CAD / Render / Video-Editing / CasualGamer PC (€3000)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-10-2016
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• CAD (Solidworks 2016, Inventor)
• 3D design & rendering (Cinema 4D, Keyshot)
• Beeld & videobewerking (Adobe Photoshop, Premiere, etc.)
• Gamen (Geen specifieke games in gedachten, gewoon wat 1st person shooters en race games met dikke graphics)
• Surfen, DJ’en, muziek luisteren, films kijken, google earth, etc.

De voornaamste eis is dat ik de komende 5 jaar soepel met bovenstaande CAD en 3D programma’s kan werken en dat ik met een redelijke snelheid renders kan maken. Vooraf heb ik mij ingelezen in het verschil tussen een desktop pc en een workstation. Ik kies bewust niet voor een CAD workstation omdat de verhoogde stabiliteit en prestaties voor mij niet opwegen tegen de meerprijs, omdat ik het systeem (nog) niet zo intensief zal gebruiken. Ik ben beginnend freelance ingenieur/ontwerper en hoop in de toekomst meer opdrachten vanuit huis te gaan doen, maar vooralsnog is dat niet het geval en doe ik slechts incidenteel een opdracht vanuit huis. Daarnaast heb ik met mijn vorige custom build PC met “normale” componenten en een vrij standaard consumer videokaart best redelijke prestaties behaald, zolang het geen 10.000+ parts assembly van een spaceshuttle betreft. Ik wil de PC wel graag zo opbouwen dat ik de mogelijkheid heb om achteraf alsnog uit te breiden met een Quadro of Firepro kaart mocht ik meer en complexere opdrachten krijgen. Rendering heeft geen hoge prioriteit (ik hoef niet tegelijkertijd te renderen en te modelleren). Het is belangrijk dat het een stil systeem wordt, aangezien de PC op mijn slaapkamer komt te staan en ik ’s nachts bijvoorbeeld wil kunnen renderen (en slapen :z).

Verder moet ik soepel met alle programma’s van Adobe overweg kunnen en eenvoudig grote videobestanden (100GB+) kunnen bewerken en afspelen. Daarnaast zal ik soms eens gamen, maar dit heeft geen prioriteit. Ten slotte zal ik af en toe DJ’en met Traktor DJ studio, muziek luisteren en het standaard multimedia gebruik (surfen, mailen, films kijken, etc).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan een 2500 a 3000 euro (systeem + monitor + windows 10) exclusief randapparatuur, assemblage, verzending etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien 3D CAD het voornaamste doel is, heb ik mij laten leiden door de system requirements van solidworks 2016 en die van Inventor 2016. Bij Inventor wordt er onderscheid gemaakt in de requirements aan de hand van de complexiteit van de assembly (lees: het aantal onderdelen waaruit een assembly bestaat). Ik zal zelden met assembly’s groter dan 500 parts werken.

Wat ik in ieder geval nodig denk te hebben:

• Een 64-bits systeem
• CPU: Intel or AMD with SSE2 support (Solidworks) / Intel® Xeon® E3 or Core i7 or equivalent, 3.0 GHz or greater (Inventor, recommended) / 64-bit Intel® or AMD, 2 GHz or faster (Inventor, minimum). In ieder geval een CPU met een hoge kloksnelheid en zonder hyperthreading, aangezien ik meer zal modelleren dan renderen / simuleren (zie deze link)
• 8 of 16GB RAM
• Een systeemkast met gaas achter de air inlets i.v.m. stof (stof is wel een issue op mijn zolderkamer, mijn vorige GPU is er door overleden)
• Een top of the range consumer grafische kaart of een entry/mid level workstation grafische kaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, A-merken. Omdat goedkoop vaak duurkoop is ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In volgorde van meest belangrijk naar minst belangrijk:
1. Prestaties / Stabiliteit
2. Uiterlijk (workstation uitstraling: strak, minimalistisch, hoogwaardige materialen)
3. Geluidsarm
4. Een systeemkast die stof zo veel mogelijk buiten houdt, aangezien ik op een stoffige zolderkamer bivakkeer.

Ga je overklokken?
Als dat niet ten koste gaat van de stabiliteit, is dat wellicht een optie voor de toekomst. Maar ik heb hier nog geen kaas van gegeten, dus eerder niet dan wel.

