Bat to Exec met registersleutel

Pagina: 1
Acties:

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Ik heb een Batch bestandje gemaakt die oa. een registersleutel wijzigt en daarna een bepaald programma opstart. Ik wil hier een executable van maken.
Normaal gesproken pak ik hier bat2exe voor. Maar het exe bestandje wijzigt het register niet meer, terwijl de bron (het bat-je dus) het prima doet..

Het gene dat gewijzigd word is een registersleutel waar de licentieserver in benoemd staat. In dit geval een IP-adres.

Ik heb 2 of bat2exe clients geprobeerd maar "computer said no"

Ik heb de volgende geprobeerd:
Bat To Exe Converter | F2KO Software - Fatih Kodak
Batch Compiler vanaf bc.gotec.info

en een online ding maar die heb ik snel afgebroken omdat ie allerlei bestanden op mijn computer langs ging en ik 'm er van verdacht dat ie die wilde uploaden.

Heeft iemand suggesties om dit toch naar een executable te kunnen omzetten. Want Batchbestanden en leerlingen :N

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft de executable wel voldoende rechten om een registry key te Mogen wijzigen.

Heb je hem opgestart onder het Administrator account ? (of met voldoende rechten)

• 2bmws
Ik ben local administrator en heb 'm ook uitgevoerd met rechtermuisknop als administrator.

Maar de grote vraag is Waarom mag een bat-bestand dit wel en een exe-bestand dit niet?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-01 16:25
Geblokkeerd door anti-virus ?

• 2bmws
Nope, Antivirus uitgeschakeld.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-01 08:59

E-Vix

Nu met sneeuw!

Roep je regedit met een volledig pad aan? Zo nee, probeer eens met het volledige pad aan te roepen. Mogelijk weet je executable regedit gewoon niet te vinden.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Viper®
  • Niet online
Welke Windows verie ?
Sommige registry keys/delen zijn default protected, misschien gezeik met UAC

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

Jake Bullet

Wise Scripter

Je geeft wel erg weinig info dus het is gokken maar gaat het toevallig om 64 bits software en maakt bat2exe een 32 bits exe? Dan komt je key onder bv hklm\software\wow6432node\liceserver ipv hklm\software\licserver.

Draai anders procmon van sysinternals als je je exe opstart, dan kan je zien wat er gebeurd.

Zonder kennis over jouw omgeving en het softwareapkket wil ik wel opmerken dat ik een beetje aparte manier van werken vind. Kan je niet beter een msi maken die die registersleutel schrijft?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:03
- waarom batch gebruiken ipv Powershell (wat tegenwoordig ook volgens MS de aanbevolen manier is)?
- waarom een formaat wat in feite al executable is nog omzetten naar een exe?

Ik werk dagelijks met scripts (een groot deel van mijn werk bestaat tegenwoordig ook uit scripten voor AD omgevingen) en om eerlijk te zijn heb ik nooit een reden gehad om scripts om te zetten naar executables.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Killah_Priest schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 09:08:
...Ik werk dagelijks met scripts (een groot deel van mijn werk bestaat tegenwoordig ook uit scripten voor AD omgevingen) en om eerlijk te zijn heb ik nooit een reden gehad om scripts om te zetten naar executables.
Zo tussen de regels door lees ik dat het een gevalletje security through obscurity is.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• 2bmws
E-Vix schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:41:
Roep je regedit met een volledig pad aan? Zo nee, probeer eens met het volledige pad aan te roepen. Mogelijk weet je executable regedit gewoon niet te vinden.
Net het pad aangepast, maar ook dat heeft geen effect
Viper® schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:45:
Welke Windows verie ?
Sommige registry keys/delen zijn default protected, misschien gezeik met UAC
Windows 7, maar het .bat bestand werkt wel en de .exe werkt niet.
Jake Bullet schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:28:
Je geeft wel erg weinig info dus het is gokken maar gaat het toevallig om 64 bits software en maakt bat2exe een 32 bits exe? Dan komt je key onder bv hklm\software\wow6432node\liceserver ipv hklm\software\licserver.

