Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik heb een HIS R9 290 die geen sjoege meer geeft. Voor alle duidelijkheid, ik heb hem zo gekocht een beetje op de gok. Ik probeer nu alvast fouten te zoeken en naar de opties te kijken.

De bios van het moederbord geeft bij posten aan met piepjes dat de videokaart het niet doet. Nu zag ik dat op de achterkant van de kaart, helemaal achteraan ergens in het midden een led lijkt te zitten. Kan iemand misschien bevestigen dat dit een led is en dat die ook aan hoort te gaan normaal? Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/vpqt5lu35/ledje.jpg

Ik denk dat ik de voeding op orde heb, twee keer 8-pins pci-e geklust op een 520W coolermaster realpower.

Weet iemand eventueel bedrijven die ervaren zijn in het repareren van dergelijke kaarten? Ik vind als ik erop zoek met name in het buitenland bedrijven die ook aangeven specifiek videokaarten te repareren. In Nederland wordt wel reballen van BGA-chips aangeboden, maar ik zoek echt iemand die de hele kaart onder de loep neemt, dus inclusief de voedingscircuits e.d.
Deze kaart is nog wel voldoende waard voor mij om daar eventueel nog reparatiekosten aan uit te geven.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Van gare soldeer op een R9 290 heb ik nog nooit gehoord, lijkt me dan ook sterk dat dat het probleem is.

Maarja, dan blijven er nog een stapel andere problemen over. Gezien het verbruik van de R9 290 kun je kijken naar de VRM's, er zitten twee setjes op, een stapel grote vlakbij de GPU, en een wat kleinere, meer in de buurt van het geheugen. Die laatste is wat irritanter te koelen.

Weet je hoe de kaart deed voor hij definitief dood ging? Aan welke voeding heeft hij gehangen, in welke omstandigheden?

Als hij dood is gegaan omdat iemand er een MS-tech voeding aan geknoopt heeft, en de voeding heeft "paf" gedaan, grote kans dat je videokaart dan gewoon dood is, en het een mooie muurhanger is geworden.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Volgens de verkoper heeft hij hem naar volle tevredenheid gebruikt en ging hij van de ene op de andere dag niet meer aan (bios post error). De kaart ziet er uiterlijk heel goed uit, kan er weinig geks aan ontdekken. Was ook superschoon toen ik hem binnen kreeg, maar wie weet heeft die man perslucht. Dit is ook een versie die vrij goed gekoeld is (ook de VRM''s) ICEQ X2.
Ik denk zelf gezien het ledje dat niet aan gaat aan een voedingsprobleem, maar ik ben ook geen electrotechnicus, dus als ik weet waar ik moet meten zou dat helpen.

p.s. de fans draaien wel

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 06-11-2015 07:34 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk dat het de grote chip is, heb ook een keer een HIS R9 290 met waterkoeling gefixt van een mede tweaker. Deed ook niets meer, een reflow van de chip was voldoende om de kaart weer tot leven te wekken.

Chip word warm, koelt af word weer warm. Hierdoor kunnende soldeerballetjes onder de BGA chip tussen de chip en het logic gaan scheuren, dit word veroorzaakt door de loodvrije tin. Met een reflow word dit weer warm gestookt zodat de balletjes weer smelten en de verbinding vaak weer word hersteld.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
BGA probleem met loodvrije soldeer is bekend natuurlijk, al weet ik niet of dat hier aan de hand is. Ik heb nog even rondgemeten. Op veel plekken wel spanning, maar op de spoelen meet ik niets. Als er geen spanning naar de GPU gaat doet hij ook niets natuurlijk.

In elk geval gaat het mijn pet te boven, ik stuur hem vandaag op naar een reparatiebedrijf in Berlijn waar ik goede dingen over heb gelezen. Ze hebben gratis diagnose, dus pas betalen als er een kostenindicatie voor ligt die je zelf eerst accepteert. Die toestand van de BGA soldeerballetjes bekijken ze met een microscoop en ze doen ook reball i.p.v. reflow. Ook doen ze apart de voedingscircuits e.d. en is reballing niet hun enige kunstje. Dit is de website: TMC-Home.de
Ik had niet zo heel veel betaald dus stel dat het nog ca. 100 euro reparatie kost is het nog steeds wel interessant. Ik laat het nog wel weten hoe het afloopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 06-11-2015 11:33 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Bericht terug van de reparateur, voor 99% de GPU zelf die overleden is, en die zijn niet los verkrijgbaar.
Dus tenzij ik een donor R9 290 vind met een ander probleem, is het einde verhaal.
Iemand nog wat over??

Import van EVs

Pagina: 1