Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het iets minder grote Oostblokkers topic!

Pagina: 1
Acties:

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:32

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter

Welkom in het iets minder grote Oostblokkers topic!

Afbeeldingslocatie: http://c1cleantechnicacom.wpengine.netdna-cdn.com/files/2012/02/car-lada-620x310.jpg
Ik kon er zelf niets over vinden op het forum, maar het lijkt me toch leuk om tussen eigenaren (zijn die hier?) het een en ander uit te wisselen.

Handige links
Trabant club Nederland (met beknopte Nederlandse sleutelgidsen)
WHIMS (de Duitstalige Trabant klusbijbel)

Lada club Nederland

Ŝkoda club Nederland

Veelvoorkomende merken van auto's

Lada

Afbeeldingslocatie: http://static3.carsablanca.de/files/medias/filename/Lada_2105_0147_big.jpg?1280324887
Lada is een Russisch automerk

De basis voor de Lada werd gelegd in 1966, toen Fiat een contract sloot met de Russische regering om een autofabriek te bouwen. Bovendien gaf Fiat de rechten voor de Fiat 124, vrij voor de nieuwe fabriek . Deze auto werd aangepast tot het eerste Ladamodel, de Lada 2101, die de soms extreme Russische weersomstandigheden kon verdragen. De wielophanging werd verhoogd om over de ruigere Russische wegen te kunnen rijden en het chassis werd gemaakt van dikker en zwaarder staal. De Lada 2101 ging in 1971 in serieproductie. Het was voor die tijd een bijzonder moderne auto.

De lange looptijd van de Lada 2101 bezorgde Lada in het Westen in de jaren tachtig het imago van een tank. Het hoge gewicht en de daarbij behorende dorst naar brandstof waren daar debet aan. Bovendien lieten het comfort en de veiligheid te wensen over en was het design ouderwets. De nieuwe ontwerpen worden beter bevonden, mede door de lage aanschafprijs, maar de verkopen zijn met gemiddeld 70 per jaar over de periode 2002 tot 2007. Lada is nu weg uit Nederland.

Sachsenring (trabant)

Afbeeldingslocatie: http://www.curbsideclassic.com/wp-content/comment-image/238591.jpg
Een trabant 601 universal

Sachsenring is een automerk uit de DDR die ontstaan is in de voormalige August Horch fabriek in Zwickau.

In 1958 begon men in de fabriek aan de productie van de nieuwe DDR ‘volkswagen’. Een prijsvraag moest beslissen welke naam deze gezinsauto zou krijgen. Gekozen werd voor de naam ‘Trabant’. Ten eerste omdat Trabant ‘makker of metgezel’ betekent. En ten tweede omdat een aantal dagen voor de nulserie in productie ging, de eerste Russische Spoetnik werd gelanceerd en deze werd ook wel ‘Erdtrabant’ genoemd. Tot 1991 werden er -met verschillende kleine aanpassingen (vooral om de auto goedkoper te maken) drie miljoen Trabanten geproduceerd. Het bijzondere aan de trabant is onder andere de carresorie die vooral uit duroplast bestaat. Deze auto is tot 1990 met 2 cilinder 2 taktmotor geproduceerd.

Sachsenring heeft behalve de Trabant ook een aantal auto's geproduceerd voor de partijleiding.

Ŝkoda

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/df/a3/de/dfa3deaef6c1d10ea08eb67f4c3f2c17.jpg

Het Tsjechische merk Skoda kent inmiddels een zeer lange en bijzondere historie. Het is één van de oudste nog bestaande automerken in de wereld, die tot begin jaren 90 volledig zelfstandig opereerde.
Na de oorlog produceerde Ŝkoda geen wagens meer uit het topsegment.

Wartburg

Afbeeldingslocatie: http://www.carsablanca.de/files/medias/filename/1-24%20wartburg%20311_6469_big.jpg
Een wartburg 311

Wartburg was een automerk uit de voormalige Duitse Democratische Republiek (Oost-Duitsland).
De auto's van het merk Wartburg werden van 1956 tot 1991 gebouwd door Automobilwerken Eisenach in Eisenach. Wartburg was samen met de merken Trabant en Barkas een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau (IFA). De modellen 311, 312, 313 en 353 werden aangedreven door een driecilinder tweetaktmotor.