Draai anders procmon van sysinternals als je je exe opstart, dan kan je zien wat er gebeurd.

Zonder kennis over jouw omgeving en het softwareapkket wil ik wel opmerken dat ik een beetje aparte manier van werken vind. Kan je niet beter een msi maken die die registersleutel schrijft?
Het is een bat bestand waarin gecheckt wordt of het op een 64-bits of 32-bits systeem draait. Vervolgens past ie of de sleutel in hklm\software\wow6432node\licserver of in hklm\software\licserver aan. en daarna start ie het programma. De gebruikers krijgen dus 2 van dit soort bestanden een voor intern gebruik en een voor extern gebruik.

Als Batch bestandje werkt het wel maar zodra ik er een exe van laat maken door een converter doet ie het niet..

MSI zou ik graag maken, als ik wist hoe..... Ik kan wel MSI's aanpassen met Orca maar ja dat zijn bestaande MSI's. Ik heb (voor zover ik weet) ook geen tools om dit te doen..
Killah_Priest schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 09:08:
- waarom batch gebruiken ipv Powershell (wat tegenwoordig ook volgens MS de aanbevolen manier is)?
- waarom een formaat wat in feite al executable is nog omzetten naar een exe?

Ik werk dagelijks met scripts (een groot deel van mijn werk bestaat tegenwoordig ook uit scripten voor AD omgevingen) en om eerlijk te zijn heb ik nooit een reden gehad om scripts om te zetten naar executables.
Om de dood eenvoudige reden dat de gebruikers (leerlingen) het moeten kunnen uitvoeren.
En een leerling wil je niet met bat bestanden laten werken........

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:13

TheVMaster

Moderator WOS
2bmws schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:06:
[...]

Net het pad aangepast, maar ook dat heeft geen effect

[...]

Windows 7, maar het .bat bestand werkt wel en de .exe werkt niet.

[...]

Het is een bat bestand waarin gecheckt wordt of het op een 64-bits of 32-bits systeem draait. Vervolgens past ie of de sleutel in hklm\software\wow6432node\licserver of in hklm\software\licserver aan. en daarna start ie het programma. De gebruikers krijgen dus 2 van dit soort bestanden een voor intern gebruik en een voor extern gebruik.

Als Batch bestandje werkt het wel maar zodra ik er een exe van laat maken door een converter doet ie het niet..

MSI zou ik graag maken, als ik wist hoe..... Ik kan wel MSI's aanpassen met Orca maar ja dat zijn bestaande MSI's. Ik heb (voor zover ik weet) ook geen tools om dit te doen..

[...]

Om de dood eenvoudige reden dat de gebruikers (leerlingen) het moeten kunnen uitvoeren.
En een leerling wil je niet met bat bestanden laten werken........
Eh..maar waarom zou je leerlingen niet met batch files willen laten werken? Ik zou het met PowerShell doen en ze dan met PowerShell laten werken....zijn ze gelijk toekomstbestendig... :+

• 2bmws
TheVMaster schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:53:
[...]

Eh..maar waarom zou je leerlingen niet met batch files willen laten werken?
....
Dat is als geintje bedoeld hoop ik??!!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
2bmws schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:24:
[...]

Dat is als geintje bedoeld hoop ik??!!
Eh....ik ben bloedserieus...

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
TS je kan beter .cmd gebruiken dan .bat vanwege de NT variabelen in win 7. Daarnaast ligt het ook aan je code in de batch script... Je kunt denk ik het beste in je .cmd file gebruik maken van wmic script dat checkt welke processor versie het is.

code:
1
wmic os get OSArchitecture

Zie ook
http://ss64.com/nt/syntax-64bit.html

code:
1
echo %PROCESSOR_ARCHITECTURE%

• 2bmws
TheVMaster schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:11:
[...]

