Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Multimedialaptop december 2015

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Multimedialaptop december 2015

Omdat de multimedialaptop bij de bbg van oktober een beetje in water viel* wagen we nogmaals een poging voor de bbg van december.
De vereisten voor een multimedialaptop zijn niet veranderd, maar het aanbod - dankzij Skylake - wel. Belangrijke punten voor een multimedialaptop zijn:
- Goed scherm (ips en full hd op z'n minst)
- 15" of groter
- Een losse AMD- of Nvidia-kaart zodat je enigszins kunt gamen
- Liefst een ssd (maar voor veel opslag valt op zich wat te zeggen en het liefst zien we gewoon twee 2,5" bays uiteraard)
En natuurlijk zijn bouwkwaliteit, goed toetsenbord en touchpad etc. ook belangrijk :) De multimedialaptop mag maximaal 1300 euro kosten, maar meer waar voor minder geld is natuurlijk altijd beter :9.

De laptop waarop jullie keuze valt gaan we proberen te testen, dus op 20/11 om 08:00 moeten we er wel zo'n beetje uit zijn, zodat we de laptop kunnen aanvragen.

*de laptop waarop de keuze viel bleek toen we 'm op de redactie binnenkregen zodanig tegen te vallen dat we 'm niet met goed fatsoen in de BBG konden zetten en er een losse review van gemaakt hebben..
Kandidaten
Om de discussie alvast op gang te helpen een lijstje met mogelijke kandidaten:

De pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN104T is weliswaar een gamelaptop, maar de opzichtigheid van het uiterlijk valt mee. Bovendien krijg je een hoop hardware voor je geld: Skylake quadcore i7, 16GB ram, GTX 960, 128GB ssd en een 1TB hdd en een mat ips-scherm. Mogelijke nadelen: volgens ultrabookreview.com is 'ie zwaar en heeft 'ie een korte accuduur (niet zo boeiend voor een multimedialaptop imo) en valt de bouwkwaliteit, in het bijzonder die van het scherm, tegen, net als het toetsenbord en trackpad (wel boeiend voor vrijwel iedere laptop en helemaal als je er 1300eu voor betaalt).

Minder waar voor je geld biedt Acer met de pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-72KD. Skylake quadcore i7, 8GB ram, een GTX 950M en een 1TB hybride schijf steken wat zielig af bij de specs van de Asus hierboven. Er zijn nog nauwelijks reviews van de nieuwe VN7 te vinden, dus het is een beetje gissen hoe goed de laptop is, zijn voorganger vond ik qua bouwkwaliteit in ieder geval een beetje tegenvallen, vooral bij het scherm (ik bespeur een trend), maar dat zou bij deze nieuwe versie natuurlijk anders kunnen zijn.

HP verkoopt de pricewatch: HP Envy 15-ae121nd met Skylake, alleen kiest de fabrikant voor een ulv-versie; de i7-6500U. Verder aanwezig: 8GB ram, 256GB ssd, GTX 950M en een fhd-scherm. Net nieuw, dus nog weinig reviews over te vinden.

Wat mogen we in december in de Best Buy Guide zetten? Jullie mogen het zeggen!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Nieuwe serie Asus N55VX zit eraan te komen, al leverbaar in Zwitserland en specs al inzichtelijk op de website.

Met USB-C, (16gb) DDR4-geheugen, Skylake en dedicated nvidea 950m (2gb) in mijn opinie de review waard. Als de laptop beschikbaar zou zijn in Nederland. Mischien kan Tweakers (alvast) een reviewmodel te pakken krijgen? Volgens een belletje met Asus Nederland komt 'ie eraan.
Als de Zwitserse prijs van 1179 ook in Nederland aangehouden wordt, best een leuk apparaatje.
Wel wil ik benoemen dat de videokaart op GDDR3 geheugen draait. Dit kan goed uitpakken voor de accuduur, of de grafische prestaties afdoen. Ik heb geen idee.