Wartburg, net als Trabant, probeerde al in een vroeg stadium een alternatief te vinden voor de tweetaktmotoren. Er werd onder andere geëxperimenteerd met de Comotor wankelmotor en zelfs een V6 tweetaktmotor werd geprobeerd. Ook motoren van andere fabrikanten als Renault werden geprobeerd, maar kosten en de staat verhinderden de inzet van een van deze varianten. Maar ook de carrosserie was punt van discussie en ook hier probeerde men vergeefs te moderniseren.

Gorkovski Avtomobilny Zavod (GAZ)

Afbeeldingslocatie: http://www.carsablanca.de/files/medias/filename/2000_1104_173344AAo_7514_big.JPG

GAZ is een Russische autofabriek in Nizjni Novgorod en onderdeel van de groep GAZ. De fabriek startte in 1929 als NNAZ, een samenwerkingsverband tussen Ford en de Sovjet-Unie. Later begonnen ze ook zelf auto's te bouwen uit het topsegment. GAZ is vooral bekend door zijn legerwagens.

Dacia

Afbeeldingslocatie: http://static2.carsablanca.de/files/medias/filename/Dacia_1310_7876_big.jpg?1280325678

Dacia is in de jaren '60 in Roemenië opgezet om in licentie eenvoudige, betrouwbare auto's te maken. Licentie kwam van Renault, aanvankelijk bouwden ze de 1100 ( Renault 8 ), vanaf 1969 de 1300 ( Renault 12 ) die tegelijkertijd gelanceerd werd als het Franse model in het westen. Destijds een modern en efficiënt ontwerp, helaas is het tot eind jaren '80 niet meer aangepast en is in de laatste jaren de bouwkwaliteit flink gedaald ivm algehele economische malaise. Na een paar halfslachtige pogingen tot modernisering eind jaren '80 en in de jaren '90 heeft Renault ondertussen Dacia overgenomen en is het terug naar de roots: eenvoudige en betrouwbare varianten van Renault autos voor een erg scherpe prijs.

Oltcit

Iemand een plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-fwPhMPjks2g%2FUDyAe2tBsUI%2FAAAAAAAAC3k%2F7eubWLxahYE%2Fs1600%2Foltcit-club-11-romaniancar3.jpg&f=1

Oltcit was een joint venture tussen de Roemeense overheid en Citroen. In de jaren '70 werd Citroen door Peugeot overgenomen. De ontwikkelteams van beide bedrijven moesten ontwerpen aanleveren om de nieuwe generatie kleine gezinsauto's te maken ter vervanging van de Citroen Ami. In FR heeft Peugeot gewonnen, en zijn zowel Citroen als Peugeot auto's gaan maken op basis van de Peugeot 104 (o.a. Citroen Visa). Citroen heeft het afgekeurd ontwerp aan RO geleverd, waar het als de Oltcit (of hierheen geexporteerd: Citroen) Club/Axel verkocht werd. Klein, efficient, maar roestgevoelig en onbetrouwbaar. Is zelfs daar geen groot succes geworden, maar productie liep door tot 1995.

Zastava

Afbeeldingslocatie: http://shrani.si/files/0404771981r9p7.jpg

Zastava was een Joegoslavisch, later Servisch personenautomerk. Ze hebben net als Lada en FSO oude Fiats in licentie geproduceerd. Eerste model was de Zastava 750, oftewel Fiat 600, maar bekendst is de Yugo, een hybride Fiat 127/128 die in de jaren '70 (en nog niet eens hopeloos verouderd) uitgebracht werd, maar tot in 2008 in productie bleef en waar in totaal bijna 800k van gemaakt werd, al was overgrote deel daarvan voor 1991 (uiteenvallen Yugoslavia) en vooral 1999 (bombardement fabriek door VS in Kosovo-crisis).

Veelvoorkomende merken van motorfietsen en brommers

Simson

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/SR4-1_%28Spatz%29.jpg

Simson is een bromfietsmerk uit de voormalige DDR. Voor de Russische bezetting produceerde ze ook volwaardige motorfietsen, maar die taak ging over naar MZ.

