WKoA; hoe zit het met retourkosten bij een DOA?

Pagina: 1
Acties:
  • 860 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Stel je hebt iets gekocht bij een (web)winkel. (gewoon hier in Nederland)
Die webwinkel rekent geen verzendkosten; m.a.w. de prijs voor het product is inclusief het verzenden.

Het product wordt keurig geleverd en blijkt NIET te werken.
Maar nu stelt de winkel het volgende in haar voorwaarden.
Onder het kopje retourneren:
"De verzendkosten voor het retourneren zijn voor uw eigen rekening"

En onder het kopje ruilen zeggen ze:
Indien u het product wilt ruilen voor een andere maat of voor een ande product, dan kunt u het ongewenste product terugsturen dmv het retourenformulier en het juiste product opnieuw via de website bestellen. Dit is de allersnelste afwikkeling. U heeft het juiste product dan namelijk al de volgende werkdag in huis. Het aankoopbedrag van het geretourneerde product wordt binnen 7 werkdagen teruggestort. Aangezien u bij ons geen verzendkosten hoeft te betalen, zitten er voor u geen nadelen aan.

Ja, ik heb gezocht bij consuwijzer, maar kan nergens concreet vinden of je nou wel of niet de verzendkosten voor het terugsturen van het defecte artikel zelf moet betalen? Als je in eerste instantie bij de initiële bestelling ook geen verzendkosten hoefde te betalen.
https://www.consuwijzer.n...-ik-verzendkosten-betalen

Ik wil het product namelijk niet retourneren of de koop ongedaan maken, maar ik wil gewoon een werkend product.

Zoals ik de voorwaarden van de winkel begrijp (mits dat niet in tegenspraak met de wettelijke regels is), zou ik (= de klant) zelf de verzendkosten voor het terugsturen moeten betalen, ondanks dat het product bij aankomst al defect is?

Begrijp ik het niet goed? Lees ik het niet goed?
Kan iemand helderheid hierin brengen hoe dit nou juridisch/wettelijk in elkaar zit? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je gaat ruilen hoef je geen verzendkosten te betalen. Bij een DOA hoeft dat ook niet. Tenminste, heb het nooit meegemaakt dat ik voor de kosten moet opdraaien als bij aankomst het apparaat defect is.

Daarnaast kan je toch gewoon ook bellen met desbetreffende webshop en je verhaal doen? :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DOA is geen wettelijke term, maar een term die door de industrie zelf bedacht is. Je kunt hier dus geen rechten aan ontlenen. Wat jij hebt is recht op een werkend product (en garantie).
Bij een defect moet de leverancier deze gratis repareren. De winkelier dient dus de verzendkosten te betalen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
ehtweak schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:22:
Stel je hebt iets gekocht bij een (web)winkel. (gewoon hier in Nederland)
Die webwinkel rekent geen verzendkosten; m.a.w. de prijs voor het product is inclusief het verzenden.

Het product wordt keurig geleverd en blijkt NIET te werken.
Maar nu stelt de winkel het volgende in haar voorwaarden.
Onder het kopje retourneren:
"De verzendkosten voor het retourneren zijn voor uw eigen rekening"

En onder het kopje ruilen zeggen ze:
Indien u het product wilt ruilen voor een andere maat of voor een ande product, dan kunt u het ongewenste product terugsturen dmv het retourenformulier en het juiste product opnieuw via de website bestellen. Dit is de allersnelste afwikkeling. U heeft het juiste product dan namelijk al de volgende werkdag in huis. Het aankoopbedrag van het geretourneerde product wordt binnen 7 werkdagen teruggestort. Aangezien u bij ons geen verzendkosten hoeft te betalen, zitten er voor u geen nadelen aan.

Ja, ik heb gezocht bij consuwijzer, maar kan nergens concreet vinden of je nou wel of niet de verzendkosten voor het terugsturen van het defecte artikel zelf moet betalen? Als je in eerste instantie bij de initiële bestelling ook geen verzendkosten hoefde te betalen.
https://www.consuwijzer.n...-ik-verzendkosten-betalen

Ik wil het product namelijk niet retourneren of de koop ongedaan maken, maar ik wil gewoon een werkend product.

Zoals ik de voorwaarden van de winkel begrijp (mits dat niet in tegenspraak met de wettelijke regels is), zou ik (= de klant) zelf de verzendkosten voor het terugsturen moeten betalen, ondanks dat het product bij aankomst al defect is?

Begrijp ik het niet goed? Lees ik het niet goed?
Kan iemand helderheid hierin brengen hoe dit nou juridisch/wettelijk in elkaar zit? :?
Heb je toevallig ook al contact met de webwinkel gehad? Wat er beschreven staan en hoe men het werkelijk doet, zijn verschillende dingen.

Een net belletje / net Emailtje doet vaak wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Dat begrip 'DOA' heb ik er ook zelf bijgezet. ;) (dat krijg je met techneuten)

Het is gewoon kapot/doet 't niet. :+ (het gaat om een mechanisch slot)

Ik vroeg me alleen of of de voorwaarden van de betreffende winkel nou wel of niet in strijd zijn met de wettelijke regels?

Het pakje kwam net binnen, na de reguliere openingstijden van de winkel. Dus ik verwacht pas volgende week een antwoord. Wilde gewoon goed voorbereid zijn. :)

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 06-11-2015 17:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Een DOA is wat anders dan retourneren. Retourneren doe je met iets wat je uiteindelijk toch niet wilde hebben, dan kan ik best begrijpen dat een winkel dat niet gratis wil doen want ze maken er wel kosten voor. Bij een artikel dat defect is, moet de winkel zorgen voor een product dat wel in orde is en dat is dus wat anders dan retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De WKoA is trouwens ook niet van toepassing bij een DOA/garantie.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
ehtweak schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:29:
Wilde gewoon goed voorbereid zijn. :)
Hier is je voorbereiding:
- zoek telefoonnummer van de webshop alvast op
- bel ze maandagochtend (je kunt eventueel ook nu direct al een mailtje sturen, dan heb je daar waarschijnlijk maandag antwoord op), bereid het gesprek in gedachten alvast goed voor. Voorzetje: "Hoi met ehtweak, ik heb onder ordernummer x dat slot besteld, maar bij ontvangst blijkt 'ie kapot te zijn. Kun je me vertellen hoe ik deze omgewisseld krijg voor een werkend exemplaar?"

Ik word zo moe van al dit soort 'ik heb nog niet eens met de webshop gesproken, maar hoe zit het nou juridisch?" topics... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:12
Inderdaad, wat is er nou verkeerd aan om gewoon je probleem voor te leggen aan de shop. Lijkt wel of iedereen doodsbang word zodra ze een issue hebben en juridische bijstand hier op het forum zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 07-11-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:12
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door stylezzz op 07-11-2015 09:11 . Reden: Quote oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is nu inderdaad iets wat niet de bedoeling is. Gewoon contact opnemen, en als er problemen zijn, dan dit topic weer open.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.