Eh....ik ben bloedserieus...
Leerlingen denken dat ze op school zitten om de computers te vern*ken, - als de computer het niet doet, kan je geen les volgen. |:(
Of ze vernachelen het om een medeleerling de narren.
Dat soort gasten wil je niet de mogelijkheid geven om ook maar IETS te doen of aan te passen.
donderdraak schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:22:
TS je kan beter .cmd gebruiken dan .bat vanwege de NT variabelen in win 7. Daarnaast ligt het ook aan je code in de batch script... Je kunt denk ik het beste in je .cmd file gebruik maken van wmic script dat checkt welke processor versie het is.

code:
1
wmic os get OSArchitecture

Zie ook
http://ss64.com/nt/syntax-64bit.html

code:
1
echo %PROCESSOR_ARCHITECTURE%
Kan ik dat dan wel naar een werkende exe of com transformeren? De leerlingen mogen het script nl. niet kunnen editen..

Het batje werkt - alleen de exe niet....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
 REGEDIT4

@ECHO OFF
CLS

IF EXIST "C:\Program Files (x86)\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 

3000\Kurzweil 3000.exe" GOTO:64-bits

ELSE
GOTO:32-bits

:64-bits
C:\Windows\REGEDIT.EXE /S "%~f0"

start "" "C:\Program Files (x86)\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 

3000\Kurzweil 3000.exe"

GOTO:END

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432node\Kesi\Kurzweil 3000\Network]
"ServerName"="127.0.0.1"

:32-bits

start "" "C:\Program Files\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 3000\Kurzweil 

3000.exe"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Kesi\Kurzweil 3000\Network]
"ServerName"="127.0.0.1"

:END
EXIT

De reden dat ik nu als servername 127.0.0.1 heb staan is dat ik op mijn locale machine een testlicserver heb draaien.
Als ik dit verander in bijv. hoi. en ik voer het batch bestand uit wijzigt ie keurig de servername en start ie Kurzweil op.
Maak ik dus van deze bat een exe via een bat2exe dan doet ie het niet.

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

Jake Bullet

Wise Scripter

Het is wel logisch dat ie het niet meer doet. Met %~f0 roep je het bestand zelf weer aan en dat is nu een executable geworden. Regedit kan daar niet mee overweg.

Gebruik dan als je echt aan deze methode wilt vasthouden reg.exe:
reg add HKLM\software\Kesi\Kurzweil 3000\Network + de rest

zo heb je geen registry file meer nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Jake Bullet op 10-11-2015 16:24 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je 32bit en 64bit zijn omgekeerd.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Killah_Priest
2bmws schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:59:
[...]

Leerlingen denken dat ze op school zitten om de computers te vern*ken, - als de computer het niet doet, kan je geen les volgen. |:(
Dat soort gasten wil je niet de mogelijkheid geven om ook maar IETS te doen of aan te passen.

[...]

Kan ik dat dan wel naar een werkende exe of com transformeren? De leerlingen mogen het script nl. niet kunnen editen..

Hebben je leerlingen dan admin rechten op de machines? Want je probeert een key weg te schrijven naar HKLM waar default users alleen leesrechten op hebben. Als je wilt dat ze niets kunnen slopen dan moet je ze geen admin rechten geven op de machines.
En draaien jullie een AD domein of zijn het workgroup machines?

Overigens is een Powershell script ook makkelijk te converteren naar een exe (ik heb ooit een PS script gemaakt welke je ps1 file in base64 wrapped in C# code en deze met csc.exe compiled naar een exe) : tot ik erachter kwam dat je gewoon een base64 string als argument aan powershell.exe mee kunt geven.

Over wat voor opleiding hebben wij het nu eigenlijk? (Daar beb ik stiekem toch wel nieuwsgierig naar geworden aangezien de leerlingen blijkbaar niet echt gemotiveerd lijken te zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door Killah_Priest op 10-11-2015 16:38 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

[..]
Maar eh...die leerlingen werken op een machine waar ze local admin zijn dan? Zo niet, tja...de rechten op die file gewoon beperken en eventueel bootopties via usb/dvd uitschakelen....