Mijn wenslijst / eerste configuratievoorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,90€ 265,90
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 132,95€ 132,95
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 698,99€ 698,99
1HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 4TB€ 236,83€ 236,83
1Corsair Obsidian 750D€ 161,49€ 161,49
1Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart€ 607,95€ 607,95
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
2Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 51,95€ 103,90
1Corsair AX760€ 166,-€ 166,-
1Crucial BX100 500GB€ 154,95€ 154,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.613,87

Een kleine toelichting bij mijn keuzes:
Processor: ik kwam bij deze uit omdat ik geen hyperthreading nodig heb maar wel een snelle processor
Moederbord: deze keus is weinig onderbouwd. Ik heb het filter zo ingesteld en vervolgens sprak Gigabyte me wel aan qua looks en score. Ik voel me niet echt aangetrokken tot producten waar “gaming” op staat, ik wil wel graag een beetje een workstation uitstraling  Maar het mag ook best wat meer high end dan de huidige keus. M.a.w. hier zijn alternatieven meer dan welkom!
Videokaart: na veel reviews lezen en fora afstruinen ben ik tot de conclusie gekomen dat de EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ een goede, stille kaart is (waarvan de fans uitschakelen bij lage belasting)
HD: HDSG schijven komen er gemiddeld gezien het best vanaf in de backblaze test.
Behuizing: Dit leek mij wel een degelijke kast met voldoende koelingsmogelijkheden en gaas om stof buiten te houden. Verder is het een mooi design en vind ik zo’n transparante zijkant wel gaaf. Ik heb nog weinig naar alternatieven gekeken.
Monitor: Ik heb lang getwijfeld of 4K/UHD wel de juiste keus is (i.v.m. compatibiliteit met CAD software, de extra belasting voor je GPU, kan ik bijvoorbeeld wel gamen in full HD resolution en full detail?). Maar je leest toch veel dat dit de nieuwe standaard gaat worden en blijkbaar kun je niet meer terug once you go UHD, zo fijn moet het zijn 
Processorkoeling: Koeling / stabiliteit is belangrijk, looks ook, toen kwam ik uit bij deze.
Geheugen intern: Deze stonden vrij hoog in de lijst met dit filter, oogt ook leuk
Voeding: Deze keus is ook weinig onderbouwd. Goede reviews, stil, A-merk, past mooi bij de kast. Maar heb ik voldoende aansluitingen? Is 760W voldoende? Ook als ik zou besluiten om later uit te breiden met een Quadro of Firepro videokaart?
Solid state drive: met deze filter stond de Crucial BX hoog in de lijst

Wat verwacht je van ons?
Alle tips en alternatieve configuraties zijn welkom. Er is nog ruimte binnen het budget voor extra of hoogwaardiger onderdelen! Verder zou het mooi zijn als boven- en onderstaande vragen beantwoord worden:

Een aantal vragen:
1. Stel dat ik later wil upgraden/uitbreiden met een door SolidWorks gecertificeerde grafische kaart zoals bv de Quadro4000, waarmee dien ik dan tijdens deze build al rekening mee te houden? Heb ik dan bijvoorbeeld een workstation moederbord nodig? Andere voeding?
2. Kan ik dan gewoon op één monitor blijven werken en softwarematig switchen tussen mijn consumer kaart of workstation kaart? Of moet ik handmatig kabels switchen? Of een tweede monitor kopen?
3. Ik heb gekozen voor een 27” 4K/UHD scherm van Dell. Gaat de grafische kaart die ik gekozen heb voldoende zijn voor een dergelijke resolutie? Kan ik met deze scherm/videokaart combi games in UHD en in high detail spelen, of kan ik dan beter voor een “normaal” scherm kiezen / een tweede GPU kopen?
4. Aangezien ik een muziekliefhebber ben; valt er winst te behalen door een audio kaart te kopen? Of kan ik beter voor een hoogwaardiger moederbord gaan met betere audio?
5. Is alles compatibel?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinno98
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 23:46
Waarom niet x99 gaan met je budget en eisen? Skylake is allemaal maar mooi maar een i7 5930k zal zo veel beter zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinno98
Als je niet plant om 4 videokaarten want dan zijn die 40 lanes overbodig er ooit in te proppen kan je zelfs voor een 5820k gaan maar dan heb je als nog die 6 cores (12 threads) voor brute kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 09:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

robinno98 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:46:
Waarom niet x99 gaan met je budget en eisen? Skylake is allemaal maar mooi maar een i7 5930k zal zo veel beter zijn voor je.
daar dacht ik ook aan, alleen dan met een 5820K

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinno98
NLBUURMAN schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:47:
[...]

Zie ook een 4k scherm in mijn ogen zijn de gpus van nu nog niet echt 4k ready of nouja games maxed out 60fps wil je dat op 4k heb je toch al snel een 2e 980ti nodig. De 980ti red wel 4k maar niet elke game Maxed out 60fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
- een niet overclockte 5820k is voor jouw geen nuttige upgrade t.o.v. 6700(k). Als jij voor socket 2011-3 gaat MOET je overclocken om er voordeel uit te halen. Vooral werken met CAD programma's zal op fabriekssnelheid sneller zijn op de 6700(k), terwijl de 5820k alleen maar iets sneller renderd.