Word nog aangevuld

Jawa

Afbeeldingslocatie: http://www.motoren.nl/images/brands/fancybox_image/jawa-classic.jpg

Jawa is een motorfietsmerk uit het voormalige Tsjechoslowakije.
Word nog aangevuld

EMW / MZ

Word nog aangevuld

Tot Slot

Dit is mijn eerste serieuze topic. Als ik richtlijnen over het hoofd gezien heb, of andere zaken stuur dan even een DM. Ook als je (zou fijn zijn) met deze starterspost mee wilt helpen hoor ik het graag .

De tekst over Dacia, Oltcit en Zastava met dank aan dion_b

[ Voor 29% gewijzigd door silverball op 18-11-2015 21:26 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• silverball

silverball

Topicstarter
Gereserveerd, mocht ik nog wat willen toevoegen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen eigenaar, wel kind van eigenaren - m'n ouders hebben rond 1989 een Skoda 105L gehad. Die is ivm brandstichting auto ernaast uitgefikt. Later heeft m'n moeder nog een Favorit 135 gehad. Die heeft leven van m'n moeder gered - vol in flank aan bestuurderszijde geraakt op provinciale weg, maar dankzij zijbalken (jaren voor Volvo ermee te koop liep) kon ze met lichte whiplash weglopen. Andere partij kwam er ondanks voor hem frontaal minder goed vanaf - geen gordel...

Tenslotte heeft ze toen haar Megane Scenic (2002...) leasebak een totale drama bleek een Felicia 1.3MPI naast gekocht om iig met zekerheid naar d'r werk te kunnen :P

Zelf vind ik de klassieke Skoda's met motor achterin geweldig en zou ik er graag eentje rijden. Helaas heb ik een paar kinderen en een vriendin die vindt dat de gezinsauto vooral practisch moet zijn, en heb ik al een motor (youngtimer BMW airhead) dus zit voorlopig een oude Skoda er niet in. Maar het jeukt wel - ik zou dolgraag een 130/135 Rapid Coupe willen, of 'gewoon' een 130/135 vierdeurs :9~

Oslik blyat! Oslik!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
En grote oostblokkers?

Vader van een goede vriend van mij heeft thuis een Tatra 603 staan. Met de 4 koplampen.

Dat is een hele bijzondere wagen. Super groot, luxe voor zijn tijd. heel aërodynamisch ook.

En dat alles aangedreven door een LUCHTgekoelde V8, achterin, voorbij de achteras.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waar is fso? Bestaat niet meer, maar dat kan geen belemmering zijn :P mee opgegroeid en dus nostalgie. Betwijfel of er überhaupt nog auto's van dat merk rondrijden :X

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt prima mee - ga eens op het platteland van oost-Polen kijken, je ziet er nog genoeg. Al dan niet met touwtjes en elastiekjes aan elkaar hangend. Of met ezel ervoor :+

Oslik blyat! Oslik!

• silverball

silverball

Topicstarter
Dirk33 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:24:
En grote oostblokkers?

Vader van een goede vriend van mij heeft thuis een Tatra 603 staan. Met de 4 koplampen.

Dat is een hele bijzondere wagen. Super groot, luxe voor zijn tijd. heel aërodynamisch ook.

En dat alles aangedreven door een LUCHTgekoelde V8, achterin, voorbij de achteras.
Das gaaf! Je zou er maar één hebben. Heb je toevallig een foto :9~
naitsoezn schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:31:
Waar is fso? Bestaat niet meer, maar dat kan geen belemmering zijn :P mee opgegroeid en dus nostalgie. Betwijfel of er überhaupt nog auto's van dat merk rondrijden :X
Hhm, nooit van gehoord eigenlijk.
Ik zal FSO en Tatra vanavond toevoegen :)

Ik heb zelf een Trabant 601 universal uit 1970. Ik zal nog een keer foto's posten.