Er zijn drie modellen, allemaal beschreven op bovenstaande site. De verschillen zitten 'm in de storage en schermresolutie. Zo heeft het goedkoopste model alleen 256gb en Full-HD scherm, het 'middelmodel' een 256GB SSD, 1TB en full-hd scherm, high end-model een 256GB SSD, 2TB HDD en UHD-resolutie.
Het instapmodel ligt met (1179 volgens genoemde bron) in de range. Het opvolgende review model is met 1399 de review niet waard want voor die extra pieken krijg je alleen één TB storage. Het high-end model valt met UHD-resolutie buiten de genoemde prijsrange (1579).

Verder leek denieuwe dell Inspiron 7000 serie een optie, maar het is plotseling niet meer mogelijk te bestellen. Ik heb geen idee waarom niet, maar ja, het is Dell. Die hebben geen reden nodig voor dit soort dingen.

Ik realiseer me dat ik met deze post twee laptops voorstel waar weinig over geroepen kan worden. Excuseer mij dan ook als het niks toevoegt aan de discussie.

[ Voor 1% gewijzigd door Viince1 op 08-11-2015 14:00 . Reden: Spelling ]

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Die Dell 7000-serie was nog voorzien van Broadwell-processors en ik denk dat ze nu de oude voorraden wegwerken en dat er binnenkort een nieuwer versie met Skylake op de markt komt.

Wat de foto's van die Asus N552 betreft...LOL die foto's zijn echt heel weinig subtiel samengedrukt om de laptop dunner te laten lijken dan 'ie in werkelijkheid is, kijk maar naar de verhoudingen van de usb- en hdmi-aansluitingen.

On a more serious note: die N552 zou wmb een optie kunnen zijn als 'ie ook daadwerkelijk te koop is en het in ieder geval duidelijk is welke specs je in NL/BE voor welke prijs krijgt. Afgaande op de foto's lijkt de N552 niet veel te verschillen van de N551 en dat ding was op zich prima; mat fhd ips-scherm, stevige bouwkwaliteit dankzij metalen behuizing en eventueel nog uit te breiden met een tweede harde schijf (dacht ik).

• Viince1
PiweD schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:37:

Wat de foto's van die Asus N552 betreft...LOL die foto's zijn echt heel weinig subtiel samengedrukt om de laptop dunner te laten lijken dan 'ie in werkelijkheid is, kijk maar naar de verhoudingen van de usb- en hdmi-aansluitingen.
Nice catch! Dat had ik niet eens gezien.

Ik ben zelf nog op zoek naar een nieuwe multimedia-laptop, maar vindt het aanbod best karig. Ben ik de enige? Nu moet ik heel eerlijk toegeven dat ik niet heel erg thuis ben in de laptop markt.
Ik zal blijven aanvullen wat ik tegenkom (en het natuurlijk een beetje goed doet in reviews).

Mogen 'zelfsamengestelde' laptops zoals BTO, Xnotebooks en Laptopplus meegenomen voorgesteld worden? Deze zijn al een tijdje niet meer door Tweakers redactie getest.
Blijf het een leuke optie vinden omdat er gemakkelijk bespaard kan worden op het operating systeem.

Verwijderd

Dit lijkt mij ook wel een nette optie voor deze categorie: pricewatch: Toshiba Satellite P50-C-17F. Bijna dezelfde specs als de HP Envy 15.

Wel jammer dat ook hier GDDR3 wordt gebruikt voor de GTX 950M.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Ik heb mijn twijfels bij de bouwkwaliteit van de P50-C en als ik de review van Notebookcheck lees, lijkt het eigenlijk een wat dikkere versie van de L50-C, die in de lbbg van oktober nog voorkwam reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2015. Die had namelijk ook een matige bouwkwaliteit en toetsenbord. Wel goede value for money op zich, maar ik denk dat we binnen dit budget nog wel wat degelijkers kunnen vinden.

Ik ben benieuwd naar die Asus N552, heb Asus al even gebeld voor meer info over releasedatum en specs, maar kreeg geen gehoor, dus die info houden jullie van me tegoed.

