Windows scam en thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Pretz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-10 17:38
Ik ben altijd heel voorzichtig met het klikken op links, gooi spam meteen weg en als iemand van ’windows’ of ‚microsoft’ belt gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Maar helaas bij mijn vader dus niet… totdat ze natuurlijk over de betaling begonnen maar toen waren ze dus al met teamviewer in zijn computer. Hoop niet dat ze nog eens bellen want hij blijft volhouden dat het telefoontje wat hij heeft gehad echt wel te vertrouwen was….

Ik vraag mij echter een paar dingen af:
- Zijn computer is zeg maar de hoofdcomputer van ons thuisnetwerk waar ook mijn mac deel van uit maakt en een server. Nu ben ik dus bang dat ze op de een of andere manier ook bij mijn mac hebben kunnen komen of de server waar een back up van mij op staat en waar mijn persoonlijke mail op binnenkomt. Vader zegt geen wachtwoorden of wat dan ook te hebben ingetypt of gegeven maar dan nog….
- Na lang aandringen om alles te wissen van de computer, om eventuele rotzooi te verwijderen die die scammers erop hebben gezet, is hij bezig geweest met de partitie waarop hij windows 10 had staan te verwijderen. Is dat voldoende om alles te wissen? Ik zou denken van niet omdat dan de computer nog niet helemaal leeg gaat maar ik weet niet hoe het zit als je met verschillende partities en besturingssystemen op een computer werkt.

Kortom wat kan ik doen om mijn gedeelte te beschermen? Was sowieso van plan mijn mail wachtwoord aan te passen op de server maar als die criminelen daar al in zitten of toegang toe hebben…

Verwijderd

Graag even wat meer technische informatie, weet je vader nog wat ze allemaal hebben gedaan?
Iets gedownload etc?

En hoe is de server beveiligd (kan bijvoorbeeld alleen jij erop inloggen etc.)? Wat voor een server?

Het is even handig voordat je gaat overschrijven etc. om te weten wat er allemaal is gebeurd..
Voor het zelfde geld haal jij alles leeg en is het enige wat ze hebben gedaan, proberen geld te krijgen voor "support"..

Hopelijk is het niet te ernstig.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 10:55 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Dit is AZ, geen techforum. ;) Move naar BV.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Pretz
Okee dank je voor het verplaatsen, zat te twijfelen waar ik dit moest posten.

We hebben een NAS inderdaad, geen idee welk type maar mijn vader is daar de admin voor en wij hebben allemaal een eigen wachtwoord en account daarop. De software is van Synology. Moeilijk te zeggen wat hij allemaal gedaan heeft want ik heb niet het hele gesprek gehoord of alles op z'n scherm gezien. Toen ik merkte dat hij aan het bellen was in het Engels en keek zag ik dat er een tekst bestand open stond met wat ID nummers ofzo en iets van anti hacking tool waar nog een nummer achter gezet moest worden. Toen werd er een klein zwart schermpje geopend wat wel wat weg heeft van een console waarbij de crimineel dus wat intypte en vervolgens het ID van iets in het tekst bestand invulde (niet van de hacking tool).

Hij heeft niks gedownload zegt hij, ze wilden dat hij iets ging downloaden maar moest daarvoor eerst betalen en dat wilde hij niet.

Vader wil er verder niet in details over praten, vind dat mijn moeder en ik zeuren en dat het telefoontje echt wel te vertrouwen is. Hij was al een half uur aan de lijn met ze volgens mijn moeder voordat k heb proberen in te grijpen door hem te laten ophangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pretz op 06-11-2015 11:09 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:03

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou die pc niet meer durven vertrouwen. Persoonlijke documenten, foto's en mails, etc. veiligstellen als je daar nog geen back up van hebt en dan Windows overnieuw schoon installeren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Ik zou inieder geval even malwarebytes gebruiken om de computer te scannen. Wachtwoord van je vader in de NAS veranderen, en kijken of de PC rare outbound connecties maakt.

Als hij 1,5 aan de telefoon heeft gehangen zou ik inderdaad Windows opnieuw installeren, eerst alles even back-uppen. In 1,5 uur kun je veel kwaads doen.

Het is echt wel belangrijk om na te gaan wat er werd ingetyped etc.

• Pretz
Mijn vader heeft zijn computer gescand en er was niks gevonden. Ik heb ook mijn eigen mac gescand voor de zekerheid en ook niks.

Ik gebruik die PC verder niet, weet het wachtwoord niet eens, maar ik zou die dus ook niet meer vertrouwen. Maar ik maak mij dus vooral zorgen over of die criminelen via het thuisnetwerk bij mijn dingen kunnen komen.

Zal hem straks nog eens wat extra dingen vragen...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:03

Fiber

Beaches are for storming.

Je zou er natuurlijk ook twee gescheiden netwerken, met een gezamenlijke internet verbinding van kunnen maken. Hoe je dat het beste doet is weer een topic op zich denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Pretz
Vandaag belden de criminelen weer waardoor ik mij toch ga afvragen of ze hun doel hebben bereikt gisteren.
Zover ik begrepen heb is heel de computer toch leeg gehaald en windows opnieuw erop gezet en vervolgens alle wachtwoorden aangepast.

Verwijderd

Als je vader twijfels heeft over de echtheid van de "medewerker van Microsoft" die hem belde kan je dit laten lezen.
http://www.emerce.nl/nieu...aangifte-telefoonphishing

Daarnaast zou ik gewoon de pc opnieuw installeren (dus geen reset)

En de nas en andere pc's scannen op rare open poorten en wachtwoorden reseten.
Pagina: 1