- Een quadro en geforce zijn niet te combineren. Laat die quadro uberhaupt zitten, een gtx werkt over het algemeen prima, en een quadro biedt erg weinig compute power voor zn geld.

- 980ti lijkt me ook weer wat overkill. Die zou ik alleen in hele flinke videobakken zetten, high end gamepc's en voor gpu renderen.

Begin met een i7 6700, 32gb, gtx 970, en nvme ssd, en ga eens goed posts van kid jansen doorlezen over schermen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 09:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

robinno98 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:51:
[...]

Zie ook een 4k scherm in mijn ogen zijn de gpus van nu nog niet echt 4k ready of nouja games maxed out 60fps wil je dat op 4k heb je toch al snel een 2e 980ti nodig. De 980ti red wel 4k maar niet elke game Maxed out 60fps
dat vraagt hij dan ook niet, een 980Ti is op dit moment het meest krachtige wat je kan krijgen, en als je je settings een klein beetje terugzet kun je al heel aardig gamen op 4K. voor het renderen dacht ik inderdaad ook aan een i7 met hyperthreading, en een sixcore om dit te versnellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,80€ 399,80
1Asus X99-A€ 237,50€ 237,50
1Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD€ 697,95€ 697,95
1WD Green HDD, 4TB€ 137,95€ 137,95
1Cooler Master Silencio 652S€ 99,90€ 99,90
4Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 10,95€ 43,80
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2133C13€ 108,-€ 108,-
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.675,66

mij lijkt dit een vrij aardige setup; waarbij het moederbord redelijk ingetogen is imo, en de kast primair gericht is op stilte. de extra fans zitten er bij om die bovenin te stoppen en op de HDDkooi of onderin te plaatsen, je hebt namelijk een behoorlijk systeem erin zitten. Echter is deze review lovend: productreview: Cooler Master Silencio 652S review door Foritain

qua geheugen kun je iig het beste gaan voor quadchannel op een X99 set, of dual channel op een z170 set (dus 2x8gb, dan heb je nog ruimte over voor meer en presteert net zo goed als 4x4 op z170)
verder heb ik een WD Green schijf erin gestopt, deze is stiller en zou natuurlijk ook niet stuk moeten gaan; back-ups zijn natuurlijk onontkomelijk.
qua voeding; ik denk dat je het beste gewoon een niet al te dikke kan nemen, volgens mij moet het wel mogelijk zijn om een quadro en een 'normale' gpu in 1 kast te hebben en het renderwerk te laten doen door je quadro terwijl je je scherm op je 980Ti hebt hangen, maar ideaal lijkt me anders. Ik denk dat je dan haast beter een dedicated rendercomputer kan neerzetten. Overigens niets mis met die voeding (hoop ik dan, ik heb 'm hier ook...)
andere GPU gekozen ivm levertijd

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
robinno98 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:46:
Tnx voor de eerste input! Wat is x99? Waarom is skylake allemaal mooi, maar zal een i7 d930k zo veel beter zijn voor mij? Als ik de Intel Core i5-6600K Boxed vergelijk met de Intel Core i7-5930K Boxed, zie ik 6 cores ipv 4, een lagere turbo kloksnelheid, en ca 333 euro prijsverschil. Zijn die twee extra cores zo belangrijk voor mij? Ik had begrepen uit mijn research dat CAD programma's beter af zijn meter minder cores omdat er weinig parallelle processen zijn.
robinno98 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:47:
Als je niet plant om 4 videokaarten want dan zijn die 40 lanes overbodig er ooit in te proppen kan je zelfs voor een 5820k gaan maar dan heb je als nog die 6 cores (12 threads) voor brute kracht.
Ik ben van plan 1 (consumer) videokaart te gebruiken en eventueel later uit te breiden met een workstation videokaart.
NLBUURMAN schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:47:
[...]

Zie antwoord eerste qoute
robinno98 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:51:
[...]

Ik ben geen hardcore gamer, dit heeft dus niet de hoogste prio. Mocht het echt belabberd zijn kan ik altijd nog een tweede kaart bijsteken...
maratropa schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:06:
- een niet overclockte 5820k is voor jouw geen nuttige upgrade t.o.v. 6700(k). Als jij voor socket 2011-3 gaat MOET je overclocken om er voordeel uit te halen. Vooral werken met CAD programma's zal op fabriekssnelheid sneller zijn op de 6700(k), terwijl de 5820k alleen maar iets sneller renderd.

- Een quadro en geforce zijn niet te combineren. Laat die quadro uberhaupt zitten, een gtx werkt over het algemeen prima, en een quadro biedt erg weinig compute power voor zn geld.

