Processor overgeklokt, computer doet niks meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-08-2022
Een tijdje geleden heb ik een pc in elkaar gezet met de volgende onderdelen:

- Cooler Master Voeding G550M 550W, Modulair
- Crucial 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport
- Crucial SSD 2.5", 250GB, SATA600, BX100
- Gigabyte Videokaart PCI-e GeForce GTX960 Windforce 4GB
- Intel Haswell Core i5 4460 3.20GHz 6MB Box
- MSI ATX Moederbord B85-G41 PC Mate
- Zalman Midi Tower Z11 Plus ATX, No PSU, Window (zwart)

Nu heb ik laatst geprobeerd om de processor over te klokken met het programma oc genie van MSI. Helaas bleek dat ik hier iets te weinig verstand van had. Na het overklokken heb ik de computer een keer succesvol geboot. Na ongeveer een half uurtje liep de computer vast en wilde hij niet meer opstarten. Als ik de computer nu aan zet, krijg ik helemaal geen beeld, ook niet van het moederbord of bios/uefi. Kan iemand mij hier misschien mee op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 16:22
Bios reset al geprobeerd?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert27
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-08 11:43
moet je bios reset doen, betekent dat hij verkeerd is overgeclockt en instabiel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
Overklokken gaat ook niet werken. Je processor ondersteunt dit namelijk niet.
Als je met een Intel processor wilt overklokken, moet je er eentje hebben met een K achter het serienummer.

Om je desktop weer werkend te krijgen kun je het beste een bios reset doen. Makkelijkste manier is de batterij op je moederbord 30 seconden eruit halen, erin doen en weer proberen te booten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Meestal kan je de bios resetten door de batterij van het mobo af te halen (plat rond ding), stroom eraf halen, je pc zonder stroom erop aan te drukken zodat hij geen residu spanning heeft en dan weer met batterij en stroom erop aan te zetten.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ik heb geprobeert de bios te resetten maar hij werkt nog steeds niet,
maar hij gaat nu minder snel uit zichzelf uit. hebben jullie meer tips wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Wat heb je precies allemaal voor het overklokken aangepast en naar welke waarde?
Hoe lang duurt het nu voordat hij uit gaat?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Supercj007 schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:27:
Ik heb geprobeert de bios te resetten maar hij werkt nog steeds niet,
maar hij gaat nu minder snel uit zichzelf uit. hebben jullie meer tips wat ik zou kunnen proberen?
POST ie?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ik heb alleen oc genie aangezet in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Het moederbord geeft geen piepjes maar de lichtjes van het toetsenbord en de USB gaan wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Stekker eruit.
Alle sata's losmaken.
Videokaart verwijderen en monitor aansluiten op moederbord.
Nogmaals een bios reset uitvoeren. Ditmaal via de jumper.
Stekker er weer in, en opstarten. UEFI zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ik heb vandaag geen tijd meer maar ik zal morgen alles even gaan doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ik heb alles geprobeerd maar hij doet het nog steeds niet, vaak gaat hij nu 1 keer uit en weer aan en daarna blijft hij aan maar ik heb geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Waarom overklokken van een chip die je niet kan overklokken? En dan ook niet inlezen op het oc proces maar lukraak knoppen drukken.. Zonde.. Alles loshalen. Bios reset, CPU reseat, 1 reepje geheugen en alleen op de gpu van je Intel draaien. Nog steeds problemen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Nog steeds geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je de bios batterij al eens 10 min lang verwijderd? Wellicht gaat het resetten niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Nee ik zal het gaan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
zou het kunnen dat mijn processor kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
mmm bij een overklok eigenlijk alleen maar als hij te heet is geweest of veels te veel spanning heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Lijkt me niet waarschijnlijk dat je processor stuk is. Ik vermoed een stekkertje ofzo dat los zit, heb je echt zonder grafische kaart en met maar 1 reepje geheugen getest? En dan op je moederbord hdmi aansluiten voor gebruik van de intel HD GPU. Je zal toch wat specifieker moeten zijn met je handelingen om het probleem te onderzoeken.

Toevallig dat er met de OC genie tool een probleem is ontstaan, maar vermoed weinig verband tussen het stukgaan van de onderdelen en het gebruik van die tool. Aangezien je een CPU hebt met vaste multi, is het enige wat de tool kan doen je vcore omhoog schroeven (tot 1,3v) en je BCLK omhoog gooien. Daar worden de meeste OC's niet stabieler van en zullen herstarten. vaak is het een kwestie van clear CMOS en opnieuw opstarten.

