Cloudopslag met locale synchronisatie & netwerk mount

Pagina: 1
Acties:

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:20
Dag allemaal,

Allereerst even de huidige situatie:
  • Een Mac Mini server die énkel wordt gebruikt voor bestandsdeling
  • Twee iMacs die lokaal via afp verbinding maken met de server, bestandsdeling staat dus gemount
  • Twee MacBooks die ook via afp verbinding maken maar ook wel eens vanaf externe locatie bij bestanden moeten, ook hier wordt er een bepaalde file share gemount bij het opstarten
Probleem:
  • De Mac Mini vereist meer onderhoud dan gewenst
  • Vaak problemen met rechten van allerlei mappen
  • Vanaf externe locatie werkt het vrijwel altijd zeer langzaam
Ik wil graag deze problemen oplossing door naar een cloudopslag te gaan, aangezien er veelvuldig gebruikt wordt gemaakt van office, lijkt OneDrive me voor de hand liggend.

EDIT: niet gerealiseerd dat OneDrive voor business SharePoint is, dat maak het wellicht wat minder geschikt.

Nu zit ik met een aantal vragen. Er is een Office 365 Business abonnement met 1TB opslag én het volledige office pakket voor €8,80 gebruiker/per maand. Er staat "Volledige, geïnstalleerde Office-programma’s Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Publisher en OneNote op maximaal 5 pc's of Macs". Heb ik in mijn situatie genoeg aan één gebruiker?
- De twee iMacs en twee MacBooks worden door 3 personen gebruikt.
- Er moet gelijktijdig op drie of vier apparaten in office gewerkt kunnen worden.
- 1TB opslag per gebruiker, en 1TB is voorlopig voldoende.

Bij internetverbinding zou ik graag willen dat alle bestanden gewoon via de "Finder" te benaderen zijn, en dat hier niet voor hoeft te worden ingelogd op de onedrive portal. Met andere woorden, ik zou de drive dus graag willen "mounten".

Op de iMacs mogen de bestanden zelfs allemaal lokaal worden gesynchroniseerd, maar bij de MacBooks is dat ivm onvoldoende opslagcapaciteit geen optie. Is het mogelijk om in te stellen dat bepaalde mappen lokaal staan op de MacBooks en het grootste deel gewoon in de cloud maar dat ze toch gewoon via de finder benaderbaar zijn?

Wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 08-11-2015 11:34 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:49
Onedrive kan heel goed werken, deze zal je data lokaal sync tussen je computers. Technisch kan je dus met 1 account, inderdaad op 5 computers installeren en mee werken.

OneDrive for Business heeft nog wel wat limitaties, maar kan wel heel goed werken.

Restrictions and limitations when you sync SharePoint libraries to your computer through OneDrive for Business
Op de iMacs mogen de bestanden zelfs allemaal lokaal worden gesynchroniseerd, maar bij de MacBooks is dat ivm onvoldoende opslagcapaciteit geen optie. Is het mogelijk om in te stellen dat bepaalde mappen lokaal staan op de MacBooks en het grootste deel gewoon in de cloud maar dat ze toch gewoon via de finder benaderbaar zijn?
Nee Dit is helaas momenteel niet mogelijk. Je zou wel eventueel de sharepoint sites voor kunnen gebruiken. Gewoon een aantal sites syncen.

Hou er wel rekening mee dat de mac client achter loop op de Windows versie. Behoorlijk zelfs....

• SquareOne
Rolfie schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:18:
Onedrive kan heel goed werken, deze zal je data lokaal sync tussen je computers. Technisch kan je dus met 1 account, inderdaad op 5 computers installeren en mee werken.

OneDrive for Business heeft nog wel wat limitaties, maar kan wel heel goed werken.

Restrictions and limitations when you sync SharePoint libraries to your computer through OneDrive for Business

[...]

Nee Dit is helaas momenteel niet mogelijk. Je zou wel eventueel de sharepoint sites voor kunnen gebruiken. Gewoon een aantal sites syncen.

Hou er wel rekening mee dat de mac client achter loop op de Windows versie. Behoorlijk zelfs....
Dank voor je reactie. Maximaal 20.000 bestanden is wel een probleem. Dat ga ik denk ik niet redden. Het zijn vooral veel relatief kleine bestanden...

Ik ga me eens verder inlezen in SharePoint. Realiseerde me niet, dat OneDrive voor business SharePoint was.

• SquareOne
Wellicht moet ik naar andere opties kijken dan OneDrive. Als ik het zo zie, moet er bij SharePoint met behoorlijk want zaken rekening worden gehouden, wat toch weer extra onderhoud vereist. Iemand ervaring met cloud storage die zowel lokaal zou kunnen synchroniseren (alleen bepaalde mappen). En waar je de hele cloud opslag als share kunt mounten?

Belangrijkste is dat de users altijd bij de data kunnen en dat dit in sync staat.
@ moderator, wellicht is het mogelijk om de title te wijzigen naar Lokale opslag naar Cloudopslag?

[ Voor 20% gewijzigd door SquareOne op 08-11-2015 11:15 ]

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:31
Je zou met de gewone Onedrive meerdere accounts kunnen aanmaken. 1 account gebruiken voor de dataopslag, en dan per computer een ander account, waar de je data van het grote account mee deelt.
De gedeelde data kan volledig online blijven staan. Ook is er de mogelijkheid om dit als map in finder op te nemen, maar ik weet alleen niet of je dan nog de keuze hebt om alles in de cloud te laten staan of dat de data dan automatisch offline beschikbaar komt.

