Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben opzoek naar advies m.b.t op de vraag:
‘’Is het aan te raden om een MacBook aan te schaffen in mijn situatie met mijn wensen en eisen?’’

Wat informatie vooraf:
Op dit moment heb ik een ASUS N56VB-S4004H in bezit, aangekocht in juni 2013. De laptop bevat een Intel I7-3630QM (2,4GHz), 8GB DDR3, NVIDIA GT740M, een Full HD-scherm en bevat (ik weet het, had ik al vervangen moeten hebben) een 5400RPM 750GB schijf.

Sinds 2012 studeer ik aan de opleiding ‘MBO Informatie, IT Beheer’. Ik heb mijn niveau 3 opleiding afgerond en ben dit jaar ingestroomd in het 3e leerjaar van niveau 4. Op de school waar ik zit hanteren ze sinds dit jaar een ‘bring your own device’ principe, nu wordt er bij het overgrote deel van de opleidingen verwacht dat leerlingen hun eigen apparaat meenemen, maar zien ze hier niet zo streng op toe. Bij de IT-opleidingen verwachten ze echter (logisch ook) dat alle leerlingen hun eigen laptop meenemen naar school, de laptop valt dan ook onder ‘extra kosten voor deze opleiding’.

Goed, met dit verhaal wil ik alleen even duidelijk maken dat er behoefte is aan een stabiele laptop. Echter heb ik mijn huidige ASUS-laptop al 4x terug moeten sturen naar de fabriek wegens verschillende defecten, ondanks dat ik zuinig met de laptop om ga. Er zijn meerdere mensen met soortgelijke problemen in dezelfde reeks. Onlangs kwamen alweer enkele issues aan het licht waardoor ik de laptop eventueel voor een 5e keer zou opsturen. ASUS belde mij op voor informatie en ze zouden mij, onlangs dat de laptop buiten de garantie valt, nog een kosteloze reparatie aanbieden. Nu duren die reparaties echter steeds ongeveer 4 tot 6 weken, wat dus niet echt handig is samen met de opleiding. Ik zou een andere laptop van thuis mee kunnen nemen, maar dit zijn nog allemaal oude modelletjes. Mijn voorgaande 4 ASUS-computers waren altijd prima, maar met dit model slaan de dus de plank mis. Soit.

Waarom deze vraag:
Zoals jullie uit mijn verhaal kunnen afleiden heb ik behoefte aan een stabiele, goed werkende laptop die geschikt is voor het uitvoeren van relatief simpele taken, daarover zo meteen meer. Nu maak ik thuis al meerdere jaren gebruik van diverse modellen iPhones (iPhone 5, 5S, 6 en 6+), iPad’s (iPad 2, Air, Air 2) en nog een iPod Touch. De ervaring met deze producten is mij zo goed bevallen dat ik vertrouwen heb gekregen in het merk Apple. Van vrienden om mij heen hoor ik dat ze niets anders meer willen dan een MacBook. Ik overweeg dan ook een MacBook aan te schaffen in de toekomst, maar vraag mij af hoe het zit met de prestaties en de gebruikerservaring, omdat de relatief ‘’goedkope’’ modellen namelijk bijv. geen I7 bevatten etc.

Waarvoor gebruik ik mijn laptop / eisen:
Over het algemeen gebruik ik mijn laptop voornamelijk om te browsen over het internet in mijn vrije tijd. Ik bekijk geen films op mijn laptop, maar stream deze via PLEX (transcoding gebeurd op laptop, wegens MKV-files en het ontbreken van support daarvan op enkele van mijn mediaspelers). Verder is de laptop voornamelijk in school in gebruik voor het bouwen van simulaties in bijv. Packettracer, werken met RDP-servers en het typen van verslagen in Microsoft Word. Zoals jullie horen zijn dit relatief simpele taken. Toch zou ik graag niet met een middelmatige snelheid / prestatie te maken willen hebben, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik verwacht dus dat ik met een ‘Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB’ prima uit de voeten kan. In deze situatie zouden er enkele verschillen zijn tussen mijn huidige situatie en de nieuwe situatie. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring hier mee is:

- Van 15,6’’ naar een 13,3’’ scherm.
Zoals al aangegeven gebruik ik de laptop voornamelijk voor schoolwerk en browsen. Films kijken doe ik voornamelijk via tv. Het zou leuk zijn om films te kunnen kijken in het OV, maar dan neem ik die 13,3’’ op de koop toe. De vraag is echter, is het een beetje functioneel werken op een 13,3’’ formaat?
De resolutie van de MacBook is wel hoger dan mijn huidige laptop.

