Zakelijk Energiecontract via colportage annuleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Mijn moeder heeft via een colporteur (in haar winkel) een energiecontract afgesloten.

Niet handig natuurlijk, maar goed, dat is gebeurd.

Is zoiets nog terug te draaien of te annuleren?

[ Voor 23% gewijzigd door albino71 op 06-11-2015 12:52 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Volgens mij niet. Bedrijven genieten niet dezelfde bescherming als consumenten.

Edit: zie onder. Misschien we dus...

[ Voor 22% gewijzigd door ATS op 06-11-2015 13:06 . Reden: I stand corrected. ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ziet er naar uit dat er gewoon jurisprudentie over is.

Enorm bedankt!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Nou, na een duidelijke en stevige mail naar Nederland Bespaart is de boel geannuleerd.

Maar wat een vervelende organisatie is dat zeg!
De manier van werken is werkelijk belachelijk en ze zijn wat mij betreft onderdeel van de rotte appels van ondernemend Nederland.

Anyway, opgelost en genoeg woorden aan vuilgemaakt!

Heel erg bedankt voor je link, want die heeft zeker geholpen! d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 13-11-2015 11:49 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit valt onder het Shopping Forum, dus even een schopje die kant op :)

Mooi dat het opgelost is, maar ga je ook je moeder even weerbaarder maken tegen dergelijke gasten? Nooit en te nimmer iets kopen bij colportage, nooit handtekeningen zetten. Ze mogen eventueel papierwerk achterlaten, maar echt nooit tekenen of toezeggen. En het beste is ze linea recta de winkel uitzetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:54:
Dit valt onder het Shopping Forum, dus even een schopje die kant op :)

Mooi dat het opgelost is, maar ga je ook je moeder even weerbaarder maken tegen dergelijke gasten? Nooit en te nimmer iets kopen bij colportage, nooit handtekeningen zetten. Ze mogen eventueel papierwerk achterlaten, maar echt nooit tekenen of toezeggen. En het beste is ze linea recta de winkel uitzetten.
Bedankt! Blijft soms lastig, het juiste forum kiezen. :)

Eigenlijk wist ze dat wel, maar soms is het vlees zwak.

Nu is mijn vader 5 maanden terug overleden en daardoor is ze zeker minder weerbaar, dus dat zal hebben meegespeeld.

Ik heb haar uiteraard nogmaals gezegd dat ze best aanbiedingen mag laten doen, maar altijd overdenken (nachtje over slapen) en overleggen. Kan dat niet en moet je direct tekenen, dan lekker de deur wijzen. Daar wil je niet mee in zee.

Maar goed, we zijn allemaal weer iets wijzer geworden en dat is het positieve hieraan.

Trouwens, dit had ik gemaild:
Geachte mevrouw XXXXXX,

Graag wijs ik u op het volgende:

https://www.jurofoon.nl/n...-zelfstandige-ondernemers

Graag, zoals reeds in de aangetekende brief van 27-10 j.l. is gevraagd, per ommegaande dit contract kosteloos ontbinden o.b.v. de bovengenoemde jurisprudentie.
Uiteraard zullen wij, indien hieraan geen gehoor wordt gegeven, het een en ander aanhangig maken.

Ik zie uw bericht met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
En dit kreeg ik als antwoord:
Beste XXXXXXXX,

Ondanks dat wij het recht hebben het contract voor u in orde te maken willen wij deze discussie graag beëindigen.

Wij helpen ondernemers aan een eerlijk verhaal op de energiemarkt met een brede mogelijkheid aan verschillende producten van verschillende leveranciers. Op deze manier besparen onze klanten veel geld op hun energiecontract en vaak ook nog onder betere voorwaarden.

De vervelende manier waar u op communiceert past echter niet bij ons, onze klanten kiezen voor onze service en besparingen. Zo hebben wij besloten dat wij u niet langer als klant wensen. Het gehele contract zullen we hierbij nietig verklaren.

Wij wensen u veel succes met uw onderneming.

Met vriendelijke groet,
Ja, duidelijk en stevig, dat klopt. Vervelend zie ik zelf niet echt, maar goed.
Uiteraard was mijn mail het gevolg van zinloos telefonisch contact en zelfs de aangetekende brief bood geen oplossing. Dan wordt ik iets duidelijker qua bewoording en dat heeft gewerkt. :)

Boeven zijn het....

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

albino71 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:45:
Ik heb haar uiteraard nogmaals gezegd dat ze best aanbiedingen mag laten doen
Schriftelijk, nooit mondeling en nooit per colportage. Ik heb mijn moeder ook getraind ;) . Inderdaad is dat moeilijker na een dergelijk recent persoonlijk verlies, juist daarom elke colporteur direct de deur wijzen.
[...]
Ja, liberalisatie van de energiemarkt heeft voordelen maar geeft ook dit soort organisaties een kans...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

albino71 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:45:
[...]

Bedankt! Blijft soms lastig, het juiste forum kiezen. :)

Eigenlijk wist ze dat wel, maar soms is het vlees zwak.