- 980ti lijkt me ook weer wat overkill. Die zou ik alleen in hele flinke videobakken zetten, high end gamepc's en voor gpu renderen.

Begin met een i7 6700, 32gb, gtx 970, en nvme ssd, en ga eens goed posts van kid jansen doorlezen over schermen
Bedoel je deze processor? Ik had begrepen dat dit een processor is die hyperthreading ondersteund, waar mijn CAD applicaties niet bijzonder veel voordeel uit halen? Waarom is dit dan toch een beter keus dan de Intel Core i5-6600K Boxed?

Wat de videokaarten betreft, mocht ik op een dag willen uitbreiden met een quadro of firepro dan is het niet de bedoeling dat ze samenwerken maar dat ik kan switchen tussen de een en de ander. Als je ingewikkelde geometrie wilt maken dan kan zo'n kaart toch wel degelijk het verschil maken, ookal zijn ze veel lager gespecced dan de consumer kaarten...

Ik ga me even verdiepen in de alternatieven die je hebt aangedragen, ik kom er nog op terug!

Tnx so far voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
SmittyDeluxe schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:29:
[...]

Tnx voor de eerste input! Wat is x99? Waarom is skylake allemaal mooi, maar zal een i7 d930k zo veel beter zijn voor mij? Als ik de Intel Core i5-6600K Boxed vergelijk met de Intel Core i7-5930K Boxed, zie ik 6 cores ipv 4, een lagere turbo kloksnelheid, en ca 333 euro prijsverschil. Zijn die twee extra cores zo belangrijk voor mij? Ik had begrepen uit mijn research dat CAD programma's beter af zijn meter minder cores omdat er weinig parallelle processen zijn.
De i7 5920k heeft hyperthreading, dus in plaats van 6 threads heeft die 12.. En je kunt de i7 5920k een stuk overklokken.. :) _/-\o_
De i5 6600k heeft alleen 4 threads.. Dus niet echt geweldig voor de programma's die jij opnoemt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
KappaRoss schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:33:
[...]

De i7 5930k heeft hyperthreading, dus in plaats van 6 threads heeft die 12.. En je kunt de i7 5930k een stuk overklokken.. :) _/-\o_
De i5 6600k heeft alleen 4 threads.. Dus niet echt geweldig voor de programma's die jij opnoemt :?
Hier staat juist het tegenovergestelde:

https://www.capinc.com/20...-threading-and-solidworks

:?

[ Voor 4% gewijzigd door SmittyDeluxe op 06-11-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
NLBUURMAN schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:09:
[...]

dat vraagt hij dan ook niet, een 980Ti is op dit moment het meest krachtige wat je kan krijgen, en als je je settings een klein beetje terugzet kun je al heel aardig gamen op 4K. voor het renderen dacht ik inderdaad ook aan een i7 met hyperthreading, en een sixcore om dit te versnellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,80€ 399,80
1Asus X99-A€ 237,50€ 237,50
1Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD€ 697,95€ 697,95
1WD Green HDD, 4TB€ 137,95€ 137,95
1Cooler Master Silencio 652S€ 99,90€ 99,90
4Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 10,95€ 43,80
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2133C13€ 108,-€ 108,-
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.675,66

mij lijkt dit een vrij aardige setup; waarbij het moederbord redelijk ingetogen is imo, en de kast primair gericht is op stilte. de extra fans zitten er bij om die bovenin te stoppen en op de HDDkooi of onderin te plaatsen, je hebt namelijk een behoorlijk systeem erin zitten. Echter is deze review lovend: productreview: Cooler Master Silencio 652S review door Foritain

qua geheugen kun je iig het beste gaan voor quadchannel op een X99 set, of dual channel op een z170 set (dus 2x8gb, dan heb je nog ruimte over voor meer en presteert net zo goed als 4x4 op z170)
verder heb ik een WD Green schijf erin gestopt, deze is stiller en zou natuurlijk ook niet stuk moeten gaan; back-ups zijn natuurlijk onontkomelijk.
qua voeding; ik denk dat je het beste gewoon een niet al te dikke kan nemen, volgens mij moet het wel mogelijk zijn om een quadro en een 'normale' gpu in 1 kast te hebben en het renderwerk te laten doen door je quadro terwijl je je scherm op je 980Ti hebt hangen, maar ideaal lijkt me anders. Ik denk dat je dan haast beter een dedicated rendercomputer kan neerzetten. Overigens niets mis met die voeding (hoop ik dan, ik heb 'm hier ook...)
andere GPU gekozen ivm levertijd
Tnx voor de alternatieve configuratie, ik ga me verdiepen in de componenten die je gekozen hebt en kom er nog op terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik kwam ook even kijken, want high-end workstation builds vind ik altijd de leukere builds om naar te kijken. Jammer genoeg ben ik door verbouwingen en een verhuizing al sinds eind juni niet erg actief meer en daarom nog niet helemaal up-to-date met zaken en Skylake en Windows 10, maar ik zie dat maratropa ook al aan het meedenken is dus dat moet dan helemaal goed komen.