[ Voor 25% gewijzigd door silverball op 07-11-2015 11:27 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@TS: je mist nog een grotere Russisch merk wat toch nog enigszins bekend is: ZiL (Zavod imeni Likhachova). Maken ook (luxere) auto's (naast bussen, vrachtwagens en wat militair spul).

O.a. de Sovjet-elite reed er destijds mee, op speciaal voor hen vrijgemaakte ZiL-lanes (die nog steeds bestaan overigens) :)

En wat dacht je van het Tsjechische Tatra? Hebben ook wel enige bekendheid, en is één van de oudste automerken die nog bestaan :)

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 07-11-2015 11:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

Daniel36

vernieuwde formule

Fso' s reden ook wel in nederland in de jaren 90. Flinke hatchback met mpi benzine motor met katalysator.
Stond op de sticker op het achterraam.
Bij ons in de buurt reed er jaren eentje.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die FSO's zagen er redelijk modern uit (voor jaren '80 begrippen dan) en hadden in de laatste jaren VAG motoren, maar het onderstel en de rest van de techniek was van de Fiat 125 uit 1967, maar dan vereenvoudigd en aanzienlijk ruwer afgewerkt.

Heb ooit begin jaren '90 in Bialystok een taxirit in zo'n geval gehad, waarbij mij met handen en voeten duidelijk gemaakt werd dat ik tijdens het rijden de deur goed vast moest houden omdat sluitingsmechanisme het niet deed :')

In de categorie merken die ik in de ts nog mis:

Romania:
Dacia - in jaren '60 opgezet om in licentie eenvoudige, betrouwbare auto's te maken. Licentie kwam van Renault, aanvankelijk bouwden ze de 1100 (Renault 8), vanaf 1969 de 1300 (Renault 12) - die tegelijkertijd gelanceerd werd als het Franse model in het westen. Destijds een modern en efficient ontwerp, helaas is het tot eind jaren '80 niet meer aangepast en is in de laatste jaren de build quality flink gedaald ivm algehele economische malaise. Toch zie je ze nog overal in RO en in mindere mate HU en BG rondrijden, aangezien er weinig stuk aan kan gaan en wat stuk gaat eenvoudig te repareren valt. Na een paar halfslachtige pogingen tot modernisering eind jaren '80 en in de jaren '90 heeft Renault ondertussen Dacia overgenomen en is het terug naar de roots: eenvoudige en betrouwbare varianten van Renault autos voor een erg scherpe prijs.
Oltcit - een joint venture tussen de RO overheid en Citroen. In de jaren '70 werd Citroen door Peugeot overgenomen. De ontwikkelteams van beide bedrijven moesten ontwerpen aanleveren om de nieuwe generatie kleine gezinsauto's te maken ter vervanging van de Citroen Ami. In FR heeft Peugeot gewonnen, en zijn zowel Citroen als Peugeot auto's gaan maken op basis van de Peugeot 104 (o.a. Citroen Visa). Citroen heeft het afgekeurd ontwerp aan RO geleverd, waar het als de Oltcit (of hierheen geexporteerd: Citroen) Club/Axel verkocht werd. Klein, efficient, maar roestgevoelig en onbetrouwbaar. Is zelfs daar geen groot succes geworden, maar productie liep door tot 1995.

Yugoslavia:
Zastava tegenwoordig Fiat Automobili Srbija heeft net als Lada en FSO oude Fiats in licentie geproduceerd. Eerste model was de Zastava 750, oftewel Fiat 600, maar bekendst is de Yugo, een hybride Fiat 127/128 die in de jaren '70 (en nog niet eens hopeloos verouderd) uitgebracht werd, maar tot in 2008 in productie bleef en waar in totaal bijna 800k van gemaakt werd, al was overgrote deel daarvan voor 1991 (uiteenvallen Yugoslavia) en vooral 1999 (bombardement fabriek door VS in Kosovo-crisis).

Oslik blyat! Oslik!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik kwam veel in Tsjechië in de jaren 90-2000 en heb ook wel een Tatra 603 gezien en man, dat maakte wel indruk hoor!
Met die dikke achtcilinder erin en die drie koplampen.
Een heel bijzonder ding vind ik dat.