- Van Intel I7-3630QM naar I5-5257U.
Ook hier verwacht ik zelf niet een al te grote verminderde gebruikerservaring te krijgen. Ik heb niet het idee dat ik met mijn huidig gebruik vaak de kracht uit de I7 moet persen. Incidenteel bewerk ik eens een video, maar dit zijn dan echt de standaard bijwerken via (jawel) Windows Movie Maker. Verder draai ik met regelmaat VirtualDJ, maar ook hierbij verwacht ik dat dit prima draait op een I5 processor. Voor de rest verwacht ik geen zware taken te gaan uitvoeren. Normaliter heb ik Firefox met een stuk of 5 tabs open staan, TweetDeck, Spotify en wellicht nog 1 of 2 andere programma’s. Dat is het wel.

- Van 5400RPM 750GB schijf naar 256GB SSD..
Goed, hierover kan ik heel kort zijn. Ik heb op dit moment ongeveer 165GB in gebruik op mijn huidige laptop. Hiervan is 90GB lokale muziek, ondanks Spotify. Ik heb thuis een NAS draaien met 4TB opslag en heb nog wel een extra externe-HDD liggen. Ik verwacht dus dat 256GB geen problemen met zich mee gaat brengen. Muziek kan evt. deels weg. Windows moet wel nog virtueel kunnen draaien in OS X. De overgang van 5400RPM naar SSD zou opzicht een mooi snelheidsverschil maken.

- Van NVIDIA GT740M naar Intel Iris.
Ook hier verwacht ik zelf weinig van te merken. Ik game niet op mijn notebook, en voor het incidenteel bewerken van video’s via Windows Movie Maker is ook geen dedicated videokaart vereist. Ook verwacht ik dat het transcoden van video’s via PLEX gewoon soepel loopt op een Intel Iris.

Verder nog enkele voordelen zijn de overstap van 802.11n naar 802.11ac, het verlicht toetsenbord (wat ASUS bij mij eruit gesloopt heeft bij een reparatie), ruim 1,2kg besparing qua gewicht, en een accuduur die langer meegaat dan 1,5 uur, wat wel nodig is omdat stopcontacten in veel lokalen niet altijd te vinden zijn.

Graag hoor ik jullie mening over de overstap naar een MacBook. Of ik de verschillen tussen mijn huidige laptop en de MacBook ga merken (I7 naar I5, 15,6 inch naar 13,3 inch en van GT740M naar Intel Iris). En of ik eigenlijk wel voor een MacBook moet gaan, of gewoon moet gaan kijken naar een Windows modelletje. (Ik ben bekend met de virtualisatie software voor op OS X).

Ik wil gewoon een snelle, lichte laptop, met een lange accuduur. Die stabiel en betrouwbaar is. Verder spreekt mij het idee van weinig gedoe hebben met OS X (wat ik hoor dan) wel aan. Windows zal natuurlijk ook wel op de MacBook komen. Qua budget vind ik €1589,- nog nét gaan, en ja, ik weet dat je ontzettend leuke modelletjes kan krijgen voor dat geld, maar boventoon gaat mij in dit geval om mijn positieve ervaringen met Apple.

Tevens ben ik ook op de hoogte van de geruchten van een MacBook Pro redesign (Q1 2016) met Skylake, USB-C en nieuwe unibody. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door robcoenen op 06-11-2015 14:49 . Reden: Grammatica, linkjes. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Bij mij op universiteit zijn een aantal klasgenoten die een MacBook gebruiken voor hbo ICT. Hier heb ik ook een aantal keer achter gezet. De resolutie is goed te doen op een 13.3 Inc omdat os X heel goed mee schaalt. De iris pro videokaart is aardig goed, zelf voor licht gamen. De processor is redelijk snel alleen wanneer je virtuele machines gaat draaien is hij niet echt geschikt. Ook klagen ze allemaal steen en been over dat 256 GB veelste weinig is. Vooral als je met bootcamp Windows er naast gaat zetten + software. Aangezien Windows ongeveer 40 GB inneemt als je er wat programma's bij zet. Ook neemt Mac os X rond de 30/40 GB in. Als je dan ook nog eens je muziek er bij zet zit je al aan de 160 GB minimaal, verder krijg je nog dingen als recovery partities en is die 256 GB waar ze mee adverteren niet echt zoveel maar iets minder. ( is veel over te vinden)

Aan de positieve kant de bouwkwaliteit is de beste die je maar kan vinden( ben zelf al maanden op zoek naar een Windows laptop met dezelfde bouwkwaliteit maar die Zijn er gewoon niet. ) ook is de batterij bij alleen webbrowsen ruim 10 uur.

