Storing ITHO WTW unit HRU-3 BVL-003, draait niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04-2021
Sinds enige tijd heb ik een ITHO WTW unit HRU-3 BVL-003 draaien, die ik bedien met bijbehorende RF afstandsbediening.

Helaas zijn de ventilatoren opeens gestopt met draaien en kan ik de oorzaak niet achterhalen.
Batterij vd afstandsbediening vernieuwd zonder resultaat, maar als ik het goed heb, moet de WTW toch standaard bij het insteken van de stekker in het stopcontact, gelijk in de laagste stand draaien?

Als ik de stekker er ik stop, draait de ventilator wel gedurende ca 15-20 seconden, in een naar het lijkt redelijk laag toerental en stopt er dan geheel mee. Alles wat ik dan ook doe, heeft geen effect om de WTW daarna weer aan het draaien te krijgen (alleen stekker er uit en weer er in zorgt er voor dat hij weer even opnieuw draait)

Ik heb de zekering doorgemeten, die is goed, aan de afstandsbediening ligt het niet, iemand een suggestie, voordat ik 'm helemaal uit elkaar haal?

Dank vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk is het een defect in de printplaat, of in 1 van de twee ventilator motoren.
Ik denk het laatste.

Als je de filters eruit trekt kun je met een draaiende beweging de voorkant openen.
Daarna de kruiswisselaar naar buiten trekken aan het groene bandje, hij klemt wel wat, maar dat is normaal.
Zo kun je links en rechts bij de ventilator komen om ze te controleren.

[ Voor 54% gewijzigd door Oxellaar op 07-11-2015 15:43 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
@Oxellaar, thanks!
Heb gedaan zoals je beschreven heb en de beide ventilatoren blijken helemaal niet te draaien (maar er is niets dat hen blokkeert). Het geluid dat ik ca 15 sec hoor als ik de stekker er in doe, blijkt niet van de ventilatoren te komen, want die draaien niet, maar komt ergens van linksboven in de WTW unit vandaan (ik heb de unit gedraaid voordat ik 'm vorig jaar ophing). Bij de vorstklep oid. Dit geluid maakte hij ook al eerder toen de ventilatoren nog werkte en lijkt me dus normaal.

Vraag is dus waarom de ventilatoren niet aanslaan?
Moeten ze toch ook opgestart worden met de afstandsbediening, of is er bijv of een andere zekering? Mocht je, of iemand anders tips hebben, ik hoor het graag, dan ga ik 'm morgen verder uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
OAKLEY12 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:08:
Sinds enige tijd heb ik een ITHO WTW unit HRU-3 BVL-003 draaien ...
Sinds enige tijd??? Dat lijkt mij binnen 2 jaar??? Het is een apparaat met een stekker, dus 2 jaar garantie. Waarom haal je hem dan zelf uit elkaar?

btw ik krijg in mijn nieuwe huis ook een QualityFlow, dus ben wel benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
Klopt is binnen 2 jaar, echter ik had de WTW unit op marktplaats gekocht voor een bestaande woning.
Hij deed het de eerste tijd prima, maar nu dus helaas niet.
Garantie is dus al verlopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
OAKLEY12 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:41:
@Oxellaar, thanks!
Heb gedaan zoals je beschreven heb en de beide ventilatoren blijken helemaal niet te draaien (maar er is niets dat hen blokkeert). Het geluid dat ik ca 15 sec hoor als ik de stekker er in doe, blijkt niet van de ventilatoren te komen, want die draaien niet, maar komt ergens van linksboven in de WTW unit vandaan (ik heb de unit gedraaid voordat ik 'm vorig jaar ophing). Bij de vorstklep oid. Dit geluid maakte hij ook al eerder toen de ventilatoren nog werkte en lijkt me dus normaal.

Vraag is dus waarom de ventilatoren niet aanslaan?
Moeten ze toch ook opgestart worden met de afstandsbediening, of is er bijv of een andere zekering? Mocht je, of iemand anders tips hebben, ik hoor het graag, dan ga ik 'm morgen verder uit elkaar halen.
Dat geluid is van de bypass klep, bij starten loopt die open en weer dicht.

Het lijkt erop dat je printplaat kapot is. Het lijkt mij niet de zekering in de unit, want dan had de bijpass ook niets gedaan.
Om daar bij te komen moet je eerst de voedingprint losmaken. Die zit aan de zijkant van de unit, langs onder erin geschoven. Hij zit vast met één schroef, waar het netsnoer naar binnen gaat.
De hoofdprint zit in de unit zelf, in het gedeelte waar ook de ventilatoren zitten.
Dat gedeelte kun je eruit schuiven. Voor je hem eruit schuift, de temperatuur sensor losmaken!
Mocht de print defect zijn, reken maar op dik €200 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
En.... Het probleem al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
Ik heb er nog niet alle tijd voor gehad om er goed verder naar te kijken.
Maar bij het type dat ik heb lijkt het gedeelte met de ventilatoren en dus ook de hoofdprint er niet zo uitgeschoven te kunnen worden. Het grijze schuim lijkt een geheel, waar niets uitgeschoven kan worden.
Ik het de WTW unit toentertijd andersom gemonteerd, omdat dat beter uitkwam met de leidingen.

Misschien dat ik de hele unit maar moet loskoppelen en aan de andere kant moet kijken?
of 'm op een andere manier moet openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Of even Itho bellen met je probleemstelling. Zal wel de printplaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
OAKLEY12 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:41:
Ik heb er nog niet alle tijd voor gehad om er goed verder naar te kijken.
Maar bij het type dat ik heb lijkt het gedeelte met de ventilatoren en dus ook de hoofdprint er niet zo uitgeschoven te kunnen worden. Het grijze schuim lijkt een geheel, waar niets uitgeschoven kan worden.
Ik het de WTW unit toentertijd andersom gemonteerd, omdat dat beter uitkwam met de leidingen.