Ik denk dat ik me daarom in dit geval maar beperk tot de schermen, want ik zie dat er op dat vlak nog wel het één en ander te verbeteren valt. Als je het interessant vind zou je het beeldschermadvies kunnen doorlezen dat ik voor de videobewerkingsworkstation BBG van afgelopen juli had geschreven. Al denk ik niet dat die volledig van toepassing zal zijn op jouw situatie.

Waar ik eerst op terug wil komen is Adobe Photoshop en Premiere. In de startpost wordt dat genoemd, maar vervolgens komt dat helemaal niet meer terug. Is dat ook voor professionele opdrachten, of is dat alleen hobby? De reden dat ik dit vraag is dat als het ook voor professionele opdrachten is, je zeker met dit budget eigenlijk niet om een scherm heen kan met hardwarematige kalibratie en eigenlijk ook uniformiteitscorrectie. Als de opdrachten alleen CAD zijn is dat een stuk minder belangrijk, al kan het dan nog steeds interessant zijn.

Verder vraag ik me af om het verstandig is om voor maar één scherm te gaan. Al is het maar een goedkoop scherm om je interface elementen op te dumpen, ik zou altijd minimaal twee schermen voor een workstation aanraden.

• SmittyDeluxe
Hey Kid Jansen,

Tnx voor je reactie. Adobe Photoshop en Premiere gebruik ik voornamelijk als hobbyist, het enige dat ik er op professioneel gebied mee doe is renders oppoetsen in PS. Of een beeldscherm met hardwarematige calibratie en of uniformiteitscorrectie dan de moeite is weet ik niet, dat ligt er een beetje aan wat het verschil in prijs en eindresultaat is. Waarom kan zo’n beeldscherm toch nog steeds interessant zijn als het puur voor CAD is?

Qua aantal beeldschermen, ik heb in het verleden vaak met 2 beeldschermen gewerkt bij vorige werkgevers. Het kan inderdaad fijn zijn om je workspace te vergroten, maar omdat ik nog geen zicht heb op de hoeveelheid opdrachten die ik vanuit huis ga doen wil ik dit net zoals een eventuele uitbreiding met een CAD certified videokaart nog even on-hold zetten. Mocht ik uitbreiden met een tweede beeldscherm dan wordt het sowieso 1 grote waar ik recht voor kan zitten, en een kleinere ernaast.

Ik ga de link die je gedeeld hebt doorspitten en kom er daarna op terug.

Ps. Is dit een van de posts waar maratropa op doelde met “en ga eens goed posts van kid jansen doorlezen over schermen”? Zijn er nog meer interessant voor mij of alleen deze?

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 22:33
SmittyDeluxe schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:38:
[...]

Tnx voor de alternatieve configuratie, ik ga me verdiepen in de componenten die je gekozen hebt en kom er nog op terug!
Kijk X99 kan wel, is een heel mooi platform hiervoor. Maar overclocken is wel verplicht imo voor goede prestaties. Dat is allemaal niet heel moeilijk en je kunt het heel safe snel doen. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

De 5820 of 5930 is een goede keus. Je kunt eventueel mijn V&A aangeboden: Intel Core i7-5930K Boxed ZGAN overnemen.

Zie hier voor een overclock guide : http://nl.hardware.info/r...930k-en-5820k-overklokken

