GTX 970 of R9 390 in mijn desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mede tweakers,

Ik ben zoals de titel al zeg opzoek naar een nieuwe videokaart alleen dit brengt voor mij een paar twijfels met zich mee die ik vooral op Youtube heb ondervonden.

Nu gaat het over de AMD Radeon R9 390 en de Nvidia GeForce GTX 970.
Mijn eerste vraag is dan meteen of mijn Intel Core i7 950 (niet overgeklokt) geen bottleneck word voor een van deze twee kaarten?

Het geheugen van de videokaarten begint voor mij steeds meer een stresspunt te worden. Onlangs op Youtube tegengekomen dat de spellen dicht tegen de 4GB aan zitten en ja hoe bizar dit ook lijkt tikt het regelmatig de 3,3GB aan op de GTX 970.

Nu heb ik een paar jaar geleden de ATI Radeon HD 5970 gekocht die op dat moment en nu een beest van een kaart is! alleen spijtig genoeg loop ik dus tegen die 2GB aan terwijl de kracht van die kaart nog aardig mee kan lopen met de gemiddelde kaart van nu. Ik wil niet tegen hetzelfde probleem lopen dat ik een supersnelle kaart moet wegdoen omdat simpelweg het geheugen niet meer bij kan bijbenen.

Ik hoor veel mensen klagen over het stroomverbruik en de drivers van de R9 390 maar eerlijk gezegd boeit het stroomverbruik me niet zoveel en zijn de drivers echt zo slecht als de meeste zeggen? :$

Toevoeging: Ik was het bijna vergeten maar ik blijf op full hd spelen de aankomende jaren :P
Mocht ik iets vergeten zijn of wilt u er wat aan toevoegen gaat gerust uw gang!

Bedankt voor uw tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,
Lorenzo Boelens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De R9 390 zal op 1080p iets eerder tegen een cpu limiet aanlopen in DX11 dan de GTX 970. Daarentegen beschikt de kaart wel over 8GB i.t.t. de 3.5GB snel + 0.5GB traag van de GTX970.
Bij spellen die gebruik maken van DX12/Mantle/Vulcan zal je met de R9 390 geen cpu limiet hebben. De R9 390 is iets toekomstbestendiger dan de GTX 970 mede door zijn 8GB werkgeheugen en positieve resultaten in DX12 waar hij een stuk meer performance winst ziet dan de GTX 970.

Beide kaarten zijn een goede koop je moet dus voor jezelf de boven genoemde dingen afwegen.

Houdt er rekening mee dat zowel Nvidia als AMD halverwege volgend jaar een nieuwe generatie kaarten uitbrengt op het 14/16nm process.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Momenteel lees ik meer gedoe over Nvidia drivers van over die van AMD. Sowieso is het verhaaltje "AMD drivers zijn kut" een heel oud verhaaltje, die eigenlijk niet meer opgaat. Ja, AMD brengt bijna alleen maar beta's uit, maar dat heeft weinig te maken met de kwaliteit, zoals Nvidia laat zien :+ Hun WHQL drivers zorgen ook voor de nodige problemen :+

Of je i7 een bottleneck zal zijn, tja, ligt aan welke games op welke resolutie. Games welke goed overweg kunnen met minimaal 4 cores kunnen nog behoorlijk fijn op die CPU, games met 1 of 2 cores lopen dan wel tegen de lage IPC aan.

Performance van de 390 en GTX970 is op fullHD in principe gelijk, in de ene game is Nvidia sneller, in de andere AMD. Kijkend naar de nieuwste review van Techpowerup:
AMD is significant sneller in: Ryse, Shadow of Mordor.
Nvidia is significant sneller in: MGS V.

In oudere reviews zie je dat pCars en Wolfenstein ook duidelijk liever Nvidia hebben.

In principe is hardwaretechnisch gekeken de 390 interessanter voor DX12, maar het hangt van de game af of ze nou echt die hardware gebruiken, en Nvidia lijkt softwarematig behoorlijk ingelopen te zijn.

Meer VRAM is leuk, of de R9 390 het nou ook echt nuttig kan gebruiken, tja, het is vooral leuk wanneer je de 390 in crossfire zet eigenlijk.

Wat ik zou kiezen? R9 390. Waarom? Ruwe GPU kracht. Het is gewoon een powerhouse, die ook als games zwaarder en zwaarder worden gewoon prima door kan stomen, dit zie je al leuk als je kijkt naar de 1440p benchmarks, een R9 390 is dan al zeker 10% sneller dan een GTX970.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt

Dan denk ik toch maar dat het de R9 390 word!

thx guys en heel erg bedankt voor jullie twee reacties dit heeft mij zeker geholpen.