Ik vind de Asus ROG552 interessant vanwege de goeie specs voor dat geld, maar als de bouwkwaliteit echt zo slecht is vind ik het weer twijfelachtig voor de bbg. Bij de vorige versie van de HP Envy 15 was gekozen voor een tn-scherm (in deze prijsklasse :X), maar dat zou nu beter moeten zijn omdat er ips in zit. De behuizing ziet er stevig uit, maarja heb nog steeds geen reviews kunnen vinden die dat vermoeden ook kunnen onderbouwen :/

Verwijderd

PiweD schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:12:
Ik heb mijn twijfels bij de bouwkwaliteit van de P50-C en als ik de review van Notebookcheck lees, lijkt het eigenlijk een wat dikkere versie van de L50-C, die in de lbbg van oktober nog voorkwam reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2015. Die had namelijk ook een matige bouwkwaliteit en toetsenbord. Wel goede value for money op zich, maar ik denk dat we binnen dit budget nog wel wat degelijkers kunnen vinden.
Wat ik ervan begrijp is het vorige model wat betreft bouw anders dan de nieuwe versie.

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 19:18
Is het misschien een idee om uit te gaan van een docking systeem laptop voor deze categorie? Hiervan zouden de eisen redelijk gelijk zijn aan de multimedia laptop, behalve dat er 2 videouitgangen moeten zijn, de videokaart dit goed aan moet kunnen en de laptop moet redelijk licht gewicht zijn. Een grote interne hdd is dan weer minder belangrijk.

Ik denk namelijk dat laptops tegenwoordig sterk genoeg zijn om als thuis pc te gebruiken; alleen wil de gemiddelde Tweaker graag thuis aan een fijn ergonomisch bureau met 2 beeldschermen werken.

Je kunt voor een staand docking systeem kiezen, waarbij ook je laptop als scherm gebruikt. Of een liggende waarbij je je laptop dicht laat.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Als we laptops uit gaan zoeken die samenwerken met bepaalde docks beperken we ons heel erg tot zakelijke laptops, want dat is vrijwel de enige categorie die daarmee werken. Universele docks, zoals dat staande dockingsysteem van Belkin werken op iedere laptop met een usb 3.0-aansluiting, dus ik denk dat we ons geen zorgen hoeven te maken over docks in de LBBG.

Maar, het wordt wel tijd om een keuze te maken. Ik heb nog even contact met Asus gehad en helaas bevestigd gekregen dat de N552 voorlopig niet naar Nederland komt, dus die valt af. Verder is er een suggestie voor de Toshiba P50C en verder eigenlijk niets, dus is de vraag of we voor de P50C moeten gaan of dat er nog andere suggesties zijn?

• ArieBommbarie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-08 13:09
Lijkt mij dat die hp envy het moet worden. Maak maar een mooie review met die laptop; heb er zelf wel oren naar!

• Viince1
Een goede bouwkwaliteit is in mijn opinie een must voor een laptop van 1300 euro. Mijn vote gaat dan ook uit naar de Envy als we niet kunnen uitsluiten dat de Toshiba een gebrekkige bouwkwaliteit heeft.

Baal nog het meest van de Asus ..

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
All right, HP it is, ik ga een exemplaar proberen te regelen! :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ondanks de specificaties denk ik dat veel mensen zo'n Asus links laten liggen vanwege het grote lelijke vlak op de klep. Het blijft wel jammer dat de prijzen van multimedialaptops zo hoog blijven, wanneer je kijkt naar UHD-schermen. Acer heeft namelijk een aantal leuke laptops beschikbaar in die categorie. Helaas pas vanaf € 1799. Dan gaat er over 2 maanden nog wel een beetje van de prijs af tijdens de BTW-dagen van de MediaMarkt, maar dan nog zijn het laptops die een gat in je budget trekken. Voor multimediaconsumptie wordt het voor deze LBBG dus nog geen > 1080p scherm, tenzij ik een fantastische laptop over het hoofd heb gezien in de PW. Ik ben benieuwd naar wat de uiteindelijke best buy en de alternatieven gaan worden.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-11 22:48
PiweD schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:06:
All right, HP it is, ik ga een exemplaar proberen te regelen! :)
Heb je er een kunnen regelen?