• Kid Jansen
  • Niet online
SmittyDeluxe schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:05:
Waarom kan zo'n beeldscherm toch nog steeds interessant zijn als het puur voor CAD is?
Als het belangrijk is dat de renders zo natuurgetrouw mogelijk zijn (ook qua kleur). Dat zal met werktuigbouwkunde niet zo snel het geval zijn, maar met industrieel ontwerpen zou ik me dat dan wel weer voor kunnen stellen.
Mocht ik uitbreiden met een tweede beeldscherm dan wordt het sowieso één grote waar ik recht voor kan zitten, en een kleinere ernaast.
Als nauwkeurige kleurweergave niet heel belangrijk is en je voor een 4K scherm wilt gaan zou Philips BDM4065UC misschien ook nog wel wat voor je kunnen zijn (zie ook het topic dat er over loopt hier op GoT). Je hebt dan ongeveer dezelfde pixeldichtheid als 2560x1440 op 27" (heb ik zelf 2x staan en werkt erg lekker) en 3440x1440 op 34". Het is met 40" natuurlijk wel een gigantisch bakbeest, maar je weet dan zeker dat je ook echt van die 4K resolutie gebruik kan maken als werkruimte in plaats van dat je scaling nodig hebt om het werkbaar te maken. Het is geen perfect scherm, maar de beste minpunten zijn voor CAD geen enkel probleem. Eigenlijk zou alleen de PWM gestuurde backlight dimming een probleem kunnen zijn. Buiten dat lijkt het mij voor CAD eigenlijk een ideaal scherm.
Ik ga de link die je gedeeld hebt doorspitten en kom er daarna op terug.
Dat is misschien wat overdreven. Zeker als een nauwkeurige kleurweergave niet echt van belang is, want dat is wel één van de belangrijkste focuspunten in die post van mij.
Is dit een van de posts waar maratropa op doelde met "en ga eens goed posts van kid jansen doorlezen over schermen"? Zijn er nog meer interessant voor mij of alleen deze?
Dit is wel één van de interessantere, omdat het nog vrij recent is (in die sector volgen schermen elkaar toch niet zo snel op) en redelijk in de buurt komt van de schermen die voor jou interessant zijn. Ik hou het allemaal niet bij en heb ook in heel erg veel topics gereageerd over beeldschermen. Ik zou zo even niet uit m'n hoofd weten welke posts van mij nog meer voor jou interessant zijn.

Overigens werkt advies op maat ook veel beter. Als jij me laat weten wat je in een scherm zoekt dan wil ik daar wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 22:33
Kid Jansen schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:37:
[...]
Als nauwkeurige kleurweergave niet heel belangrijk is en je voor een 4K scherm wilt gaan zou Philips BDM4065UC misschien ook nog wel wat voor je kunnen zijn (zie ook het topic dat er over loopt hier op GoT). Je hebt dan ongeveer dezelfde pixeldichtheid als 2560x1440 op 27" (heb ik zelf 2x staan en werkt erg lekker) en 3440x1440 op 34". Het is met 40" natuurlijk wel een gigantisch bakbeest, maar je weet dan zeker dat je ook echt van die 4K resolutie gebruik kan maken als werkruimte in plaats van dat je scaling nodig hebt om het werkbaar te maken. Het is geen perfect scherm, maar de beste minpunten zijn voor CAD geen enkel probleem. Eigenlijk zou alleen de PWM gestuurde backlight dimming een probleem kunnen zijn. Buiten dat lijkt het mij voor CAD eigenlijk een ideaal scherm.
Is een pricewatch: Philips BDM4065UC Zwart serieus fijn? Kan me niet voorstellen dat je een 40'' scherm voor je wil hebben, dat is hetzelfde als werken op je TV. Gamen lijkt me op zo'n resolutie al helemaal niet fijn met shooters.

34'' ultrawide zou nog kunnen maar een goede 27'' 1440p lijkt me iig een goede koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Voor 4K wel denk ik. Ik heb nu ook 2x 27" 2560x1440 staan en dat is eigenlijk te breed, want van het linker scherm gebruik ik dan alleen de rechter helft. Met de dubbele bezels ertussen kom je dan op een breedte van zo'n 93,5 cm uit (linker helft van linker scherm dus niet meegerekend). De BDM4065UC geeft qua pixels dezelfde breedte als anderhalf keer 27" 2560x1440, alleen doordat je er dan geen bezels tussen hebt zitten en doordat de pixelpitch een fractie kleiner is, kom je dan op zo'n 87,5 cm breedte uit. Dat zou voor mij al een stuk beter werken. De extra hoogte zou ook zeer welkom zijn, want ik heb nog steeds het idee dat ik op dat vlak tekort kom op 2560x1440. Met 3840x2160 heb je hoe dan ook al 12,5% meer pixels dan met 2x 2560x1440, maar in mijn geval zou ik er ook nog eens een stuk efficiënter gebruik van kunnen maken. Doordat ik nu toch al alleen het rechter scherm en de rechter helft van het linker scherm gebruik zou ik er dan eigenlijk 50% op vooruit gaan. Maar dat gaat alleen op als ik het ook zonder scaling kan gebruiken. Op 40" kan dat zeker, maar op 31,5" is het toch al een heel stuk scherper dan wat ik nu heb (139,75 vs. 108,97 ppi). Als ik dan scaling op 125% moet zetten kom ik effectief uit op dezelfde werkruimte als 3072x1728, dat is toch alweer 36% minder werkruimte.