Linkje met meer uitleg: https://support.office.co...4?ui=nl-NL&rs=nl-BE&ad=BE

[ Voor 17% gewijzigd door luukske op 08-11-2015 12:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Titel gefixt :).

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 19:53
Rolfie schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:18:
Zover ik weet heeft OneDrive geen LAN-synchronisatie. Dat houdt dus in dat alle synchronisatie via de servers van OneDrive gaat en dat kost je een hoop bandbreedte en het synchroniseren tussen de computers wordt er niet sneller op. Het is overigens een veelgevraagde feature. Zie https://onedrive.uservoic.../6327930-syncing-over-lan.

Dropbox kan dit overigens wel (linkje). Ik heb me eens laten vertellen dat Dropbox hier een patent op heeft en dat het daarom niet door andere partijen kan worden gebruikt. Of dat waar is weet ik niet, maar het is wel frappant dat alleen Dropbox zo'n ogenschijnlijk eenvoudige feature heeft geïmplementeerd. Het scheelt namelijk de cloud-provider ook een enorme bak bandbreedte en dus geld.

[ Voor 3% gewijzigd door BugBoy op 08-11-2015 18:03 . Reden: Link naar uitleg Dropbox LAN-sync toegevoegd ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 19:53
Jouw wens lijkt overigens veel op de mijne die ik net een paar dagen eerder hier had gepost (zie
Cloud storage met lokale cache).

Is voor jou een goede Synology NAS geen optie? Die kun je lokaal mounten als een lokale schijf. Ook zijn er wel tools om de NAS te backuppen naar een cloudprovider. Installeer een goede VPN server op je NAS en je kunt remote een VPN opzetten en dan alsnog met de Finder bij je NAS.

Deze oplossing heeft een paar nadelen:
  1. Je moet een NAS aanschaffen en beheren. Schijven in een NAS gaan ook kapot.
  2. Remote een relatief trage oplossing (afhankelijk van je uploadbandbreedte en evt. de downloadbandbreedte op die lokatie).
  3. Lokaal ook langzamer dan de ingebouwde SSD storage.
Vanwege deze nadelen ben ik ook op zoek naar een goede oplossing. Ik houd jouw topic dan ook in de gaten...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• SquareOne
BugBoy schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:01:
Jouw wens lijkt overigens veel op de mijne die ik net een paar dagen eerder hier had gepost (zie
Cloud storage met lokale cache).

Is voor jou een goede Synology NAS geen optie? Die kun je lokaal mounten als een lokale schijf. Ook zijn er wel tools om de NAS te backuppen naar een cloudprovider. Installeer een goede VPN server op je NAS en je kunt remote een VPN opzetten en dan alsnog met de Finder bij je NAS.

Deze oplossing heeft een paar nadelen:
  1. Je moet een NAS aanschaffen en beheren. Schijven in een NAS gaan ook kapot.
  2. Remote een relatief trage oplossing (afhankelijk van je uploadbandbreedte en evt. de downloadbandbreedte op die lokatie).
  3. Lokaal ook langzamer dan de ingebouwde SSD storage.
Vanwege deze nadelen ben ik ook op zoek naar een goede oplossing. Ik houd jouw topic dan ook in de gaten...
Na vandaag nog eens flink wat topic gelezen te hebben denk ik inderdaad dat een Synology (of eigenlijk 2) een oplossing kunnen bieden.

Wat ik op dit moment overweeg:
  • Op kantoor een Synology NAS met 2 Bays (215+)?
  • 1 schijf met de data, de andere schijf voor time machine backups van alle macs
  • Op de iMacs alle data via Cloudstation lokaal laten syncen. --> optimale snelheid
  • Op de MacBooks alleen een aantal mappen via Cloudstation syncen en dan ook de NAS als network share mounten om bij de overige data te kunnen.
  • Alle data in Cloudstation vervolgens ook nog een naar een cloud dienst synchroniseren
  • Nog een tweede simple synology NAS buiten de deur neerzetten waarop beide schijven worden gebackupt
Alleen van belang om uit te zoeken of ik ook alleen de Cloudstation map van de synology als network drive kan mounten. Alles moet natuurlijk wel in sync blijven.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:49:
[...]
Ik ga me eens verder inlezen in SharePoint. Realiseerde me niet, dat OneDrive voor business SharePoint was.
Als ik me niet vergis is OneDrive for Business het vroegere Groove. Niet te verwarren met het muziekproduct Groove waarvoor ze de naam hebben hergebruikt.

edit: oh, ondertussen heeft het ook nog SharePoint Workspace geheten. Wat een puinhoop maken ze er ook van 8)7 .

[ Voor 13% gewijzigd door spone op 08-11-2015 21:39 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• SquareOne
spone schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:37:
[...]

Als ik me niet vergis is OneDrive for Business het vroegere Groove. Niet te verwarren met het muziekproduct Groove waarvoor ze de naam hebben hergebruikt.

edit: oh, ondertussen heeft het ook nog SharePoint Workspace geheten. Wat een puinhoop maken ze er ook van 8)7 .
Alleen daarom heb ik al weinig vertrouwen om over te stappen :P. De OneDrive versie voor consumenten is gewoon simpel. Maar hierbij wordt het een stuk ingewikkelder.

Wat ik wil is volgens mij technisch niet heel moeilijk. Het is alleen even zoeken naar een goede mix van hardware, software, en cloud storage. En hoe alles aan elkaar te hangen zodat het mooi gebackupt is.
Pagina: 1