaties e.d. Dat resulteert toch altijd in een systeem dat, als het überhaupt gaat werken, maar semi-fatsoenlijk werkt.

Voor wat betreft de versies van de systeembestanden en hoe Windows deze eventueel hersteld durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar dat zal zeer waarschijnlijk niet goed gaan. De WinSxS map kan een kopie bevatten, maar is niet per definitie de versie die je had. Hoeveel staat daar nog van in eigenlijk, want in je OP heb je het daar niet over, alleen dat de root van system32 bijna leeg is, maar niet of de submappen nog data bevat.

Wat hier boven ook al is gezegd, ga de oorzaak eens na. Is het een actie van de gebruiker? Heeft een virus dit gedaan? Mislukte update? Antivirus met verkeerde definities? Defecte harde schijf?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:50:
... Heeft deze manier van denken kans van slagen? ...
Nee. Je moet je afvragen waarom die bestanden uit system32 verdwenen zijn.
2 aannemelijke oorzaken zijn: schijf stuk, of een virus.
Beide dingen los je niet op met de door jou voorgestelde werkwijze; binnen de kortste keren heeft de laptop weer hetzelfde probleem.

Ik zou zegg'n: probeer z.s.m. de documenten van de schijf te redden, controleer de SMART waardes van de schijf en installeer windows opnieuw

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 20:10

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Harddisk eruit halen, aansluiten op een andere pc en met ShadowExplorer kijken of je een "oudere" versie van de system32-map terug kunt zetten?
Op die manier heb ik een tijdje geleden een pc weer startend gekregen nadat in de system32\config-map ineens alles foetsie was (en er geen herstelpunten waren).

Maar zoals hierboven al gezegd wordt, waardoor is het gekomen..

[ Voor 8% gewijzigd door FlipFluitketel op 08-11-2015 11:58 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik had de SMART bekeken en die meldde dat de schijf in orde is. Ook chkdsk vond geen fouten.

Dank je wel Hero of Time en FlipFluitketel voor jullie klare antwoorden. At Hero of Time. Wat je zegt bevestigt wat ik al vermoedde, namelijk dat mijn wilde idee wellicht weinig kans van slagen heeft. Mijn vraag was deels ook door theoretische nieuwsgierig ingegeven. Ik had in het proces nog niet aan register hives gedacht. De mappenstructuur in de system32 map lijkt op het oog intact.

Onverwachte wending. Mijn aandacht werd getrokken door de kolom datum gewijzigd van diverse mappen. Die stonden op jl vrijdag rond kwart over acht 's avonds. Toen ik verder keek en de Program Files map bekeek vond ik geen mappen van applicaties als Firefox, Chrome, Comodo Internet Security, Malwarebytes, Superantispyware, Hitman Pro etc. Wel vond ik o.a. mappen van Norton Internet Security en Acrobat Reader v9. De register hives zijn niet aanwezig in de config map.

Mijn conclusie is dat geprobeerd is het herstel image van Vista te starten en dat dit afgebroken is. Dat verklaart ook waarom de system32 map bijna geen dll bestanden heeft en er geen register hives in de config map staan.

Ik sprak de kennis over de telefoon maar ik krijg geen klaar verhaal van hem. Het gaat een schone installatie worden. Gelukkig staat zijn data op een data partitie.
Pagina: 1