Mijn moeder heeft ergens in de jaren tachtig nog een poosje in een knalgele Skoda coupe gereden, met zwart nepleren interieur.
Met wat verbeeldingskracht vonden mijn broertje en ik hem wel wat hebben van een porsche 911(!).

https://www.google.co.uk/...5#imgrc=9XTPBl9Diubu1M%3A

Mijn vader heeft nog een tijdje een Trabant 601 erbij gehad als hobby autootje, hierheen gestuurd vanuit Tsjechië door een vriend van hem.

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:18
Wij hebben (ok, mijn vader) ook nog een Skaldia gehad.. Leek wel een huidige SUV, net een tank ;-)

La dolce vita - non farmi ridere

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een Jawa, is die ook welkom hier? :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MKozWOj.jpg?1

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• silverball

silverball

Topicstarter
Gaaf ding! Tuurlijk hoort hij er ook bij.
Ik heb alleen niet zo veel tijd om de openingspost bij te werken.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42

Qwerty-273

Meukposter

FSO geschiedenis via Wikipedia: Fabryka Samochodów Osobowych – Wikipedia, wolna encyklopedia (even door een translate heen halen) en de fabrieken maken nog steeds auto's - nou ja als de Chevrolet Aveo daar onder valt :P
En natuurlijk de 125p (Fiat/FSO) - Wikipedia: Polski Fiat 125p – Wikipedia, wolna encyklopedia

[ Voor 21% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-11-2015 23:39 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Mooie motor Erasmo!
Toevallig is de Jawa 350 de enige wegmotor waar ik op gereden heb, wel een jonger type dan de jouwe.
Mooi zo'n twee cilinder tweetakt blok(je)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oerdegelijk dat blokje. Na twee jaar stilstand een nieuwe accu, vlotterkamers gevuld en met twee keer trappen liep ie. Wel even wennen dat je andersom schakelt dan bij een normale motor.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59
Dirk33 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:24:
En grote oostblokkers?

Mijn broer heeft er een gehad voor een paar maanden. Was hij van plan om op te gaan kappen, maar bleek toch veel week aan te zitten.
Heb er nog een paar keer in gezeten, een erg brute bak en zo enorm groot! Geniaal hok!

Aap!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

Oltcit
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-fwPhMPjks2g%2FUDyAe2tBsUI%2FAAAAAAAAC3k%2F7eubWLxahYE%2Fs1600%2Foltcit-club-11-romaniancar3.jpg&f=1Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fi254.photobucket.com%2Falbums%2Fhh99%2FFerryWissink%2FOltcit_club_11RL_trn_ar.jpg&f=1

[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 08-11-2015 10:42 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben zelf fan van de Volga 33105. Volga is het personenautomerk van GAZ (hierboven al genoemd). Er rijdt van dit type auto een handjevol rond in NL. Zelf importeren is lastig, omdat ze niet helemaal aan onze eisen voldoen. Gek genoeg is die controle minder strict als ie meegaat in het kader van een verhuizing.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Volga_31105.jpg

Nederlands is makkelijker als je denkt

• silverball

silverball

Topicstarter
Ik vind de IFA w50 een hele mooie vrachtauto vinden. Simpele techniek, niet kapot te krijgen. Zelfs nu zie je ze nog hier en daar commercieel in dienst. En ze zien er nog leuk uit ook.

Afbeeldingslocatie: http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/ifa-w50/ifa-w50-09.jpg

Wat ik me trouwens afvraag,

Bij Skoda, Trabant en Wartburg hebben ze vaak een serie prototypes gemaakt , maar die moesten van de partijleiding iedere keer worden gesloopt. Waarom zal dat zijn? Om het idee weg te nemen dat er eigenlijk een betere auto zou kunnen zijn?

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
silverball schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:22:

Das gaaf! Je zou er maar één hebben. Heb je toevallig een foto :9~
Helaas geen foto, hij staat ook niet zo mooi in de lak en hij rijd ook niet. T is een project. Remmen moeten gedaan worden maar verder is de techniek best prima.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:15
Die yugo was echt een top auto in ze tijd,moet effe kijken of ik een foto kan vinden.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42

Qwerty-273

Meukposter

Aangezien er ook motorfietsen staan in the OP, wat dachten jullie van de Junak ( De SFM dan wel Wikipedia: SFM Junak en niet de Almot Wikipedia: Almot Junak ), of en Komar ( Wikipedia: Romet Komar – Wikipedia, wolna encyklopedia )
En nog een FSO'er de Syrena http://zabytkowemotocykleirowery.pl/syrena_101/en

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

silverball schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:43:
[...]

