Advies over kapotte DC Jack gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Ik heb hier een laptop moederbord liggen waarvan de DC Jack afgebroken is van het moederbord en volgens mij is er ook wat andere schade als gevolg van dat de DC Jack al een tijdje los zat en slecht contact maakte.

Wat foto's van de schade:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bScCy8ZLaD3lYlU2wiRSgXfv/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HQLOfxOd5KGvZan9VXtBw7Ag/thumb.jpg

Ik heb al een nieuwe DC jack liggen.

Ik zou graag wat advies willen over het volgende:

- is dit nog te repareren met de nieuwe jack of zal er kortsluiting gaan ontstaan door de schade of is er zoveel schade dat het hoe dan ook niet meer gaat werken?

- hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik heb al vaker DC jacks vervangen, maar dan was er zo goed als geen schade aan het moederbord.

Alvast bedankt voor jullie inzichten en adviezen.

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Die is wel heel ver weg. Ik denk wel dat dit nog werkend te krijgen is, maar met alleen solderen zal die plug snel weer kapot gaan. Ik zou deze dus vast lijmen en dan met een draadje de nieuwe verbinding maken. Op de onderste foto heb je mooi plek om deze te verbinden (die 2 soldeerpads naar de... uh.. krater?). Op diezelfde foto lijkt het alsof de 2 onderste pinnen nog gewoon gesoldeerd kunnen worden op hun orginele plek.

Mooi zal het niet worden, maar functioneel moet het nog wel te krijgen zijn. Voor kortsluiting hoef je niet echt bang te zijn, zo te zien is namelijk zo'n beetje alle koper in de buurt verdwenen. Het enigste waar je op moet hopen is dat het dan uberhaubt werkt. Als er binnenin nog een layer ligt die er van afhankelijk is wordt het wel heel erg lastig.

[ Voor 11% gewijzigd door heggico op 08-11-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Wat bedoel je precies met dat draadje?
Een draadje van de center pin van de DC jack naar een soldeerpad?
Krijgt het moederbord dan gewoon weer stroom?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ja. Dat je de plus via een draadje naar een punt verderop leid en daar binnen laat komen. zodat je zeker weer dat dat goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, dat ga ik dan zo zeker proberen.

Nog even voor mijn duidelijkheid en om kortsluiting te voorkomen:

- de min gaat via die trace aan de rand van het moederbord (en dus de buitenste metalen huls van de plug) of via de buitenste pin in het midden?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zo die is echt goed beschadigd. Nog nooit gezien dat het bord zo ver heen was.
(In mijn tijd dat ik regelmatig dc jacks verving.)

De achterste middelste pin is in de meeste gevallen de plus en niet de min.
Het metalen schiltje is ook niet de min maar de houder om de jack op het bord vast te houden.
Mijn beste gok is dat de voorste middelste pin de min is.
Even meten en je weet het zeker.

Voor de plus pin zal je zoals eerder al aangegeven waarschijnlijk een reparatie draad moeten gebruiken. Het koper is gebarsten doordat er veel warmte is ontstaan door de slechte verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan sowieso na het solderen even met een multimeter in weerstandmode meten of je een short hebt tussen de + en - :)

verder zouden laptops met een DC connector direct op het bord per direct verboden moeten worden :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Nog wat praktische vragen en dan kan ik aan de slag.

Kan ik als reparatiedraad gewoon een dikke koperdraad gebruiken, die ik strip uit een stroomkabel (pc kast stroomkabel of kabels die je naar stopcontacten trekt)?

Hoe zorg ik ervoor dat de center plus pin niet beweegt, als ik hem niet aan het moederbord vast soldeer maar aan die soldeerpads? Die pin zit los in de behuizing van de jack en kan bewegen.

Bedankt voor al jullie adviezen en inzichten, ik ga er morgen in het daglicht meteen mee aan de slag en laat jullie weten of het gelukt is.

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Hangt er helemaal vanaf waar je deze aan vast kan solderen. 1,5 en 2,5 mmq is inde meeste gevallen niet nodig en ook te dik. Op mijn oude werk gebruikten we dan meestal ook een zekering met de juiste waarde. Deze zijn namelijk te verkrijgen als de vorm van een weerstand. Tevens bouw je hierdoor een beveiliging in voor al deze sluiting kan maken.