Je enige optie is:

- CMOS batt voor 10 min los
- CPU en KOELER Reseat/remount) Check op verbogen pinnen
- Grafische kaart eruit
- HDD/SSD los
- 1 reepje geheugen in slot 1 (welke slot 1 is: RTFM) *mocht reepje 1 niet lukken, die ander proberen!
- ALLE stekkers loshalen en weer goed vast zetten (behalve van grafische kaart want die is er uit, duh))
- Booten en kijken of je beeld hebt en in bios komt.
- Zo ja? geheugenreepje erbij.
- Nogsteeds goed? SSD/HDD erbij
- Enz enz

Mocht er bij eerste poging al geen beeld zijn dan is het volgende mogelijk:

- Je moederbord is stuk, vervelend RMA, maar is te doen.
- Je beide reepjes zijn stuk, onwaarschijnlijk (je hebt beide los getest en resultaat bleef hetzelfde)
- Je CPU is stuk, komt zelden voor maar beter testen in ander moederbord
- Je voeding is stuk, Ook dat kan, maar als je moederbord wel aangaat is dat vaak niet de bossdoener.

Kortom, testwerk voor de boeg, als je dit exact zo hebt uitgevoerd je bevindingen weer terug posten.
Succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ik heb alle stappen gedaan nog steeds geen resultaat moet ik dan nu een rma aanvraag doen voor het moederbord of eerst de andere dingen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
En maakt het uit of ik HDMI of dvi-i gebruik want mijn monitor heeft geen HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Supercj007 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:27:
Ik heb alle stappen gedaan nog steeds geen resultaat moet ik dan nu een rma aanvraag doen voor het moederbord of eerst de andere dingen testen?
RMA? Je hebt het ding toch zelf gesloopt?

Verantwoording nemen, op de blaren zitten, er van leren en zelf de schade betalen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
Kijk of je jouw cpu op een ander moederbordje kan testen desnoods bij een lokale pc ''boer'' dan weet je gelijk of die stuk is of niet, neem tegelijk anders je moederbordje mee.

RMA kan je in dit geval wel voor 99% vergeten omdat je een niet overclockbare cpu hebt geprobeerd over te clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
dylan111111 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:42:
Kijk of je jouw cpu op een ander moederbordje kan testen desnoods bij een lokale pc ''boer'' dan weet je gelijk of die stuk is of niet, neem tegelijk anders je moederbordje mee.

RMA kan je in dit geval wel voor 99% vergeten omdat je een niet overclockbare cpu hebt geprobeerd over te clocken.
Wat een onzin "niet overclockbare cpu". Dat de multiplier niet geunlockt is betekend niet dat overclocken niet kan. Bovendien heeft elke chip marge. CPU, GPU, RAM noem maar op. Vroeger waren cpu's niet unlocked, of moest je daarvoor een foefje uithalen en clockte je flink over met je FSB en dergelijke.

Bovendien breng je in principe geen schade aan met overclocken, of je moet heel debiel 50% of meer voltage (kunnen) geven en dan nog...de beveiliging zal intreden voor de warmteontwikkeling.

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 13-11-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
Wat een onzin "niet overclockbare cpu". Dat de multiplier niet geunlockt is betekend niet dat overclocken niet kan. Bovendien heeft elke chip marge. CPU, GPU, RAM noem maar op. Vroeger waren cpu's niet unlocked, of moest je daarvoor een foefje uithalen en clockte je flink over met je FSB en dergelijke.
Mijn fout idd, heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
ChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:36:
[...]

RMA? Je hebt het ding toch zelf gesloopt?

Verantwoording nemen, op de blaren zitten, er van leren en zelf de schade betalen...
Wat een onzin. jij hebt makkelijk praten.

Hij heeft niet in het bios de bclk verhoogt.
Hij heeft het meegeleverde progje van MSI gebruikt.

Als de spullen kapot zijn, gewoon RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

ToFast schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:46:
[...]

Wat een onzin "niet overclockbare cpu". Dat de multiplier niet geunlockt is betekend niet dat overclocken niet kan.
Bij de huidige microarchitectuur van Intel wel. De enige manier om de CPU echt over te klokken is dmv de multiplier. Je kunt de BCLK wel aanpassen, maar daar zit nauwelijks marge op. Het zet geen zoden aan de dijk om die van 100 MHz naar 102 MHz te zetten
Bovendien heeft elke chip marge. CPU, GPU, RAM noem maar op. Vroeger waren cpu's niet unlocked, of moest je daarvoor een foefje uithalen en clockte je flink over met je FSB en dergelijke.
Klopt, maar microarchitecturen veranderen. Vroeger (met Intel Core en eerder) was de primaire manier van overclocken inderdaad het omhooggooien van je FSB. Dat kon inderdaad met een flinke marge. Maar tegenwoordig is er (bij Intel CPUs) geen FSB meer.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Compizfox schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:50:
[...]

Bij de huidige microarchitectuur van Intel wel. De enige manier om de CPU echt over te klokken is dmv de multiplier. Je kunt de BCLK wel aanpassen, maar daar zit nauwelijks marge op. Het zet geen zoden aan de dijk om die van 100 MHz naar 105 MHz te zetten

[...]

Klopt, maar microarchitecturen veranderen. Vroeger (met Intel Core en eerder) was de primaire manier van overclocken inderdaad het omhooggooien van je FSB. Dat kon inderdaad met een flinke marge. Maar tegenwoordig is er (bij Intel CPUs) geen FSB meer.
Ah daarvan was ik niet op de hoogte. Als die BCLK met de juiste ram-dividers inderdaad maar een paar Mhz omhoog wil dan zet dat zeker geen zoden aan de dijk :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
ToFast schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:46:
[...]