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-01 01:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je probeert dus te achterhalen of het systeem 32 bit of 64 bit is, daarna start je het programma op uit de juiste map.

Ik zou gewoon heel quick en dirty het programma uit beide paden opstarten. 1 van de 2 opstart commando's geeft dan wel een "file not found error". Maar dat boeit toch niet? Dus niks testen of het 32 of 64 bit is.

This footer is intentionally left blank

• Viper®
  • Niet online
offtopic: Is het niet netter om via api calls of systeminfo uit te vragen of het system x64 of x86 based is.

Ik snap dat het quick-dirty is, maar er is niet zo permanent als een tijdelijke oplossing. Persoonlijk doe ik het dan liever gelijk wat netter.
Wat is de %errorlevel% na het runnen van de executable ?

[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 10-11-2015 16:38 ]

• donderdraak
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
 REGEDIT4

@ECHO OFF
CLS

ELSE

3000\Kurzweil 3000.exe"

"ServerName"="127.0.0.1"

3000.exe"

"ServerName"="127.0.0.1"

EXIT

De reden dat ik nu als servername 127.0.0.1 heb staan is dat ik op mijn locale machine een testlicserver heb draaien.
Als ik dit verander in bijv. hoi. en ik voer het batch bestand uit wijzigt ie keurig de servername en start ie Kurzweil op.
Maak ik dus van deze bat een exe via een bat2exe dan doet ie het niet.
Cmd to Exe bestaat inderdaad niet naar mijn weten. Maar kun je het niet met schrijf rechten blokkeren en execute en lees rechten geven?

Persoonlijk had ik het script met errorlevels gemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
@echo off
echo Detecting OS processor type

if "%PROCESSOR_ARCHITECTURE%"=="AMD64" goto 64BIT
rem.For 32bits
reg add "HKLM\SOFTWARE\Wow6432node\Kesi\Kurzweil 3000\Network"  /v ServerName /t REG_SZ  /d 127.0.0.1
echo.
start "" "C:\Program Files (x86)\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 3000\Kurzweil 3000.exe"
goto END

:64BIT
rem.For 64bits
reg add "HKLM\SOFTWARE\Kesi\Kurzweil 3000\Network" /v ServerName /t REG_SZ  /d 127.0.0.1
echo.
start "" "C:\Program Files\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 3000\Kurzweil 3000.exe"
goto END

EXIT

[ Voor 8% gewijzigd door donderdraak op 10-11-2015 17:11 ]

• 2bmws
Jake Bullet schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:18:
Het is wel logisch dat ie het niet meer doet. Met %~f0 roep je het bestand zelf weer aan en dat is nu een executable geworden. Regedit kan daar niet mee overweg.

Good point! gaan we testen!
Killah_Priest schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:32:
[...]

Hebben je leerlingen dan admin rechten op de machines? Want je probeert een key weg te schrijven naar HKLM waar default users alleen leesrechten op hebben. Als je wilt dat ze niets kunnen slopen dan moet je ze geen admin rechten geven op de machines.
En draaien jullie een AD domein of zijn het workgroup machines?

Overigens is een Powershell script ook makkelijk te converteren naar een exe (ik heb ooit een PS script gemaakt welke je ps1 file in base64 wrapped in C# code en deze met csc.exe compiled naar een exe) : tot ik erachter kwam dat je gewoon een base64 string als argument aan powershell.exe mee kunt geven.

Over wat voor opleiding hebben wij het nu eigenlijk? (Daar beb ik stiekem toch wel nieuwsgierig naar geworden aangezien de leerlingen blijkbaar niet echt gemotiveerd lijken te zijn)
Het zijn BYOD machines dus ik mag hopen dat ze daar voldoende rechten voor hebben.
Het gaat om een VMBO
TheVMaster schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:35:
[...]

Maar eh...die leerlingen werken op een machine waar ze local admin zijn dan? Zo niet, tja...de rechten op die file gewoon beperken en eventueel bootopties via usb/dvd uitschakelen....