Als het gat van de spanningspen veel te ruim is kan je ook overwegen om deze omhoog te buigen en de verbinding bovenop te maken. Dit kan alleen als je ook op die kant een aansluiting van de plus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 20:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat is er met dat ding gebeurd joh? Heb je die uit de Titanic gevist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k denk dat ik aan de centerpin een draad zou solderen. deze fixen met een wat lijm en dan proberen het gat te vullen met wat tin?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
SMSfreakie schreef op maandag 09 november 2015 @ 00:03:
k denk dat ik aan de centerpin een draad zou solderen. deze fixen met een wat lijm en dan proberen het gat te vullen met wat tin?
Nooit tin als vulmiddel gaan gebruiken. Daar is tin niet voor bedoeld en gemaakt.
Tin is op z'n sterks als er zo weinig mogelijk is van gebruikt, onthoud dat tin een zwak materiaal is.
Des te meer je gebruikt des te zwakker en slechter de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:08
Heb het zelf eens als volgt opgelost, de center pin brak in dit geval steeds af door de gammele constructie (beweging in de connector).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/AQo3uBDyiI0tL3NYxrgBAQRx/full.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ik heb een eerste poging gedaan, meer tijd had ik nog niet.

Na het solderen van de + (op de originele plek) en - (inderdaad de voorste middelste) pin op het moederbord kreeg ik bij doormeten een kortsluiting.

Is dit het gevolg van dat een groot deel van het koper en de laklaag weg zijn?
Fysiek lijken ze elkaar niet te verbinden, zijn ze gescheiden.

Nadat ik de + pin los had gemaakt, omhoog weg van het moederbord op die plek heb gebogen en op de pads verderop heb vastgemaakt kreeg ik normale waardes.

Ik moet het geheel nog goed vastmaken, zodat de + pin stevig vast zit, maar het lijkt iig te gaan werken.

Hopelijk weet ik een stevige constructie te maken, zodat de + pin niet losbreekt, maar ik zie niet meer opties dan de draad naar de + pin vast te maken op die 2 pads.

Hoe heb jij de rest van de kabel vastgemaakt Puch-Maxi, met lijm?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hot snot zo te zien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:08
Yes, hete lijm puur om de kabel te fixeren. De connector kan namelijk vrijelijk op en neer bewegen, vandaar de flexibele kabel.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Hete lijm, heb ik geen ervaring mee, maar het klinkt goed en ziet er goed uit, dat ga ik kopen!

Nog advies over het merk en welke winkel ik dat het beste kan kopen of is in principe elk merk goed?

Moet ik er nog op letten dat ik niet geleidende lijm neem of zijn alle hete lijmen die je kan kopen niet geleidend?

Nogmaals, ik kan jullie niet genoeg bedanken voor jullie adviezen en ervaringen, ik heb al weer een hoop geleerd en heb er alle vertrouwen in, dat ik dit goed werkend ga krijgen met jullie hulp!

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben nog geen geleidende hotglue tegen gekomen.
Njah, misschien de versie met glitters erin ofzo.

Een setje heb je bij bijv de action voor een euro of 5 overigens.
Hotglue is overal goed voor, het is virj stevig maar op niet-poreuze materialen meestal ook prima verwijderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Eindelijk de tijd gehad om alles goed uit te voeren en met succes!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s1QEptfUlwTGj9sIkZv5JYGh/thumb.jpg

Alles goed vast gesoldeerd en daarna een flinke laag hete lijm er overheen gedaan met het pistool.
Het voelt stevig aan en het werkt perfect, de laptop gaat weer aan en laadt de accu weer op.

Allemaal bedankt voor jullie hulp, tweakers is the place to be 8) _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Heb je de plug zelf ook vastgelijmd? Gezien de schade aan de pads die hem normaal gesproken vasthouden zou het me niet verbazen als hij vrij snel weer los komt te zitten als je hem niet op een andere manier vast zet. Maar iig mooi dat het wel al weer werkt.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ik heb alles vastgelijmd dat er vastgelijmd kon worden.
Ook aan de achterkant van de behuizing van de plug heb ik lijm gedaan, zodat de plug muurvast zit in de behuizing.

Ik heb de plug verlengd met een relatief dikke massieve koperen kabel en de pads waarop ik hem nu hebt vastgemaakt waren nog in goede staat en ik heb hem op 2 pads vastgemaakt.

Ik durf gerust te stellen, dat de huidige constructie vele malen sterker en betrouwbaarder is dan het origineel ;)

Bochtjes zijn Kewl

Pagina: 1