Misschien dat ik de hele unit maar moet loskoppelen en aan de andere kant moet kijken?
of 'm op een andere manier moet openen?
Andersom gemonteerd, daar kan ik mij niets bij voorstellen. :P
Je filters zitten toch gewoon aan de voorzijde?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kqbaQg4QVY7KoFq5nG5PZoEU/full.jpg
Als je de blauwe plaat verwijderd, dan zie je dit....
Het gedeelte met de sticker is duidelijk een los deel, je kunt de naad zien.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yu7FEoLfDpUGK6I74uECEVmF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
Gelukt! Ik heb eea uit er uitgekregen en zie inderdaad de grote printplaat.
Echter die ziet er volkomen normaal uit.....
Niets verbrand oid.
Wat kan ik nu het beste doen, zonder gelijk de printplaat volledig te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aan de print kun je zelf vrij weinig controleren, zonder goede meetapparatuur en kennis van fijn elektronica.
Er zit weinig anders op dan de print uit te wisselen.
Als je koopt via internet, kun je binnen een week de print retourneren als hij niet defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier issues met een bypass-klep-geluid. Waarschijnlijk ook een kwestie van de print vervangen, maar welke print moet ik hebben? Zitten er zo te zien meerdere in... Leuk geintje ook, maand voordat ik het huis verkoop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul0
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
Voor de lezers die misschien geïnteresseerd zijn hoe tot een mogelijke oplossing te komen .
Mijn Wtw had het zelfde defect en heb ik weten op te lossen door het kleine trafo blokje te vervangen naast het iets grotere op de print .
Deze was aan de primaire kant defect geraakt .
Deze voor +\_ 13€ vervangen .
Wtw werkt weer naar behoren .

Ps wel eerst uit de print solderen om de ohms weerstand te kunnen meten , moet primair ongeveer 10 ohm zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKe7DMbGbqhOVBotEk0e8u68V1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZEX8QwPM60kRGKOB54Dk15z.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuGVlz35ddway_CiaR_Cytkvv9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2kwYoYnnni0vwHBuuJ0kfhR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5U6FlL1eiG2eqmTI1e90e2ak48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WSUtFsf7Tc2oVWJWK0D30RX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axial63
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Dank voor het plaatsen van deze oplossing!
Ik had hetzelfde probleem: Beide ventilatoren draaiden niet.

Aan de buitenzijde van de printplaat was niets te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lun42IHMR9-bKYuru8hn-b8o90o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XOsANJ9oGCfxXLd8OOWqXIy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nadat de kleine transformator was verwijderd was duidelijk waar het probleem zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YOtEJowVGWO1sZVFMDPO2Tdvkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQHimgagGvYieYwf5MZWCr82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfL7-9AUA0SgG1ivzp1ZJY4jm7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMShX0m0nEus4DMda5XSDmi2.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat de nieuwe transformator was geplaatst alles weer aangesloten en de ventilatoren draaien weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pKCXOOhTARMN_xvcIgq_jp1IAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6U7hgH2AdYC8zGKlrljjPV7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob123456
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-03-2023
Bedankt voor de info op dit forum. Ik heb hetzelfde probleem met de HRU.

Mijn vraag is hoe ik de printplaat eruit krijg? Ik heb het netsnoer met aansluiting verwijderd. Ik heb 1 schroef van de printplaat kunnen verwijderen - maar de printplaat zit nog vast. Moet de WTV helemaal los van de muur om de printplaat binnenin het verwijderen? Alvast bedankt voor uw hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zc08spY4ixdU24rI481OVCsc9e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1j9D6dWbmyAm8kAEUZpa0Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Rob123456 als ik het me goed herinner moet het hele ding uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cabassa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-08-2023
Mijn WTW (zelfde model) heeft een vergelijkbaar probleem, en na zoeken kwam ik bij deze info.
Ik kom er alleen nog niet helemaal uit, heel misschien heeft iemand nog tips?

De storing is in basis hetzelfde: alleen de stappenmotor van de vorstklep draait even, daarna niets.
Maar als ik de stekker van de klepmotor losneem, gaan de ventilatoren wel draaien.

De unit heb ik net via MP gekocht. Bij aankoop leek hij te werken (heb alleen gekeken of de fans netjes draaiden), maar na ophangen dus niet meer...

Ik heb uitgangen van de trafo gemeten, deze geven gewoon 12V wissel, lijkt dus niet het probleem te zijn?
(Mijn uitvoering heeft maar 1 trafo, en met een tussenprintje als verloop naar de hoofdprint zoals hier op de foto)

Als ik de standenschakelaar of potmeters verzet, reageert de unit niet. Als ik de unit uit en aan zet (stekker er even uit), gaat hij wel draaien volgens de instelling van de 3standen schakelaar.

De aansluiting van de stappenmotor van de bypass heeft geen sensor, enkel de stappenmotor, De unit kan dus niet weten of de stappenmotor is aangesloten...
(de temperatuursensors zijn trouwens nog prima, geven beide +/-10.8k, bij 22 graden klopt dat wel zo'n beetje.)

Heeft iemand een idee of dit nog te repareren is, of waar ik nog kan zoeken naar de storing?
Een vervangende print is nog wel te krijgen, maar kost zoveel dat ik beter een nieuwe unit kan kopen...
Pagina: 1