Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet verleggen

Pagina: 1
Acties:

• rolfkunst
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 22:36
Beste Tweakers,

Mij is gevraagd na te denken over het volgende. Dat heb ik uiteraard gedaan, maar ik dacht, twee weten meer dan één.

Er is een ADSL internet verbinding in een woonhuis met aanpandig een kantoor. Nu is de bedoeling dat de telefoonlijn / internetverbinding verplaatst wordt naar het kantoor. Het woonhuis zou daarna wel eventueel verbinding mogen maken van dezelfde lijn.

Het is niet mogelijk om op 1 aderpaar 2 dsl verbindingen aan te vragen, laat staan op 1 adres, dus dat sluiten we uit. Maar wat is er wel mogelijk.
Ik zie mij niet de telefoonkabel uitgraven en verplaatsen naar het kantoor. Maar kan ik bijvoorbeeld ongestraft de kabel verlengen? Er ligt al een en ander aan UTP en telefoonkabel die richting op.

En dan, stel dat dat werkt, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik een compleet gescheiden internetverbinding kan krijgen terug naar de woonkamer? Een huis-tuin-en-keuken-router zal het niet gaan doen lijkt me, maar welk apparaat wel?

Ik hoor graag van jullie. :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Makkelijkst is om gewoon een kabelinternet aansluiting erbij te pakken, kijk ook even of er misschien glasvezel beschikbaar is.

Verleggen van de kabel... formeel mag het volgens mij niet, informeel maakt het ze niet heel veel uit (Ze weten toch niet waar die kabel in jouw tuin ligt). Verlengen mag niet, dan kun je serieuze signaal problemen mee krijgen en als ze erachter komen krijg je (waarschijnlijk) de rekening van het vervangen.

Wat betreft scheiden van de netwerken, allereerst zijn ze vaak panisch dat er iets misgaat, maar de volgende keer dat je er bent willen ze waarschijnlijk vanaf hun iPad in huis op de printer in de zaak... gewoon 2 subnetjes maken.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
1. Je kunt de kabel gewoon verlengen, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de blauw en blauw -wit van een goede netwerk kabel. Het beste kun je deze middels een "opbouw" doosje met elkaar verbinden. Een kroonsteentje zou ook werken, echter is een opbouw doosje wel net wat netter/beter.

2. Indien je een router/switch hebt met ondersteuning voor Vlan kun je het kantoor en privé netwerk geheel gescheiden houden. Kijk bijvoorbeeld maar is naar de routers van Draytek, deze hebben een uitgebreide web-interface waarop je prima op netwerk poort niveau het netwerk kan scheiden.

Het kromme is natuurlijk wel dat je eerst vanaf het woonhuis een kabel moet leggen naar het kantoor, en vervolgens weer een kabel terug naar het woonhuis. Waarom plaats je niet een goede router in het woonhuis en trek je één netwerkkabel naar het kantoor waar je vervolgens een switch neer legt om het netwerk te verdelen?

• rolfkunst
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 22:36
Bedankt voor jullie reacties.

Zowel kabel als glasvezel is helaas geen optie. Het verleggen mag ik zelf niet doen, maar verlengen zal toch wel lukken inderdaad.

Ik ga het proberen met een bestaande kabel en dan maar kijken of hij nog weer op komt.

Dus met een router die vlans ondersteund kan ik wel internet verzorgen, maar onderling netwerkverkeer blokkeren?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Ik zou gewoon thuis een VLAN-capable router neerzetten, bijvoorbeeld een Edgerouter X of lite, en van hier uit met UTP verder naar kantoor. Beste is om met glas te werken indien je kantoor een eigenstroomvoorziening heeft (iets met bliksem enzo).

Als je het niet bekabeld wilt eventueel een paar WiFi bridges van Ubiquiti aanschaffen. Ik zou niet gaan rommelen aan je ISRA want als er ooit problemen (storingen) zijn zal je ISP je verzoeken de hele handel weer terug te draaien.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even terugkomen op verlengen:

Zoals hierboven gezegd, je ISRA punt is het punt waar de lijn van 'verantwoordelijkheid' wisselt.

Alle aanpassingen voor of aan het ISRA punt zijn (formeel) niet toegestaan. Als je ooit signaal problemen krijgt zul je je modem direct achter het ISRA punt moeten (kunnen) aansluiten, direct bij de splitter. Op het moment dat je dus een aantal meters kabel extra hebt loop je het risico dat de monteur dat aanwijst als probleem (en je de rekening stuurt).
Verlengen voor je modem is dus eigenlijk altijd af te raden, het kan werken, maar het is gewoon een extra risico. Netwerkkabel is NIET beter dan telefoonkabel, aangezien het signaal geen ethernet is en je hiermee verschillende soorten bekabeling gaat mixen.

Dus als je de kabel buiten je huis opgraaft en op een ander punt je huis in brengt en het ISRA punt netjes weer aansluit is er geen probleem. Maar verlengen is VOOR het ISRA punt een buitengewoon slecht idee (alleen te doen door gecertificeerde bedrijven), verlengen tussen het ISRA punt en je modem is een matig idee, zorg ervoor dat je het modem ook kunt aansluiten direct achter het ISRA punt zodat je kunt testen of dat eventuele problemen oplost. De enige oplossing die KPN ondersteunt is het verlengen NA het modem (lange ethernet kabel).

Ps. Ik heb bijvoorbeeld de CAI aansluiting ook in de tuin opgegraven en bij de meterkast naar binnen gebracht (in plaats van de woonkamer). Maar dat lukt dus alleen als de lengte van de kabel het toestaat.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

Gewoon alles laten zoals het is en de utp kabel daarheen leggen? Heb je het hele gezeik niet...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Ik weet nog uit het verleden, dat kpn de regel hanteerde dat de kabel tussen het isra punt en het modum niet langer mocht zijn 1.5 meter. Zo garandeerde men een goede werking. Ik weet niet of dat voor nu ook nog geld, maar voor jou wel handig om na te gaan voor je allerlei spullen gaat aanschaffen.

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Wat is nu precies het probleem.
Wat is de reden dat het modem niet in die woning kan blijven hangen?

Je geeft aan dat er een bestaande netwerk kabel ligt?
Als dat zo is, dan kan je toch het beste de modem laten hangen in het woonhuis.
internet naar het kantoor doortrekken, of door de bestaande kabel of door een nieuwe kabel.

Dect toestel voor de telefoon.
(of ook hiervoor een extra kabel mee trekken).

Verwijderd

je kan zelfs 2 telefoon en één internet aansluiting door één kabel zetten. Een 100 Mbps verbinding heeft genoeg aan twee paren (4 adertjes). In je UTP zitten vier paren (8 adertjes). Een telefoon heeft één paar nodig.

Aangezien je ADSL niet hoger gaat dan pakweg 50 Mbps, kan dat makkelijk.

Gewoon modem laten hangen
Pagina: 1