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....
BYOD machines, dus ja ze zijn local admin. En ik wil niet dat ze de bestandjes kunnen aanpassen en op een andere machine misbruiken.
ajhaverkamp schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:35:
Je probeert dus te achterhalen of het systeem 32 bit of 64 bit is, daarna start je het programma op uit de juiste map.

Ik zou gewoon heel quick en dirty het programma uit beide paden opstarten. 1 van de 2 opstart commando's geeft dan wel een "file not found error". Maar dat boeit toch niet? Dus niks testen of het 32 of 64 bit is.
Boeit wel want afhankelijk of het een 32bit of 64 bits machine is moet er een register aanpassing worden gedaan. Het programma starten kan ook met een reguliere snelkoppeling. Maar er moet een wijziging plaatsvinden in het register afhankelijk of de leerling thuiswerkt of op school. Er komen dus 2 van dit soort dingen op hun bureaublad te staan, een voor op school en een voor thuis.
donderdraak schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:56:
[...]

Cmd to Exe bestaat inderdaad niet naar mijn weten. Maar kun je het niet met schrijf rechten blokkeren en execute en lees rechten geven?

Persoonlijk had ik het script met errorlevels gemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
@echo off
echo Detecting OS processor type

if "%PROCESSOR_ARCHITECTURE%"=="AMD64" goto 64BIT
echo 32-bit OS
start "" "C:\Program Files (x86)\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 3000\Kurzweil 3000.exe"
goto END

:64BIT
echo 64-bit OS
start "" "C:\Program Files\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 3000\Kurzweil 3000.exe"
goto END

"ServerName"="127.0.0.1"

EXIT
Ben bang dat ze die rechten ook aanpassen (BYOD)

• donderdraak
Hoe ga je het dichtzetten voor apple BYOD gebruikers? Is je licentie server voor Kurzweil zo geheim?
Met een netstat commando kunnen ze het ip aan een applicatie ook achterhalen.

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 20:23
Met %PROCESSOR_ARCHITECTURE% moet je wel oppassen: als een 32-bit programma een batch-file start, óók op een 64-bit systeen, dan is de waarde hiervan "x86" (de 32-bits versie van cmd.exe wordt gebruikt, die in \SysWOW64). Je moet er dus zeker van zijn dat je ook de 64-bit versie van Bat To Exe Converter gebruikt (maar dat is half werk, want dan is het niet te gebruiken op een x86 systeem), of beter nog,
code:
1
if /i "%processor_identifier:~0,3%"=="x86"
(alleen waar op de x86 systeem, onwaar op 64-bit Windows in zowel 32-bit SysWOW64\cmd.exe als 64-bit System32\cmd.exe). Je loopt dan alleen nog wel het risico in een 32-bit cmd.exe sessie te zitten (wél te checken met if "%PROCESSOR_ARCHITECTURE%"=="x86"), en dan zit je met de gebakken peren, want dan kun je niet bij de 64-bit HKLM key...

Ik liep hier tegenaan met een 32-bit WinRAR sfx en registerbewerkingen.

[ Voor 56% gewijzigd door guillaume op 10-11-2015 18:27 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
 REGEDIT4

@ECHO OFF
CLS

ELSE

3000\Kurzweil 3000.exe"

"ServerName"="127.0.0.1"

3000.exe"

"ServerName"="127.0.0.1"

EXIT
Ik vind dit toch een heel raar "batje". Je misbruikt het bestand ook als invoer voor regedit; niet zo vreemd dat 't niet werkt. Welk genie heeft dit verzonnen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
2bmws schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:13:
[...]

Het zijn BYOD machines dus ik mag hopen dat ze daar voldoende rechten voor hebben.
Het gaat om een VMBO

[...]

BYOD machines, dus ja ze zijn local admin. En ik wil niet dat ze de bestandjes kunnen aanpassen en op een andere machine misbruiken.