Persoonlijk zal ik eerder kijken naar een model dus met een grotere harde schijf. En anders naar een Windows laptop. Want als je nu al moet aanpassen aan wat je doet met je laptop, zal het over 2 jaar helemaal verschrikkelijk zijn omdat Windows en os X ook gewoon blijven updaten en in grote toenemen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
@johanneslol Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat het 13 inch model bevalt. De 15 inch modellen komen allemaal boven de €2000,- uit, geldtechnisch prima, maar ik vind het een beetje gek worden voor een notebook van dergelijke specificaties.

De videokaart zal ik dus niet missen, ook mooi om te horen. De processor gok ik dat het wel gaat houden bij de door ons gebruikte (online, vergeten er bij te vermelden) virtualisatie software. En over de 256GB gesproken, eerlijk gezegd hoop ik dat Q1 2016 Apple komt met een vernieuwde MacBook pro. Nieuwe unibody, Skylake en dergelijke, maar dat bij deze revisie ook het standaard geheugen van 128GB wordt opgehoogd naar 256GB, en dat de 512GB dan zakt naar de prijs van de huidige 256GB.

Natuurlijk, dit zijn geruchten, maar een mens mag dromen toch ;-)
Over de bouwkwaliteit gesproken. Ook dit vind ik een belangrijk puntje. Misschien zijn de Dell XPS / HP Envy of de Microsoft Surface Book iets voor jou? ;)

Nogmaals, bedankt voor je advies en een prettig weekend gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:37
Had tot voor kort een 13" rMBP met 256GB. Prima mee te werken, ook nog een tijdje als hoofdcomputer gebruikt als webdevelopment workstation aangezien ik zo nodig een Dell 4k monitor moest kopen die mijn workstation met toen verouderde hw simpelweg niet ondersteunde :) Dat was dus met MAMP en zelfs nog aangevuld met tomcat, maar goed 8GB ram is natuurlijk niet echt weinig.

Vooruit dualcore is niet heel zwaar, maar goed als dat een probleem is is alleen de 15" versie een optie. En wat storage betreft heb ik dat qua downloads en timemachine altijd opgelost met een externe 2.5" disk, kost ook geen drol! Zie niet in waarom je echt perse ieder uur een incrementele backup nodig zou moeten hebben, dus af en toe de disk aansluiten als jou dat uitkomt en OSX doet de rest.

Zou echt geen Windows laptop (meer) willen, helemaal tevreden met OSX zeg maar :) Begonnen met een Hackintosh uit pure interesse en geëindigd met een echte Apple dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04-2024
Hi TS,

MacBook lijkt een prima optie voor wat je wilt, maar je krijgt wel een heel ander OS. Denk je dat je hieraan kan/wilt wennen?
De Macbook sluit prima aan bij je wensen. In de App Store staat een hele degelijke RDP-Client. De Microsoft Office suite op Mac ben ik minder van te spreken, maar dat is mijn persoonlijke ervaring (en met 2016 versie al een stuk beter).

Ik geloof niet echt in de geruchten. Sure er zal wel een nieuwe Macbook Pro uitkomen, maar een prijsverlaging en 'gratis' extra storage klinkt totaal niet als Apple. Dromen mag natuurlijk.

Overigens wil ik ook nog wat tegengeluid geven tegen alle lovende Apple-reviews.
Ik ben onlangs teruggeswitched van OS X El Capitain naar Windows 10 op mijn iMac 27".
Vind Microsoft het net wat beter doen momenteel met Windows 10 en de aankomende generatie phones.
Het is super aantrekkelijk je altijd te binden aan een 'ecosysteem' bijvoorbeeld: alles van Apple, of alles van Google of (aankomend) alles van Microsoft. Realiseer je dat er flink wat jaartjes overheen gaan voordat je een tablet, laptop, phone en PC hebt vervangen. Natuurlijk is een 'mix' van producten altijd compatible, maar wel meer werk dan alles van een merk.

Ik wil wel mijn zorgen uitdrukken op de 256GB SSD. Leuk dat je (nu) op school online virtualiseert, maar blijf je dit doen (ook over 2-3 jaar)?
Windows Virtual draaien kost je een extra 40-60GB, met Bootcamp ongeveer hetzelfde. En dat gaat toenemen door Windows updates. Ik wil je vragen hier nog eens goed over na te denken. Het is een flinke investering en het zou zonde zijn als je er over twee jaar achter komt dat je te weinig storage hebt.

Zie ook je muziek nu. Je geeft aan dat je dit wel kan verwijderen, maar je hebt dat met een reden op je HDD gezet. Toch?