Bij Skoda, Trabant en Wartburg hebben ze vaak een serie prototypes gemaakt , maar die moesten van de partijleiding iedere keer worden gesloopt. Waarom zal dat zijn? Om het idee weg te nemen dat er eigenlijk een betere auto zou kunnen zijn?
Om het idee weg te nemen dat er een betere auto zou kunnen zijn dan de Lada :')

Ondanks dat alle socialistische broedervolkeren officieel gelijk waren, waren sommige broedervolken toch duidelijk gelijker, en het mocht niet zo zijn dat de minder socialistische perfecte Oostduitsers of Czechen beduidend betere auto's hadden dan in de USSR. Vooral bij Skoda was dit een regelmatig terugkerend probleem - Skoda had een lange geschiedenis van zelf top-auto's maken (en tanks trouwens), terwijl AvtoVAZ (moederbedrijf van Lada) vooral een lange geschiedenis had van trouwe partijcommissarissen - en pas zeer laat ook maar enige innovatie deed voorbij wat ze van Fiat gekregen hadden.

Je ziet dat daar met Perestroika abrupt verandering in kwam, en dat vrijwel direkt (in 1987) Skoda met de Favorit kwam, een auto die al jarenlang ontwikkeld werd zonder toestemming te krijgen om in productie te gaan. De Favorit deed totaal niet onder voor vergelijkbare auto's in het westen (bijv de VW Polo II) en zelfs na de overname van Skoda door VW zijn veel onderdelen ervan in gebruik gebleven. Een afgeslankt derivaat van het motorblok is later ook in de Seat Arosa en VW Lupo togepast.

Warburg en FSO hadden ook modernere prototypes gemaakt, maar waren niet in staat om zo snel in te spelen op de veranderende omstandigheden. Je ziet dan ook geen nieuwe ontwerpen daar vandaan komen tot buitenlandse investeerders betrokken raakten.

Dat Dacia en Zastava zo lang oude modellen bleven maken had andere oorzaken aangezien de leiding van RO en YU al jaren eerder losgebroken waren van de USSR. Bij Dacia was de slechte economische situatie in de jaren '80 voornaamste reden voor stagnatie: de prijs voor Ceaucescu's eigenzinnig beleid was dat RO weliswaar binnen Comecon bleef, maar in praktijk aan z'n lot overgelaten werd. Dat lot werd steeds grimmiger en alle aandacht binnen Dacia was gericht op kostenreductie, niet innovatie.
In YU was het juist economisch succes dat innovatie in de weg zat. Sowieso was Zastava's Fiat-kloon (127-derivaat) al een stuk moderner dan de Lada (124-derivaat). Nadat ze het met nieuw uiterlijk gelanceerd hadden als de Yugo bleek het als budgetauto een groot exportsucces te zijn in de jaren '80, tot aan de VS toe. Dus werd de succesformule doorgezet totdat YU uit elkaar viel. Dat was funest voor de RS economie, waardoor ze gelijk omsloegen in dezelfde situatie als RO - geen geld voor innovatie tot Fiat de boel in 2008 overnam.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 11-11-2015 21:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• silverball

silverball

Topicstarter
Interessant, dank!

Ook een feitje is dat de Trabant ergens in de jaren '80 elektronische ontsteking kreeg, dit werd in geen werkplaatsboek beschreven. Heeft er misschien ook iets mee te maken.

Mijn trabantje wacht nu al 2 weken op fiscaal akkoord van de belastingdienst na de invoerkeuring. Schijnt dat de belastingdienst een aardige achterstand heeft omdat veel mensen nog voor 2016 een auto kopen omdat dat fiscaal voordeliger is.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 27-11-2015 17:35 ]

Pagina: 1