[...]
Kijk, dat wist ik dus niet. Dan geef ik je groot gelijk..... :+

• Killah_Priest
2bmws schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:13:
Boeit wel want afhankelijk of het een 32bit of 64 bits machine is moet er een register aanpassing worden gedaan. Het programma starten kan ook met een reguliere snelkoppeling. Maar er moet een wijziging plaatsvinden in het register afhankelijk of de leerling thuiswerkt of op school. Er komen dus 2 van dit soort dingen op hun bureaublad te staan, een voor op school en een voor thuis.
Is een aanpassing in de interne DNS op je school (want ik neem aan dat het uiteindelijk hierom draait mbt de licentieserver) niet een stuk eenvoudiger EN netter qua oplossing? Dus als de licentieserver in de externe DNS bijvoorbeeld license.blabla.nl is dan naak je in de interne dns van je omgeving een entry aan met dezelfde naam welke echter naar je eigen licentieserver verwijst.

• 2bmws
Killah_Priest schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:24:
[...]

Is een aanpassing in de interne DNS op je school (want ik neem aan dat het uiteindelijk hierom draait mbt de licentieserver) niet een stuk eenvoudiger EN netter qua oplossing? Dus als de licentieserver in de externe DNS bijvoorbeeld license.blabla.nl is dan naak je in de interne dns van je omgeving een entry aan met dezelfde naam welke echter naar je eigen licentieserver verwijst.
De licentieserver wordt aangeroepen op basis van IP-adres. Kan je dit dan toch in de DNS reglen??
Bij mijn weten is DNS alleen een naamomzettings tabel en kan je computernaam omzetten naar ip-adres v.v.
maar niet een IP-adres naar een ander ip-adres.

• Killah_Priest
2bmws schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:47:
[...]

De licentieserver wordt aangeroepen op basis van IP-adres. Kan je dit dan toch in de DNS reglen??
Bij mijn weten is DNS alleen een naamomzettings tabel en kan je computernaam omzetten naar ip-adres v.v.
maar niet een IP-adres naar een ander ip-adres.
Kun je dan niet beter een DNS naam hiervoor gebruiken om dit te regelen?
Dus je maakt bv een publieke DNS entry een "licentieserver.mijndomein.nl" welke verwijst naar het betreffende IP (en hier verwijst de software naar als licentieserver). Hierdoor ben je ook meteen flexibeler mocht het IP van je licentieserver wijzigen.

Sowieso een best practice om op basis van DNS te werken ipv op basis van IP adressen.

• 2bmws
Killah_Priest schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:10:
[...]

Kun je dan niet beter een DNS naam hiervoor gebruiken om dit te regelen?
Dus je maakt bv een publieke DNS entry een "licentieserver.mijndomein.nl" welke verwijst naar het betreffende IP (en hier verwijst de software naar als licentieserver). Hierdoor ben je ook meteen flexibeler mocht het IP van je licentieserver wijzigen.

Sowieso een best practice om op basis van DNS te werken ipv op basis van IP adressen.
Dat kan niet in het pakket. Ik kan alleen een IP opgeven tijdens installatie en heb geen mogelijkheid om DNS in te geven. Als dat wel kon was dat de oplossing..

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
2bmws schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:24:
[...]

Dat kan niet in het pakket. Ik kan alleen een IP opgeven tijdens installatie en heb geen mogelijkheid om DNS in te geven. Als dat wel kon was dat de oplossing..
en wordt dat IP adres vervolgens niet in een of ander config file (of register sleutel) gezet en kun je het daar niet aanpassen? En heb je op de plek waar je het IP adres opgeeft 4 vakjes van 3 tekens ofzo, of staat er dat je alleen een IP adres op mag geven?