@Jb044
Wat een bijzondere signature heb jij als iemand die niet terug wilt naar Windows :) .

[ Voor 30% gewijzigd door Viince1 op 09-11-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Vergeet niet dat het verstandig is om minimaal 10-20% van je SSD vrij te houden puur voor de werksnelheid van de SSD anders keldert het als een gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:15
Ik heb het gevoel dat het in jouw situatie toch beter is voor een windows-systeem te kiezen. En dat zeg ik als appleliefhebber met iPhone, Macbook etc.
Ja, de RDP-client die in de appstore van OSX staat is heel fijn, maar toch mis ik altijd functies van het windows-keyboard als ik zo werk. Ik werk sinds kort zelf binnen een organisatie veel via RDP (als ik vanuit huis werk) en ik merk dat ik liever mijn werk-laptop mee naar huis neem om te RDP´en dan dat ik dat via mijn MBP doe (puur vanwege het keyboard).

Verder de 256GB SSD. Alleen OSX=prima. Maar stel dat je over een jaar of twee (kan me voorstellen dat het eerder nog gaat gebeuren) toch zelf dingen lokaal wil gaan doen die alleen op windows draaien. Ga je al snel de bootcamp kant op. Lever je toch de helft van je SSD in.

Dat gezegd hebbende is voor de office-taken en het ´normale´ werk een MBPr echt heul fijn! Het is een prachtig apparaat. Snappy, sterk, licht en snel. Het voelt gewoon goed. Ik zou je aanraden om, als je toch echt de MBPr wilt gaat gebruiken, dan tenminste voor een 512GB ssd te gaan. als je naar de toekomst kijkt denk ik dat je dan beter af bent. Ik denk overigens dat de i5 sterk genoeg is voor virtualisaties ed. Ik weet natuurlijk niet precies wat je doet, maar dat ding is niet zo heel traag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:37
Offtopic: @Viince1 Ai, ja die is al heel oud .... moet eens een andere verzinnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Ik heb net een MBP 13,3" retina i5 2,7GHz besteld. Na wat wikken en wegen heb ik gekozen voor 128GB SDD en 16GB RAM.

Momenteel heb ik een MBP 15" early 2008 200 GB HD en 4GB RAM. Altijd heel tevreden, maar de laatste maanden krijgt hij het moeilijk (i.c. het scherm en een ventilator).

Naast de routine (browser, tekstverwerking, muziek afspelen,...) ben ik vooral bezig met fotobewerking. De kleine SDD ga ik compenseren met een Nifty Mini Drive of iets gelijkaardigs. Ik heb enkele externe HD's, maar onderweg mag de opslag wel compacter zijn.

Het 13,3" formaat heb ik gekozen omwille van het budget. De instap 15" leek me minder interessant. Op termijn plan ik een extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 20:36
Tijdens een stage van 10 weken heb ik gewerkt met een rMBP 13, hier was ik echt heel erg over te spreken. Mijn enige ergenis was dat de 128gb SSD toch wel een aardige beperking was. Hierdoor was een externe HDD voor mij een must, maar dat zal niet voor iedereen gelden( clouddiensten werken tegenwoordig ook met veel opslagruimte).

Het lage gewicht is echt heel erg prettig zeker als je veel moet verplaatsen en accuduur ook een belangrijke rol speelt is de MacBook echt een topper. Mijn broer heeft een 15 inch, deze is toch wel een stuk lomper maar daarintegen wel weer krachtiger. Wel moet ik zeggen dat ik op de 13 inch nooit tegen prestatie problemen aanliep ( alleen gamen is er niet echt voor wegelegd)

Ik kan aangeven dat als ik het budget er voor had ik zo een macbook zou aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
jb044 schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:05:

Zou echt geen Windows laptop (meer) willen, helemaal tevreden met OSX zeg maar :) Begonnen met een Hackintosh uit pure interesse en geëindigd met een echte Apple dus.
Bedankt voor je mening :)
Viince1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:18:
Ik geloof niet echt in de geruchten. Sure er zal wel een nieuwe Macbook Pro uitkomen, maar een prijsverlaging en 'gratis' extra storage klinkt totaal niet als Apple. Dromen mag natuurlijk.

Het is super aantrekkelijk je altijd te binden aan een 'ecosysteem' bijvoorbeeld: alles van Apple, of alles van Google of (aankomend) alles van Microsoft. Realiseer je dat er flink wat jaartjes overheen gaan voordat je een tablet, laptop, phone en PC hebt vervangen. Natuurlijk is een 'mix' van producten altijd compatible, maar wel meer werk dan alles van een merk.