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met HP Envy 15-ae121nd?

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
aotholland schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:13:
[...]

Heb je er een kunnen regelen?

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met HP Envy 15-ae121nd?
Hij is onderweg, helaas niet de 121nd, want die kon niet op korte termijn geleverd worden, in plaats daarvan krijg ik de 123nd die als enige verschil een 4kscherm ipv fhd heeft.

• aotholland
Dat is idd duurdere model.

Ik ben ook op zoen naar een laptop ongeveer max 1200euro.

Kun je mij helpen met deze vergelijking.

http://tweakers.net/price...16;469092;469433;469013//

Aangezien die envy boven mijn budget is, ga ik nu onderstaande uitzoeken. (Probook 450 G3).

pricewatch: HP ProBook 450 G3 (P4P34EA)

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

PiweD schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:19:
[...]

Hij is onderweg, helaas niet de 121nd, want die kon niet op korte termijn geleverd worden, in plaats daarvan krijg ik de 123nd die als enige verschil een 4kscherm ipv fhd heeft.
Kan die meteen aan de PW toegevoegd worden? Nu is die namelijk niet te vinden.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:52:
[...]

Kan die meteen aan de PW toegevoegd worden? Nu is die namelijk niet te vinden.
Alstublieft: pricewatch: HP Envy 15-ae123nd Vers uit de oven, dus het kan nog even duren voordat prijzen van de webshops eraan gekoppeld zijn.

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Super!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Even een update: heb net nog even contact gehad met het pr-bureau van HP en de Envy 15 is nog steeds onderweg, maar gaat wel te laat komen om in de bbg op te nemen. Balen, en dus zullen we de Envy 15 'oldskool' in de bbg zetten, dus op basis van externe reviews. Als iemand nog tips daarvoor heeft (of zelf ervaring met de nieuwste versie van de Envy 15), dan houd ik me aanbevolen!

• aotholland
Ik ben plan van deze (HP Envy 15-ae121nd) te kopen.
Alleen een review beschikbaar op forum. het is helaas niet overtuigend.

Heeft iemand enige idee dat de geheugen uitbreidbaar is?

pricewatch: HP Envy 15-ae121nd

Of is er andere type met 16 gb RAM?

• Viince1
aotholland schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:30:
Ik ben plan van deze (HP Envy 15-ae121nd) te kopen.
Alleen een review beschikbaar op forum. het is helaas niet overtuigend.

Heeft iemand enige idee dat de geheugen uitbreidbaar is?
In de service manual staat dat er twee 'non-accessible/upgradeable ' slots zitten. Die vertaling laat te wensen over.
Non-accessible klinkt alsof je er niet bij kan komen maar het stukje '/upgradeable' doet mij geloven dat je er wel bij kan komen, maar dat ze allebei vol zitten.

Hier een teardown van de hp Envy 15 ae0000. DIe lijkt best wel op jouw genoemd model. Het RAM-vervangen lijkt me daar geen moeilijk klusje.

Denk dus dat er hoop voor je is. Wellicht even kijken of je iemand op tweakers kan vinden die 'm heeft en bij hem de vraag kan neerleggen.

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
PiweD schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:36:
Ik heb nog even contact met Asus gehad en helaas bevestigd gekregen dat de N552 voorlopig niet naar Nederland komt.
Weet je ook of wij deze laptop nog in 2015 mogen verwachten? Ik ben benieuwd.

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
pieter_ale schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:14:
[...]

Weet je ook of wij deze laptop nog in 2015 mogen verwachten? Ik ben benieuwd.
Volgens mij was het eind 2015/begin 2016 :)

Pagina: 1