Vastlopers bij belasting MSI 290 4G

Pagina: 1
Acties:

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:53
Ik heb sinds begin deze werk problemen met mijn R9 290 4G van MSI. Zodra de kaart voor een paar seconden tot ongeveer 20 seconden flink belast wordt, loopt mijn PC vast. Ik merkte dit tijdens CS:GO als eerst, maar later ook bij bijvoorbeeld PayDay 2.

Als ik een GPU stresstest aanzet zie ik dat de temperatuur van de GPU van circa 50 graden binnen een seconde naar 80 graden gaat. De fan begint ook direct met flink draaien. De temperatuur blijft echter 80, maar na een korte periode loopt het systeem wel vast.
Als ik de test onderbreek zakt de temperatuur ook weer heel snel naar circa 50 graden.

Gevoelsmatig wordt uit bescherming het systeem stopgezet, maar zeker weten doe ik dit niet.

Google heeft mij met dit specifieke probleem nog niet kunnen helpen. Ik heb geprobeerd:
- Drivers update (ook beta geprobeerd)
- Drivers downgrade naar oudere versies
- Voltage met MSI afterburner lager en later ook hoger
- Fanspeed manue hoger gezet (resultaat is dat startpunt 47 graden werd, tijdens streszs direct weer 80)
- BIOS versies geüpdatet waar mogelijk
- Format PC met schone, actuele drivers
- Kabels etc. gecontroleerd in de kast
- Stofvrij maken (was amper nodig) van de grafische kaart.

Specs systeem
Corsair 750w voeding
Asus P8Z77 V moederbord
16gb geheugen
i5 3570k
Windows 10 Pro 64bit

Hebben jullie tips of ideeën?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
80 graden moet ie tegen kunnen, het is vrij normaal dat ie daar binnen een paar seconden zit, kijk anders ook eens naar de VRM temperaturen, bv met GPU-Z.
Als daar niks geks te zien valt dan misschien de koeler eens opnieuw monteren.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Handmatig fanspeed instellen. Mijn 290 kapt er ook mee boven de 94 graden. En dat houd de fancurve aan als je er zelf niks aan doet.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Heb je de GPU met twee aparte stroomkabels voorzien zonder aftakkingen of adapters ?
Wat gebeurt als je iets anders doet dan een game maar dat de videokaart minder belast ? Zoals een filmpje kijken dat via de GPU gaat (DXVA)
Wordt de koeler ook echt heet ? Bij slecht contact kan het zijn dat de GPU snel opwarmt maar de koeler minder. 80°C is "auw"-heet, maar als je hem nog kan aanraken is ie duidelijk minder heet.

Ik heb destijds bij de lancering van de 290X getest hoe de kaart reageert: Phuncz in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"

Hier kwam uit dat de kaart zijn thermal shutdown op 100°C heeft. De enige manier hoe ik dat kon bereiken was door de koeling te beperken door de fanspeed te beïnvloeden. Hierdoor kon de koeler niet snel genoeg reageren op de stijgende temperatuur van de core en de tweede veiligheid (core throttling) was ook niet voldoende dan. Dit kan echter ook door een slecht gemonteerde koeling zijn of door een fout ingestelde fan-curve.

[ Voor 41% gewijzigd door Phuncz op 07-11-2015 08:35 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18

br00ky

Moderator Harde Waren
SkipZ schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:07:
Ik heb sinds begin deze werk problemen met mijn R9 290 4G van MSI.
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 132 is geen problementopic, dus even een afsplitsing naar een eigen topic :).

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:53
Ah dank br00ky.

De stroomkabels zitten zonder vertakkingen direct op de (modulaire) voeding.

Ik heb additioneel het volgende geprobeerd:
- FAN speed handmatig aanpassen, met verschillende curves. Helaas geen resultaat.
- Andere spellen geprobeerd, waaronder Company of Heroes 1. Daarbij blijven de temperaturen laag na starten en lopen ze langzaam op naar circa 65 graden. Geen problemen hier.
- MHz waarden underclocked. Nu blijft alles zonder problemen draaien. Ook bij CSGO en PayDay, waarbij de fan meteen flink begon te draaien, blijven ze kalm. GPU stresstest ook gewoon kunnen afronden zonder crashes.

Voor nu dus een oplossing, maar geen fijne. Alhoewel de hoeveel underclock mee valt.

Verwijderd

Gewoon een slechter kaartje. De ene kaart is de andere niet op bepaalde clocks, soms out of de box al niet. Als het zoo is opgelost is het enigste wat je kan doen een RMA proberen te sturen en hopen dat je een ander 'beter' kaartje krijgt!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:26
Als het net als dit is YouTube: videocardtest dan is het gewoon stuk. Vastlopers zwart beeld artefacts als je pc uit slaapstand haalt en het soms wel redelijk doet als je de kaart terugklokt klinkt bekend. De kaart die je in filmpje ziet was 2de hands en gebruikt als bitcoinkaart.... En meteen als defect verklaard bij de fabrikant. Zitten best wel veel mellons onder de r9 290 heb nu een reference kaart die loopt 1x in de maand vast maar dat is niet zo'n probleem.

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09-2025
Misschien koelpasta vervangen kan ook geen kwaad.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je gecontroleerd of je koelblok van je videokaart wel warm wordt bij belasting. Als een kaart binnen 1 seconden van 50 naar 80 gaat dan is dat niet normaal, hier zou hij normalitair toch meer dan 15 seconden over moeten doen.
Pagina: 1