Het is dat ik de BDM4065UC zelf niet high-end genoeg vind. Als ik een nieuw scherm koop wil wil ik wel weer wide gamut en als het even kan ook hardwarematige kalibratie. Anders zou ik hem misschien zelf ook wel gekocht hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Kid Jansen op 13-11-2015 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
Heren Tweakers,

Tnx voor alle reacties & input tot dusver.
Ik ben intussen tot de volgende configuratie gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 407,01€ 407,01
1Asus X99-A€ 257,80€ 257,80
1HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 4TB€ 236,83€ 236,83
1Corsair Obsidian 750D€ 156,95€ 156,95
1Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart€ 575,95€ 575,95
1Noctua NH-D15€ 87,-€ 87,-
1Crucial Ballistix Sport BLS4K8G4D240FSA€ 214,75€ 214,75
1Corsair AX760€ 168,-€ 168,-
1Crucial BX100 500GB€ 161,67€ 161,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.964,95

Een kleine toelichting:

Processor: ik zie inmiddels in dat de 5820K toch wel serieus meer processor is dan de 6700K. Maar ik zie niet in waarom ik 200 euro meer zou betalen voor de 5930K, terwijl je daar slechts 0,1 Ghz meer kloksnelheid voor krijgt? Ook ben ik inmiddels van plan om te overclocken, zolang mijn spul maar heel blijft en het systeem stabiel :)

Moederbord: Overgenomen van het advies van NLBuurman. Waarom is dit nog "redelijk ingetogen"? Kan ik misschien beter voor een ander bord gaan op het moment dat ik wil overclocken? Er is nog ruimte binnen het budget...

Videokaart: Ongewijzigd, heb veel reviews gelezen over de GTX980 en wil bij deze keus blijven.

HD: Idem, een WD is misschien wat stiller maar betrouwbaarheid staat voorop.

Systeemkast: Ongewijzigd, ik vind deze kast qua uitstraling en afwerking gewoon t mooist, en hij krijgt goede reviews. Enige waar ik over twijfel is wat ik in deze review las: "Bumps instead of proper spacers for motherboard" met als gevolg kans op kortsluiting??? Iemand enig idee wat die bumps inhouden en of dat inderdaad kans op kortsluiting kan opleveren?

Scherm: Ongewijzigd tot nu toe. Ik zoek iets tussen de 27" en 32", looks vind ik erg belangrijk en de schermen van Dell zijn gewoon erg mooi. Hardwarematige kalibratie etc is voor mij overbodige luxe, UHD / 4K is een optie maar geen must. De Philips BDM4065UC is voor mij echt veel te groot.

Processorkoeling: Ongewijzigd

Intern geheugen: Geupgrade naar 32 GB zoals door een aantal van jullie aanbevolen. Is dit een goede keuze? Ook hier vraag ik mij af waarom een dit intern geheugen 200 euro duurder is dan de Crucial die ik gekozen heb, terwijl je er 600mhz aan snelheid voor terug krijgt?

Voeding: Ongewijzigd

SSD: Ongewijzigd. @Maratropa, wat bedoel jij met "nvme ssd"? Is degene die ik gekozen heb niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
SmittyDeluxe schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:01:

SSD: Ongewijzigd. @Maratropa, wat bedoel jij met "nvme ssd"? Is degene die ik gekozen heb niet goed?
2Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 323,95€ 647,90
Ik denk dat hij deze bedoeld. Heb ik er ook in gegooid, bevalt uitstekend :D.

[ Voor 22% gewijzigd door Darkangle op 20-11-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
Darkangle schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:41:
[...]

2Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 323,95€ 647,90
Ik denk dat hij deze bedoeld. Heb ik er ook in gegooid, bevalt uitstekend :D.
Hmmm die heeft wel serieus hogere lees en schrijfsnelheden ja :)
Ik heb hem toevoegd aan de lijst, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clemens123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 22:51
Ik zou eerder voor de 950 pro opteren:
pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB
De SM-951Nvme is een OEM product, weet niet hoe daar de garantie werkt als eindgebruiker.
Bij de 950 pro is er gewoon 5 jaar garantie.
Hij is ook iets actueler.
En, ook al maakt dit niet veel uit, zijn looks zijn beter :*)

