Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AutoCAD - SystemCertificates en EnterpriseCertificates

Pagina: 1
Acties:

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo allemaal,

Ik loop op het moment stage op een school, voor de opleiding Medewerker Beheer ICT. En ik heb vandaag de opdracht gekregen te achterhalen waarom het programma AutoCAD telkens verdwijnt van de pc's binnen de school. Middels het programma Process Monitor wist ik te achterhalen dat AutoCAD geen toegang kan krijgen tot de mogelijkheid SystemCertificates en EnterpriseCertificates in het registry aan te maken (onder andere HKCU\Software\Policies\Microsoft\SystemCertificates\CA en HKLM\SOFTWARE\Microsoft\EnterpriseCertificates\Root). En zo zijn er nog meer locaties waar AutoCAD niet in kan komen.

Hoewel ik er natuurlijk niet 100% zeker van dat de oorzaak hier ligt, is mijn vermoeden dat de oorzaak in elk geval íets hiermee te maken heeft. Is er iemand die hier wat meer verstand van heeft? Want mijn kennis reikt niet ver genoeg om te begrijpen wat die SystemCertificates/EnterpriseCertificates enzo in houden, en hoe ik - of natuurlijk de systeembeheerder - kan zorgen dat AutoCAD wél de nodige toegang verleend wordt. Of, hoe ik het probleem eventueel op een andere manier oplos.

Maar in dat laatste geval kan ik me voorstellen dat ik wat weinig informatie vermeld, omdat ik zo 1-2-3 niet weet wat er precies aan de hand is; ik weet alleen dat de docenten hier regelmatig binnen komen vallen met de opmerking dat AutoCAD niet meer op hun pc staat. Als workaround log ik dan in als administrator en installeer het programma vanaf de C-schijf (alleen wij kunnen daar bij), waarna het gewoon probleemloos werkt. Zodra de pc herstart wordt, is het programma echter weer weg.. :P

Dank alvast!

[ Voor 22% gewijzigd door DutchDeafBoy op 06-11-2015 10:38 ]

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op plekken waar veel verschillende mensen gebruik maken van computers (een hogeschool of universiteit, internetcafés, enz.), wordt er soms gebruik gemaakt van methodes om een computer bij het opstarten of afsluiten weer in de "normale toestand" terug te zetten. Dit om allerlei ongewenste programma's te verwijderen en data van gebruikers privé te houden. Is er niet gewoon zoiets simpels aan de hand?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 21:02

skate master

Autodesk Educator Expert

Wat Jorgen zegt klinkt heel logisch en zou ik als eerste onderzoeken.

Voor mijn werk beheer ik 14 werkplekken met AutoCAD.
Uit ervaring weet ik dat wanneer je AutoCAD geinstalleerd hebt, je dit de eerste keer moet draaien als administrator.
Op deze manier weet je zeker dat AutoCAD de juiste machtigingen heeft om alle settings te maken.
Mogelijk is dit een onderdeel van je probleem en kun je dit hiermee oplossen.

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Bedankt mensen. Het probleem had inderdaad deels te maken met de machtigingen. Een van de bestanden die nodig is om AutoCAD te laten werken staat in de AppData-map. En die is, samen met de rest van de C-schijf dus, volledig afgeschermd voor gewone gebruikers. Natuurlijk wou de systeembeheerder dat niet veranderen, want het is er niet voor niets. Om toch bij dit bestand te kunnen, heeft hij een VB-script gemaakt dat een workaround biedt. Ik heb niet echt begrepen hoe precies, want scripten ligt ook weer niet in mijn vakgebied. Enige dat ik weet is dat dit scriptbestand dus geen permissies probeert te omzeilen of wat dan ook. Probleem zelf heeft uiteindelijk wel hiermee te maken, maar de workaround doet heel wat anders. Belangrijkste is dat het nu naar behoren werkt.

Nadeel is wel dat het per werkstation uitgerold moet worden, omdat in dit scriptbestand een verwijzing staat naar het werkstation. Maar goed, daar kijken we de komende week uiteraard naar. Dank voor de hulp in elk geval!

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Vreemd verhaal : appdata is namelijk een user folder, ieder account heeft er 1. Hierin is er weer een onderverdeling in local, locallow en roaming. Users behoren volledige rechten te hebben op hun eigen appdata tree.
Wellicht ging het om de programdata folder. Overigens wel kortzichtig van die beheerder om te redeneren van "het zit er niet voor niets" - sommige zaken zitten namelijk onlogisch / verkeerd in elkaar (ik kan bv op een Domain Controller zonder te elevaten wel ADSI EDIT gebruiken maar een AD attribuut voor een user in een non-elevated lokale PS sessie wijzigen mag weer niet. Soms zitten dingen gewoon ruk in elkaar, vooral met 3rd party software).

Het centraal uitrollen van een script is overigens zeer makkelijk mocht het een AD omgeving zijn (Powershell remoting, login script, startup/shutdown of logon/logoff GPO, of WMI : keuze zat)

[ Voor 12% gewijzigd door Killah_Priest op 07-11-2015 16:47 . Reden: typos, ik wordt gek van het toetsenbord op mijn telefoon ]