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 11-11-2015 12:40 ]

• 2bmws
TheVMaster schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:39:
[...]

en wordt dat IP adres vervolgens niet in een of ander config file (of register sleutel) gezet en kun je het daar niet aanpassen? En heb je op de plek waar je het IP adres opgeeft 4 vakjes van 3 tekens ofzo, of staat er dat je alleen een IP adres op mag geven?
Wat betreft vraag 1, ja wordt in een registersleutel gezet (zie batch)
Vraag 2: ja 4 vakjes van 3 cijfers - letters worden afgewezen -> melding ongeldig IP-adres

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
2bmws schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:47:
[...]

Wat betreft vraag 1, ja wordt in een registersleutel gezet (zie batch)
Vraag 2: ja 4 vakjes van 3 cijfers - letters worden afgewezen -> melding ongeldig IP-adres
Shit applicatie... :( maar kun je dus die registersleutel niet aanpassen en er dan een FQDN van maken?

• 2bmws
Kan misschien wel, maar dan moet ik eerst kijken dat ik voor het externe IP een DN kan krijgen...
(ik hoor de directeur al .... Wat kost dat??? :( )

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
2bmws schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:56:
Kan misschien wel, maar dan moet ik eerst kijken dat ik voor het externe IP een DN kan krijgen...
(ik hoor de directeur al .... Wat kost dat??? :( )
Eh..je hebt (neem ik aan) toch een bestaande domeinnaam? Daar maak je eenvoudig een extra A record voor aan. Geen idee wie het DNS beheer van jullie externe/publieke domeinnamen doet, maar daar zou je volgens mij toch geen geld voor mogen vragen. Als ze het wel doen, misschien kan de systeembeheerder het dan zelf in beheer nemen...zo spannend is dat nu ook weer niet :+

Eventueel een 'aparte domeinnaam' aanvragen kost (als je het zelf regelt) 8 euro per jaar...

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 11-11-2015 13:01 ]

• 2bmws
Jake Bullet schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:18:

Dit was de truc - thanks.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Is dit niet makkelijker en sneller?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
@ECHO OFF
REM Default voor 32-bit OS
SET KEY=HKLM\SOFTWARE
SET LOC=C:\Program Files
REM Check if 64-bit OS
IF "%ProgramFiles%"=="%ProgramW6432%" (
  SET KEY=HKLM\SOFTWARE\Wow6432node
  SET LOC=%ProgramFiles(x86)%
)
REG ADD "%KEY%\Kesi\Kurzweil 3000\Network"  /v ServerName /t REG_SZ  /d 127.0.0.1
ECHO.
START "" "%LOC%\Kurzweil Educational Systems\Kurzweil 3000\Kurzweil 3000.exe"
EXIT

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 11-11-2015 16:17 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33
Er zijn wel wat tools beschikbaar om van een bat file een exe te maken: http://www.robvanderwoude.com/scriptcompilers.php

Note:
Packagers always need to unpack scripts in order to run them. Smart computer users may find a way to locate and read these unpacked files.

[ Voor 39% gewijzigd door mhoogendam op 11-11-2015 16:26 ]

• 2bmws
donderdraak schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:41:
Hoe ga je het dichtzetten voor apple BYOD gebruikers? Is je licentie server voor Kurzweil zo geheim?
Met een netstat commando kunnen ze het ip aan een applicatie ook achterhalen.
Ik zit net dit topic nog even een keer door te lezen en zie dat ik je Apple vraag nog niet heb beantwoord:

Voor Apple gebruikers is dit niet van toepassing omdat Apple deze licentiemethode niet ondersteund. De Apple gebruikers moeten dus of de standalone versie gebruiken of de Abonnements versie (Web licentie) die beide wel voor de mac beschikbaar zijn. Of ze moeten een windows installatie op de mac regelen - bij voorkeur via bootcamp, maar parallels desktop werkt mits goed up to date gehouden ook.

De leerlingen zijn geen IT studenten, dus netstat is voor de meeste al te hoog gegrepen.
Voor hen is alleen van belang dat het werkt en de eis vanuit de school was dat de ict-afdeling / projectleider er zo min mogelijk werk aan zou hebben en dat is op deze manier gelukt.

Pagina: 1