[ Voor 44% gewijzigd door Clemens123 op 23-11-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
Clemens123 schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:46:
Ik zou eerder voor de 950 pro opteren:
pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB
De SM-951Nvme is een OEM product, weet niet hoe daar de garantie werkt als eindgebruiker.
Bij de 950 pro is er gewoon 5 jaar garantie.
Hij is ook iets actueler.
En, ook al maakt dit niet veel uit, zijn looks zijn beter :*)
Tnx voor de tip! Voor 95 cent extra is 5 jaar fabrieksgarantie mooi meegenomen, die zat er bij die OEM SSD idd niet bij. En de 950 pro leest ook nog eens 350 mb/s sneller. En looks zijn toch wel belangrijk want ik kijk recht op de PCI slots door de transparante zijwand van de systeemkast :)

wishlist is weer geupdate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 407,01€ 407,01
1Asus X99-A€ 257,90€ 257,90
1HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 4TB€ 243,43€ 243,43
1Corsair Obsidian 750D€ 156,95€ 156,95
1Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart€ 574,95€ 574,95
1Noctua NH-D15€ 87,-€ 87,-
1Crucial Ballistix Sport BLS4K8G4D240FSA€ 214,75€ 214,75
1Corsair AX760€ 168,-€ 168,-
1Samsung 950 Pro 512GB€ 324,90€ 324,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.133,88

Als er nog iemand tips of commentaar heeft op bovenstaande configuratie dan hoor ik het graag!
Dan kan ik langzaamaan beginnen het spul te bestellen... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 01:49

Scy

¯\_(ツ)_/¯

SmittyDeluxe schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:30:
Als er nog iemand tips of commentaar heeft op bovenstaande configuratie dan hoor ik het graag!
Dan kan ik langzaamaan beginnen het spul te bestellen... :9~
Ik heb geen aanvullingen aangezien Workstation’s niet binnen mijn expertise valt, maar ik heb wel een mening op de Quadro en GTX discussie. Ik werk zelf namelijk bij een architectenbureau en daar hebben ze allemaal Quadro kaarten voor het modelleerwerk. (Bouwkundig modelleurs; denk aan Revit, Arkey, etc.)

Maar voor de PC’s van de architecten die veel aan renderen doen (Lumion, 3dsmax/blender) is er gekozen voor GTX kaarten. Persoonlijk heb ik gemerkt dat je met een GTX kaart beiden “goed” kunt doen. Terwijl Quadro kaarten echt specifiek alleen voor CAD-programma’s zijn ontwikkeld. (Procesmatig vermogen ipv video verwerking vermogen).

Aangezien Autodesk’s Inventor dezelfde renderingsmechaniek gebruikt als 3dsmax; is een game kaart (GTX) veel gunstiger om te kiezen. (Gebruikt DirectX en géén OpenGL) Bron: https://forums.autodesk.c...nventor-2012/td-p/3374093

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Quadro's zijn ook prima voor bijv. renderen maar je betaalt bij een quadro gewoon veel meer per eenheid renderpower, dus het slaat zelden ergens op. Een gtx 980 ti van 700 euro renderd even snel als een M6000 van 4000 euro.

Die quadro's zitten gewoon vaak in standaard workstations die bij DEll en HP vandaan komen en die ze vaak bij bedrijven hebben staan. Instap Quadro's zijn ook goed te betalen maar slaan geen deuk in een pakje boter qua compute. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
Scy schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:26:
[...]

Ik heb geen aanvullingen aangezien Workstation’s niet binnen mijn expertise valt, maar ik heb wel een mening op de Quadro en GTX discussie. Ik werk zelf namelijk bij een architectenbureau en daar hebben ze allemaal Quadro kaarten voor het modelleerwerk. (Bouwkundig modelleurs; denk aan Revit, Arkey, etc.)

Maar voor de PC’s van de architecten die veel aan renderen doen (Lumion, 3dsmax/blender) is er gekozen voor GTX kaarten. Persoonlijk heb ik gemerkt dat je met een GTX kaart beiden “goed” kunt doen. Terwijl Quadro kaarten echt specifiek alleen voor CAD-programma’s zijn ontwikkeld. (Procesmatig vermogen ipv video verwerking vermogen).

Aangezien Autodesk’s Inventor dezelfde renderingsmechaniek gebruikt als 3dsmax; is een game kaart (GTX) veel gunstiger om te kiezen. (Gebruikt DirectX en géén OpenGL) Bron: https://forums.autodesk.c...nventor-2012/td-p/3374093
Tnx voor je reactie, dat bevestigt mijn research en vermoedens nogmaals…! De meningen zijn er vaak erg over verdeeld, en als je het mij vraagt is het erg afhankelijk van hoe je je CAD programma’s gebruikt en hoe intensief. Ik heb zelf bij vorige werkgevers ook gewerkt met workstations waarin quadro kaarten zitten. Het is vooral fijn als je a. niets anders doet dan modelleren of b. met zulke complexe assemblies werkt dat een GTX kaart het in realtime om je 3D model heendraaien niet meer of slecht trekt. Vooralsnog zal ik mijn PC niet zodanig veel gebruiken voor mijn freelance werkzaamheden dat dat nodig is, en mocht dat er wel van komen dan is een upgrade zo gedaan…

Ik ga de link die je gedeeld hebt nog bekijken!
Pagina: 1