Zoekwoordplanner: concurrentie of voorgesteld bod?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Een n00b vraag betreffende adwords zoekwoorden planner. Ik weet dat die tool voor SEA is bedoelt, maar mijn vraag gaat over het SEO gedeelte.

Ik heb het idee wanneer er concurrentie laag staat bij een zoekwoord dat dat helemaal niets zegt, maar het voorgestelde bod des te meer. Er kan dus concurrentie "laag" staan, maar ik mag toch aannemen dat wanneer het voorgestelde bod aan de hoge kant is dat de concurrentie toch alsnog heel hoog is? Het is immers een goed betaald keyword (dus veel mensen bieden tegen elkaar op), dus zullen veel websites zowel betaald als organisch concurreren op dat keyword.

Dus klopt mijn vermoeden wanneer het bod laag is laten we zeggen 15 cent per click of minder, dat je er ook organisch makkelijker op kan scoren dan een laag concurrerend keyword maar wel met een voorgesteld bod van laten we zeggen 3 euro per click?

Alvast bedankt voor jullie inzichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De prijs per click kan een indicatie zijn, maar er speelt bijvoorbeeld ook een kwaliteitsscore waardoor zeer waarschijnlijk click-though-rates een grote rol spelen. De beste prijs hangt ook sterk af van of concurrentie aan SEA doet, hoeveel ze daar voor over hebben en of het een commercieel interessant keyword is. Concurrentie en prijs kunnen beiden indicatoren zijn. Ook moet je niet vergeten dat Google een voorstel zal doen dat goed voor hunzelf uitpakt en dat niet zozeer het beste voorstel is. Het is in ieder geval nogal keyword afhankelijk, alleen al voor het keyword "test" zie ik deze indicatie bijvoorbeeld de mist in gaan.

Persoonlijk zou ik denken dat je beter naar google trends kan kijken voor de populariteit van een zoekopdracht, en dat kan combineren met de kwaliteit van de huidige resultaten.

* pedorus zijn collega's hebben een tool gebouwd voor het bepalen van de optimale biedprijs op adwords, onafhankelijk van Google, even in het kader van disclosure.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

De zoekwoordplanner gaat uit van de accountprestaties heb ik eens gehoord. Dus ze houden rekening met je historie in andere accounts om op een cpc uit te komen. Ik vind de planner echter enorm inaccuraat dus ik ga er nooit vanuit.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
pedorus schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:13:
De prijs per click kan een indicatie zijn, maar er speelt bijvoorbeeld ook een kwaliteitsscore waardoor zeer waarschijnlijk click-though-rates een grote rol spelen. De beste prijs hangt ook sterk af van of concurrentie aan SEA doet, hoeveel ze daar voor over hebben en of het een commercieel interessant keyword is. Concurrentie en prijs kunnen beiden indicatoren zijn. Ook moet je niet vergeten dat Google een voorstel zal doen dat goed voor hunzelf uitpakt en dat niet zozeer het beste voorstel is. Het is in ieder geval nogal keyword afhankelijk, alleen al voor het keyword "test" zie ik deze indicatie bijvoorbeeld de mist in gaan.

Persoonlijk zou ik denken dat je beter naar google trends kan kijken voor de populariteit van een zoekopdracht, en dat kan combineren met de kwaliteit van de huidige resultaten.

* pedorus zijn collega's hebben een tool gebouwd voor het bepalen van de optimale biedprijs op adwords, onafhankelijk van Google, even in het kader van disclosure.
Bedankt voor jouw antwoord. Wat zie je bijvoorbeeld fout gaan bij het woordje test? Bij mij staat er concurrentie laag met 135000 zoekresultaten (maarja alsof het überhaupt mogelijk is om op zo'n kort woord te ranken ;( ) staat een prijs van € 1,31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Tjebakka schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:04:
De zoekwoordplanner gaat uit van de accountprestaties heb ik eens gehoord. Dus ze houden rekening met je historie in andere accounts om op een cpc uit te komen. Ik vind de planner echter enorm inaccuraat dus ik ga er nooit vanuit.
Ik heb nauwelijks tot niets met mijn account gedaan, dus kun jij dit verder toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
apekoek schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:35:
[...]
Bedankt voor jouw antwoord. Wat zie je bijvoorbeeld fout gaan bij het woordje test? Bij mij staat er concurrentie laag met 135000 zoekresultaten (maarja alsof het überhaupt mogelijk is om op zo'n kort woord te ranken ;( ) staat een prijs van € 1,31.
"test" lijkt mij een voorbeeld van een zoekterm waarbij deze indicator zegt dat de concurrentie laag is en ik zie ook 0 advertenties verschijnen. Maar met SEO gaat het toch vrij lastig gaat worden om bovenaan te komen. (Overigens is 4 letters niet te kort ofzo, zie bijv. "deur" of "bril".)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• apekoek
pedorus schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:31:
[...]

"test" lijkt mij een voorbeeld van een zoekterm waarbij deze indicator zegt dat de concurrentie laag is en ik zie ook 0 advertenties verschijnen. Maar met SEO gaat het toch vrij lastig gaat worden om bovenaan te komen. (Overigens is 4 letters niet te kort ofzo, zie bijv. "deur" of "bril".)
Bij "bril" is de concurrentie normaal maar het bod wel lager dan bij het woordje "test", namelijk 1,31 tov 0,96 cent. Terwijl bril toch echt commerciëler is. Waar baseer google dan zijn bod op?
Pagina: 1