Ik heb sinds begin deze werk problemen met mijn R9 290 4G van MSI. Zodra de kaart voor een paar seconden tot ongeveer 20 seconden flink belast wordt, loopt mijn PC vast. Ik merkte dit tijdens CS:GO als eerst, maar later ook bij bijvoorbeeld PayDay 2.
Als ik een GPU stresstest aanzet zie ik dat de temperatuur van de GPU van circa 50 graden binnen een seconde naar 80 graden gaat. De fan begint ook direct met flink draaien. De temperatuur blijft echter 80, maar na een korte periode loopt het systeem wel vast.
Als ik de test onderbreek zakt de temperatuur ook weer heel snel naar circa 50 graden.
Gevoelsmatig wordt uit bescherming het systeem stopgezet, maar zeker weten doe ik dit niet.
Google heeft mij met dit specifieke probleem nog niet kunnen helpen. Ik heb geprobeerd:
- Drivers update (ook beta geprobeerd)
- Drivers downgrade naar oudere versies
- Voltage met MSI afterburner lager en later ook hoger
- Fanspeed manue hoger gezet (resultaat is dat startpunt 47 graden werd, tijdens streszs direct weer 80)
- BIOS versies geüpdatet waar mogelijk
- Format PC met schone, actuele drivers
- Kabels etc. gecontroleerd in de kast
- Stofvrij maken (was amper nodig) van de grafische kaart.
Specs systeem
Corsair 750w voeding
Asus P8Z77 V moederbord
16gb geheugen
i5 3570k
Windows 10 Pro 64bit
Hebben jullie tips of ideeën?
Als ik een GPU stresstest aanzet zie ik dat de temperatuur van de GPU van circa 50 graden binnen een seconde naar 80 graden gaat. De fan begint ook direct met flink draaien. De temperatuur blijft echter 80, maar na een korte periode loopt het systeem wel vast.
Als ik de test onderbreek zakt de temperatuur ook weer heel snel naar circa 50 graden.
Gevoelsmatig wordt uit bescherming het systeem stopgezet, maar zeker weten doe ik dit niet.
Google heeft mij met dit specifieke probleem nog niet kunnen helpen. Ik heb geprobeerd:
- Drivers update (ook beta geprobeerd)
- Drivers downgrade naar oudere versies
- Voltage met MSI afterburner lager en later ook hoger
- Fanspeed manue hoger gezet (resultaat is dat startpunt 47 graden werd, tijdens streszs direct weer 80)
- BIOS versies geüpdatet waar mogelijk
- Format PC met schone, actuele drivers
- Kabels etc. gecontroleerd in de kast
- Stofvrij maken (was amper nodig) van de grafische kaart.
Specs systeem
Corsair 750w voeding
Asus P8Z77 V moederbord
16gb geheugen
i5 3570k
Windows 10 Pro 64bit
Hebben jullie tips of ideeën?