Nu is mijn vader 5 maanden terug overleden en daardoor is ze zeker minder weerbaar, dus dat zal hebben meegespeeld.

Ik heb haar uiteraard nogmaals gezegd dat ze best aanbiedingen mag laten doen, maar altijd overdenken (nachtje over slapen) en overleggen. Kan dat niet en moet je direct tekenen, dan lekker de deur wijzen. Daar wil je niet mee in zee.

Maar goed, we zijn allemaal weer iets wijzer geworden en dat is het positieve hieraan.

[...]

[...]

Ja, duidelijk en stevig, dat klopt. Vervelend zie ik zelf niet echt, maar goed.
Uiteraard was mijn mail het gevolg van zinloos telefonisch contact en zelfs de aangetekende brief bood geen oplossing. Dan wordt ik iets duidelijker qua bewoording en dat heeft gewerkt. :)

Boeven zijn het....
Wauw! Naast het proberen dingen op wettelijk niet toegestane wijze te regelen, ook het zakelijk inzicht van een komkommer.

Als ze bezwaren nou gewoon netjes afhandelen, dan haal je mensen misschien nog eens over dat je een betere keus bent. Dit soort reacties komen *geheid* uit in deze wereld van het internet en geven een kijkje in de keuken wat het voor iedereen duidelijk maakt dat je met hen *niets* van doen wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
M'n zwager had daarvoor een mooie. Zodra er een colporteur kwam; "nee, de baas is er niet", terwijl hij zelf de baas was.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 09:59
SkiFan schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:40:
M'n zwager had daarvoor een mooie. Zodra er een colporteur kwam; "nee, de baas is er niet", terwijl hij zelf de baas was.
"Oh okay, dan komen we binnenkort nog een keertje langs!". Lijkt mij niet de meest ideale oplossing :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Viel wel mee, ze werken meestal toch hele wijken tegelijk af. En dan nog, hij kon dat heel lang volhouden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
SkiFan schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:40:
Wat is er mis met 'geen interesse, fijne dag verder'?
Het doet het vast wel goed in de kroeg natuurlijk...

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:28
Ik vraag me wel af of een kleine ondernemer wel of geen bescherming geniet van de colportagewet. Als je kijkt naar recente berichtgeving over de colportagewet dan blijkt dat de 'kleine' ondernemer buiten de boot valt qua consumentenbescherming aangezien de ondernemer handelt in naam van het bedrijf in plaats van de consument.
Proximedia tegen kleine ondernemer

...
2.5 Het hof ziet geen ruimte, anders dan de kantonrechter, om ter bescherming van kleine ondernemers dit begrip “particulier” zo ruim uit te leggen dat daaronder ook wordt begrepen een natuurlijke persoon die handelt in het kader van zijn beroep of bedrijf. In de wetsgeschiedenis van de Colportagewet is daar geen aanleiding voor te vinden. Zo wordt in de wetgeschiedenis vermeld dat overeenkomsten tussen ondernemers buiten de werkingssfeer van de regeling vallen (Advies van de SER, bijlage bij de MvT, nr. 4, onder V). Een amendement dat onder meer tot doel had om ook personen die niet als particulier optreden (meer in het bijzonder personen die een groep particulieren vertegenwoordigen) te beschermen tegen misbruiken bij colportage is verworpen (amendement Terlouw, nr. 12).
Bron: http://jure.nl/ECLI:NL:GHARL:2013:8111
Proximedia B.V. tegen voormalig vennoot van Body Moving Sport & Beauty VOF

...

6.6.3. Vast staat dat Body Moving, vertegenwoordigd door [de vrouw], de overeenkomst heeft gesloten in het kader van haar bedrijf, omdat de door Proximedia aangeboden goederen en diensten in het kader van de bedrijfsvoering van Body Moving werden gebruikt. Body Moving kan dus niet worden gekwalificeerd als "particulier" als genoemd in artikel 1 lid 1, aanhef en onder d van de Colportagewet . Anders dan de kantonrechter ziet het hof geen ruimte om ter bescherming van kleine ondernemers dit begrip "particulier" zo ruim uit te leggen dat daaronder ook wordt begrepen een samenwerkingsverband tussen twee natuurlijke personen in een vennootschap onder firma.

...

Het voorgaande betekent datde kantonrechter ten onrechte het beroep op (reflexwerking van de) Colportagewet heeft gehonoreerdd en ten onrechte de overeenkomst op grond van artikel 24 en 25 van de Colportagewet nietig heeft geoordeeld. De grieven slagen.
Bron: http://jure.nl/ECLI:NL:GHSHE:2014:1138

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Colportage gaat door zolang er mensen dom genoeg zijn om er in te trappen. Mijn vrouw durft ook vaak geen nee te zeggen, maar ook geen ja. Dan vraagt ze het aan mij en vindt ze het daarna zielig voor de deurverkoper dat ik wel kort van stof en duidelijk ben. "Al had je het beste aanbod van de wereld. Wij kopen NIETS aan de deur. Stuur maar een brief. Je hebt het adres. Oja, bellen hoef je ook niet te proberen. Fijne avond!"
Pagina: 1