Bovendien breng je in principe geen schade aan met overclocken, of je moet heel debiel 50% of meer voltage (kunnen) geven en dan nog...de beveiliging zal intreden voor de warmteontwikkeling.
Zo onzinnige is dat niet. BLCK overclocking stelt geen fuck voor en zet nauwelijks zoden aan de dijk. In de praktijk kan je dat geen overclocken noemen...
kobus71 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:48:
[...]

Wat een onzin. jij hebt makkelijk praten.

Hij heeft niet in het bios de bclk verhoogt.
Hij heeft het meegeleverde progje van MSI gebruikt.

Als de spullen kapot zijn, gewoon RMA aanvragen.
Nee, jij hebt makkelijk praten. Je gaat een winkelier toch niet laten opdraaien voor fouten die je zelf hebt gemaakt?

1) TS had zich moeten inlezen voordat hij ging overclocken. Overclocken brengt risico's met zich mee. Als je het risico neemt, dan moet je ook de gevolgen kunnen dragen als het mis gaat.
2) De MSI tool heeft een hele grote disclaimer (use @ own risk, can damaga your hardware, bla, bla, bla)

Dat zou mooi zijn zeg.... Lekker je cpu overklokken, kijken wat het maximale is wat je kan draaien, maar als ze stuk gaan, gewoon de cpu omruilen.

*vanavond maar eens mijn 4670k op 5,5 ghz laten draaien op 1,6 volt vcore en 2,5 volt vcin - alstie stuk gaat doe ik wel een RMA 8)7 *

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
ChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:00:
[...]
[...]

Nee, jij hebt makkelijk praten. Je gaat een winkelier toch niet laten opdraaien voor fouten die je zelf hebt gemaakt?

1) TS had zich moeten inlezen voordat hij ging overclocken. Overclocken brengt risico's met zich mee. Als je het risico neemt, dan moet je ook de gevolgen kunnen dragen als het mis gaat.
2) De MSI tool heeft een hele grote disclaimer (use @ own risk, can damaga your hardware, bla, bla, bla)

Dat zou mooi zijn zeg.... Lekker je cpu overklokken, kijken wat het maximale is wat je kan draaien, maar als ze stuk gaan, gewoon de cpu omruilen.

*vanavond maar eens mijn 4670k op 5,5 ghz laten draaien op 1,6 volt vcore en 2,5 volt vcin - alstie stuk gaat doe ik wel een RMA 8)7 *
Daar draait de winkelier niet voor op.
Die klopt weer aan bij de fabrikant.
Oc genie is juist gemaakt voor mensen die niet kunnen overklokken, het is een automatische overklok.
Daar word echt geen 1,6Volt bij gebruikt.
Met oc genie haal je never nooit niet het max uit je cpu, heb je je bios/uefi voor nodig.

Maar ja, jij zou vanavond echt even 1,6V op je chippie moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
ChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:00:

De winkelier zal hem zelf RMA sturen naar intel. en laten nakijken door intel. zegt intel we vergoeden hem is het toch prima?

en ja hij had zich moeten inlezen. ik heb van logitech ook mijn toetsenbord vergoed gekregen toen ik er zelf cola overheen had gegooid.(en eerlijk was). zou hem RMA sturen naar intel en kijken wat hun te zeggen hebben(is het überhaupt wel zeker dat het je CPU is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Als de CPU van ts kapot zou zijn dan zou hij niet starten maar uitgaan, meestal krijg je dan biepjes te horen en brand er een of meerdere ledjes op het moederbord (errorcode).

Maar het lijkt me heel sterk dat de CPU stuk is, dat gebeurd echt niet zo snel als sommigen hier volgens mij vermoeden.

De bios clearen / resetten zal moeten helpen. Is dit nog steeds met een plastic jumpertje verzetten naar 2 pennetjes > aanzetten (gebeurd niks) > plastic jumpertje terugzetten > klaar is kees ? Of een toetsencomi ingedrukt houden bij het aandrukken van de powerbutton. Ik denk dat de ts dit nog niet (goed) gedaan heeft..

Als je bios gereset is moet je natuurlijk wel het scherm aansluiten op de geïntegreerde videochip , HDMI of DVI maakt niet uit, maar het kan zijn dat hij niet gelijk start vanaf de grafische kaart?

[ Voor 48% gewijzigd door ToFast op 13-11-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Voor duidelijkheid van bios terug naar fabrieks instellingen (clear cmos):Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/75b7Y75k5s5YVmJA6cPKbkN6/full.png?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ik heb nu mijn moederbord uit de kast gehaald met 1 ram stick erin en mijn monitor met dvi aangesloten maar nog steeds geen beeld of signaal maar de muis die ik aan heb gesloten knippert de hele tijd de lichtjes gaan 4 sec aan en dan weer 4 sec uit etc. Hebben jullie nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
al een clear cmos gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercj007
Ja