Ik wil wel mijn zorgen uitdrukken op de 256GB SSD. Leuk dat je (nu) op school online virtualiseert, maar blijf je dit doen (ook over 2-3 jaar)?
Windows Virtual draaien kost je een extra 40-60GB, met Bootcamp ongeveer hetzelfde. En dat gaat toenemen door Windows updates. Ik wil je vragen hier nog eens goed over na te denken. Het is een flinke investering en het zou zonde zijn als je er over twee jaar achter komt dat je te weinig storage hebt.

Zie ook je muziek nu. Je geeft aan dat je dit wel kan verwijderen, maar je hebt dat met een reden op je HDD gezet. Toch?
Klopt, het is niet waarschijnlijk maar ik ga er vanuit dat de prijzen van een eventuele nieuwe MacBook generatie niet gaan dalen. €1449,00 voor 128GB zou dan toch belachelijk blijven bij een nieuwe generatie. Maar goed, het iMac verhaal van afgelopen maand geeft niet veel hoop :P

Ik hoor inderdaad van meerdere personen dat met virtualisatie het misschien toch slim is om 512GB te kopen. En inderdaad, natuurlijk kan ik de muziek missen, maar voor het gemak zou ik het toch graag op mijn laptop willen.

Thanks! ;)
Axente schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:36:
Vergeet niet dat het verstandig is om minimaal 10-20% van je SSD vrij te houden puur voor de werksnelheid van de SSD anders keldert het als een gek.
Bedankt voor de tip :)
jakob558 schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:59:
Dat gezegd hebbende is voor de office-taken en het ´normale´ werk een MBPr echt heul fijn! Het is een prachtig apparaat. Snappy, sterk, licht en snel. Het voelt gewoon goed. Ik zou je aanraden om, als je toch echt de MBPr wilt gaat gebruiken, dan tenminste voor een 512GB ssd te gaan. als je naar de toekomst kijkt denk ik dat je dan beter af bent. Ik denk overigens dat de i5 sterk genoeg is voor virtualisaties ed. Ik weet natuurlijk niet precies wat je doet, maar dat ding is niet zo heel traag ;).
Haha. Nog eentje die aanraad om toch voor de 512GB te gaan. Het begint door te dringen :D
marineII7 schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:42:
Ik kan aangeven dat als ik het budget er voor had ik zo een macbook zou aanschaffen.
Yes, aanradertje dus.
Superlux schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:53:
Momenteel heb ik een MBP 15" early 2008 200 GB HD en 4GB RAM. Altijd heel tevreden, maar de laatste maanden krijgt hij het moeilijk (i.c. het scherm en een ventilator).
Mooi om te zien dat het model van 2008 nog steeds naar verwachting voldoet, ondanks dat het onderhand tijd is voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04-2024
Veel succes met je vervolgstappen. Vergeet je studentenkorting niet (10%!).
Als je krap met budget zit, wellicht het onderzoek waard of je op de nieuwe modellen de HDD/SSD nog zelf kan vervangen.
Dan kan je beginnen met de 256GB, en latere upgraden naar de 512. Ik weet vrijwel zeker dat als je 'm zelf koopt en plaatst je goedkoper uitbent dan bij Apple.
Volgens mij staat Apple toe dat je zelf de HDD/SSD vervangt zonder verval van garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Viince1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:05:
Veel succes met je vervolgstappen. Vergeet je studentenkorting niet (10%!).
Als je krap met budget zit, wellicht het onderzoek waard of je op de nieuwe modellen de HDD/SSD nog zelf kan vervangen.
Dan kan je beginnen met de 256GB, en latere upgraden naar de 512. Ik weet vrijwel zeker dat als je 'm zelf koopt en plaatst je goedkoper uitbent dan bij Apple.
Volgens mij staat Apple toe dat je zelf de HDD/SSD vervangt zonder verval van garantie!
Als je SSD zelf kan vervangen zou ik dat doen zonder verlies van garantie ben je zeker goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Ik geloof dat het niet mogelijk is (zonder de garantie te verkwisten) de SSD te vervangen. Bij oude modellen was dit wel mogelijk. Maar goed, Apple wil natuurlijk ook hun centjes verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
een macbook zou prima kunnen volstaan. Denk alleen wel aan je opslaggrootte van 128 gb en dan eventueel wat virtuele omgevingen gaat niet echt samen.

Office werkt aardig op de mac maar zal je niet hetzelfde brengen als office for windows je brengt (wordt langzamerhand wel al beter maar blijft toch nog wel wat achterlopen).

...

Pagina: 1